HOI Jännitysniskasta kärsivät oireita pinoon!

  • Viestiketjun aloittaja "amaryllis"
  • Ensimmäinen viesti
jännittyyt myös
Itse olen kärsinyt pian puolisen vuotta vaihtelevista oireista.. millon on pääkipeä,vihlontaa pään/niskan/hartia seudulla,päätä kääntäessä kuuluu usein pientä narahtelua,varsinkin kun voimakkaasti ja nopeasti kääntää päätä (esim. autoa ajaessa),hampaiden kipua,korvat kipeinä ja tuntunut tulehtuneelta joskus myös sykkivät. Joskus kasvot puutuvat,joskus kädet,kylmät kädet tai joko tosi kuumat ja nieleminen on hankalaa joskus ja joskus myös tuntuu kun joku puristaisi kurkusta.
minulle lääkäri on sanonut, että niska/hartiaseudun voimistaminen ei useinkaan, tuo helpotusta jännitysniskan oireisiin. Jos jännität koko ajan lihaksia niskasta, niin sehän on iha sama kun harjottaisit voimistelua niskaan,eli lääkäri sanoi että ihmisillä joilla jännitysniska on, niin ei yleensä kyllä ole huonot lihakset niskassa/hartoissa, päinvastoin ne lihakset tarttevat venytyksiä ja rentouttavia harjotuksia.

Minulle on ollut apua mielettömästi tälläisestä venyttely harjoituksesta : https://www.youtube.com/watch?v=CaPRFm3EZWY

Tsemppiä kaikille saman ongelman kanssa painiville ja lämpöistä kesää!
 
asiakaspalvelija
itselllä myös mitä ihmeellisimpiä oireita, niska ja pää ns tärisee jos tulee jokin kamala panic mode tuntemattoman kanssa, lähinnä vain jos istun epämukavassa tuolissa enkä pidä tilanteesta ja samalla toinen hlö esittää tuiman katseen ja kysymyksen, hartiat ja pää myös ihan tiltissä eli ns. "huurusssa" toimistolla olen monella havainnut samaa mutta kenellekkään en tästä ole vielä puhunut, en edes vaimolleni. nyt kun näin tämän viesti ketjun niin ajattelin että jos menisi lääkäriin juttelemaan asiasta..


jotenkin olen tähän menessä hävennyt tätä koska pomoni ovat oireeni huomanneet ja olen luullut olevani ainoa koko suomessa, ketä tälläisestä voi kärsiä.


ennen asiakaspalvelu työtä eli puhelimessa oloa toimistolla ei ikinä ollut vastaanlaista oiretta !! etsin uuden työn !
 
minun
On ollut muutaman vuoden jännitysniska ja siitä ajoittain aiheutuva migreeni.

Aiheuttanut mm.
- Paniikkihäiriön pahentuminen (ja esim. kaikenmaailman luulosyövät)
- Huimaus
- Käsien puutuminen
- Toispuoleinen kasvojen puutuminen / tuntohäiriö
- pala kurkussa / kurkun turvotuksen tunne
- Väsymys
- Silmäsärky / hankala katsoa esim. tietokoneen näyttöä
- kivun säteleminen rinnan puolelle
- kasvojen kuumotus

kaikenlaista... :)
 
Mun oirelista on pitkä kuin nälkävuosi, tekis mieli laittaa osa oireista refluksin ja kilpparin vajiksen (ei todettu, mutta arvot t4-v 13 ja tsh 2.43) piikkinkin, mutta en osaa sit sanoa...

