MIKSI kotona lapsia hoitava puoliso on toisen "elätti"?

  • Viestiketjun aloittaja ????
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
kotona oleminen ole minusta työtä, ne tiskit ja pyykit on hoijettava vaikka ois töissäki.
Tiskit ja pyykit joo, mutta ei niitä lapsia koko päivää. En minäkään pidä kotona oloa työnä, sanan varsinaisessa merkityksessä mutta ne lapset nyt jonkun on hoidettava joka tapauksessa, ja kukin perhe ratkaisee sennimalla tavallaan.

Samalla voisi kysyä tän perinteisen? Miksi tehdä lapsia ylipäätään jos ne viedään heti vuoden ikäisenä toisten hoidettavaksi, valtaosaksi päivää?
 
palkkaa omien lasten hoitamisesta! :O oikeasti! minusta jos elää miehen rahoilla on "pummaamista".
Ja se, että mies ei hoida lapsia & kotia tasan 50/50 on varmasti sun mielestä sitä, että mies on ulkoistettu perheestä?

Ihan oikeasti monessa perheessä asiat on sovittu yhdessä siten, että toinen vanhemmista kantaa päävastuun taloudellisesti, ja toinen kantaa päävastuun lasten- ja kodinhoidosta niinä vuosina kun lapset on pieniä. Eikä kukaan pummaa mitään, taikka vapaamatkusta.
 
[QUOTE="tässä";27280469]Ehkä sen takia, että nykyään ei ole mikään pakko toisen olla kotona. Ennen saattoi olla toisin. Meillä on loistavat mahdollisuudet lapsen laadukkaaseen hoitoon, vaihtoehtojakin on. Nykyään myös eläminen on pirun kallista, joten yleensä se toinen painaa sitten niska limassa duunia (jos ei nyt satu todella isotuloinen olemaan), jotta saa perheen elätettyä.

Nykyään yhteiskunta on toisenlainen ja mikään ei velvoita olemaan kotona. Minusta aikuinen ihminen, joka on vuosikausia kotona ilman pätevää syytä ja on kantamatta taloudellista vastuutaan, on elätti. Hoitovapaata en laske varsinaiseksi kotiäitiydeksi, mutta isojen lasten hoitaminen kotona ei ole pätevä syy[/QUOTE]

Kunnallinen päivähoito on laadukkuudesta kaukana.
Meillä minä jäin kotiin lasta hoitamaan yhteisestä päätöksestä, kunnes kuopus täyttää 3.v, mieskin olisi voinut jäädä halutessaan. En koe olevani kenenkään elätti, koska päätös oli yhteinen. :)
 
"aloittaja"
Mutta kyllähän kotiäitikin osallistuu perheen elättämiseen välillisesti. Vaihtoehtoiskustannuksena tämä välillinen elättäminen voi osassa tapauksissa olla jopa tehokkaampaa mitä töihin meno. Miksi tätä ei huomioida?
 
Alkuperäinen kirjoittaja näinsevaanon;27280484:
Nimenomaan.

Mutta se että toinen joutuu tekemään vastoin tahtoaan jotain, esimerkiksi pysymään epämiellyttävässä työpaikassa tai tekemään ylitöitä siitä syystä että toinen yksipuolisella päätöksellä tekee lapsia ja jää niitä sitten kotiin hoitamaan - se on kyllä ns. epistä.

Näistä päätöksistä voi ja pitää keskustella yhdessä. Voihan olla että toinen haluaakin vuorostaan olla kotona...
Miten lapsia tehdään yksipuolisella päätöksellä, kyllähän se mies tietää, jos mällit sisään ruikkaa, eikä vaimo ehkäisyä käytä, niin mitä siittä seuraa?:D
 
Aries 78
Jos nainen hoitaa kotona minun lapsiani niin en ajattelisi että elättäisin häntä, ei se lasten hoitamine ja kasvattaminen mitään kevyttä hommaa ole. Ei se kotiäiti kuitenkaan aivan ilman tuloja ole..
 
[QUOTE="Vieras";27281257]Tiskit ja pyykit joo, mutta ei niitä lapsia koko päivää. En minäkään pidä kotona oloa työnä, sanan varsinaisessa merkityksessä mutta ne lapset nyt jonkun on hoidettava joka tapauksessa, ja kukin perhe ratkaisee sennimalla tavallaan.

Samalla voisi kysyä tän perinteisen? Miksi tehdä lapsia ylipäätään jos ne viedään heti vuoden ikäisenä toisten hoidettavaksi, valtaosaksi päivää?[/QUOTE]

esikoinen meni 10kk ikäsennä hoitoon 4h/pvä ja 3pvä viikko :) ryhmis, samat hoitajat, omahoitaja aina ku lapsiki hoijossa. sai olla sylissä, sai ruuan jos oli nälkä ennemin, nukutetiin vaunukävelyllä :) 3 pph hoitaja ja 2 muuta 15 lasta joista 4 oli eskareita.
 
Ja se, että mies ei hoida lapsia & kotia tasan 50/50 on varmasti sun mielestä sitä, että mies on ulkoistettu perheestä?

Ihan oikeasti monessa perheessä asiat on sovittu yhdessä siten, että toinen vanhemmista kantaa päävastuun taloudellisesti, ja toinen kantaa päävastuun lasten- ja kodinhoidosta niinä vuosina kun lapset on pieniä. Eikä kukaan pummaa mitään, taikka vapaamatkusta.
meilä kumpiki hoitaa lapsia ja teke kotitöitä. melkolailla tasoissa olhaan.
 
