mitä kaikkea huhuja te olette kuulleet lestadiolaisista?

  • Viestiketjun aloittaja "siira"
  • Ensimmäinen viesti
Kantola
[QUOTE="anonyymi";30190683]Lestadiolaiset ovat ihan normaaleja ihmisiä siinä missä muutkin, heillä on vaan oma uskontonsa. Heidän uskonsa ei tee heistä hulluja, itselläni on tosi hyvä lestadiolaiskaveri ja ainoa ero meissä on se, että hän ei käytä meikkiä eikä katso tv:tä. Nämä asiat eivät tee ihmisestä outoa/epänormaalia/hullua... Arvostan lestadiolaisia, heillä on hyviä arvoja ja itsekin olen ajatellut jättää esimerkiksi lasten lukumäärän Jumalan huoleksi. Eli olkaa kilttejä älkääkä uskoko kaikkea:)[/QUOTE]

Niin, on niitä äärimmäisiä tapauksia joihin ehkäisykielto saattaa johtaa. Amerikassa vanhoillisletadioalisten piirissä tapahtui vauvan murha kun lopen uupunut äiti pimahti uupumuksen alla.

Stop the Victims of Laestadian Ban of Birth Control

Stop the Victims of Laestadian Ban of Birth Control – NOW | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Paikallinen saarnaaja pitää silti ehkäisyä edelleen ehdottomasti syntinä. samoin hänen suomalaiset uskonveljet.
 
Uskova minäkin
Samaa mieltä kuin sitä edellinen kirjoittaja, normaaleja ihmisiä ja rehtejä suomalaisia ovat. Turhaan te täällä moititte. Maailmassa on oikeaa pahuuttakin mutta se ei ole ainakaan uskovien piirissä.
 
joku vain
- vanhoillislestadiolaiset pitävät muita uskovaisia esim. hellarit, vapislaiset, kansanlähetys jne. vääräuskoisina ja jos oma lapsi jättää vl-yhteisön, on parempi että luopuvat kokonaan uskosta, kuin että liittyisivät esim. helluntaiseurakuntaan.

- uskovat joka ilta synnit anteeksi.

- Kilpailevat kenellä on upein ja hienoin asuntovaunu tai -auto.


Täällä on moneenkin otteeseen kerrottu miten lestadiolaiset suviseurojen aikaan ostavat kortsuja ja alkoholia jne. mutta huomautan, että varmaankaan kaikki suviseuroissa kävijät eivät ole lestadiolaisia aivan samalla tapaa kuin kaikki hellareiden juhannuskonferenssissa kävijät eivät ole hellareita. Heistähän on myös juttua, että ryyppäävät, polttavat tupakkaa ja paneskelevat konferenssissa. Saattaahan siellä niitäkin olla, mutta yleensä ne kännääjät noissa tapahtumissa on ihan vain tavan tallaajia, jotka jostain syystä haluavat mennä uskovaisten juhliin "kuokkimaan".

Tuota pitää myös kommentoida, kun joku mainitsi, että lestadiolaisperheissa isommat lapset joutuvat auttamaan pikkusisarten hoidossa ja että jokaisella lapsella on määrätyt kotityöt, niin en usko, että tuo on ainoastaan lestadiolaisuudesta johtuvaa, vaan ihan normaalia toimintaa varsinkin suurperheissä.
 
seurakunta-aktiivi
Seurakunnassa itse aktiivisena ihmisenä olen havainnut että lestadiolaiset eivät osallistu ev.lut.kirkon tilaisuuksiin. he käyvät vain omalla rukoushuoneellaan. Täysin erillään ovat. Tätä usein ihmettelen kun he ovat kuitenkin kirkon jäseniä.
 