-silmissä lasiaisia, näön tarkentamisen ongelmia ja "sumuisuutta" näössä (joskus)
-poskia kuumottaa/punoittaa
-alahuulen sisäpinta "tunnottoman" oloinen kun kielellä kokeilee, huulia kihelmöi
-niska rahisee kääntäessä ja sattuu jos koittaa venyttää
-purulihakset jumissa/kipeät (naurskutan öisin rajusti)
-yläselkä/lapojen väli todella kipeä koskettaessa, kumartuessa nikamat rutisee/menee paikoilleen?
-rinta on "tukalan" tuntuinen, tuntuu ettei saa happea tarpeeksi ja siitä seurauksena huokailua, haukkomista ja haukottelua
-käsissä voimattomuutta, puutuvat todella herkästi, joskus "kramppaavat" tai tavallaan "vetää suonta" niin, ettei voi hallita kättä (vaikea selittää) kestää vain hetken tuo.
-alaselkä kipeähkö
-lonkkaa vihloo välillä pyllyn puolelle, välillä reisen puolelle
-vasemmassa jalassa lihasheikkoutta aina välillä
-sydän muljahtelee
-epätodellista oloa
-muistihäiriöitä
-paniikkituntemuksia ilman syytä (pelkotiloja jostain vakavammasta)
-leukaluut rahisee
-kurkussa palan tunnetta
-silmissä roskan tunnetta
-sormenpäät puutuilee
-kylmät kädet ja jalat
-todella rankkaa närästystä
-paineen tunnetta päässä (tavallaan tuntee veren kohinan päässä) esim kun nousee autosta pitkän ajomatkan jälkeen
-elohiiriä
-lihasnykäyksiä
-herään joskus siihen että haukon happea tai kun yritän nukahtaa niin säpsähdän siihen, että lopetan hengittämästä ja paniikissa vedän happea (voi toistua useita kertoja ennen kuin saan kunnolla nukahdettua)
-väsymystä
-haluttomuutta
-masennusta
Mutta tosiaan päänsärkyä poden vain krapulassa, joskus tosin takaraivolla tuntuu "jumputus", muttei oikein muuta, samoin niskoja ei koskaan särje, mutta tuntuu vaan "väsyneeltä ja painavalta"

siinähän noita nyt muutama..... Olis kiva kuulla lisää teidän oireitanne :) Tsemiä kaikille "kärsiville"!!!!! <3
 
Nursetuskainen
Olen kaivannut vertaistukea tälle diagnoosille! Kauheasti ihan samoja Urpo oireita kuin teilläkin, sellaisia että ei uskoisi liittyvän vain tähän vaivaan,,, kuten tuo nielemisvaikeus ja kuten edellä tuo nukahtamisvaiheen tukehtumiselta tunne...iki..ja paniikkia on ollut mutta noi oireet näen laukaisevaksi tekijäksi siihenkin. Kirjoitellaan lisää ja perustetaan vaikka joku ryhmä????

Mun sähköposti olis nursetuska@gmx.com
Kirjoitelkaa! Keksitään tukiverkko toisillemme! Töitä pitää jaksaa tehdä vielä pitkään ja elämässäkin pitää pystyä nauttimaan!!!
 
"Sepi"
Mulla aivan samanlaisia tuntemuksia. Kauheaa, kun ei tiedä mikä oikeasti vaivaa ja voiko kaikki ihmeellisimmätkin oireet johtua vain jumissa olevista lihaksista. Onko teillä jo jokin "tukiryhmä" kasassa? Voisin mielelläni liittyä sellaiseen saamaan ja antamaan tukea. :) tsemppiä kaikille, yritetään rentoutua. Minulla trigger-hieronta auttaa jonkin verran, mutta ei ole varaa käydä siellä niin usein kuin tarve olisi. Yritetään jaksaa ja nauttia elämästä. <3
 
"piko"
mulla tulee aina oire oireenperään en tideä enään mitä tehdä..elämä menee näitä miettiessä ja surressa..
mulla myös kaikki nuo oireet mitä yllä mainittu..sekä nyt tuntuu ettei pysty hengittää kunnolla..jossain nenän takana tuntuu kummalta.en osaa selittää.kun puhuukin niin alkaa oksettaa..ei enään kivaa.
 
