mitä kaikkea huhuja te olette kuulleet lestadiolaisista?

  • Viestiketjun aloittaja "siira"
  • Ensimmäinen viesti
Asiat asioina
[QUOTE="kyllästynyt";30024285] Synnärillä oli huonekaverina joku lesta, ihan siis mukava nainen sisänsä, mutta oikeasti, alta kolmekymppinen ja sai kahdeksannen lapsensa, vanhin kuulemma kymmenen. Nainen käytännössä nukkui koko ajan, en ihmettele yhtään. Mies häipyi saman tien paikalta kun oli saanut saatettua vaimonsa huoneeseen. Oli todella kyllästyneen oloinen jo siinä vaiheessa, olisi kai mieluummin ollut osallistumatta koko synnytykseen...[/QUOTE]

Tuo on kyllä ihan totta että naisen osa on tosikova.

[QUOTE="kyllästynyt";30024285] Mutta kyllä tässä huomaa kun lestoja muutti naapuriin että eivät ajattele toisia ihmisiä lainkaan. Työkoneet huusi raksa-aikana yöhön asti, nykyisin pennut kiljuu pihoissa aamuyölle, tie tukitaan autoilla vaikka pihaankin mahtuisi (lauantaisin). Kun joku meistä normaaleista tässä leikkaa nurmikkoa tms sunnuntaina niin on lauma pentuja kyttäämässä että missä ja kuka...
Ja liikenteessä nää ajelee niiiiin perseessä kiinni ku vaan ikinä ja tekevät mitä hulluimpia ohituksia. Ja taajamassa huimia ylinopeuksia, mutta kas kummaa kun maantienopeuksissa ei sitte auto enää kulekkaan... Paras oli se kun eräs perhe tuli tankkaamaan yhtä aikaa. Kolme lasta, joista yksikään ei ollut turvaistuimessa, saatikka vöissä. Mies polttaa tupakkaa ja puhuu puhelimessa samalla kun tankkaa. Äiti anelee lapsia takaisin autoon kun nämä juoksevat pitkin poikin huoltoaseman pihaa.. eikä siis nouse autosta eikä korota ääntään vaan : " voisitko nyt xxxxx tulla takaisin autoon ". Uskomatonta tuohua!

[/QUOTE] Tuo osa kokemuksistasi kertoo enemmänkin just noista ihmisistä mutta ei liity mitenkään heidän uskon määräyksiin.

Välinpitämättömiä ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä on kaikissa ihmis ryhmissä. Nuo vaan sattui olemaan lestadioalisia mutta vois olla vaikak helluntailaisia, körttejä tai muslimeja.

Tuo naisen synnytyspakko sen sijaan johtuu suoreen lestadioalisten uskon opista. Se on aivan sairasta. ja väärin, ja eiköhän jopa Suomen lain vastaistakin.
 
vieras..
Olen kuullut...
* Että miehet pistää seuraavan alulle jo synnärillä

* Että ennen oli tapana olla käyttämättä verhoja, syystä joka ei ole selvinnyt minulle

* Että pyykkikoneen tulee olla päältä täytettävä, jotta alusvaatteet ei näy

* Että Suviseuroissa poltetaan ja käytetään kortsuja oikein urakalla. Tupakoinnin kyllä uskonkin, koska moni polttaa.

* Että television katselu on kielletty, mutta nettiä voi käyttää

* Että tanssiminen on kielletty, koska Se voi johtaa syntiin

* Että meikkaaminen ja lävistykset on kielletty

* Että vanhemmat sisarukset joutuvat usein uhraamaan omaa aikaansa voidakseen auttaa äitiä ja hoitaa pienempiä sisaruksia

* Että ovat rehellistä ja lainkuuliaista väkeä yleensä

* Että katsovat karsaasti jos joku ei enää sanomaan Jumalan terve

* Että tervehtivät kahdella kädellä kätellen, tai siis jotenkin ottavat toisen käden käsiensä väliin. Näin olisi siis vain jos toinen osapuoli on lestadiolainen.

* Että naisen tulee vaieta seurakunnassa

* Että naisen kodin ulkopuolella työskentelyä tai korkeampaa koulutusta katsottaisiin karsaasti

Tällaisia juttuja muunmuassa. Osa pitäneet paikkansa ja osa taitaa olla jo vanhahtavia juttuja tai muuten legendoja.
 
Ketjussa pitävät paikkaansa ainoastaan se, etteivät saa käyttää alkoholia eikä meikkejä, tanssia eikä kuunnella valtavirran suosimaa musiikkia (sallittuja ovat klassinen, virret, siioninlaulut, lastenlaulut ja marssit ymv.).
Pelikortit eivät ole kielletty, mutta rahasta pelaamista he paheksuvat.
Telkkaria saa katsoa, mutta virallisesti tv:n hankkiminen omaan kotiin on kielletty (nykyisin joillain on ja vielä useampi katsoo lempiohjelmansa ja elokuvat netistä).

