Mun maailmassani ei olisi aseita.

  • Viestiketjun aloittaja peace&love
  • Ensimmäinen viesti
Miksi mä vastaisin sulle söpön asiallisesti kun sulla ei ole muita argumentteja kuin se kuinka tyhmä ja huono ihminen sinusta olen, sekö sinusta oli sitä asiallisuutta.
Missä vaiheessa mä olen sanonut että sä olet tyhmä tai huono? Anteeksi jos niin olen tehnyt, se ei ole ollut mielessä eikä tarkoitus. Kommenteistasi olen sanonut että jotkut niistä ovat todellakin typeriä ja annat itsestäsi varmastikin huonomman kuvan kuin kuvittelet. Ei sun ole pakko keskustella, miksi olisi, mutta onhan se vähän hassua että haluaa "keskustella" vain vittuilemalla ja täysin asioiden vierestä :)
 
[QUOTE="vieras";26376498]Ja siviili käyttää asetta samaten ampumaradalla, siellä opetellaan ampumaan. Harrastus siinä missä puutyöt ja neulontakin. Siviili voi käyttää asetta myös metsästykseen, hankkiessaan ruokaa itselleen.[/QUOTE]

ei ammunta ole juuri sen kummempi harrastus kuin tikanheitto
 
Lunatic
[QUOTE="vieras";26376498]Ja siviili käyttää asetta samaten ampumaradalla, siellä opetellaan ampumaan. Harrastus siinä missä puutyöt ja neulontakin. Siviili voi käyttää asetta myös metsästykseen, hankkiessaan ruokaa itselleen.[/QUOTE]

Miksi siviilin pitää opetella ampumaan, haluaako hän poistaa jonkun päiviltä.

Tarkkuusammuntaan lienee saatavilla pyssyjä, jotka ei tapa ketään, vai olenko väärässä.
 
"vieras"
Vasarat kiellettävä!

Tästälähtien naulat pitää lyödä puuhun lusikalla!

Väinö Armas Kalevi Kilpiäinen (16. kesäkuuta 1929 Joutseno – 4. marraskuuta 1973)[1][2] oli suomalainen sekatyömies, joka surmasi pitkäperjantain iltana 3. huhtikuuta 1953 Muhoksella Soson rautatieasemalla ryöstökeikan aikana neljä ihmistä vasaralla. Uhrit olivat 59-vuotias pysäkinhoitaja Väinö Akseli Niemi (s. 18. helmikuuta 1894), tämän 57-vuotias vaimo Elli Johanna Niemi (s. 29. joulukuuta 1895), 18-vuotias tytär Leila Johanna Niemi (s. 21. helmikuuta 1935) ja 6-vuotias pojantytär Pirkko Helena Niemi (s. 6. lokakuuta 1946).

Surmatöiden jälkeen Kilpiäinen räjäytti työmaalta hakemallaan dynamiitilla auki aseman kassakaapin, jossa ei kuitenkaan vastoin hänen luulojaan ollut yhtään rahaa.[3] Tämän jälkeen Kilpiäinen meni Niemien asuntoon, varasti sieltä noin 100 000 markkaa rahaa (vastaa noin 2 700 euroa 2006 hintatasossa[4]), pieniarvoista omaisuutta, muun muassa 22 äänilevyä, Saksan, Ruotsin ja Neuvostoliiton kolikoita, viisi metriä naisten pukukangasta ja aurinkolasit.[3]

Kilpiäinen pakeni surmapaikalta kävellen. Kävelyn aikana hänen takaansa tuli taksi, jonka kyydillä hän ajoi Ouluun. Matkan hän maksoi varastamallaan 5 000 markan setelillä.[3]

Kilpiäinen jäi kiinni muun muassa vuokraisäntänsä antaman vinkin ansiosta. Hän oli ollut poissa kotoaan tekoaikaan ja hermostunut paljon julkisuutta saaneesta neloissurmasta puhuttaessa. Lisäksi Kilpiäinen oli unohtanut surmapaikalle puukkonsa, jota hän oli käyttänyt panosten tekemiseen ja josta saatiin hänen sormenjälkensä.[3]

Motiiviksi ryöstöön Kilpiäinen kertoi taloudellisen ahdingon. Hänellä oli vaimo ja pieni tytär elätettävänä, mutta palkkatulot olivat hyvin vähäiset.[3]

Kilpiäinen tuomittiin Muhoksen kihlakunnanoikeudessa 23. toukokuuta 1953 ryöstöstä ja neljästä eri murhasta, kustakin elinkaudeksi kuritushuoneeseen. Turvallisuussyistä Oulun lääninvankilassa pidetyssä oikeudenkäynnissä aikaisemmin täyden tunnustuksen tehnyt Kilpiäinen yritti siirtää osavastuun teosta olemattoman rikostoverin tilille. Vaasan hovioikeus vahvisti elinkautistuomion saman vuoden syksyllä. Mielentilatutkimusta Kilpiäiselle ei tehty.[3]

Kilpiäinen alkoi vankeusaikanaan syvästi katua surmatekoja ja sairastui tämän vuoksi joutuen olemaan jatkuvasti lääkehoidon alaisena.[3] Sairastumista pahensi yksinäisyys, sillä muut vangit eivät osoittaneet ymmärrystä Kilpiäisen surmatöille. Avioeron ottanut vaimo ja tytär eivät pitäneet häneen mitään yhteyttä vankeusaikana. Kilpiäisen äiti oli ainoa, johon hänellä oli yhteys ulkomaailmassa.[3]

Kilpiäinen istui vankilassa 20 vuotta ja kuoli lääkehoidon aiheuttamaan rasitukseen 4. marraskuuta 1973. Presidentti Kekkonen oli hylännyt Kilpiäisen armonanomukset useaan otteeseen.
 
