HOI Jännitysniskasta kärsivät oireita pinoon!

  • Viestiketjun aloittaja "amaryllis"
  • Ensimmäinen viesti
"yksi"
Täällä yksi tension neck vaivainen, jo 7 vuotta olen kärsinyt ko. ongelmasta. Viime vuosi oli yhtä helvettiä, en ollut ollenkaan työkunnossa. Mutta nyt sieltä on noustu ja olen taas työelämässä.
 
"tipsu1984"
Nyt on kuvattu pää ja tehty kahdesta raajasta enmg. Kaikki ok. Stressaa silti.
Aika myös psykologille, kun tuntuu että sekoan varmaan kohta... Kaikki kunnossa lääkärin mukaan, mutta vakavat sairaudet pelottaa.
Tuntuu että puhekin tökkii ja etenkin r on välillä vaikea sanoa. Muilla vastaavaa??
 
tuskailua
4 vuotta on mun oireita kestänyt.välillä pahenee ja välillä tasaisempaa.Nyt on taas pahempi kausi menossa.
-takaraivo särkee. Särky lääkkeillä ei tahdo mennä ohi.
-hartiat 'tulessa'.joka askel tuntuu hartioissa ja takaraivossa.
-etova/oksettava olo
-pään vihlominen
-Silmissä eriparin tunne ja todella paljon lasiaissamentumia
-Korvat hurisee ja vinkuu ja lukkoilee
 
"Milla"
Moikka! Mulla alkoi kesällä ihan kamalat huimaukset, menin päivystykseen niin lääkäri oli sitä mieltä että johtuu helteistä ja nesteen puutteesta. Ei siinä kun kotiin lipittämään vettä. Ja huimaukset senkun jatku vaan.. Viimeksi vaivan takia en edes päässyt lääkärille, vaikka oli poski ihan puuduksissa.. Voiko tää johtua jännitysniskasta? Mulla on todettu kyllä niska-hartia peräistä migreeniä, että on jumissa.. Ja ylleensä huimaukset tulee n. Kaksi tuntia heräämisestä kun pääsee hetkeksi istumaan ja siitä sitten voimattomuuden tunne jalkoihin/toiseen käteen ja puutumista kasvoissa .. Jotenkin epäilyttää että johtuisi vaan niska hartia jumista..
 
voi hyvinkin
[QUOTE="Milla";30248706]Moikka! Mulla alkoi kesällä ihan kamalat huimaukset, menin päivystykseen niin lääkäri oli sitä mieltä että johtuu helteistä ja nesteen puutteesta. Ei siinä kun kotiin lipittämään vettä. Ja huimaukset senkun jatku vaan.. Viimeksi vaivan takia en edes päässyt lääkärille, vaikka oli poski ihan puuduksissa.. Voiko tää johtua jännitysniskasta? Mulla on todettu kyllä niska-hartia peräistä migreeniä, että on jumissa.. Ja ylleensä huimaukset tulee n. Kaksi tuntia heräämisestä kun pääsee hetkeksi istumaan ja siitä sitten voimattomuuden tunne jalkoihin/toiseen käteen ja puutumista kasvoissa .. Jotenkin epäilyttää että johtuisi vaan niska hartia jumista..[/QUOTE]

Kaikki voi johtua niskasta ja kaulasta. Aloita rauhallinen jooga joka keskittyy venytyksiin. Youtubesta löytyy tosi hyviä ja kaikille sopivia ohjelmia. Oireet kuulostaa musta aika tavallisilta.
 
luvyah harmaana
Mulle diagnosoitu jännitysniska kans ja oireita on lähes kaikki mitä täällä on mainittu.. Mutta mutta, onko kellään leposyke vähän yli sadan koko ajan?? Mulla ollu jo puoltoista vuotta ainakin toi syke tollasena??? Ja voiko johtua jännitysniskasta? Ekg:tä otettu -> ei häikkää, sydän ultrattu -> ei vikaa, lisäkokeisiin lähete vetämässä mut mietin josko niskat oliskin pohjimmainen syy?
 