Arvostavat lainkuuliaisuutta, rehellisyyttä ja koulutusta, vaikka eivät lähellekään kaikki itse sellaisia tietenkään ole.
Erityisesti korkeasti koulutettuja ja kodin ulkopuolella työskenteleviä isojen perheiden äitejä ihaillaan, kuten myös muutenkin "menestyneitä" ihmisiä, ihan niinkuin valtavirrankin keskuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Vieraat
Verhot ikkunoissa kielletty samoin matot lattialla.
Pyykkikoneesa ei saa olla ikkunaa.
Kaikilla lapsilla kotityötehtäviä.
Ei saa ulkoilla muiden lasten kanssa.
Tytöt saa käyttää vain hameita.
Uusia vaatteita ei osteta, kierrätetään tai ommellaan itse.
Syödään köyhää ruokaa.
 
Ketjussa pitävät paikkaansa ainoastaan se, etteivät saa käyttää alkoholia eikä meikkejä, tanssia eikä kuunnella valtavirran suosimaa musiikkia (sallittuja ovat klassinen, virret, siioninlaulut, lastenlaulut ja marssit ymv.).
Pelikortit eivät ole kielletty, mutta rahasta pelaamista he paheksuvat.
Telkkaria saa katsoa, mutta virallisesti tv:n hankkiminen omaan kotiin on kielletty (nykyisin joillain on ja vielä useampi katsoo lempiohjelmansa ja elokuvat netistä).

Arvostavat lainkuuliaisuutta, rehellisyyttä ja koulutusta, vaikka eivät lähellekään kaikki itse sellaisia tietenkään ole.
Erityisesti korkeasti koulutettuja ja kodin ulkopuolella työskenteleviä isojen perheiden äitejä ihaillaan, kuten myös muutenkin "menestyneitä" ihmisiä, ihan niinkuin valtavirrankin keskuudessa.
Liian rytmikkäät lastenlaulutkin ovat joillekin kiellettyjä. Kuten taannoin töissä saimme huomata erään vl perheen kohdalla. Tosi vaikeaa tietää sitte että mitä ne ny saa kuunnella ja mitä ei.
 
Huutelen puskista
Että lessunaiset pitävät itsensä tietoisesti alipainoisina, koska eivät oikein muihin ulkonäöllisiin juttuihin voi vaikuttaa ja koska tosi alipainoinen tulee huonommin raskaaksi kuin "normaalikierrolla" menevä. Menkattomuus siis heille siinä mielessä hyvä juttu, ettei tule niin helposti paksuksi. Urbaanilegendaa vai ei, en tiedä. Nuo verho-. pyykkikone- yms. jutut olen myös kuullut.

Mulla on muuten työkaverina 7 tai 8 lapsen lessuäiti, korkeasti koulutettu js hyvin suvaitsevainen nainen, ei mikään meitä "vääräuskoisia" nokan vartta pitkin katsova. Mies hoitaa lapset kotona.
 
Liian rytmikkäät lastenlaulutkin ovat joillekin kiellettyjä. Kuten taannoin töissä saimme huomata erään vl perheen kohdalla. Tosi vaikeaa tietää sitte että mitä ne ny saa kuunnella ja mitä ei.
taas niistä varmoista lähteistä saamieni tietojen mukaan on kyse tanssista, jos laulu on niin rytmikäs että sitä voi tanssia niin se on nou nou

tanssi johtaa seksiin ja siksi se on pahasta
 
Hiussolki
No meikkaaminen ja korvakorut ovat syntiä, mutta koruja toki muuten voi pitää ja pukeutua hieman.. öh, pissismäisesti.

Niin ja siis hiusten värjääminen on syntiä ja kiellettyä kyllä, mutta permanentti taas ei. Tämä on kysymys, johon olen yrittänyt saada joiltakuilta lestadiolaisilta vastausta, että miksi niin, mutta kukaan ei ole sitä osannut perustella hyvin. Siis samoilla perusteluilla permanentinkin pitäisi kaiken järjen mukaan olla kielletty, mutta kun ei ole.