"Sanni"
Tässä minun oirelistaani:
-päässä outoja tuntemuksia
-elohiiriä silmässä, huulessa,käsissä ja jaloissa
-niska ja hartiat todella kipeät
-näön sumentumista
-vasemmassa jalkaterässä sirinää(en osaa selittää)
-sormien puutumista
-kädet ja jalat voimattoman oloiset
-sydämen nopeaa tykytystä ja muljahteluja
-korvat naksuu,rahisee ja vinkuu
-huimausta (kuin olisi laivassa)
-epätodellista,kevyt olotila
-inhotuksen tunteet(en osaa selittää)
-väsymys

Tässä päällimmäiset oireet.Eivät ole samaanaikaan päällä vaan vuorottelevat.
olen ollut neurologilla ja yleislääkäreillä..sydänfilmit otettu.
sydämen rytmihäiriöihin määrätty orlockkia ja sillä saa olon tasaantumaan.
Neurologi meinasi että oireet olisivat niskaperäisiä.
Näitä oireita minulla on nyt n.vuoden verran ollut..ja fysioterapeutilla olen käynyt kuukauden ja kahdenviikon välein..välillä pidempiä taukoja.Auttaa hetkeksi.
Välillä vaan mietittyttää että onko tämä oikesti kaikki niskoista.Oireet ovat pelottavia.
Ihana todella huomata että näitä samankaltaisia oireita on muillakin.Välillä tuntee olevansa niiin yksin tämän kaiken kanssa.Tuntuu että kaikki luulevat minun olevn luulosairas.
 
"kata"
Samasta täälä kärsin kuin te muutkin! Itse käynyt pään ja niskamangneetit. Ja lisäksi selkäydinnäyte otettu.. se oli puhdas! Tosin ms arvot olivat mielestäni rajoilla :( Minulla kun puutuvat jalatkin, etenkin vasen jalkapohja!
Mutta lääkäri ei nähnyt tarpeelliseksi uusia magneettikuvaa tai likvoria.

Tässä vuoden kärsinyt joka päiväisistä ihmeellisistä ns. hermostollisista oireista. Kaikki alkoi viisurin tulehduksesta.
Jännitysniskasta olen kärsinyt n.7v.. Eikä mikään tunnu auttavan!!
 
"Laurea"
Kiva kuulla, että on muitakin ja saa kuulla vähän muidenkin oireita. Mä oon nyt neurologille saanut lähetteen, mutta luulen tän kaiken johtuvan niskoista jotka on kun tiiliseinät..tuntuu vain, ettei kukaan ymmärrä mua ja kaikki luulee luulosairaaksi :( Oon nyt viimesen 2 vuotta pelänny ihan hulluna ms-tautia ja pelkään edelleen :( Ei vain voi uskoa, että nämö kaikki oireet vois olla pelkästään niskoista... Mun oirelistaa:
Silmäoireet
-valonarkuus
-näön tarkentamisen ongelmia
Lihasoireet:
-lihakset nykii
-voimattomuutta käsissä ja jaloissa
-kihelmöinti ympärikehoa
Huimaus
Epätodellinen olo
Migreeni kohtaukset
Pääkipu

Olis kiva saada nauttiä elämästä,mutta aika menee vain murehtiessa :(
 
reree
Mä kärsin kakskyt vuotta jännitysniskasta. Lopuksi jo pääsin työfyssalle ja tämä diagnosoi mulla hyvänlaatuisen asentohuimauksen! Olin koko ajan luullut että kireä niska aiheuttaa huimausta mut se olikin niin et huimaus aiheutti kireän niskan ja kaikki monituiset oudot oireet!!! Aloitin asentohoidon huimaukseen joia helpotti huimausta ja kas,niska ei oo enää jumissa!!!! Kannattaa testauttaa asentohuimaus jos ei oo vielä testattu!
 
"Lori"
Mulla on myös ollut stressi-/jännitysniska vuosikaudet. Viime vuoden aikana tosissaan pahentunut.

Oireita mm.
- lihaskivut, niska- ja takaraivosärky
- migreenikohtaukset
- leuka- ja purentalihasten jännitys ja kireys, todella paha
- hammassäryt
- korvien lukkiutuminen
- huimaus, väsymys, ym.

Purentalihas- ja hammasongelmiin mulla on öisin kisko suussa, ja venyttelen usein suuta isolle auki ja yritän liikutella ja rentouttaa leukaa.

Muuten ei oikein auta muu, kuin rentoutusharjoitukset, hieronta, käsipainojen nostelu (lihasten vahvistaminen), taukojumppa töissä ja kun muu ei auta - lääkkeet.

