Etuhammas otti ja irtosi, laittaako ne julkisella puolella uuden hampaan?

  • Viestiketjun aloittaja OG
  • Ensimmäinen viesti
OG
Auttakaa, olen täällä ihan paniikissa. Tänään kun söin ruokaa niin yhtäkkiä etuhammas irtosi niin että vaan juuret ja ehkä milli hammasta jäi ikeneen.Mulla on ollut siinä väliaikainen paikka ja ilmeisesti hammas siellä hiljalleen mädäntynyt:( Oli jo kiinni hammaslääkäri ja en voinut sinne soittaa. Huomenna siellä on päivystysajanvaraus. Nyt tuli mieleen, että laittaako ne julkisella puolella uusia hampaita ollenkaan? Ei mulla ole ikinä varaa mennä yksityiselle:( Julkisella puolella saa sentään laskun mukaan ja maksaa kun jaksaa mutta yksityisellä pitää olla rahat heti valmiina ja halpaahan tuo ei ole:(
 
nuin
Voi olla mahdollista, että siihen tyngän päälle pystyy tekemään paikkamateriaalista hampaan tai posliinista kruunun. Todennäköisesti ei, jolloin ainoaksi hyväksi vaihtoehdoksi jää lähinnä implantin laitto yksityisellä. Suomessa maksaa ehkä 2000-3000 euroa ja Virossa 800-1500 euroa.
 
"vieras"
Voi apua! miten tuollainen on mahdollista?!Tää on minulle ihan uutta, että aikuisella hampaat voi noin vain pudota!

Eikö sinulla ole ollut kipuja? Luulis, että on ollut ihan järkyttävän tuskallista noin huonon hampaan kanssa :-0
 
"aapee"
Joo kyllä vaan on mahdollista:( Kyllä se välillä kiukutteli se hammas mutta otin vaan buranaa. Mulla on kauhea hammaslääkäripelko enkä ole hoidattanut hampaitani kunnolla. Olis kannattanut:( Elikkä ne antaa laskulla sieltä julkiselta puolelta sen hoidon? En tiiä yhtään kun olen käynyt niin vähän hammaslääkärissä juurikin tuon pelon takia.
 
"aapee"
Eli voi olla että siihen saa sellaisen nastahampaan? Siinä on tosiaan ne juuret vielä tallella, mutta en tiiä missä kunnossa. On tämä kanssa, kiva mennä töihin maanantaina hampaattomana, näyttää ihan deekulta:0
 
hammashoitaja
Etuhampaan kruunun tekeminen on sen verran iso homma, että päivystyksessä eivät varmastikkaan rupea lopullista paikkaa tekemään. Jotain väliaikasta laitetaan ja uusi aika.
Paikkamateriaalilla voi toki kruunun tehdä, mutta jos siinä on koko kruunu lähtenyt ja vain juuri jäljellä, niin siihen melko todennäköisesti täytyy laittaa nasta tueksi, jonka varaan kruunu rakennetaan.

Jos se on reikiintymisen takia katkennut, niin on suuri todennäköisyys että karies ulottuu hampaan ytimeen ja silloin se joudutaan ensin juurihoitamaan. Sen jälkeen tulee juurikanavanasta ja siihen muovista kruunu.

Jos juuri on terve/hyväkuntoinen, niin ei sitä kovinkaan helposti lähdetä poistamaan, vaan yritetään saada siihen kruunu jollain tavoin rakennettua ja pysymään.
Jos juuri joudutaan poistamaan, niin yhden hampaan korvaamiseen on useita keinoja. Yhden hampaan rankaprotesi, silta, kevytsilta ja implantti.

Vaihtoehtoja on monia riippuen siitä tilanteesta suussa ja kannataa vain rohkeasti kysellä ja vaatia tietoa.
 
"aapee"
Kiitos vastauksistanne. Helpottaa hieman tätä kun tietää että on mahdollista saada uus hammas tilalle:) Ajattelin jo että niitä ei laiteta kuin yksityisellä mihin ei mulla tosiaan ole varaa.
 