Nyt on pakko sanoo et mulla on hartiajumit pahana ja kipu alkaa niskasta leviten harteisiin ja päänsäryksi. Melkein kaikki oireet on mitä ootte maininnu mut mulle diagnosoitiin niskamigreeni, mikä on yhteydessä päämigreeniin mut eniten kipu tuntuu niskassa ja päässä. Kokeilkaapa kysellä lääkäriltä jos teilläin ois :) Tsemppiä!
 
tuskailija
Mulle diagnosoitu jännitysniska kans ja oireita on lähes kaikki mitä täällä on mainittu.. Mutta mutta, onko kellään leposyke vähän yli sadan koko ajan?? Mulla ollu jo puoltoista vuotta ainakin toi syke tollasena??? Ja voiko johtua jännitysniskasta? Ekg:tä otettu -> ei häikkää, sydän ultrattu -> ei vikaa, lisäkokeisiin lähete vetämässä mut mietin josko niskat oliskin pohjimmainen syy?
Mulla leposyke 80-100 myös ja hartiat/niskat jumissa.Jotenkin yhdistäisin nämä yhteen.
myös tutkittu sydän ja olen saanut betasalbaajia joita otan tarvittaessa..syke nimittäin voi äkkiä normaalista kohota 120 ja muljahtelee.
 
tuskailija
[QUOTE="Kipi";30331339]Onko monella nielemisvaikeutta? Tuntuu myös kuin olisi hankala hengittää nenän kautta..[/QUOTE]

mulla tuntuu kanssa ajoittain nenän kautta hengittäminen hankalalta..kuin nenä olisi turvonnut tuolta jostain nielun läheltä ja sitten alkaa kyökityttämään..tunne tulee kun on oikein jumissa.Sitten olen myös miettinyt että johtuisiko närästyksestä..
 
luvyah harmaana
Mulle määrättiin kans betasalpaajaa päivittäin syötäväks.. Ei vaan tunnu hyvältä ajatus syödä niitä jos syy onkin niskoissa, hoidetaan vaan yhtä monista oireista mut ei kuitenkaan perussyytä?... En tiä, ehkä ajattelen hassusti ja pitää vaan alottaa ne salpaajat. "tuskailija" ootko saanu niistä apua sykkeen laskuun? Minkä merkkistä syöt? Mulle määrättiin seloken zocia, lasten annos :D (puolikas siitä 23mg:n tabusta per päivä)
 
tuskailija
Mulla on sellanen ku orloc 5 mg ja otan siitä tabletista neljäsosan/puolikkaan. Ja on auttanut.syke sen jälkeen 60-70.
Alkuun mulle määrättiin 4 viikkoa jokapäivä otettavaksi ja sitten tarvittaessa.
 
"saara"
Millaista teidänjännitysniska pääkipu on?
Mulla takataivo jyskyttää ja burana ja banadoli edes vuoronperään otettuna ei auta..yltyy vaan.
Tää on sietämätöntä.
 
jumittaja
Voi olla syynä . Itsellä on ollut jännitysniska varmaan 15 vuotta , vasta pari vuotta sitten tuli itsediagnoosi , oireita on ;
-pääkipu , yleensä lievä joskus melko raju ettei pää käänny ja takaraivossa asti polttaa ja vihloo
-tinnitus , varmaan inhottavin oire , myös tämä yleensä lievä , joinain päivinä suhisee niin että ahdistaa , kuuluu kovemmin kun leukaa jännittää tai kääntää päätä ylös , kerran vaikeni hieronnan jälkeen kahdeksi tunniksi .
-näköhäiriöt
-korvakipu/poskiontelokipu

tietokoneella istumien pahentaa oireita sekä stressi
 
kirolle
Jep, hieroja auttaa myös, suosittelen lämpimästi. Omat niskat ja hartiat olleet vuosikausia toimistotyön seurauksena jumissa, huimausta, päänsärkyä, silmäsärkyä ja ties mitä.
Tänä syksynä kävin kaverin usuttamana kiropraktikolla. En juuri odottanut ihmeitä, mutta hämmentävää kyllä, kiropraktiikka on ollut nyt ainoa, joka auttaa pitkäkestoisesti! Kallista sekin tietty on, mutta yhtä kalliiksi tulee kipulääkkeiden (ja niiden myötä vatsalääkkeiden) syöminen, poissaolot töistä ja harrastuksista ja kaverimenoista, koska vian on ollut niin kipeä ja jumissa.

Kannattaa kokeilla, toimiiko omalla kohdalla. En varmastikaan niin usein aio tulevaisuudessa käydä, kuin mitä tietty ehdottaisivat, mutta ensin peruspaketti ja sitten silloin tällöin lisäsäätöä tarpeen mukaan. Ja ei, kukaan ei maksa tästä minulle penniäkään. Oma kokemus yllätti niin positiivisesti, että oli pakko jakaa.
Eipä siinä paljon ainakaan häviä, jos vaikka kuukauden hoidoissa käy (2-3 krt vko).
 
