Toispuoleinen särky ja jomotus kasvoissa, vakavaa?

  • Viestiketjun aloittaja Ymmällä
  • Ensimmäinen viesti
Ymmällä
Ensin oli aaltoilevaa, jomottavaa kipua vasemmassa alaleuassa ja kumartuessa tuntui kipua vasemmalla ohimolla, ikäänkuin jyskyttävää päänsärkyä.

Sitten särky ja jomotus muuttui jatkuvaksi. Sitä on vaikea paikallistaa, mutta jossain tuolla alaleuan alueella tuntuisi joku kipupiste olevan. Kipua on tuntunut kasvojen vasemmalla puolella leukalinjasta korvan edustan kautta ohimolle.

Lapsen (2 v) nostaminen syliin aiheuttaa epämiellyttävää paineen tunnetta päässä. Kumartuminen saa vasemman ohimon vihlomaan. Jos taivutan päätä niin, että painan vasenta korvaa hartiaa kohti, ei tunnu miltään, mutta jos taivutan toiseen suuntaan eli oikea korva hartiaa kohti, niin kipu alkaa tuntua leukapielessä ja vähän kaulallakin (ikäänkuin poskilihaksen paino aiheuttaisi kipua painaessaan kasvojen vasemmalla puolella jotain hermoa tms.)

Tänään on kolmas päivä oireita. Nyt huomasin että myös kaulan lihakset (?) ovat kipeitä ja nekin nimenomaan vasemmalla puolella.

Mitä tämä voi olla? Muuten epäilisin jotain flunssavirusta, mutta ei kai mikään pöpö osaa kipeyttää vain vasenta puolta. Olen siis aivan maallikko, mutta voisin kuvitella että joku tulehtunut hermo voisi tuntua tällaiselta (voiko hermo tulehtua?) Vai voiko joku totaalinen lihasjumi niskassa/hartioissa säteillä tällä lailla?

Kävin hammaslääkärissä kuukausi sitten, kaikki oli ok. Mitään puutumista tai pistelyä ei ole. Olen juuri toipunut parin viikon flunssasta, tässä ehti olla muutama terve päivä välissä ennenkuin tämä toispuoleinen särky alkoi. Särkylääkkeet ei auta mainittavasti. Olen sairastanut elämässäni useita poskiontelon- ja otsaontelo tulehduksia, tämä ei ole sitäkään.
 
"vieras"
Veikkaan sitä flunssaa, ittellä on oikea puoli ja helpotti hetkeksi kun flunssa vähän helpotti ja nyt tulee takasin kun flunssa käänsi kelkkansa, hammaslääkärin olen jo varannut.
 
Ymmällä
[QUOTE="vieras";27220577]Veikkaan sitä flunssaa, ittellä on oikea puoli ja helpotti hetkeksi kun flunssa vähän helpotti ja nyt tulee takasin kun flunssa käänsi kelkkansa, hammaslääkärin olen jo varannut.[/QUOTE]

Ihanko totta? Sinulla siis on jotain vastaavia oireita mutta oikealla puolella? Vai heitätkö läppää?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Ymmällä;27220589:
Ihanko totta? Sinulla siis on jotain vastaavia oireita mutta oikealla puolella? Vai heitätkö läppää?
En minä mitään läppää heitä, olen ollut flunssassa jo kaksi viikkoa ja taas olen buranakuurilla, ei muuten jaksa tätä särkyä. Meni jo välillä paremmaksi ja katson kunnes flunssa menee ohi, lapsille tilasin hammashoitajan ja lupasi samalla katsoa noi mun hampaat, mistä vihlonta ja kipu johtuu, onko paikat huonoja tai hammaskaula paljaana.
 
Ymmällä
[QUOTE="vieras";27220603]En minä mitään läppää heitä, olen ollut flunssassa jo kaksi viikkoa ja taas olen buranakuurilla, ei muuten jaksa tätä särkyä. Meni jo välillä paremmaksi ja katson kunnes flunssa menee ohi, lapsille tilasin hammashoitajan ja lupasi samalla katsoa noi mun hampaat, mistä vihlonta ja kipu johtuu, onko paikat huonoja tai hammaskaula paljaana.[/QUOTE]

Särkeekö sinullakin nimenomaan alaleuka?
 
