Vanhemmat: kuinka paljon teille kommentoidaan päiväkodista lapsenne vaatetusta? Pk:n työntekijät:

  • Viestiketjun aloittaja ,,,
  • Ensimmäinen viesti
,,,
kuinka paljon kommentoitte vanhemmille lasten vaatetusta?

Sanotteko jos lapsella liian isoja/liian pieniä?

Liian kylmiä/liian lämpimiä ulkovaatteita?

Pieniä kenkiä, risoja kenkiä?

Mistä on aiheellista sanoa, mistä ei?
 
On vaan sanottu että nättiä vaatetta on :p

Mutta luonnollisestikin olen huolehtinut siitä, että lapsella/lapsilla on sopivan kokoiset, säänmukaiset ja tarkoitukseen sopivat vaatteet.

Jos lapsella ei ole asianmukaista ulkovaatetta, kengät on liian isot tai pienet jne, niin mun mielestä pk:n henkilökunnan pitää asiasta vanhemmille sanoa, sillä lapsihan siinä kärsii.
 
"Lissu"
Mulle ei ole mitään sanottu pk:sta tai pph:lta. Mutta mikä tahansa noista ylläolevista olisi ihan pätevä syy enkä ottaisi pahalla. Joku toinen tietysti voisi ottaakin, mutta mä olisin vain tyytyväinen jos joku huomauttaisi asiasta jos en olisi itse huomannut.
 
"a.p"
Onko ok jos päiväkodin ryhmä lähtee talvella metsäretkelle ilman, että yhdellä lapsella on ulkohousuja (siis vain jotkut gollegehousut jalassa). Päiväkodissa ei ole ilmeisesti vara ulkohousuja, äiti unohtanut tuoda ulkohousut, lapsi lähtee metsään silti. Lasta ei siis jätetä esim. päiväkotiin retken ajaksi toiseen ryhmään.
Ulkohousujen puuttumisesta ei silti äidille sanota.
 
"Lissu"
Niin joo, meilläkin muuten on lapsen kurahousut vuotaneet varmaan jo jonkin aikaa ja olisin kyllä ollut iloinen jos pk:sta olisi asiasta mulle kerrottu. Kurahousuja siis säilytetään pk:ssa enkä ole siis tiennyt että ovat vuotaneet, välillä vaan olen pessyt niitä mutta kotona ei ole niitä käytetty niin että olisin huomannut.

(En siis hae lasta itse hoidosta niin että olisin huomannut ja mieheni ei ole joko huomannut tai muistanut sanoa. Lapsi itse sitten kerran valitti vuotavista kuriksista.)
 
No itse en kyllä oikein tykkäisi, jos vaatteita sinänsä kommentoitaisiin. Toki, jos jokin on mennyt rikki, siitä kannattaa sanoa, tai jos vaikka retkipäivänä tarvitaan jotain tietyntyyppisiä varusteita. Olen kyllä itse kysynyt juurikin varusteista ja myös, haluavatko esim. laittaa haalarin päälle kurahousut tms. Kysyin siksi, että meillä ei ole erikseen päiväkoti- ja kotivaatteita, vaan esim. ne kurahousut kuljetetaan sitten edestakaisin.
 
"vieras"
Äitinä toivon, että kaikista yllä mainituista sanottaisiin. En välttämättä esim. huomaa, jos lapsen vain päiväkodissa olevat kumpparit ovat käymässä pieniksi, jos niitä ei kotiin pahemmin tuoda. Ja varsinkin kun isä usein hoitaa viemisiä, hän ei tajua senkään vertaa katsoa. Lisäksi meillä on yleensä niin, että isä vie ja minä haen, joten saattaa mennä pitkiä aikoja, etten käy sisällä ollenkaan ja siten en huomaa, jos puuttuu vaihtovaatteita ja isä ei ihan yhtä hyvin huomaa tarkastaa mitä siellä on tai ajatella mikä on säähän sopiva.

Kaikesta tarkoituksenmukaisuudesta saa mielestäni mainita, päiväkodin hoitajat kuitenkin ovat lapsen kanssa koko päivän ja tietävät parhaiten mitä siellä tarvitaan.
 