Kurri
tipsu1984 ootko vielä hengissä? mulla lähes kaikki samat ongelmat ja nyt vasemman silmän yläluomeen jäännyt elohiiri. Hiiri ollut sen 2+ viikkoa ja tulee aina, kun suljen 'molemmat' silmät hieman normaalia silmänräpäytystä voimakkaammin ja kestää sen 5-10s. Nyt on väsymys, elohiiret, nykäykset lisääntynyt viimeaikoina rutkasti. Toivon että tämä silmän elohiiri johtuu niskan lukoista, mutta MS, ALS, kasvain yms. pelottaa.. Viikon päästä aika OMT fyssarille ja neurolle lähti lähete.
 
"Milli"
Täältä löytyy myös yksi epätoivoinen, jolla lähes kaikkia oireita mitä täällä lueteltu! On tämä kamalaa. Onko teillä hyviä ohjeita millaiset venyttelyt tai jumppaliikkeet voisivat helpottaa oloa?
 
"Sirkkeli"
Mä tuossa etusivulla ilmottauduin tähän ketjuun, koska aina väitetty näitä oireita jännitysniskasta johtuvaksi.
Magneettikuva paljasti, että kaularangassa on nivelrikkoa(luunokkaa muodostunut sen takia), välilevyjen madaltumia ja pullistumien alkuja. Joten. Jos ei jumppaliikkeet tunnu auttavan, niin älkää kuvauttamatta niele tuota diagnoosia. Enkä menis kyllä manipuloitavaksikaan minkään alan tyypille.
 
JustuPakka
Tammikuussa alkoi vasemmalla ohimossa paineen tunne, ajoittaiset vihlovat ja repivät pääkivut sekä paniikkikohtausten kaltaiset olotilat. Tämän jälkeen ei ole oikeastaan ollut yhtäkään täysin pääkivutonta päivää. Lääkärillä olen käynyt kolme kertaa, joista kaksi oli samalla. Diagnoosina jännitysniska, ainoa tutkimus mihin määrätty oli kaularangan röntgen, josta ei löytynyt mitään.
Mietin vain kuinka helposti yksityisellä määräävät neurolle tai MRI -kuviin, koska olen käsittänyt, että esim. nuo MRI -kuvat voivat olla hyvinkin kalliita? Olen tällä hetkellä kirjoilla erittäin pienellä opiskelupaikkakunnalla, jossa julkinen terveysasema on vähän sitä sun tätä, joten olen tähän mennessä käynyt pelkästään yksityisellä Helsingissä missä vanhempani asuvat.

Kuinka monella täällä muuten tuntuu painetta yleensä vain toisella ohimolla? Ihan kuin olisi joku painava klöntti tuossa korvan yläpuolella / takana. Päänsärky yleensä sellaista jomotusta, että tuntuu kuin olisi juuri kolauttanut päänsä lattiaan tms. Pahimmillaan tosin ollut ohimolla sellainen ajoittain tuleva "repäisymäinen" kipu, joka pelästyttää aina ihan tosissaan ja tuntuu, että ihan silmissä sumenee.

Fysioterapiassa olen käynyt nyt kolme kertaa, joista on tuntunut olevan jonkin verran apua. Nyt olen tosin ollut jo viikon verran ilman, koska joudun vaihtamaan opiskelupaikkakunnallani olevan fysion luokse. Kivut ja paineen tunne tuntuu taas pahentuneen, joten fysiosta ei mitään hirveän pitkäkestoista apua tunnut olevan. Kotona olen jumpannut, mutta tuntuu, että 5min sen jälkeen kivut ovat vain pahentuneet. Lihasrelaksantteja on kokeiltu kolmenlaisia, mutta niistä ei ole ollut mielestäni mitään hyötyä. Täytyy vain yrittää jumpata kivuista huolimatta sekä jatkaa fysiolla käyntiä - jotkin päivät ovat kuitenkin olleet parempia kuin toiset, mutta pelkään silti koko ajan kipujen menevän taas ihan mahdottomiksi tai että kyse olisikin jostakin muusta kuin jännitysniskasta. Tuntuu, että moni täällä on määrätty myös muihinkin tutkimuksiin, mutta itselläni ei tosiaankaan ole muuta kuin vähän kokeiltu niskoja ja tehty se kaularangan röntgeniin :(
 

Yhteistyössä