Mihin aikaan teidän 6.luokkalainen pitää mennä nukkumaan?

  • Viestiketjun aloittaja 3n äiti
  • Ensimmäinen viesti
vtun paskat rauhottumiselle
Hahhahaa xD oikeesti siis 6lk...9 wow..
Meen syksyll 6 ja meen jossai 11 omaa huoneesee nukkumaa alan ku väsyttää en suostuis ees mennä 8 huoneesee rauhottumaa xD ...koska yleensä meil saattaa olla ruoka sillon mun 4v pikku serkku "rauhottuu" 8 , juu u ..Lol! Teille xD
 
"Rainbow"
...en halua uskoa, että joku vanhempi antaa alakouluikäisen valvoa klo 23 asti ja saati katsoa BB:tä.
No sitten et usko, ei voi mitään, mutta totta se joka tapauksessa on. Kyllä minulta ja veljeltäni loppuivat tuollaiset "kahdeksalta omaan huoneeseen rauhoittumaan ja yhdeksältä sänkyyn"-touhut sen jälkeen, kun lastentarhasta päästiin. Ala-asteiässä meillä oli yleensä kavereita vielä kahdeksan jälkeen kylässä (tai sitten olimme heillä kylässä samoihin aikoihin). Puoli yhdeksän aikoihin meillä syötiin vielä kunnon iltaruoka ja katsottiin televisiota, ym (BB:tä ei minun lapsuudessani ollut eikä varmasti olisi edes kiinnostanut, niin kuin ei nytkään, mutta Melrose Place tuli kyllä katsottua joka keskiviikkoilta). Hiljaisuusaika omassa huoneessa alkoi yhdeltätoista (arki-iltoina), mutta ei ollut pakko sammuttaa valoja, joten ainakin minä valvoin yleensä sängyssäni niin myöhään kuin jaksoin. Viikonloppuisin meille tuli joskus kavereita yöksi ja heidän kanssaan tuli usein valvottua reippaasti yli keskiyön.

Jokaisella perheellä on tietysti omat tapansa, mutta nämä olivat meidän ja niihin minä totuin. En osaa edes kuvitella sellaista, että ollessani kaksitoistavuotias vanhempani olisivat jonain iltana käskeneet meiltä kaverit kotiin ennen kahdeksaa ja minut ja veljeni huoneisiimme rauhoittumaan. Ihan ufo ajatus.
 
jllö
No kymmeneltä alkoivat menemään 11-vuotiaana, seiskalta herätys. Jos menevät aiemmin, karkaa unet kokonaan, ja sit hippastaan Viel yhden)kahden aikaan.

Ja aina kouluaamuina väsyttää.
 
vieraskin.
Meillä saa valvoa arkena klo 23 asti. Syy se, että itsekään en ole koululaisena mennyt nukkuun ennen puolta yötä. Aamuisin ovat hyväntuulisia. Meillä valvoo aikuiset yli puolen yön, vaikka herätys aamuvuoroon on klo 5.30.
 
"..."
[QUOTE="Rainbow";30193353]No sitten et usko, ei voi mitään, mutta totta se joka tapauksessa on. Kyllä minulta ja veljeltäni loppuivat tuollaiset "kahdeksalta omaan huoneeseen rauhoittumaan ja yhdeksältä sänkyyn"-touhut sen jälkeen, kun lastentarhasta päästiin. Ala-asteiässä meillä oli yleensä kavereita vielä kahdeksan jälkeen kylässä (tai sitten olimme heillä kylässä samoihin aikoihin). Puoli yhdeksän aikoihin meillä syötiin vielä kunnon iltaruoka ja katsottiin televisiota, ym (BB:tä ei minun lapsuudessani ollut eikä varmasti olisi edes kiinnostanut, niin kuin ei nytkään, mutta Melrose Place tuli kyllä katsottua joka keskiviikkoilta). Hiljaisuusaika omassa huoneessa alkoi yhdeltätoista (arki-iltoina), mutta ei ollut pakko sammuttaa valoja, joten ainakin minä valvoin yleensä sängyssäni niin myöhään kuin jaksoin. Viikonloppuisin meille tuli joskus kavereita yöksi ja heidän kanssaan tuli usein valvottua reippaasti yli keskiyön.