"vieras"
Miksi siviilin pitää opetella ampumaan, haluaako hän poistaa jonkun päiviltä.

Tarkkuusammuntaan lienee saatavilla pyssyjä, jotka ei tapa ketään, vai olenko väärässä.
Niin, miksiköhän jotkut harrastavat dartsia? tai ihan sitä mökkitikkaa.. tai ihan mitä tahansa muuta tarkkuuta vaativaa lajia?

Oletko koskaan ampunut aseella?

Minä olen armeijassa ampunut tarkkuuskivääreillä, pistooleilla, singoilla ja rynkyllä. Olen heitellyt käsikranaatteja ja ampunut kranaatinheittimellä.

Voi sitä iloa kun ampumaradalla oli hyvä päivä..

En ole koskaan omistanut muuta asetta kuin ilmakiväärin. Sillä on tullut ammuttua tauluihin ja ties mihin purkkeihin.

Minä en ole koskaan satuttanut yhtäkään ampiaista isompaa metsänelävää.

Armeija, aseet ja ampumarata olivat minulle erittäin opettava kokemus, opin paljon asioita ja kasvoin ihmisenä erittäin paljon.
 
[QUOTE="vieras";26376547]Kyllä niillä tehokkailla ilmakivääreilläkin saa vahinkoa aikaiseksi, sitä en tiedä tappaako niillä mitään.[/QUOTE]

en omista tehokasta ilmakivääri (vain tavallisia) mutta olen siinä käsityksessä että ärsyimmät olis lähes pienoiskiväärin tasossa

Kauhajoen ampujahan käytti pienaria.
 
rietas
Niin...

Mitenkäs siellä armeijassa? Sotilaat juoksis pitkin metsiä ja viskelis käpyjä ja pikkukiviä "laukaus-laukaus-sarrrrja".

Kuinka puolustettaisiin maata, jos vihollinen hyökkää? Mennään rajalle seisomaan tukevassa haara-asennossa, kädet puuskassa ja sanotaan vakavalla, kuuluvalla ja painokkaalla äänellä "Ei saa."

Poliisi huutaa "Seis! Kädet ylös tai potkaisen / puren / tukistan / suutun!"

Entäpä, jos poro jää auton alle ja kituu? Voisiko se kuolla nauruun jos sille vaikka ilveilisi hassuja ilmeitä?

Ai joo. Jäi vaivaamaan tuo ap:n ehdotus, että riistaa saa kun hakee valmiiksi kuolleita elukoita sieltä metsästä. Noin niinkuin käytännössä, lähdetään siis hirvimetsään kuin mustikkaan, eli etsitään jos sattuisi kohdalle vanhuuteen kuollut hirvenraato ja toivotaan, ettei muut pedot tai haaskalinnut ole ehtineet löytää sitä meitä ennen, vai miten?
 
"vieras"
Poliisit vois sen aseen sijasta pitää sitä porkkanaa vyöllä ja huudella rosvoille että viekää ne kultakorut takaisin sinne liikkeeseen niin saatte porkkanoita!

Mutta jos se rosvo ei tykkää porkkanasta, niin silläki vois olla semmonen porkkana vyöllä ja sitten ne taistelis niillä porkkanoilla ja se kumpi eka osuu toista mahaan nii se voittaa. Hävinneen pitää sitten syödä vaikka kaalilaatikkoa koko ens viikko.
 
mömmö
aseet pitäisi säilyttää poissa kotoa, jossain "yleisessä" paikassa ja, josta vain aseluvan haltija sen voi saada. En ymmärrä, miksi ampumavälineitä täytyy säilyttää kotona ja miksi sitten ei huolehdita, että niihin ei pääse käsiksi kuka tahansa?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mömmö;26376798:
aseet pitäisi säilyttää poissa kotoa, jossain "yleisessä" paikassa ja, josta vain aseluvan haltija sen voi saada. En ymmärrä, miksi ampumavälineitä täytyy säilyttää kotona ja miksi sitten ei huolehdita, että niihin ei pääse käsiksi kuka tahansa?
Tämmöinen asevarasto voisi toimia ainoastaan armeijan tiloissa. Mutta harva ihminen lähtisi metsästysreissua varten hakemaan asettaan jostain 300 kilometrin päästä ja palauttamaan sitä reissun jälkeen.
 

Yhteistyössä