Ja puhun itse siis vanhoillislestadiolaisista tässä, esikoiset ja muut ovat erikseen ja muistelenpa, että juuri nuo esikoislestadiolaiset ovat niitä, joilla esim. kotona on paljon askeettisemmat oltavat kuin vl-perheissä. Itselläni on vl-ystäviä ollut etenkin lapsuudessa ja onpa edelleenkin sieltä saakka säilyneitä ystäviä & kavereita. Erilaisia olemme, mutta puolin ja toisin toisemme hyväksymme.
 
taas niistä varmoista lähteistä saamieni tietojen mukaan on kyse tanssista, jos laulu on niin rytmikäs että sitä voi tanssia niin se on nou nou

tanssi johtaa seksiin ja siksi se on pahasta
Siitäpä juuri. Mutta siis pohtia joka levyn ja laulun kohdalla että onko tää nyt sopivaa. Toinen perhe ei ollu hoidon suhteen yhtään tiukkana ja kaikki kävi mitä lasten kanssa tehtiin.
 
Musiikista
Muistelen, että yksi vl-ystäväni selitti joskus sitä, että rummut (toisin sanoen juuri se rytmi) on syntiä.. että se on se syy, miksi jotkut normaalit lastenlaulut käyvät ja sopivat, mutta jotkut toiset taas eivät. Tai että sama laulu sopi jonkun toisen esittämänä, kun siinä ei ollut rumpuja jne.
 
Muistelen, että yksi vl-ystäväni selitti joskus sitä, että rummut (toisin sanoen juuri se rytmi) on syntiä.. että se on se syy, miksi jotkut normaalit lastenlaulut käyvät ja sopivat, mutta jotkut toiset taas eivät. Tai että sama laulu sopi jonkun toisen esittämänä, kun siinä ei ollut rumpuja jne.
Niimpäniin...Meillähän on siis aikaa käyä kaikki valikoima läpi aina siinä kohtaa kun tietyt lapset on paikalla. Samojakaan ei koko vuotta viitsi kuunnella ja laulaa. Samaten oli tarkkaa muunkin kanssa että tuo käy ja tuo ei jne...Yksi teatterimuoto sallittu ja toinen ei ollenkaan.
 
Musiikista
Joo, mä olen kyllä sitä mieltä, että se on vähän niin, että se on sopeuduttava heidän siihen, ettei yhden pienen (tai no pienen ja pienen..) yhteisön säännöillä toimita ns. yleisissä tapahtumissa tai esimerkiksi juuri työpaikoilla kerhoissa/kouluissa/hoitopaikoissa.
 
Lebe
Ehostaminen on täysin ok.

Ette usko itsekkään näitä verhoja ei missään nimessä saa pitää tms shaissea :D

En tunnista näistä itseäni, mutta ehkä nämä ovatkin juuri niitä "huhuja" joilla ei yleensä ole perää.

Olen samaa mieltä että nää ulkoiset seikat ovat oikeasti turhia seikkoja jos Taivaaseen pääsystä on kyse.
 
No meikkaaminen ja korvakorut ovat syntiä, mutta koruja toki muuten voi pitää ja pukeutua hieman.. öh, pissismäisesti.

Niin ja siis hiusten värjääminen on syntiä ja kiellettyä kyllä, mutta permanentti taas ei. Tämä on kysymys, johon olen yrittänyt saada joiltakuilta lestadiolaisilta vastausta, että miksi niin, mutta kukaan ei ole sitä osannut perustella hyvin. Siis samoilla perusteluilla permanentinkin pitäisi kaiken järjen mukaan olla kielletty, mutta kun ei ole.

Ja puhun itse siis vanhoillislestadiolaisista tässä, esikoiset ja muut ovat erikseen ja muistelenpa, että juuri nuo esikoislestadiolaiset ovat niitä, joilla esim. kotona on paljon askeettisemmat oltavat kuin vl-perheissä. Itselläni on vl-ystäviä ollut etenkin lapsuudessa ja onpa edelleenkin sieltä saakka säilyneitä ystäviä & kavereita. Erilaisia olemme, mutta puolin ja toisin toisemme hyväksymme.
Tätä muuten minäkin ihmettelin aikanaan että permanentti saa olla muttei värjätä ja leikata lyhyeksi. Aikanaan mulla oli huonekavereina kaksi tyttöä jotka oli vl-perheestä.
Molemmilla pitkä ja permanentattu tukka. Hekään eivät osanneet sanoa miksi, kotona se oli sääntö ettei lyhyttä ja väriä. Hyvin me tultiin toimeen eikä he mun tapojani arvostelleet ainakaan mulle. Tai minä heidän. Kunhan juteltiin siitä että miten heillä ja meillä kotona opetetaan. Edelleen ovat mun kavereita huolimatta taustoista.
 
Ehostaminen on täysin ok.

Ette usko itsekkään näitä verhoja ei missään nimessä saa pitää tms shaissea :D

En tunnista näistä itseäni, mutta ehkä nämä ovatkin juuri niitä "huhuja" joilla ei yleensä ole perää.