Etuhampaaton jo 30 vuotta
Jos juurikin joudutaan poistamaan saat sillan, "puoliproteesin" tai semmoisen "perhoshampaan", joka kahdella metalli sivelä kiinnitetään viereisiin hampaisiin eli vaihtoehtoja on monia. Päivystykseen mentäessä sano, että särkee muuten et välttämättä pääse.

Tiedän miltä sinusta tuntuu. Tuo deeku-olo on pahin ja puhuminenkaan ei ole niin helppoa ilman etuhammasta. Koita kestää.


[QUOTE="aapee";26115940]Eli voi olla että siihen saa sellaisen nastahampaan? Siinä on tosiaan ne juuret vielä tallella, mutta en tiiä missä kunnossa. On tämä kanssa, kiva mennä töihin maanantaina hampaattomana, näyttää ihan deekulta:0[/QUOTE]
 
"minä"
[QUOTE="aapee";26115928]Joo kyllä vaan on mahdollista:( Kyllä se välillä kiukutteli se hammas mutta otin vaan buranaa. Mulla on kauhea hammaslääkäripelko enkä ole hoidattanut hampaitani kunnolla. Olis kannattanut:( Elikkä ne antaa laskulla sieltä julkiselta puolelta sen hoidon? En tiiä yhtään kun olen käynyt niin vähän hammaslääkärissä juurikin tuon pelon takia.[/QUOTE]

Anteeksi vain, mutta tuo lause 'en ole hoidattanut hampaitani kunnolla' saa minut näkemään hieman punaista, kun sen kuulee ihmisten suusta.

Hampaita EI hoidateta hammaslääkärillä. Suun terveyttä HOIDETAAN KOTONA! Säännöllinen pesu aamuin illoin, fluorihammastahnan, ksylitolin, hammaslangan/-tikun/-väliharjan käyttö sekä napostelun välttäminen ym. ruokailuun liittyvät asiat saavat aikaan sen että hammaslääkärille ei jää paljoa tekemistä siellä suussa.

Ja nykyään puudutteet on niin hyviä, ettei tarvitse kipua ainakaan pelätä. Muistaa vain rohkeasti vaatia sitä.
 
nuin
Kun sulla on tuo hammaslääkäripelko, niin kerro siitä kun varaat aikaa. Osaavat sitten kohdella sua lempeästi. Pelosta huolimatta hampaat kannattaa hoitaa kuntoon, koska ne on niin tärkeät ja niiden uusiminen maksaa kamalasti. Hampaiden paikkaaminen ja juurihoitaminenkin on mukavampaa kuin implanttien laittaminen, vaikka ei sekään juurikaan satu. Mutta huoli pois. Kyllä ne korjaavat tuon hampaan ja varmaan ihan julkisella puolella.
 
"huoh"
[QUOTE="minä";26115996]Anteeksi vain, mutta tuo lause 'en ole hoidattanut hampaitani kunnolla' saa minut näkemään hieman punaista, kun sen kuulee ihmisten suusta.

Hampaita EI hoidateta hammaslääkärillä. Suun terveyttä HOIDETAAN KOTONA! Säännöllinen pesu aamuin illoin, fluorihammastahnan, ksylitolin, hammaslangan/-tikun/-väliharjan käyttö sekä napostelun välttäminen ym. ruokailuun liittyvät asiat saavat aikaan sen että hammaslääkärille ei jää paljoa tekemistä siellä suussa.

Ja nykyään puudutteet on niin hyviä, ettei tarvitse kipua ainakaan pelätä. Muistaa vain rohkeasti vaatia sitä.[/QUOTE]
Jäkä jäkä..:kieh:
Mulle ei viimeksi puudutus tehonnut. Tosi mukava mennä ensi kerralla, kun muutenkin kammoan siellä käyntiä.
:|
 
hammashoitaja
Ja todellakin kannattaa jo ajanvarauksessa sanoa pelosta, niin osaavat ottaa sen huomioon. Varsinkin avustava henkilökunta kyllä tietää kuka lääkäri on hyvä pelkopotilaiden kanssa ja kenelle ei välttämättä pelkäävää potilasta kannata laittaa :)
Rohkeutta vain.
 