Seurakunnassa itse aktiivisena ihmisenä olen havainnut että lestadiolaiset eivät osallistu ev.lut.kirkon tilaisuuksiin. he käyvät vain omalla rukoushuoneellaan. Täysin erillään ovat. Tätä usein ihmettelen kun he ovat kuitenkin kirkon jäseniä.
oon ihmetelly samaa mutta vissiin evlut kirkko maksaa niin monen lesta-pastorin palkan että eivät voi taloudellisista syistä hylätä valtionkirkkoa
 
"anne"
tytöt ja pojat eivät saa nukkua samoissa huoneissa – hmm ehkä käytännön syistä kun kaikille ei riitä huoneita, näin tehdään, pienempänä nukuttiin samassa
sivusta täytettävä pesukone kielletty – ei pidä paikkaansa, aina ollut kotona
ei verhoa – ehkä jopa toisinpäin, jotta makkariin sisälle ei näkisi eli aina verhot olleet
lapsien määrä kertoisi sänkypuuhien määrästä – kuka muista on vain sen kerran tai kaksi sängyssä mitä suurimmalla osalta lapsia on eli kertoo ehkäisyn puuttumisesta ei muusta
alkoholi, tanssi telkkari musiikki jne kiellot – nämä pitää paikkaansa, mutta rajoja toki lapset rikkovat – muistakaa ettei kaikista lestadiolaisvanhempien lapsista tule lestoja
insestiin en itse ole koskaan törmännyt, mutta uskon että valta sitä aiheuttaa
kaikilla lapsilla kotitehtäviä – kyllä toki jotta iso perhe toimii ja asiat tulee tehtyä, pienemmillä pienempiä hommia. mutta eikö kaikilla lapsilla pitäisi jotain kotitehtäviä (pieniä) olla. tuttujeni lapsilla tavisperheissä on samoin kotitehtäviä
tytöt saa käyttä vain hameita – ei päde lestoihin, itsellä tappelun kautta vain juhlissa hame ?
uusia vaatteita ei osteta – ostettiin jos oli rahaa, paljon äiti joutui tekemään ja käytettiin sisarusten entisiä
televisiosta tavisnaapurissa katsottiin ohjelmia, koulutanssiaisiin pääsi jne.

itse ole lestaperheen lapsi joka ei uskossa ole ja seudulta jossa ei noudatettu niin kovin tarkkaan sääntöjä eli hyvin eri tavoin yhteisön sääntöjä noudattavia jokainen, osa tiukemmin osa löysemmin
 
Entinen sellainen
[QUOTE="anne";30237120]tytöt ja pojat eivät saa nukkua samoissa huoneissa – hmm ehkä käytännön syistä kun kaikille ei riitä huoneita, näin tehdään, pienempänä nukuttiin samassa
sivusta täytettävä pesukone kielletty – ei pidä paikkaansa, aina ollut kotona
ei verhoa – ehkä jopa toisinpäin, jotta makkariin sisälle ei näkisi eli aina verhot olleet
lapsien määrä kertoisi sänkypuuhien määrästä – kuka muista on vain sen kerran tai kaksi sängyssä mitä suurimmalla osalta lapsia on eli kertoo ehkäisyn puuttumisesta ei muusta
alkoholi, tanssi telkkari musiikki jne kiellot – nämä pitää paikkaansa, mutta rajoja toki lapset rikkovat – muistakaa ettei kaikista lestadiolaisvanhempien lapsista tule lestoja
insestiin en itse ole koskaan törmännyt, mutta uskon että valta sitä aiheuttaa
kaikilla lapsilla kotitehtäviä – kyllä toki jotta iso perhe toimii ja asiat tulee tehtyä, pienemmillä pienempiä hommia. mutta eikö kaikilla lapsilla pitäisi jotain kotitehtäviä (pieniä) olla. tuttujeni lapsilla tavisperheissä on samoin kotitehtäviä
tytöt saa käyttä vain hameita – ei päde lestoihin, itsellä tappelun kautta vain juhlissa hame ?
uusia vaatteita ei osteta – ostettiin jos oli rahaa, paljon äiti joutui tekemään ja käytettiin sisarusten entisiä
televisiosta tavisnaapurissa katsottiin ohjelmia, koulutanssiaisiin pääsi jne.

itse ole lestaperheen lapsi joka ei uskossa ole ja seudulta jossa ei noudatettu niin kovin tarkkaan sääntöjä eli hyvin eri tavoin yhteisön sääntöjä noudattavia jokainen, osa tiukemmin osa löysemmin[/QUOTE]

