Lapset päiväkotiin vai viikoksi mummolaan?

  • Viestiketjun aloittaja tyu
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Tää on niin vaikeeta päättää... Ei niissä kissoissa nyt niin hoitamista ole, kunhan ruokkii. Siellä olis oma piha, ei tartte lapsia mihinkään puistoihin raahata. Luotan kyllä mummoon, mutta en tiedä luotanko siihen että lapset jaksaa...
Kuinka lapset ja kissat tulevat toimeen keskenään? Lapsista on seuraa toisilleen ja jos mummo jaksaa, lapsilla pn varmaan ihan kivaa. Tosin kiukuttelu alkaa kun menette hakemaan.
 
"annie"
Mummolaan. Onko se siis ihan kok viikko eli ma-su vai siis pelkästään arkiviikko.
Päiväkotilapset kaipaavat lomaa. kesäaika on päiväkodeissa vielä erityisen raskas, kun ryhmtä yhdistyvät tai jopa päiväkoti vaihtuu. Eli ei lapsilla hoidossa ole tuttua ja turvallista.
 
"vieras"
Itse jouduin viettämään välillä 1-2 vko mummolassa 2-6-vuotiaana kun vanhemmat matkustivat. Olo oli todella hylätty ja aikaa tuntui kuluvan kuukausia viikon parin sijaan, vaikka oli isovelikin seurana. Veisin päiväkotiin ja menisin sitten vaikka välillä viikonlopuksi mummolaan yökylään lasten kanssa... ovat mielestäni liian pieniä yksin kyläilemään.
 
"poikia3"
[QUOTE="hmm";26584879]Höpö höpö. Tätä tää just on, ulkoistetaan kaikki, lastenhoidosta lähtien jollekin vieraalle ettei vaan rasiteta sukulaisia! Huoh mikä asenne. Ei viikko ole liian pitkä aika noinkaan pienille olla tuttujen ihmisten parissa.
Jos teillä joillakin on niin surkeat mummolat niin pitäiskö sen takia muiden lasten kärsiä? Jotkut mummot ovat niin mielellään lastenlastensa kanssa että ehkä teidän on vaikea sitä käsittää. Tuli oikein hyvin selväksi että ap:n äiti haluaa lapsenlapsiaan katsoa, joten mikä teidän napaanne rassaa?[/QUOTE]

Kun erotaan ja lasten huollosta tehdään sopimusta, noudatetaan siinä myös linjausta, että lapsi voi olla pääasiallisesta holhoojasta erossa niin monta yötä kuin on ikävuosia. Nyt on todella pienistä lapsista kysymys, ja lapsille mummo imeisesti myös varsin vieras. En minäkään todellakaan veisi lapsia viikoksi mummolle, pari kolme päivää olisi ihan riittävä aika!
 
"shihtzu"
Jos mun n.4v saisi päättää niin se menisi ehdottomasti mummolaan. Lapsi on nytkin mun vanhempien kanssa mökillä, lähti jo torstai-iltana ja huomenna nähdään ja lapsi saa itse päättää jääkä vielä mökille yöksi tai kahdeksi vai tuleeko kotiin ja epäilen vähän, että jää mökille.
 
riippuu
Meillä vanhin tyttö on sellainen, että olisi pärjännyt 2-vuotiaana yksin mummolassa viikon. Itse asiassa olikin siskoi luona melkein viikon 2-vuotiaana kesällä. Sen sijaan nuo seuraavat kaksi eivät olisi pärjänneet, en tiedä, pärjäisikö tuo keskimmäinen vieläkään, vaikka on jo 6-vuotias viikkoa pois kotoa.

Eli itse tunnet lapsesi. Mikäli katsot, että heillä ei ikävä iske kesken viikon, niin mummolaan. Jos taas lapsesi ovat enemmän vanhemmistaan riippuvaisia, niin sitten päiväkotiin.

Itse huomannut noista omasta kolmesta, kuinka erilaisia lapset ovat, joten se, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle lapselle.

Tuo mummon tulo teille kylään kuullostaa myös hyvältä vaihtoehdolta. Olisiko mummon kotipuolessa joku, joka voisi käydä ruokkimassa kissat ja vaihtamassa veden näille? Näin kesäaikaan voi löytyä vaikka paikallisestla 4H-yhdistyksestäkin pientä maksua vastaan tällainen nuori.
 

Yhteistyössä