Mihin aikaan teidän 6.luokkalainen pitää mennä nukkumaan?

  • Viestiketjun aloittaja 3n äiti
  • Ensimmäinen viesti
3n äiti
Meillä pitää mennä huoneeseensa rauhoittumaan klo 20, saa katsella televisiota tai lukea kirjaa tmv. (mutta läppärillä ei saa olla, vaikka hänellä oma onkin) ja nukkumaan pitää alkaa klo 21. Nukahtaakin heti eli uni tulee tarpeeseen jo tuolloin. Kuulemma kaikki saa valvoa klo 22-23 asti. Miten mahtaa olla teillä?

Kiitos!
 
reippa
Riippuu myös siitä mihin aikaan on koulu ja miten pitkä matka on... Ja miten lapsi jaksaa päivän ja onko aamuisin väsynyt. (siis meillä nämä asiat vaikuttaisi asiaan...tällä hetkellä ei ole ton ikäisiä)
 
No meillä vasta viidesluokkalainen, mutta myös joutuu menemään huoneeseen klo 20 ja klo 21 pitää olla valot pois. Ja onkin. Monesti alkaa nukkumaan jo ennen. Näillä säännöillä mennään koko alakoulu loppuun. Uudestaan voidaan keskustella, kun menee 7. luokalle.
Meilläkin tyttö sanoi, että heidän luokalla joku sai katsoa BB:tä, että luokkakaveri menee vasta klo 23 nukkumaan. Tuota en oikein usko, kun tyttö itse olisi kovin halunnut sitä katsoa, mutta mielestäni ei ole 11-vuotiaan ohjelma. EHkä tämä luokkakaveri nähnyt pienen pätkän tai jotain, mutta en halua uskoa, että joku vanhempi antaa alakouluikäisen valvoa klo 23 asti ja saati katsoa BB:tä.
 
[QUOTE="vieras";27166942]21.00. Juuri meni huoneeseensa. Lueskelee siellä. Ei katso telkkaria tai pelaa.

"Kaikki saa" on ikivanha vedätys, jonka vanhemmat nielee. Ei muuten saa.[/QUOTE]
ei saa ei. Enkä niele.

Mutta ei se ole pelkkää vanhempien vedättämisyritystä, vaan tuossa iässä ( tai ainakin meillä) ollaan aika dramaattisia aina välillä. Esikoiseni on usein sitä mieltä, että on erinäisiä asioita, joita KAIKKI muut saavat tehdä, tai hän on YKSIN ja AINOA, joka joutuu tekemään tiettyjä asioita. Ja siis todella tunnetasolla tuntuu välillä melkein itse uskovaan siihen.
 
ojoj
meillä menee juurikin siinä 22-23 aikaan, riippuen siitä moneltako koulu alkaa. Selviää kuulema sillä 8-9 tunnilla kyllä niin en jaksa alkaa vänkkäämään sen yhden tunnin takia
 
Meillä menee sänkyyn 20.30, saa katsoa simpsonit ja sen jälkeen lukea hetken. Valot sammutetaan 21.00-21.30. Täälläkin kauhea vinkuminen, kun toiset saa valvoa 22-23 asti. Ja olenkin huomannut, että aika moni kaverinsa on vielä facebookissa tähän aikaan. Joskus vielä silloinkin, kun olen itsekin menossa sänkyyn. Mutta meillä mennään näillä aikatauluilla vielä.
 
"aapee"
Pari pojan kaveria kyllä saa valvoa, sen tiedän. Heillä muutenkin "ihan eri jutut" kuin meillä. Itse vaan sitä ihmettelen! Mutta, että kaikki? Tuskin! Sillä oikeesti tuon ikäisen pitää saada riittävästi unta. Joka päivä koulu alkaa klo 8, herätä pitää klo 7 ja 7.30 pitää jo lähteä pyöräilemään.
 
"vieras"
Kyllä 6.luokkalaisen tulisi jo osata vähän - tai jos ei osaa niin ainakin opetella - itsesäätelyäkin nukkumaanmenoajassa. ELi itsekin osata arvioida että jos menen nukkumaan klo 21 niin olenko virkku aamulla ja jaksanko koko päivän verrrattuna jos menenkin nukkumaan klo 22. Ja tulisi antaa joskus asiaa kokeilla ja opetella sitä. Muuten asiasta tulee kiistakapula ja jossakin vaiheessa nuori voi ihan aikuisen kiusaksi valvoa myöhään..
 