Jokaisella perheellä on tietysti omat tapansa, mutta nämä olivat meidän ja niihin minä totuin. En osaa edes kuvitella sellaista, että ollessani kaksitoistavuotias vanhempani olisivat jonain iltana käskeneet meiltä kaverit kotiin ennen kahdeksaa ja minut ja veljeni huoneisiimme rauhoittumaan. Ihan ufo ajatus.[/QUOTE]

Taitaa teidän perhe kuulua ns alempaan sosiaaliluokkaan.. ja tuskin oli koulumenestyksesi kovinkaan kummoinen? Jäi varmaan koulunkäynti peruskouluun (tai amikseen hyvällä tuurilla)
 
[QUOTE="...";30193468]Taitaa teidän perhe kuulua ns alempaan sosiaaliluokkaan.. ja tuskin oli koulumenestyksesi kovinkaan kummoinen? Jäi varmaan koulunkäynti peruskouluun (tai amikseen hyvällä tuurilla)[/QUOTE]

Meillä menee kuudesluokkalainen arkisin kello 22 sänkyyn ja saa vielä lukea senkin jälkeen. Pärjää hyvin koulussa, jos sitä mitataan koearvosanoilla ja todistuksella. Alle ysiä ei juuri kokeista saa. Aika mustavalkoista ajatella, että koulumenestys olisi sitä parempaa, mitä aiemmin menee nukkumaan.

Poika tietää tosin, että on ihan turhaa vedota missään asiassa siihen, mitä muut saavat tehdä. Meidän perheen säännöt ja käytänteet on tehty sen mukaan, mikä meillä toimii. Ei ole minun tehtäväni kytätä tai arvostella muiden perheiden sääntöjä tai mukauttaa omiamme niihin. Esimerkiksi pelien ja sosiaalisen median ikärajoissa olen kovin ehdoton, mutta se hyväksytään mukisematta.
 
"Rainbow"
[QUOTE="...";30193468]Taitaa teidän perhe kuulua ns alempaan sosiaaliluokkaan.. ja tuskin oli koulumenestyksesi kovinkaan kummoinen? Jäi varmaan koulunkäynti peruskouluun (tai amikseen hyvällä tuurilla)[/QUOTE]

Jaahas. Alempaan sosiaaliluokkaan kuuluminen tarkoittaa siis sitä, että menee ala-asteikäisenä sänkyyn yhdeltätoista? Kaikkea sitä kuuleekin. Ihan hyvän ammatin olen kyllä itselleni lukenut, vaikka en enää 12-vuotiaana mennyt kahdeksan aikaan huoneeseeni rauhoittumaan ja yhdeksältä nukkumaan. Mutta joo, jos noita sinun mielipiteitäsi on uskominen, niin meidän koko naapurusto oli sitten ilmeisesti täynnä näitä alempaan sosiaaliluokkaan kuuluvia. Viittaan nyt siis minun ja veljeni kavereihin, jotka, niin kuin sanoin edellisessä viestissäni, olivat meillä usein vielä kahdeksan jälkeen kylässä.

Tietenkin olisin 12-vuotiaanakin mennyt aikaisemmin nukkumaan, jos minun olisi täytynyt herätä joka aamu kouluun kuudelta. Päiväkotiin pitikin herätä joka aamu siihen aikaan, joten nukkumaan mentiin jo aikaisin. Ala-asteella herätys oli kuitenkin joka aamu 7.45. Nukuin joka yö suunnilleen kahdeksan tuntia ja se riitti minulle. Meidän perheessä tuollainen "kahdeksalta omaan huoneeseen rauhoittumaan ja yhdeksältä nukkumaan"-määräys oli siis tarkoitettu pikkulapsille eikä 12-vuotiaille.
 
"juupajuu"
Itse menin tuonikäisenä yleensä kello 22 nukkumaan, mutta en silti joskus saanut unta ennen puoltayötä.

Kävin tässä muutama kesä sitten ulkona illalla lenkillä kello 22-23 aikaan. Vielä näytti selvästi kouluikäisiä siellä melko paljon pyörivän, vaikka se oli arkiviikko ja koulupäivä oli vastassa. Ei minun mielestäni ole koululaisen sopivaa olla viikolla tuohon aikaan ulkona kaupungilla, kun kouluakin on seuraavana päivänä.
 
Maikka
Mielestäni noin klo 22 tai ennen on hyvä kuudesluokkalaiselle nukkumaanmenoajaksi. Itse valvoin lapsena usein myöhempään ja olin väsynyt koulussa. Nyt noin kolmasosa oppilaista on aamuisin liian väsyneitä. Nuokkuvat pulpettien ääressä aamuisin, ja iltapäivisin eivät pysty enää keskittymään. Kotona tietysti väittävät muuta.
 
vierailija
[QUOTE="vieras";27166942]21.00. Juuri meni huoneeseensa. Lueskelee siellä. Ei katso telkkaria tai pelaa.

