Yrittäjä vuoden jälkeen työttömäksi, mitä työttömyyskorvausta voi saada?

  • Viestiketjun aloittaja jaah
  • Ensimmäinen viesti
jaah
Eli tilanne on sellainen, että tiedän olevani työtön pari kuukautta syksyllä.
Olen ollut yrittäjänä, joten ilmeisesti en saa sitä perus työttömyyspäivärahaa, vaan työmarkkinatukea?
Työmarkkinatuessa työssäoloehto ei täyty, pitäisi olla vähintään 18kk yrittäjyyttä takana.

Onko kellään kokemusta, voiko saada jotain korvausta kelalta?

Ei oikein hutsittais kituutta pelkällä ukon palkalla, kun kuitenkin yelit ja ennakot, ym. pyörii tuonkin ajan koska toiminta jatkuu taas sen parin kuukauden jälkeen.
 
jaah
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26354193:
Mun käsittääkseni jos sä jätät y-toiminnan 'tauolle' pariksi kuukaudeksi, sä et ole työtön työnhakija ja oikeus mihinkään tukiin täyttyis....
Mutta entä jos mä en sitä itse jätä tauolle, vaan töitä ei yksinkertaisesti ole.
Olen siis yksityinen perhepäivähoitaja ja mähän nimenomaan olen työtön jossei hoitolapsia ole..

Voiko se oikeesti mennä niin etten saa mitään?
 
Yrittäjä on lainsuojaton.

Tapauksessasi en tiedä, miten menetellään, omakohtaisesti tiedän että koko toiminta tulee olla kokonaan lopetettu, ennenkuin mitään apuja heruu mistään.

Kannattaa kysyä työvoimatoimistosta, miten menetellään tuossa tapauksessa. Olettaisin, että pitkällä keälomalla.....
 
"vieras"
Yrittäjä on lainsuojaton...
Työkkärille on turhaa selittää mitään. Papereissa olet yrittäjä vaikka et ota tai saisi asiakkaita. Eihän ravintoloitsijakaan voi heinäkuussa mennä työkkäriin/sossulle pyytää tukea koska ravintola on koko heinäkuun ajan kiinni
 
  • Tykkää
Reactions: IhanaaMahtavaa
Yritystoiminta on sellasta, että tuloilla katetaan sitten lomat ja ajat milloin ei ole asiakkaita. Minä en kyllä tiedä, miten se nyt on lainsuojattomuutta? Yrittäjyydessä toki on omat haasteet, mutta on siinä etujakin ja moni taas pystyy vähentämään kuluissa vaikka mitä tai siirtämään esim tuloja pääomatulojen puolelle.

Sullahan on vielä vaikka kuinka paljon aikaa hankkia vaikka lyhytaikaisia asiakkaita.
 
"vieras"
keikkahommia varmaan ainakin on =) Keskeytysvakuutus auttaisi jos sellainen on tullut otettua, mutta aika harvalla alalla se kannattaa, on hintava.

Eihän kuormisyrittäjätkään voi hakea tt-korvausta jos autolle ei ole ajoa ;)
 
ystäväni teki konkurssin. ja pysyi työkkärin kirjoilla yrittäjänä :) huvittavinta tuossa oli, että ystäväni oli jo hyväksytty työttömille työnhakijoille suunnatulle työnhakukurssille! mutta työkkäri ei vaan antanut liittoon päivärahan maksuun oikeuttavaa lausuntoa.

työkkäri on aivan fanaattinen sanan "yrittäjä" kanssa... eivät ilmeisesti käsitä, mitä esim. konkurssi tarkoittaa :O
 
uupunut yrittäjä
tämä yrittäjienvihaaminen mulle ei mene perille. Mistä helvetistä tässä on kysymys, kun kuitenkin voisi ajatella että nimenomaan tuolla tapaa niitä uuvutetaan, että mitään turvaa ei ole. Minkä puolueen etu tämä tilanne oikein on?
 

Yhteistyössä