Käytän ajoittain Sirdaludia öisin ja särkyyn Miranaxia.
 
"Lori"
Vielä piti lisätä, että naksuntaa ja rutinaa kuuluu niskoista ihan aina kun päätä kääntelee tai niskaa venyttää, välillä myös yläselkä napsuu. Leukaluut lonksuvat myös todenteolla.
 
YksiLisää
Täällä yksi (toivottavasti) niska-hartiavaivainen myös!

Minä olen saanut paikkani jumiin lasteni vauvavuosina, jolloin siis elämä oli pelkkää kantamista, istuen nukkumista, univelkaa, stressiä jne. Molemmilla lapsilla oli refluksi (ja allergioita) ja kuopus nukkui sylissä melkeinpä ensimmäiset 7kk. Että kyllähän ne lihakset vähemmästäkin saa jumiin...

Muutama kuukausi sitten, eli pienemmän ollessa n. 1v pamahti yhtäkkiä paha nielemisvaikeus. Asiaa tutkittiin paljon, videofluorografia otettiin, kaula ja kilpirauhanen ultrattiin, keuhkokuvat otettiin, neurologiset testit, sydänfilmit, verikokeita vino pino ja lopuksi mahan tähystys. Refluksidiagnoosin sain, kaikki muut ok (onneksi!). Kaikki alkoi vaan niin yhtäkkiä, että en ollut mitään oireita ehtinyt kuulostella, mutta nyt olen yhdistänyt näitä juuri niskoista ja hartioista johtuviin jumitiloihin.

Tällä hetkellä:
Epätodellinen olo
Jäykät niskat, hartiat, yläselkä, kaula jne.
Venyttelystä pää kipeäksi (ei aina)
Silmissä epätarkka näkö
Humahdukset (pyörtymisen tunne)
Jne.

Maanantaina soitan aikaa OMT-fysioterapeutilla ja katsotaan jos sieltä saisi ensiapuja tähän tilanteeseen. Ai niin, sairaalassa kysyttiinkin että onko minulla niska kipeä ja vastasin tietysti ei koska se ei ole kipeä enkä ollut edes kuullut, että tällaisia oireita voisi tulla siitä. No nyt tiedän...
 
"talvikki"
Hei, löytyipä hyvä ketju. Olin jo ajatellut tulleeni hulluksi, kun oireet ovat niin pelottavia. Hyvin tutuilta kuulostaa teidän oireenne. Tässä omia:
-aamuisin päänsärkyä ja käynnistysvaikeuksia, tuntuu ettei aivot meinaa herätä
-pingottunut tunne takaraivolla ja niskassa
-käsien puutuminen ja voimien heikkous
-sumuinen tunne aivoissa
-näkövaikeudet, ihan kuin silmät ois eriparia
-haukkova hengitys ja paine rintakehällä
-leijuva ja kevyt olo, tuntuu, että on jotenkin erossa vartalostaan (joo, tiedän että kuulostaa hullulta!)
-aivan kamala huimaus
-herääminen pian nukahtamisen jälkeen paniikkiin ja sekavaan oloon
-käsien ja jalkojen puutuminen öisin
-sydämen lyönti tihentynyt, muljahtelut
-paine ja humina korvissa
-em. oireiden vuoksi paniikkihäiriö pahentunut!

Hoito-ohjeita otetaan vastaan!
 
"Laurea"
Joo jos jollakin on hoito-ohjeita niin otetaan kyl vastaan :) Mulla 6.3 vihdoin pään magneettikuva ja saan varmuuden tästä asiasta! Pitäkää peukkuja pystyssä, että kyse on "vain" niskajäykkyydestä...
 
Samoja oireita täälläkin...