5x
Yleensä ei ehdi ennen klo 22 nukkumaan, koska monesti tulee treeneistä just ennen klo 21. Onneksi itse kyllä tietää, milloin yksinkertaisesti väsyttää, silloin aikasemmin nukkumaan / jättää treenit välistä.
 
Meillä ainakin poika tarvitsee reilusti unta. Jos useampana päivänä valvoo kymmeneenkin saakka, niin kiukuttelee väsyksissä aivan kamalasti. Ja tähän alkavaan murrosikään en kaipaa yhtään ylimääräistä väsymyskänkkäränkkää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;27166919:
Meillä pitää mennä huoneeseensa rauhoittumaan klo 20, saa katsella televisiota tai lukea kirjaa tmv. (mutta läppärillä ei saa olla, vaikka hänellä oma onkin) ja nukkumaan pitää alkaa klo 21. Nukahtaakin heti eli uni tulee tarpeeseen jo tuolloin. Kuulemma kaikki saa valvoa klo 22-23 asti. Miten mahtaa olla teillä?

Kiitos!
Riippuu ihan siitä, kuka perheen lapsista kyseessä.
Osa noista on kuudesluokkalaisia ollessaan mennyt nukkumaan kymmenen tienoilla.
Pari saanut valvoa noin kahteen, että unta riittäisi sitten aamuun asti.

:)
 
"vieras"
Omaan tahtiin menee nukkumaan kun väsyttää, 21-23 aikaan. Tosin 23 on meillä se viimeinen aika jolloin on pakko mennä koittamaan josko tulisi uni. Koulu alkaa kello 9 joka aamu ja kouluun matkaa 200 metriä.
 
Klo 22 on meidän viidesluokkalaisen nukkumaanmenoaika. Isompien sisarusten siivellä valvoo myöhempään...

Pitää vielä lisätä, että koulu alkaa kymmeneltä kolmena aamuna.
 
Viimeksi muokattu:
Khimaira
[QUOTE="vieras";27167130]:O:O:O:O:O:O

KAHDEKSALTA?

Meillä on vielä kutosluokkalainen pihalla :D.

Vaikka laittaisin kuudelta petiin ei simahda ennen puolta yötä.

Herää joka aamu pirteänä.[/QUOTE]

Kyllä minäkin tuota kahdeksaa vähän ihmettelin. Mutta toiset lapset tarvitsevat enemmän unta.

Vaikka meillä kutosluokkalainen saa valvoa yli ysiin, niin ulkoa pitää tulla sisälle 19.00. Kotipihalla saa olla 19.30 saakka jos haluaa. Omaan huoneeseen pitää mennä 21.00 jossa sitten varmaan tunnin verran lueskelee/ piirtää/leikkii ja sitten nukkumaan meno.
 
"aapee"
Sisälle joutuu tulemaan Salkkareiksi. Kai mä oon natsiäiti? :) Ja tiedän, että tarvitsee unta. Viikonloppuisin saa valvoa klo 22 asti. Joskus harvoin myöhempään. Ja ei tuo ole ennen asiasta sanonut, vasta tänään kun olisi jotain halunnut vielä telkusta katsoa.
 
meillä
No meidän kuutosluokkalainen menee nukkumaan puolysiltä, tai siis sänkyyn ja nukahtaaa varmaan joskus yhdeksän aikaan. Herätys on aamulla klo 6:15, bussille pitää lähteä viis vaille 7. Eihän tuossa ole kun reilut 9 tuntia unta, kyllä tuonikäinen sen verran tarvitsee. Ja ei todellakaan joka aamu herää pirteänä..
 
"vieras"
Meidän 6. luokkalainen poika menee sänkyyn n. klo 21.30 arkipäivänä. Joskus valvoo pidempääkin. Viikonloppuisin saa valvoa miten haluaa. Mulla itsellä oli vapaat nukkumaanmenoajat. Yleensä menin puolilta öin ja niin teen nykyisinkin. Aamulla aina tietysti väsyttää mutta minkäs teet, kun haluttaa valvoa.
 

Yhteistyössä