Olen samaa mieltä että nää ulkoiset seikat ovat oikeasti turhia seikkoja jos Taivaaseen pääsystä on kyse.
eipä se kyse taida taivaaseen pääsystä ollakkaan vaan siitä että miten välttyy joutumasta inkvisition eli hoitokokouksen eteen

Pyhä Pietari tuskin piittaa lestojen omista tulkinnoista
 
Ex vl
Verhot ikkunoissa kielletty samoin matot lattialla.
Pyykkikoneesa ei saa olla ikkunaa.
Kaikilla lapsilla kotityötehtäviä.
Ei saa ulkoilla muiden lasten kanssa.
Tytöt saa käyttää vain hameita.
Uusia vaatteita ei osteta, kierrätetään tai ommellaan itse.
Syödään köyhää ruokaa.
Ei ole vanhoillislestadiolaisuuden sääntöjä, mutta osa noista on esikois-lestadioalisilla ainakin joskus ollut sääntöinä.

Vanhoillislestadiolaisilla on kielletty:

-ehkäisy kaikissa muodoissaan, paitsi selibaatti (mutta sitäkään ei saa harjoittaa liian kauan)
-alkoholi
-onnittelumaljan kohottaminen
-television hankinta kotiin
-meikkaaminen
-hiusten värjääminen
-esiintyvän muusikon ammatti muuten kuin kanttori, musiikinopettaja
-konserteissa käyminen
-ooppera, teatteri ja elokuvat
-urheileminen urheiluseuroissa ja kilpaurheilu

Näitä on vielä lisääkin, ja vanhoillislestadiolaisten syntilista päivitettynä kokonaisuudessaan on tässä:
Synnit at Scratchpad, the home of temporary mini-wikis!
 
Ehostus
Ehostaminen.. siis meikkaaminen? Noh, veikkaisinpa, että suurimmalla osalla vl-porukasta se ei ole edelleenkään sallittua, nuoremmassa porukassa ehkä.

Kuulin aikanaan tutultani siitä (omisti valokuvaamon), että vl-vaimoja ei saanut hääkuviin ehostaa edes puuterilla tiukimmillaan ja tuskaili sitä, että kun muuten oli tosi kauniit kampaukset, puvut ja muut, niin naama kiilsi sitten tosi ikävästi kuvissa.. mutta että tosiaan ei ainakaan edes pieni ehostus ollut silloin sallittua. Lie asenteet tässäkin asiassa muuttuneet vuosien varrella, uskoisin, että nuoremmassa porukassa niitä kieltoja ja sääntöjä uskalletaan jo vähän kyseenalaistaakin.. ainakin kotona.
 
"anonyymi"
Lestadiolaiset ovat ihan normaaleja ihmisiä siinä missä muutkin, heillä on vaan oma uskontonsa. Heidän uskonsa ei tee heistä hulluja, itselläni on tosi hyvä lestadiolaiskaveri ja ainoa ero meissä on se, että hän ei käytä meikkiä eikä katso tv:tä. Nämä asiat eivät tee ihmisestä outoa/epänormaalia/hullua... Arvostan lestadiolaisia, heillä on hyviä arvoja ja itsekin olen ajatellut jättää esimerkiksi lasten lukumäärän Jumalan huoleksi. Eli olkaa kilttejä älkääkä uskoko kaikkea:)
 
1Isonen
[QUOTE="anonyymi";30190683]Lestadiolaiset ovat ihan normaaleja ihmisiä siinä missä muutkin, heillä on vaan oma uskontonsa. Heidän uskonsa ei tee heistä hulluja, itselläni on tosi hyvä lestadiolaiskaveri ja ainoa ero meissä on se, että hän ei käytä meikkiä eikä katso tv:tä. Nämä asiat eivät tee ihmisestä outoa/epänormaalia/hullua... Arvostan lestadiolaisia, heillä on hyviä arvoja ja itsekin olen ajatellut jättää esimerkiksi lasten lukumäärän Jumalan huoleksi. Eli olkaa kilttejä älkääkä uskoko kaikkea:)[/QUOTE]

"itsekin olen ajatellut jättää esimerkiksi lasten lukumäärän Jumalan huoleksi. "

Myöskö silloin jos paljastuu että sinulla j amiehelläsi on perinnöllinen sairaus geeneissänne niin että lääkärien ennuste on että 50% mahdollisuus on että jokainen lapsenne on INCL-lapsi?

ja silloinkinko aiot tehdä lisää lapsia vaihdevuosiin saakka, vaikka havaitsisit toisen lapsen jälkeen että et enää halua yhtään lasta?

Mielenkiintoinen ajatus. Jokainen saa elää miten tahtoo.

Mutta sinun on hyvä tietää, että Jeesuksen opetusten kanssa moisella taikauskolla ei tietenkään ole mitään tekemistä.
 

Yhteistyössä