Kiitos Anne sinulle että jaksoit korjata ennakkoluuloja. Näkee että keskustelussa on sekoitettu esikoislestadiolaiset ja vanhoillis-lestadiolaiset. Normit poikkeavat jonkin verran. Lestadiolaisia uskonryhmiä on kaikkiaan toistakymmentä erilaista, sillä se on ollut 1900-luvulla yksi riitaisimpia liikkeitä. Eri ryhmät tuomitsevat toinen toisensa helvettiin. :)

"muistakaa ettei kaikista lestadiolaisvanhempien lapsista tule lestoja"

Annelta hyvä kommentti. Tämä on nykypäivänä entistä enemmän totta. Minäkin olen lestadiolaisperheeseen syntynyt ja uskoon kasvatettu, mutta 18-vuotiaana irtauduin siitä.
 
Gaillard
Niin, on niitä äärimmäisiä tapauksia joihin ehkäisykielto saattaa johtaa. Amerikassa vanhoillisletadioalisten piirissä tapahtui vauvan murha kun lopen uupunut äiti pimahti uupumuksen alla.

Stop the Victims of Laestadian Ban of Birth Control

Stop the Victims of Laestadian Ban of Birth Control – NOW | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Paikallinen saarnaaja pitää silti ehkäisyä edelleen ehdottomasti syntinä. samoin hänen suomalaiset uskonveljet.
Joten hulluja ovat
 
Vl suvussa
Kaikkea tekin uskotte mitä ihmiset puhuu. Me lestadiolaiset ollaan ihan tavallisia ihmisiä tavallisissa taloissa jossa on verhot ja matot ja ikkunalliset pesukoneet. Vähän erilaiset arvot kuin useimmilla. Ja eikö muut ihmiset ole ikinä tehnyt mitään sairasta kuin yksittäiset lestadiolaiset?
Mun suku on kokonaan vl-uskovaisia. Heillä ei ole ikkunallista pesukonetta, just niiden alkkareiden takia.

Myös seuraavat on kielletty: hameet polven yläpuolella, korut (paitsi kaulakoru), hiusvärit, meikit, tv, kynsilakka, jne.

Ei ole kyseessä mitä kukin uskoo, vaan näin on tosiasiassa joissakin vl-perheissä.
 
Vl suvussa
... niin ja toki lisäksi kiellettyä on myös "maailman musiikki", ei muita lauluja kuin tietyt lastenlaulut ja uskonnollinen musiikki.

Tv:tä ei saa katsoa mutta netti löytyy.

Tanssiminen kielletty.

Ja siis nämä ei ole huhupuheita vaan nämä säännöt on käytössä suvussa.
 
Fantasma
[QUOTE="kyllästynyt";30024285] Synnärillä oli huonekaverina joku lesta, ihan siis mukava nainen sisänsä, mutta oikeasti, alta kolmekymppinen ja sai kahdeksannen lapsensa, vanhin kuulemma kymmenen. Nainen käytännössä nukkui koko ajan, en ihmettele yhtään. Mies häipyi saman tien paikalta kun oli saanut saatettua vaimonsa huoneeseen. Oli todella kyllästyneen oloinen jo siinä vaiheessa, olisi kai mieluummin ollut osallistumatta koko synnytykseen...[/QUOTE]

Ehkä hänellä oii vain kiire töihin? Ei kaikille työnantaja hyväksy pitkiä poissa oloja.
 