"Kaikki saa" on ikivanha vedätys, jonka vanhemmat nielee. Ei muuten saa.
ei saa ei. Enkä niele.

Mutta ei se ole pelkkää vanhempien vedättämisyritystä, vaan tuossa iässä ( tai ainakin meillä) ollaan aika dramaattisia aina välillä. Esikoiseni on usein sitä mieltä, että on erinäisiä asioita, joita KAIKKI muut saavat tehdä, tai hän on YKSIN ja AINOA, joka joutuu tekemään tiettyjä asioita. Ja siis todella tunnetasolla tuntuu välillä melkein itse uskovaan siihen.[/QUOTE]
 
vierailija
ei saa ei. Enkä niele.

Mutta ei se ole pelkkää vanhempien vedättämisyritystä, vaan tuossa iässä ( tai ainakin meillä) ollaan aika dramaattisia aina välillä. Esikoiseni on usein sitä mieltä, että on erinäisiä asioita, joita KAIKKI muut saavat tehdä, tai hän on YKSIN ja AINOA, joka joutuu tekemään tiettyjä asioita. Ja siis todella tunnetasolla tuntuu välillä melkein itse uskovaan siihen.
[/QUOTE]
Mitä ihmettä noin aikasin ite joudun meneen sänkyyn 23:00 ja viikon loppusin saan valvoo kahteen ja kesälomalla ainakin niinkun alussa niin moneen ku huvittaa
 
vierailija
[QUOTE="vieras";27167130]:O:O:O:O:O:O

KAHDEKSALTA?

Meillä on vielä kutosluokkalainen pihalla :D.

Vaikka laittaisin kuudelta petiin ei simahda ennen puolta yötä.

Herää joka aamu pirteänä.
Kyllä minäkin tuota kahdeksaa vähän ihmettelin. Mutta toiset lapset tarvitsevat enemmän unta.

Vaikka meillä kutosluokkalainen saa valvoa yli ysiin, niin ulkoa pitää tulla sisälle 19.00. Kotipihalla saa olla 19.30 saakka jos haluaa. Omaan huoneeseen pitää mennä 21.00 jossa sitten varmaan tunnin verran lueskelee/ piirtää/leikkii ja sitten nukkumaan meno.[/QUOTE]
Oon ulkona 21:30 ja se ei ees oo hirveen myöhään täälläpäin
 
vierailija
[QUOTE="Rainbow";30193353]No sitten et usko, ei voi mitään, mutta totta se joka tapauksessa on. Kyllä minulta ja veljeltäni loppuivat tuollaiset "kahdeksalta omaan huoneeseen rauhoittumaan ja yhdeksältä sänkyyn"-touhut sen jälkeen, kun lastentarhasta päästiin. Ala-asteiässä meillä oli yleensä kavereita vielä kahdeksan jälkeen kylässä (tai sitten olimme heillä kylässä samoihin aikoihin). Puoli yhdeksän aikoihin meillä syötiin vielä kunnon iltaruoka ja katstelevisiota, ym (BB:tä ei minun lapsuudessani ollut eikä varmasti olisi edes kiinnostanut, niin kuin ei nytkään, mutta Melrose Place tuli kyllä katsottua joka keskiviikkoilta). Hiljaisuusaika omassa huoneessa alkoi yhdeltätoista (arki-iltoina), mutta ei ollut pakko sammuttaa valoja, joten ainakin minä valvoin yleensä sängyssäni niin myöhään kuin jaksoin. Viikonloppuisin meille tuli joskus kavereita yöksi ja heidän kanssaan tuli usein valvottua reippaasti yli keskiyön.

Jokaisella perheellä on tietysti omat tapansa, mutta nämä olivat meidän ja niihin minä totuin. En osaa edes kuvitella sellaista, että ollessani kaksitoistavuotias vanhempani olisivat jonain iltana käskeneet meiltä kaverit kotiin ennen kahdeksaa ja minut ja veljeni huoneisiimme rauhoittumaan. Ihan ufo ajatus.
Taitaa teidän perhe kuulua ns alempaan sosiaaliluokkaan.. ja tuskin oli koulumenestyksesi kovinkaan kummoinen? Jäi varmaan koulunkäynti peruskouluun (tai amikseen hyvällä tuurilla)[/QUOTE]
Oo sää "sivistynyt" hiljaa varmaan sun lapses tietokone aika 2min minkä aikana ehtii avata koneen
 
Taiteilijan puoliso
Te, jotka luulette lapsenne nukkuvan yöllä, oletteko aivan varmoja, että nukkuvat?