"aapee"
[QUOTE="minä";26115996]Anteeksi vain, mutta tuo lause 'en ole hoidattanut hampaitani kunnolla' saa minut näkemään hieman punaista, kun sen kuulee ihmisten suusta.

Hampaita EI hoidateta hammaslääkärillä. Suun terveyttä HOIDETAAN KOTONA! Säännöllinen pesu aamuin illoin, fluorihammastahnan, ksylitolin, hammaslangan/-tikun/-väliharjan käyttö sekä napostelun välttäminen ym. ruokailuun liittyvät asiat saavat aikaan sen että hammaslääkärille ei jää paljoa tekemistä siellä suussa.

Ja nykyään puudutteet on niin hyviä, ettei tarvitse kipua ainakaan pelätä. Muistaa vain rohkeasti vaatia sitä.[/QUOTE]

Joo oikeessa olet. Sitä suuta olisi pitänyt hoitaa,kotona. Olkoon tämä varoituksena kaikille, että kannattaa tosiaan hoitaa ennen kuin liian myöhäistä. Tulee pirun paljon vaikeemmaksi ja kalliimmaksi laittaa siihen uus hammas:(
 
hammashoitaja
[QUOTE="huoh";26116007]Jäkä jäkä..:kieh:
Mulle ei viimeksi puudutus tehonnut. Tosi mukava mennä ensi kerralla, kun muutenkin kammoan siellä käyntiä.
:|[/QUOTE]

Tässäkin asiassa kannattaa ehdottomasti avata suunsa ja kertoa siitä seuraavalla kerralla, että viimeksi ei tehonnut ja nyt pelottaa.

Siinä on toki mahdollisuus että jos on TODELLA pahasti tulehtunut kudos, niin silloin ei välttämättä puudutus tehoa.
Ja puudutusaineissakin on eroa. Ehkä viime kerralla lääkäri ajatteli, että laitanpa nyt tätä miedompaa puudutusta, niin se sitten haihtuu nopeammin, eikä potilaan tarvitse olla montaa tuntia leuka puuduksissa.

Ja muistakaa aina että sitä puudutusta voi aina lisätä kesken toimenpiteenkin jos tuntuu pahalta. Eli jos on pora suussa, kun vihlasee, niin kättä ylös vaan että hammaslääkäri hoksaa lopettaa ja sanotte että nyt pitäisi varmaan lisätä puudutusta.

Eli puhukaa ihmiset ja kertokaa. Hammaslääkäri ja hoitaja ovat kuitenkin vain ihmisiä, eivätkä osaa lukea ajatuksia.
 
"aapee"
Kerron tosiaan heti puhelimessa että olen kammoinen niin tietävät sitten etukäteen. Tämä kammohan johti siihen että en mennyt ajoissa lekurille hampaani kanssa ja nyt toteutui paha pelkoni sitten:(Äidiltäni on aikoinaan otettu hampaat pois suusta päälle kolmikymppisenä ja siitä asti on pitänyt tekareita. Ikää hällä nyt 63v. Eli aika huono on hammaslaatu varmaan perintönäkin.
 
hammashoitaja
[QUOTE="huoh";26116054]Ilmaisin kyllä varsin selkeästi heti että sattuu. Ei lisännyt puudutusta, jatkoi vaan poraamista.
Oli joku venakko, hänen hoitoonsa en enää mene.[/QUOTE]

Kuten sanottu, hammaslääkäritkin ovat vain ihmisiä ja ihmiset ovat erilaisia. Valitettavasti näitäkin tyyppejä löytyy.
Ja suomalainenhan äänestää jaloillaan, eli ei mene uudestaan sinne, missä ei ollut hyvä.