lestadiolainen
Tää keskustelu on jo tosi vanha mut päätin avata teille tätä asiaa kun ette selvästikkään siitä mitään tiedä! ite oon siis 13 vuotias esikoislestadiolainen lähes mikään kirjottamistanne jutuista ei todellakaan pidä paikkaansa!!!! mikään ei ole kiellettyä jokainen itse luokittelee mikä on syntiä ja mikä ei!! syy useisiin lapsiin ja siihen ettei ehkäisyä käytetä on että ei haluta estää lapsen syntymistä eli samalla tavalla murhaamista kuin puukolla tai pyssylläkin, ei vain niin kivuliasta! juomista ei katsota hyvällä, koska ihminen muuttuu täysin erilaiseksi kännissä. telkkari on ihan ok jos ei katsota ohjelmia joissa on paholainen tai muita sen kaltaisia, tai syntiä. uutiset yms on siis täysin ok!! melkein kellään ei kyllä telkkaria oo ettei niihin ohjelmiin lankeaisi! monen mielestä se on myös paha synti mutta asia ei oikeasti niin ole. nämä pesukone- ja verhojutut yms on ihan keksittyä tarinaa ja kyllä sisarukset saa samassa huoneessa nukkua vaikka olisikin eri sukupuolta saarnamiehet eikä ketkään muutkaan todellakaan pidä seksiorjia tai muita vastaavia.
itse henkilökohtaisesti kuuntelen pop-musiikkia eikä sekään ole kiellettyä rokki sen sijaan on mielestäni syntiä koska se on "paholaisen musiikkia". tanssiakkin saa mutta monen mielestä sekin on syntiä. ja lopuksi vielä eikö ole hyvä että moni asia esim tv on joidenkin mielestä syntiä? ainakin lapset tekee muutakin kuin on olkkarin sohvalla kattomassa leffaa tai näpräämässä puhelinta, he leikkivät kuten kaikkien lapsien pitäisi!!!! haluan vielä sanoa että poikkeuksiakin löytyy paljon joidenkin mielestä moni asia on kiellettyä vaikka saarnamiehet ja raamattu antaa vain neuvoja. muuten jos muutama perhe käyttäytyy huonosti, tarkoittaako se että koko seurakunta on samanlainen?? EI!!!!
 
lestadiolainen
Tää keskustelu on jo tosi vanha mut päätin avata teille tätä asiaa kun ette selvästikkään siitä mitään tiedä! ite oon siis 13 vuotias esikoislestadiolainen lähes mikään kirjottamistanne jutuista ei todellakaan pidä paikkaansa!!!! mikään ei ole kiellettyä jokainen itse luokittelee mikä on syntiä ja mikä ei!! syy useisiin lapsiin ja siihen ettei ehkäisyä käytetä on että ei haluta estää lapsen syntymistä eli samalla tavalla murhaamista kuin puukolla tai pyssylläkin, ei vain niin kivuliasta! juomista ei katsota hyvällä, koska ihminen muuttuu täysin erilaiseksi kännissä. telkkari on ihan ok jos ei katsota ohjelmia joissa on paholainen tai muita sen kaltaisia, tai syntiä. uutiset yms on siis täysin ok!! melkein kellään ei kyllä telkkaria oo ettei niihin ohjelmiin lankeaisi! monen mielestä se on myös paha synti mutta asia ei oikeasti niin ole. nämä pesukone- ja verhojutut yms on ihan keksittyä tarinaa ja kyllä sisarukset saa samassa huoneessa nukkua vaikka olisikin eri sukupuolta saarnamiehet eikä ketkään muutkaan todellakaan pidä seksiorjia tai muita vastaavia.
itse henkilökohtaisesti kuuntelen pop-musiikkia eikä sekään ole kiellettyä rokki sen sijaan on mielestäni syntiä koska se on "paholaisen musiikkia". tanssiakkin saa mutta monen mielestä sekin on syntiä. ja lopuksi vielä eikö ole hyvä että moni asia esim tv on joidenkin mielestä syntiä? ainakin lapset tekee muutakin kuin on olkkarin sohvalla kattomassa leffaa tai näpräämässä puhelinta, he leikkivät kuten kaikkien lapsien pitäisi!!!! haluan vielä sanoa että poikkeuksiakin löytyy paljon joidenkin mielestä moni asia on kiellettyä vaikka saarnamiehet ja raamattu antaa vain neuvoja. muuten jos muutama perhe käyttäytyy huonosti, tarkoittaako se että koko seurakunta on samanlainen?? EI!!!!
lisään vielä tähän että naiset sekä miehet saavat opiskella niin korkealle kuin haluaa se on oma päätös jos alkaa tekemään lapsia heti naimisiin menon jälkeen!! lisäksi naisen asema on todella hyvä seurakunnassamme!! miehet vain saarnaavat yms..
 