"mamma"
Kyllä aapeen oireet kuulostaa kasvojen kolmoishermon tulehdukselta. Tarkkaile kasvonliikkeitäsi, liikkuuko symmetrisesti?
Joka tapauksessa kannattaisi mennä lääkäriin.
 
Ymmällä
[QUOTE="mamma";27220630]Kyllä aapeen oireet kuulostaa kasvojen kolmoishermon tulehdukselta. Tarkkaile kasvonliikkeitäsi, liikkuuko symmetrisesti?
Joka tapauksessa kannattaisi mennä lääkäriin.[/QUOTE]

No minulle tuli jotenkin etäisesti mieleen kolmoishermon tulehdus, mutta en vielä googlannut sitä. Kohta googlaan.
 
"jep"
Minulla noita oireita on päivittäin. Ollut jo yli 15 vuotta. Välillä koskee aivan sietämättömästi päiväkausia ja välillä vähemmän. Minulla johtuu hampaiden narskutuksesta, ts. en varsinaisesti narskuta, mutta puristan hampaita yhteen öisin. Päivisinkin, jos esim. keskityn johonkin. Purentakiskot ei auttaneet, eikä mikään muukaan. Botox auttaisi varmaankin, mutta en uskalla sitä ottaa :/
 
Ymmällä
[QUOTE="jep";27220755]Minulla noita oireita on päivittäin. Ollut jo yli 15 vuotta. Välillä koskee aivan sietämättömästi päiväkausia ja välillä vähemmän. Minulla johtuu hampaiden narskutuksesta, ts. en varsinaisesti narskuta, mutta puristan hampaita yhteen öisin. Päivisinkin, jos esim. keskityn johonkin. Purentakiskot ei auttaneet, eikä mikään muukaan. Botox auttaisi varmaankin, mutta en uskalla sitä ottaa :/[/QUOTE]

Minullakin on narskutus-tausta. Työstressi aiheutti yöllistä narskuttelua; sain hammaslääkäriltä purentakiskon. Olen nyt hoitovapaallaa (ollut pois töistä yli 2 vuotta) ja narskuttelua ei ole TÄHÄN MENNESSÄ ollut.

Voi toki olla että olen viime aikoina narskutellut unissani, koska minulla on ollut huolia ja murheita.
 
Ymmällä
Pitää vielä kysyä: kolmoishermosärky on siis eri asia kuin kolmoishermon tulehdus? Luin artikkeleita kolmoishermosärystä, joka siis on toistuva ja hyvin kivulias vaiva. Mutta voiko olla niin että minulla olisi (tilapäinen) kolmoishermon tulehdus?
 
Ymmällä
Nostan vielä.

Nämä leuan alla ja korvan juuressa olevat oireet voisivat kai johtua myös sylkirauhasen tulehduksesta, mutta voisiko se aiheuttaa myös pääkipua/ohimon jyskytystä? Toivon todella että kyse olisi jostain arkisesta sylkirauhasen tulehduksesta, joka hoituisi antibiooteilla. Soitan aamulla lääkärisemalle aikoja.
 
Ymmällä
[QUOTE="yksis";27223675]Kerro sitten, mitä lääkäri sanoi. :)[/QUOTE]

Joo. Luulen vaan ettei tämä asia ihan yhdellä 15 min käynnillä selviä, vaikka toivon tietysti että selviäisi.
 
Ymmällä
Kävin lääkärissä. Onneksi hän otti asian vakavast;i kyseli ja tutki pitkään ja sulki pois mahdollisia syitä. Jäljelle jäi kolmoishermoon liittyvät syyt. Kipuoireeni ovat (onneksi) liian lievät kolmoishermosärky-diagnoosiin, mutta lääkäri kuitenkin arveli jonkinlaista ärsytys- tai tulehdustilaa kolmoishermossa.

Syön nyt pitkävaikutteista Burana 800 mg viikon ajan ja jos oireet vaivaavat vielä sitten, niin saan kovemmat lääkkeet (joita käytetään kolmoishermosäryn hoidossa). Diagnoosi tällä hetkellä Määrittämätön hermosärky tai hermotulehdus.
 

Yhteistyössä