Olen kärsinyt monista epämääräisistä oireista kohta neljä vuotta!
Monenlaista on tutkittu, mm.niskoja (löytynyt yliliikkuvuutta, TOS, jännitysniska, virheasentoja ym), pään magneettikuva (löytyi aivolisäkkeen adenooma, jonka ei pitäisi oireita aiheuttaa-tarkkaillaan ja kuvataan kahden vuoden välein), kilpirauhasen vajaatoiminta todettu-siinä lääkityksen kanssa ongelmia, masennuksella ja ahdistuksella vaan halutaan jokainen oire selittää :( itse olen varma että näin ei ole!
Joitakin oireita mainitakseni:
-huimaus (jolla kaikki aikanaan alkoi)
-humahdukset päässä
-voimattomat kädet
-välillä jääkylmät kädet ja jalat
-pyörtymisen tunnetta + muutaman kerran olen pyörtynyt
-sähköiskut päässä, etenkin juuri nukahtaessa + niihin voi heräillä öisinkin
-kylmänväreet päässä + muualla kehossa
-epätodellinen olo
-muistiongelmat
-huono lämmönsieto (ennen rakastin kesää ja aurinkoa-en enää)
-väsymys
-pala kurkussa/etova olo
-kaksoiskuvat
-näön hämärtyminen
-paineen tunne päässä ja niskoissa
-paniikkioireet

Siinä nyt osa oireistani..Työkyvytön olen ollut jo muutaman vuoden ja apua ei saa oikein mistään. Välillä on parempia kausia ja sitten oireet taas pahenevat ja yleensä vielä tulee kaikkia uusia kamalia oireita :(

Pään magneettikuvaan pääsen taas toukokuussa ja ensi viikolla fysiatrille ja neurologille...jälleen kerran..toivotaan, että jostain saisi apua!

Olisi ihanaa jos olisi joku vertaistukiryhmä?!? Tsemppiä teille kaikille, jotka samojen vaivojen kanssa taistelette!
 
pinossa
Kun niska on pahempi tulee migreenioireita tiuhemmin.

Käsien puutuminen öisin, täytyy vaihtaa kylkeä. Polttavaa kipua niskassa ja hartioissa ajoittain. Myös rintarangan kohdalla kipua.

Ja tuommoinen vaihe kun kestää jonkun aikaa, ja joutuu syömään särkylääkkeitä, niin seuraavaksi alkaa kronata vatsa. Jotkut särkylääkkeet myös aiheuttavat astmaoireiden herkemmän esiintymisen, jolloin saa piiputtaa astmaansa, mikä taasen aiheuttaa tykytyksiä, jolloin joutuu ottamaan beetasalpaajaa.

Ja koko tämä ruljanssi nostaa verenpainetta.

Paras on semmoinen vaihe, kun liikunta, lepo ja työasiat ovat sopivasti tasapainossa, eikä niska olen kaamean kaamean kipeä. Naprapaatteja, fysioterapeutteja ja muita ihme parantajia en halua enää nähdäkään.... Joskus joku hieronta on hetkeksi helpannut kipua, mutta kyl toi sauvakävely ja tanssi on ne mitkä pitää mun niskan edes jossain kunnossa.
 
Ahis
Talvikki ja Mustikka03, teillä presiis samat oireet kuin minulla. Pahin oireista mulla on ehdottomasti huimaus. Se on todella voimakasta, kaatavaa ja keinuvaa ja päällä koko ajan. Huimauksetonta vaihetta ei ole ollut vuoteen edes sekunnin verran.Kuten ei tinnituksestakaan. Nyt olen sairaslomalla koska en enää oikein pysy pystyssä.

Vaikka minua huimaakin koko ajan pelottavan paljon niin silti kärsin noista mainituista "humauksista" jolloin tuntuu kuin tipahtaisin syvään kuoppaan ja koko kropan läpi menee sellainen sähköiskun tyyppinen kohahdus. Pelästyn niitä aina hirveästi, tänäänkin tullut jo ainakin kymmenen sellaista. Laukaisevat helposti paniikkikohtauksen.

Lääkärin mukaan kärsin jännitysniskasta sekä ahdistushäiriöstä jotka ylläpitävät toisiaan. Siihen liittyy myös se että puren ilmeisesti öisin hampaitani yhteen tuhannen g:n voimalla. Mikä voisi toki selittää nämä kasvokivut ja leukanivelen rutinan. Sain kiskot puoli vuotta sitten mutta niistä ei ole apua. Tämän kaiken myötä olen alkanaut kärsiä myös paniikkioireista ja nyt epäillään, tadaa, masennustakin. Mahti homma...