Tää keskustelu on jo tosi vanha mut päätin avata teille tätä asiaa kun ette selvästikkään siitä mitään tiedä! ite oon siis 13 vuotias esikoislestadiolainen lähes mikään kirjottamistanne jutuista ei todellakaan pidä paikkaansa!!!! mikään ei ole kiellettyä jokainen itse luokittelee mikä on syntiä ja mikä ei!! syy useisiin lapsiin ja siihen ettei ehkäisyä käytetä on että ei haluta estää lapsen syntymistä eli samalla tavalla murhaamista kuin puukolla tai pyssylläkin, ei vain niin kivuliasta! juomista ei katsota hyvällä, koska ihminen muuttuu täysin erilaiseksi kännissä. telkkari on ihan ok jos ei katsota ohjelmia joissa on paholainen tai muita sen kaltaisia, tai syntiä. uutiset yms on siis täysin ok!! melkein kellään ei kyllä telkkaria oo ettei niihin ohjelmiin lankeaisi! monen mielestä se on myös paha synti mutta asia ei oikeasti niin ole. nämä pesukone- ja verhojutut yms on ihan keksittyä tarinaa ja kyllä sisarukset saa samassa huoneessa nukkua vaikka olisikin eri sukupuolta saarnamiehet eikä ketkään muutkaan todellakaan pidä seksiorjia tai muita vastaavia.
itse henkilökohtaisesti kuuntelen pop-musiikkia eikä sekään ole kiellettyä rokki sen sijaan on mielestäni syntiä koska se on "paholaisen musiikkia". tanssiakkin saa mutta monen mielestä sekin on syntiä. ja lopuksi vielä eikö ole hyvä että moni asia esim tv on joidenkin mielestä syntiä? ainakin lapset tekee muutakin kuin on olkkarin sohvalla kattomassa leffaa tai näpräämässä puhelinta, he leikkivät kuten kaikkien lapsien pitäisi!!!! haluan vielä sanoa että poikkeuksiakin löytyy paljon joidenkin mielestä moni asia on kiellettyä vaikka saarnamiehet ja raamattu antaa vain neuvoja. muuten jos muutama perhe käyttäytyy huonosti, tarkoittaako se että koko seurakunta on samanlainen?? EI!!!!
Semmoinen biologinen fakta että kaikissa ehkäisymuodoissa ei tapeta hedelmöittynyttä munasolua, esim.kondomin kanssa. Siittiö ei ole vielä ihminen, hedelmöittynyt munasolu on ihminen. Siittiöstä ei sopivissa olosuhteissa tule mitään, hedelmöittyneestä munasolusta tulee vauva ja aikuinen.

Ette kai te samalla logiikalla säilö teinivaiheen siemensyöksyjen siittiöitä ja samoin pitäisi murkkuikäisellä tytöllä menkkojen alettua heti saada munasolu hedelmöitettyä ja hedelmöittää niitä 45-50-vuotiaaksi, ettei yksikään mene hukkaan?
 
vierailija
Ei tarvi huhuja kuunnella, kun tiedän omasta takaa lestadiolaisen sukuni kaksinaismoralismin ja täydellisen tietämättömyyden siitä, mikä on oikein tai väärin. Yhteisön sovinnainen käytöskoodi indoktrinoidaan jo pikkulapsiin, eikä varsinkaan v-lestadioalaisten moraalikäsitys pääse kehittymään. Ovat näissä asioissa lapsen tasolla ja lapsellisuuteen liikkeen johtohahmot jäseniään kehottavatkin. Johtajat ovat kaikki miehiä, jotka ovat jumalasta seuraaavia. Naiset kuuntelevat meikittöminä, hiljaa ja nöyrinä. Nainen on jotain lampaan ja lapsen väliltä. Lapset kasvatetaan myös etnisesti ja kultturisesti erilleen valtakulttuurin lapsista ja yhteisön identiteetti murskaa yksilön oman identiteetin kehittymisen. Kyse on narsistisesta yhteisöstä, jonka yksilöt valehtelevat patologisesti aivan joka asiasta, pitävät itseään täysin erehtymättömänä, eivätkä kykene minkään tasoiseen itsekritiikkiin. Monet ovat kirjoittaneet kokemuksiaan liikkeen harjoittamasta ajojahdista ja sosiaalisesta eristämisestä, kun ovat nostaneet ristiriitaisten oppien epäkohtia esille. Unohtakaa nuo pesukoneet ja verhot; lestadiolaisuus on vakava ihmisoikeusongelma. Naiset kuolevat synnytyksiin, homoja uhataan helvetillä ja jo pienet lapset joutuvat joka ilta pyytämään syntejään anteeksi jeesuksen nimessä ja veressä, vaikka eivät ole mitään väärää tehneetkään. Lestadiolaiset iskostavat syntisyyden jo äidinmaidossa ja kutsuvat sitä omaksitunnoksi. Tuo on sairasta ja pelottavaa.
 