Kerron pienen tarinan nyt jo aikuisesta tyttärestäni, jota ei saanut koskaan nukkumaan aikaisin millään. Olin tiukkapipo nukkumaanmenoista. Olinhan itse työssäkäyvä, pedanttinen äiti. Tyttäreni kuitenkin on myöhemmin paljastanut, että valvoi usein salaa yöllä piirtäen ja maalaten. Jos hän ei olisi uhmannut minua, niin hän ei olisi kehittynyt niin taitavaksi kuin nyt on! Minulle hän sanoo, ettei ole koskaan voinut olla vapautuneesti päiväsaikaan, koska tarvitsi työhönsä hiljaisuutta ja se vallitsi vain yöllä. Tyttäreni tunsi elävänsä ja keskittyvänsä vain silloin kun sai olla "vapaa sielu". Hän sai aikaan uskomattomia asioita, joita hän on esitellyt minulle vasta nyt jälkeenpäin niiltä ajoilta, joista minulla ei ole ollut aavistustakaan.

Tyttöni sanoo olleensa lapsesta saakka lyhytuninen. Ei edelleenkään tarvitse sitä 7-10 tuntia nukkumiseen. 4-5 tuntia riittää hänelle. Yhä edelleen tyttäreni on yöihminen, kuten minäkin olen aina ollut. Tytön isä on myös taiteilija ja kolmivuorotyöstä huolimatta tarvinnut yöllä ajan maalaamiseen, jota ilman ei olisi "säilynyt järjissään". Mieheni saattoi maalata viiteen saakka aamulla, vaikka olisi ollut kuudeksi meno töihin. Se oli sen arvoista, hänelle ja kaikille...

Tiesittekö, että suuret tieteen löydöt ja taiteen mestariteokset ovat syntyneet juuri yöaikaan? Miten paljon te saatatte tukahduttaa tietämättänne lapsissanne jos omaa "viisauttanne" laitatte lapsenne nukkumaan sellaiseen aikaan, joka teille itsellenne ja maailmalle sopii?

Tässä vähän erilaista näkökulmaa.
 
....
Hauska lukea kuinka tuohon aikaan on menty vasta nukkumaan. Itsellä tuntui teininä välillä epäreilulta kun piti mennä klo 22 nukkumaan ja taisi päteä vielä 16-vuotiaanakin :D Kotona piti olla klo 20 ja joskus 16v. eteenpäi oli sitten ysiltä kotiin ja 17 veenä ei ollut enää väliä kun olin tullut aina nätisti ja selvinpäin kotiin :) Mutta en ollutkaan perheen oma lapsi:) Mutta omasta mielestä tuo klo 22 on hyvä aika 12-vuotiaalle mennä nukkumaan. Tutkimus muuten kertoo että teininä ei vaaan väsytä yksinkertaisesti millään illalla aikaisin ja aamulla väsyttää senkin edestä, niin silloin kun aletaan olla 8-9lk niin antaisin kyllä valvoa 23-24.
 
iltavirkun äiti
Toiset ovat ilta- ja toiset aamuihmisiä. Iltaihmisiä ei saa lapsenakaan väkisin nukkumaan! Milloin koulumaailmassa aletaan ottaa iltavirkut huomioon? Työelämässä on vaihtoehtoja valita, mutta koulumaailma on julma synnynnäisille iltavirkuille. On epäreilua jos ei voi koskaan toimia luonnollisen jaksamispiikin mukaan. Se voi vaikuttaa pahasti koulumenestykseen, vaikka olisi muuten kykyjä pärjätä.
 
Mamma 38v.
Meidän 11v. Menee nukkumaan arkisin noin kymmenen-yhdentoista aikoihin. Viikonloppuisin joskus kahdeltatoista, joskus arkisinkin. Ja lomalla valvokoot miten pitkään haluaa vaikka nukkuisi puolpäivään. Välillä lomalla valvoo "jopa" kuuteen tai neljään. Antaa valvoa vielä kun on vapaa. Tuntuu oudolta että joku menee nukkumaan kahdeksalta. Meillä myös 4v joka menee joskus yhdeksän aikoihin. Naurettavia nipottaja äitejä, käy sääliksi lapsia. Ehkä jopa olette niitä jotka noudattavat ikärajoja, 5v. Ei saa kattoo prinsessa ruususta, sehän on k 7! Meidän perheessä toi olisi TODELLA outoa. Että sellasta vaan.
 

Yhteistyössä