Tällä viikolla olen menossa sekä psykiatrin että fysioterapeutin arviointiin. Lääkäri on laittanut lähetteen psyko-fyysiseen fysioterapiaan, jossa keskitytään nimenomaan purentavaivoihin ja jönnitysniskaan. Tarkoituksena siis hoitaa potilaan psyykeä samalla. Jos ahdistuksesta ei pääse eroon, ei pääse oireistakaan. Toisaalta jos oireet jatkuvat niin jatkuu kyllä ahdistuskin. Muna vai kana ensin...

Tämä on kummallinen sairaus. Ainoastaan kohtalotoverit ymmärtävät kuinka invalidisoivaa tämä voi olla. Ystävät ja sukulaiset käskevät rentoutumaan ja liikkumaa,n enkä jaksa enää edes yrittää selittää kuinka lamauttavan kauhea olo on. Sitä ei ihan noin vaan enää rentouduta. Toivon että saan avun jotta pystyisin taas nauttimaan elämästä enkä pelkäisi koko ajan kuolevani johonkin kamalaan. Jos tuosta erikois-fyssarista on apua niin pistän tietoa jakoon.
 
Jvc2014
Tuo jännittynyt niska ei aiheuta kaikkia noita oireita vaan ahdistuneisuus aiheuttaa kaikki nuo vaivat, myös niskakivut. Tiedoksi vaan niille jotka pähkäilevät että voiko pelkkä niska aiheuttaa kaikki oireet:)
 
--------------------------------------------------------------------------------







Uusi täällä myös. Minulla taustalla jo 2006 ihme pistelyjä pitkin kroppaa, mutta syy ei koskaan selvinnyt... Pari vuotta sitten myös valtavaa pääsärkyä, jonka vuoksi olin mm. migreenitipassa. mutta eipä se auttanut
Nyt taas...

Huhtikuussa:
-hurjaa pääsärkyä etenkin takaraivolta ja ohimoilta
-Käsien voimattomuutta
- hetkittäistä näön sameutta ja katseen kohdistamisen vaikeutta, musta
piste usein näkökentässä (lasiaisen samentuma?)
- tuntuu kuin olisi vaikea löytää oikeita sanoja
- muutaman kerran oksettavaa oloa, tuskahikeä yhtäkkiä
- paineen tuntu poskionteloissa
-korvien vihlomista
-hutera olo, kuin ei olisi tilanteen tasalla
- yksittäisiä tai pidempikestoisia elohiiriä pitkin kehoa, kasvoissa ei niin paljon

Touko-kesäkuussa:

2 kertaa päivystykseen pääsäryn ja oudon olon vuoksi.
--> jännitysniska --> Sirdaludia ja Panacodia --> Panacodista sappikohtaus tai joku
muu hirveä vatsakipu

Yksityiselle neurologille
--> jännitysniska --> Dolania sekä Noritrenia kokeiluun. -- > ei suurta apua.

Yksityiselle yleislääkärille.
--> poskiontelontulehdus johon antibiootti (ei koskaan ennen!)
--> lievää anemiaa laajan verenkuvan perusteella

Kesäkuussa:

-Pääkipu on vähentynyt, ei kuitenkaan kokonaan poissa
- lihasnykinät pysyneet, pelottaa mitä oikein ovat!!
- välillä tuntuu etenkin käsissä voimattomuutta, särkyjä vähän joka paikassa
- muita edellä mainittuja oireita vaihtelevasti
-poskiontelot taas kipeät
-paikka vaihtavia kovia särkyjä pitkin kehoa... Ihan joka paikassa.

LISÄKSI AINA:
- väsymys, uni katkonaista, en ole pirteä vaikka nukkuisin kuinka paljon
- stressi
- aina vähän flunssainen olo

VOISIKO OLLA
*fibromyalgia?
*kilpirauhasen vajaatoiminta? Kilppariarvot otettu, mutta vain osa tärkeistä. Ne ovat ok.


Huolettaa, stressaa, pelottaa jo... Tsemppiä kaikille!
 

Yhteistyössä