vierailija
Lestadiolaiset ovat ihan normaaleja ihmisiä siinä missä muutkin, heillä on vaan oma uskontonsa. Heidän uskonsa ei tee heistä hulluja, itselläni on tosi hyvä lestadiolaiskaveri ja ainoa ero meissä on se, että hän ei käytä meikkiä eikä katso tv:tä. Nämä asiat eivät tee ihmisestä outoa/epänormaalia/hullua... Arvostan lestadiolaisia, heillä on hyviä arvoja ja itsekin olen ajatellut jättää esimerkiksi lasten lukumäärän Jumalan huoleksi. Eli olkaa kilttejä älkääkä uskoko kaikkea:)
Paskaa! Emme ole. Kaikilla niillä, jotka ovat syntyateisteja mutta ovat epäonnekseen syntyneet lestadiolaissukuun, on vakavia ongelmia. Identiteetti murskataaaan viimeistään murrosikäisenä, varsinkin tytöiltä. Jos ei suostu nöyrän naisen asemaan, karkotetaan. Minä jouduin lähtemään kotoani 16-vuotiaana ja minut leimattiin mielisairaaksi, vaikka halusin vain kasvaa omaksi itsekseni. Se on narsistinen ympäristö, sillä yhteisön tahto ja usko murskaa oman tahtdon. Se on sovinnainen moraalikoodi, joka ulottuu jokaiseen elämänvalintaan koulutuksesta seksielämään. Ihan kaikkea tarkkaillaan ja perheen isän vastuulla on tyttärien kunnian vahtiminen despootin ottein. Joku varmasti nyt sanoo, että tämä on vain minun oma kokemukseni, mutta jokainen, joka on noussut mahdottomia sääntöjä vastaan, tietää tämän. Usein ihmiset eivät uskalla vaatimuksia vastaan taistella, koska menettävät sen seurauksena perheensä, ystävänsä ja koko yhteisön. Moni vaikenee, tyytyy asemaansa suurperheen uupuneena äitinä ja pyytää joka ilta "syntejään" anteeksi. Lestadiolainen ei kykene koskaan täyttämään hänelle asetettuja vaatimuksia ja tämä on ovela kikka saada ihmiset pysymän nöyrinä liikkeen johdolle. Vain kaikkein vahvimmat selviytyvät. Monesti identiteettiä haetaan ylilyöntien ja myöhemmin terapian kautta . Vahvoja naisia ei lestapiireissä ole rehellisisistä ihmisistä puhumattakaan. He ovat ylimielisiä valehtelijoita ja moraalinvartijoita! Lestadiolaisella on jopa velvollisuus käräyttää uskonveljensä liikkeen johdolle, jos veli on katsonut telkkaria tai ottanut saunakaljan. Asiaa levitellään kaikkien kauhisteltavaksi ja uskon rajoilla horjuva ihmisparka joutuu hoitokokukseen, joka on nöyryyttävä kurinpalautustoimi. Kannattaa hankkia oikeaa tietoa lestadiolaisuudesta ennen kuin puolustelee sitä.
 
