Itsetehdyt hampurilaiset - vinkkejä?

  • Viestiketjun aloittaja perjantai
  • Ensimmäinen viesti
perjantai
Haluaisin tehdä itse sellaisia amerikkalaistyylisiä (kuten esim chicosilta saa). Onko vinkkejä, miten se onnistuu? Paksu jauhelihapihvi varmaan, entä sämpylät, saako hyviä valmiina vai pitäiskö tehdä itse?

Minkälainen juusto siihen sopisi, onks se cheddaria vai mitä?

Kastikkeita ei välttämättä tartte, mutta mitä laittaisitte?
 
"aapee"
no ei, mä syön just ravintoloissakin ilman kastiketta tai pyydän sen erikseen ja maistan ihan vähän, mutta mun mielestä on paljon parempaa ilman :)

miehelle voisin toki jonkun kastikkeen hankkia.
 
"vieras"
Noissa tuontyylisissä hamppareissa se kastike on kyllä se juttu. Jos taas haluaa snägärityyppisiä, niin sinappikurkkusalaattia, sinappia, ketsuppia, sipulihakkelusta, suolakurkkua ja hyvä maustettu majoneesi. Jäävuorisalaattia tietty kans :)
 
hkkk
Pekonia, sipulia jotain erikoisempaa juustoa, salaattia, tomaattia, suolakurkkuja, kastikkeita... Mitä enemmän kaikkea sitä parempi :) kannattaa sämpylöistä tehdä vähän littanampia, niin on helpompi syödä :)
 
lucifer
kunnon hampurilainen ei vaadi kuin pehmeän sämpylän ( juusto), cheddaria, kanafilepihvin, suolakurkkua, salaatin lehden, tomaattisiivun, paistetun kananmunan, ananasrenkaan, paistettua pekonia, sipulirenkaita ja aurajuustoa...
 
  • Tykkää
Reactions: Lilith
bosuv
Haluaisin tehdä itse sellaisia amerikkalaistyylisiä (kuten esim chicosilta saa). Onko vinkkejä, miten se onnistuu? Paksu jauhelihapihvi varmaan, entä sämpylät, saako hyviä valmiina vai pitäiskö tehdä itse?

Minkälainen juusto siihen sopisi, onks se cheddaria vai mitä?

Kastikkeita ei välttämättä tartte, mutta mitä laittaisitte?
Siiskosen leipomolta kokojyvä sämpylöitä ja lidlistä kokoliha pihvejä. Sitten rehut ja itsetehty bicmac tyyppinen kastike
 
bosuv
[QUOTE="minni";26923462]Musta Pekka tuorejuustos sopii hyvin hammareihin. Tulee tulista makua![/QUOTE]

Juu, juuri mikään muu juusto ei sovi. Useimmat juustot tekevät hampurilaisesta vain limaisen ja räkäisen.
 
Itse tehdyt
Pihvi pitää olla itse tehty ja oikein maustettu, se on tärkeintä. Tosin ohjetta en tiedä kun mies ne aina tekee :) Eipä tarvi hamppareita ostella enää pikapaikoista.
 
Aijaa.com - 10363514 Tossa mun versio.

Jauhelihapihvi jonka teen Maustemekka - 1337 Lihapulla-aines, iso koko tuosta, sekaan vain vettä, liraus kermaa ja jauhelihaa. Paistan uunissa.
Sit väliin paistettu muna, cheddar-siivu, kaupan hampurilaiskastiketta, ketsuppia, kurkkua ja salaattia, joskus pekonia tai esim. tomaattisiivu, punasipulia tms. Noi on vielä suht. terveellinenkin vaihtoehto tolleen Ruispalan tai Reissumiehen väliin tehtynä, mutta joskus oon höttöhimoissa tehny ihan valmiiseen kaupan hampurilaissämpylään.
 
Mä ostan kanan rintafileitä ja ja hampparisämpylöitä, väliin tomaattia ja mozzarellaa, salaattia tietty, pesto päälle ja sitten joku hyvä kastike, esim ihan perus tai mistä ikinä ite tykkää :) Mä harvemmin laitan sinne kastiketta, kun se pesto on itessään jo niin hyvää!
 
Chicoshamppari
Pihvi on oikeesti tärkein. Pelkkä jauheliha, siihen mausteiksi chiliä, juustokuminaa, vähän curryä, basilikaa ja mustapippuria. Sillä tulee se "chicospihvin" maku. Sit huolella puristelet ne mausteet lihaan, siitä pihvejä (pitää puristella ja taputella pihvit hyvin, ettei oo liiaan hajoavia) ja paistat pannulla. Kun melkein valmiita, toiselle puolelle cheddarsiivu, joka saa vähän sulaa.

Lisäksi hampparisämpylä, maustekurkkua, sipulia, tomaatti, ketsuppi, majoneesi jos haluaa. Nam!
 
"minnis"
Hyvän hampurilaisen salaisuus:
- Itse tehty kunnolla maustettu jauhelihapihvi
- Välissä paistettu anananrengas ja kananmuna
- Cheddar-juustoa, kurkkusalaattia, sinappia, ketsuppia, majoneesia
- halutessaan tomaattia
 
"kotikokki"
Meidän perheen hampurilainen syntyy näin:

- Kotitekoinen jauhelihapihvi (taikinassa 400g paistijauhelihaa, 1 kananmuna, 2dl kermaviiliä, ruiskorppujauhoja, suolaa ja pippuria)
- Reilusti ruskistettuja sipulirenkaita
- Cleddar-juustoa
- ruskistettua pekonia
- vähän kaupan valmista hampurilaiskastiketta
ja koko komeus Reissumies ruisleivän väliin

Lapsille tehdään pelkistetty versio, josta sipulit ja pekoni jätetään pois
 
kuola valuu....
Meillä taas tällaista:

itseleivotut sämpylät
naudanjauhelihapihvit, suoraan paketista plätkytetyt, paistetut, bbq-soosilla glaseeratut
cheddaria
ketsuppia
bbq-soosia
jalopenoja
salaattia
tomaattia
coleslawia
karamellisoituneita sipulirenkaita (siis paistettua punasipulia)

hakkaa niiiiiin mc-hes-burgerit mennen tullen....
 

Yhteistyössä