Esimerkiksi olen ollut yksityisellä asemala töissä, jossa yhdellä hamaslääkärillä oli joka viikko aikoja vapaana ja hänellä kävi vain vanhat tutut 'pelottomat' asiakkaat ja satunnaisia 'ohikulkijoita', jotka eivät sitten tullutkaan uudestaan.
Kun taas toisella hämmaslääkärillä meni aina ajat parin viikon päähän, ja ajanvarauksessa kuuli usein että 'minä haluaisin tälle hammaslääkärille, kun pelkään kovasti ja ystävä suositteli häntä'. Ja tämän hammaslääkärin käsittelyssä moni sanoikin että pelot ovat pikkuhiljaa kadonneet tai ainakin lientyneet.

Kannattaa siis vain sitkeästi etsiä sellainen hammaslääkäri, jolta kokee saavansa hyvää hoitoa ja palvelua, niin hänen luokseen menokin on sitten helpompaa :)
 
hammashoitaja
Niin ja olen myös jutellut paljon hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa ja nykyään Suomessa hamaslääkärin opinnoissa painotetaan hyvin paljon kipupelkoa ja kivun lievitystä.
 
Voi minua
Vanha aihe mutta nostetaan.

Onko muita joilta on lähtenyt etuhammas? Mitenköhän aloittajalle kävi?

Sain ikävässä onnettomuudessa tutun luona joulun tienoilla käydessä pahan osuman etuhampaaseen joka heiluu nyt siihen malliin että luulen että se putoaa :( :( Tämä on ihan kamalaa, olen vielä nuori nainen ja nytkö sitten joudun ottamaan tekohampaan.

Muistuttavatko nuo tekohampaat edes aitoja? Omat etuhampaani ovat harvinaisen nätit ja symmetriset, tiedän tutun jolla toinen etuhammas on muovia ja se on ihan musta :(

Miten nopeasti sen uuden hampaan saa päähän? Miten kauan pitää olla etuhampaattomana? Etuhampaan putoaminen on varmaan kauhein kammoni, en varmasti voi mennä ihmisten ilmoille ennen kuin on uusi hammas suussa. Voi itku.
 
Kerron
Miehelläni irtosi etuhammas jokin aika sitten. Julkisella olisi saanut ekan vapaan ajan 4kk päähän. Yksityiselle pääsi noin 2,5 vkoa tapahtuneesta. Laitettiin sellainen kuin kuitusilta. Googlaa. Itse en huomaa yhtään eroa "tekohampaan" ja oikeiden välillä. Hintakin oli kohtuullinen, noin 550€. Sai toki maksaa 2 erässä.
 
vuosimalli 1950
Kiukuttaa nuo hampaiden hoito-ohjeet.Meidän ikäpolven hammashoito oli todella surkeaa silloin kun perusta hampaille luotiin.Imeväisikäisille juotettiin sokerivettä,fluorista ei tietoakaan,maitohampaat jo useilla mustana.Kouluhammashoito kauheaa,usemmiten revittiin pysyviä hampaita pois. Oppikoulussa ,joka aloitettiin n.11-vuotiaana,ei tietokaan hammashoidosta.Minä en ainakaan saanut kertaakaan kutsua hammashoitoon.Kun ikää tuli,ymmärsi itse hoitaa hampaitaan,mutta myöhäistähän se oli.Perusta oli jo luotu.Nyt hampaat irtoaa ja hoidettu on.On hammaslangat,pulloharjat,sähköhammasharjat ym.On käyty hammaskivenpoistossa jne.Edessä olisi hammaslääkärin arvioima 12 000€ remontti.Mistä hemmetistä sen rahan ottaa!Tympäsee ja panee vihaiseksi ja sitten nämä ohjeet hampaiden hoidosta.Olit sen ajan lapsi ja et ole voinut olosuhteille mitään.Tulos on tässä,et ole itse siihen syypää,mutta nyt pitäis löytyä omaisuus korjataksesi nämä virheet .
 

Yhteistyössä