vierailija
Tää keskustelu on jo tosi vanha mut päätin avata teille tätä asiaa kun ette selvästikkään siitä mitään tiedä! ite oon siis 13 vuotias esikoislestadiolainen lähes mikään kirjottamistanne jutuista ei todellakaan pidä paikkaansa!!!! mikään ei ole kiellettyä jokainen itse luokittelee mikä on syntiä ja mikä ei!! syy useisiin lapsiin ja siihen ettei ehkäisyä käytetä on että ei haluta estää lapsen syntymistä eli samalla tavalla murhaamista kuin puukolla tai pyssylläkin, ei vain niin kivuliasta! juomista ei katsota hyvällä, koska ihminen muuttuu täysin erilaiseksi kännissä. telkkari on ihan ok jos ei katsota ohjelmia joissa on paholainen tai muita sen kaltaisia, tai syntiä. uutiset yms on siis täysin ok!! melkein kellään ei kyllä telkkaria oo ettei niihin ohjelmiin lankeaisi! monen mielestä se on myös paha synti mutta asia ei oikeasti niin ole. nämä pesukone- ja verhojutut yms on ihan keksittyä tarinaa ja kyllä sisarukset saa samassa huoneessa nukkua vaikka olisikin eri sukupuolta saarnamiehet eikä ketkään muutkaan todellakaan pidä seksiorjia tai muita vastaavia.
itse henkilökohtaisesti kuuntelen pop-musiikkia eikä sekään ole kiellettyä rokki sen sijaan on mielestäni syntiä koska se on "paholaisen musiikkia". tanssiakkin saa mutta monen mielestä sekin on syntiä. ja lopuksi vielä eikö ole hyvä että moni asia esim tv on joidenkin mielestä syntiä? ainakin lapset tekee muutakin kuin on olkkarin sohvalla kattomassa leffaa tai näpräämässä puhelinta, he leikkivät kuten kaikkien lapsien pitäisi!!!! haluan vielä sanoa että poikkeuksiakin löytyy paljon joidenkin mielestä moni asia on kiellettyä vaikka saarnamiehet ja raamattu antaa vain neuvoja. muuten jos muutama perhe käyttäytyy huonosti, tarkoittaako se että koko seurakunta on samanlainen?? EI!!!!
En tiedä, kuinka vanha olet nyt mutta huomaathan, että sinut on lapsena aivopesty uskomaan, että kyseesä olisi oma tahto tai omatunto, kuten me lestdioalaiset sitä kutsumme. Tiedäthän, että ihmisen vapaa tahto on varsin vaikea filosofinen kysymys, eikä sitä synny tiukasssa uskonnollisesssa yhteisössä, missä liikkeeen johto määrittelee, mikä milloinkin on syntiä. Kyllä varmasti osaat ihan itse luokitella, mikä on syntiä ja mikä ei, kun sinulle on annettu synneistä tarkka lista. Mutta silloin kyse ei ole omastatunnosta, vaan sääntöjen seuraamisesta. Kaikki lestadiolaiset kieltävät syntilistan tai kieltojen olemassaolon mutta siihenhän kaikki perustuu! Saarnamiesten mielestä ihminen on niin heikko, ettei omaa järkeä pidä käyttää, joten liikeen johto seuroissa meille kertoo, mitä saa tehdä ja mitä ei. Puheet on toki muotoiltu niin, että ne kuulostavat näteiltä kehotuksilta mutta jokainen lestadiolainen tietää sydämessään helvetin lieskojen pelon. MInä olen ateisti ja lähdin kotoa jo nuorena, sillä en kyennyt elämään sellaista elämää, mitä minulta vaadittiin. Ehkä sinäkin vanhenpana kykenet ajattelemaan objekltiivisemmin liikkeesi kaksinaismoralismista, ellei omaa ajatteluasi ole täysin latistettu. Kriittinen ajattelu on koko ihmisyyden perusta mutta lestadiolaiset johtohahmot - jotka ovat kaikki miehiä - pyrkivät juuri tämän meiltä riistämään. Se on ehkä kaikkein surullisinta.
 
vierailija
Kotikylälläni, jossa on vahva vl-yhteisö, puhuttiin varmana tietona että vl-isät panee rippikouluikäisiä ja sitä vanhempia tyttäriään. Puhuttiin myös että heille ei ole syntiä jos tekee vääryyttä vääräuskoisille eli vl-yhteisöön kuulumattomille.
 

Yhteistyössä