"vieras"
Ei olla sanottu kuin pari kertaa koko päiväkotitaipaleen aikana. Mieleen tulee:
- Tää toppahaalari saattaa olla vähän turhan kuuma, vois olla hyvä olla vk-haalari ainakin mukana myös (esikoinen oli 2v ja justiinsa olinkin miettinyt että kumman haalarin pistäisin päälle)
- xxxx (lapseni) tahtoi vaihtaa nää varahousuina olleet housut päälleen. Tykkää niistä hirmuisesti.
- Lokerossa ois pyykkiä. Kävi vahinko. Tuokaa huomenna uutta varavaatetta.
- xxx:llä on niin ihanan värikäs haalari, että tulee ihan hyvä mieli sitä katsoessa
- xxxx:llä on aina niin mukavan helpot vaatteet, että ne on kätevä kyllä itsekin pukea

Harvoin kyllä kommentoidaan.
 
"Lissu"
[QUOTE="a.p";26838664]Onko ok jos päiväkodin ryhmä lähtee talvella metsäretkelle ilman, että yhdellä lapsella on ulkohousuja (siis vain jotkut gollegehousut jalassa). Päiväkodissa ei ole ilmeisesti vara ulkohousuja, äiti unohtanut tuoda ulkohousut, lapsi lähtee metsään silti. Lasta ei siis jätetä esim. päiväkotiin retken ajaksi toiseen ryhmään.
Ulkohousujen puuttumisesta ei silti äidille sanota.[/QUOTE]

Mun mielestä ihan ok mikäli ei ole kovin kylmä tai märkä ilma. Kyllä metsässä kesällä collareillakin präjää.

Olisivat toki voineet sitten mainita että jotkut erilliset ulkohousut voisi olla jatkossa mukana.
 
"a.p"
[QUOTE="Lissu";26838700]Mun mielestä ihan ok mikäli ei ole kovin kylmä tai märkä ilma. Kyllä metsässä kesällä collareillakin präjää.

Olisivat toki voineet sitten mainita että jotkut erilliset ulkohousut voisi olla jatkossa mukana.[/QUOTE]

Siis kyseessä lopputalvi, maaliskuu. Hyvin märkää, lunta vielä maassa.
Kurahousukeli.
 
"Lissu"
[QUOTE="Lissu";26838700]Mun mielestä ihan ok mikäli ei ole kovin kylmä tai märkä ilma. Kyllä metsässä kesällä collareillakin präjää.

Olisivat toki voineet sitten mainita että jotkut erilliset ulkohousut voisi olla jatkossa mukana.[/QUOTE]

Ai siinähän lukikin että talvella. No sitten kyllä olisi pitänyt jättää lapsi pois retkeltä.
 
päiväkotielämää
Vanhemmille sanotaan, jos vaatetuksessa on puutteita.
Jos vanhemmat tästä huolimatta eivät hoida asiaa kuntoon, ei pk sille mitään voi. Lapsi osallistuu sitten niissä tamineissa mitkä on. Jos paleltuu, niin voi voi... Lastensuojeluun voidaan olla yhteydessä myös.

Ei ne päiväkodin varavaatteet ole sitä varten, että vanhempien ei tarvitsis ostaa esim. kuravaatteita. Niitä varakuriksia saattaa olla yhdet eikä nekään välttämättä oikean kokoiset. Varavaatteet ovat yleensä jotain jäämistöä. Ja monesti vanhemmat "unohtavat" palauttaa ne, joten vähiin käy nekin vaatteet :kieh:
 
"mona"
Mulle on vain kerran sanottu että kurahousut on jo aika vaikea pukea haalarin päälle (olivat liian pienet). Muuten ei koskaan huomauteltu. Ite kyllä usein kysyin että tuntuiko että lapsella oli sopivasti pälllä tjm.

Mutta positiivisia kehuja vaatteista on tullut paljonkin.
 
"vieras"
Meille on vaan sanottu että kun on NIIN HIENOA että täällä kyllä voi käydä vahinkoja ettei niitä parhaimpia kannata sitten tänne laittaa. Ja ihan on H&M, Lindex, Name it, Ciraf-merkkisissä, usein vielä käytettynä ostetuissa vaatteissa. Eikä mitään arkoja materiaaleja tai hankalasti puettavia, vaan yleensä leggarit+tunika, collegeja yms...

Viime talvena ekana toppavaatepäivänä hain lapsen, ja muksun talvilakkia ei löytynyt mistään. Siinä sitten haettiin sitä hoitajankin kanssa, ei löytynyt. Hoitajan kommentti: ''ei kannata tänne mitään kallista ostaa kun aina näitä täältä katoaa.'' Ja taas kyseessä joku ihan peruspipo, mutta kyllähän se kismitti kun katos (eikä koskaan löytynyt.)
 

Yhteistyössä