"hemuli"
Perintö ketjun mies ei kovin onnelliselta tilanteeseen kuulostanut...

Ja uskokaa tai äläkää.Sillä isällä ei aina ole mahdollisuutta päättä lasten hoidosta. On näitä joilla ei ole ammattia eikä työtä - ja siksi he "haluavat" jäädä kotiin hoitamaan lapsia kun "ei ole kiinostavaa alaa". Miehellä jää luu käteen. Ei vaihtoehtoja. Ja sitten ihmetelllään kun yt:n jälkeen isi vetää ranteet auki.

ei ole tavaton kuvio tuo. Naiset kokevat liian usein että heillä ÄITINÄ on OIKEUS olla kotona lasten kanssa. Ja miehellä ISÄNÄ on VASTUU taloudesta. ei kovin reilu asetelma, ottaen huomioon että tälläkin hetkellä naisvaltaisilla aloilla töitä on varmasti enemmän kuin miesvaltaisilla.

Silloin jos sopimus todellakin on yhteinen, ei ongelmaa ole. Mutta on turha tunkea päätä pensaaseen ja sanoa että yllä kuvattu ongelma ei ole todellinen. Se on sitä. Siitä kertoo eron jälkeiset tilanteet, jotka vaan lisääntyy - tilanteet jossa se henkeen ja veree kotiäiti syrjäytyy.
 
Hemoroid
En ole elätti vaan teimme lapset yhdessä ja hoidan heitä kotona. Teen myös sivutyötä josta saan palkkaa, mutta jolla ei todellakaan elätetä perhettä puoliksi. Miksi pitäisi?
 
Eläti nyt ei ole kiva sana. "Elättää" kuulostaa paremmalta ja kyllä koen että meillä se kumpi tienaa huomattavasti toista enemmän on se joka perhettä sillä hetkellä pääasiallisesti elättää. Enkä näe ongelmaa siinä että mies on nyt se perheemme pääasiallinen elättäjä. Koska yhdessä sovittu juttu niin meille se on ok eikä muiden mielipiteillä ole niin väliä.

Se yhteisymmärrys tuossa lieneekin se avain. Jos mieskin haluaa että lapsia hoidetaan pitkään kotona ja että vaimo ottaa sen homman hoitaakseen niin tuskin se mies myöskään on nurkumassa tilannettaan. Jos taas miehen mielestä vaimon olisi jo aika palata töihin mutta vaimo päättää silti jäädä kotiin niin silloin tilanne voi ymmärrettävästikin kismittää miestä joka jutuu noin laskemaan elintasoaan jne.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"minävaan"
Miksi en voi olla "elätti", kerron nyt omasta puolestani. Siitä miten ajattelen itse asian. Tiedostaen hyvin että tapamme elää ei ole ainoa tie onneen.

en ikinän voisi riskeerata perheemme taloutta yhden pylvää varaan. Tämä tarkoittaa sitä että ennen lapsia halusin ehdottomasti oman ammatin. Ja työn. Ja kerätä hieman pesämunaa. Elämämme ei kuitenkaan ole pelkää rahan haalimista. Meillä on kolme lasta. Haluttuja ja kaikki kotona 3v asti hoidettuja. Mutta välissä olen käynnyt töissä. Niin mieskin. Olen halunnut pitää yllä kovalla työllä hankkimani ammattitaidon. Ja edennyt jopa urallakin. Tämän on mahdollistanut se että sovimme "lasten hoito vuoroista". Toisin sanoen olemme vuorotelleet vanhempain vapailla.

Nyt lapset ovat jo isoja, nuorinkin täytää pian 6v. Olemme molemmat töissä. Miehen työ tosin uhan alla. Mutta meillä ei ole hätää. Lainat on liki maksettu. Ja minulla on työ. Talous kahden kortin varassa. Miehen mahdollinen työttömyys ei kaada laivaa. Vaan jos olisin ammatiton ja työtön ja lapsia vain kotona hoitanut - joutuisimme elämään pelko perseessä. Huonona taloudellisena aikana on vaikea kouluttamattomankin töitä saada.
 
hmmmm
Huh onneksi me elämme perheenä. Teemme päätöskiä yhdessä ja rahat on ihan perheen rahoja. Ei kukaan ajattele ketään elättävänsä mikä kuulostaa aivan kakaran puheilta. :D Elämme tiiminä ja mietimme kuka jää kotiin ja miten päin kannattaa asiat tehdä.
Elätämme perhettämme siis yhdessä. :)
 
[QUOTE="niin";27281441]Tai sitten jaetaan reilusti niin, että toinen on enemmän kotona ja toinen taas töissä. Kumpikin "elätää" perhettä siis. Molemmat tekevät omat osuutensa. Tähän on monta eri vaihtoehtoa ilman että kukaan mikään elätti on. :)[/QUOTE]
Jep.

Yhteisen vastuun yhteisestä perheestä voi jakaa monella eri tavalla tasapuolisesti.

Molemmat kokopäivätyössä. Molemmat osa-aikatyössä. Toinen kokopäivätyössä, toinen osa-aikatyössä. Toinen töissä, toinen kotona. Molemmat opiskelee. Jne. Vaihtoehtoja on paljon ilman, että kumpikaan on toisen elätti :)
 
"niin"
[QUOTE="aloittaja";27281320]Mutta kyllähän kotiäitikin osallistuu perheen elättämiseen välillisesti. Vaihtoehtoiskustannuksena tämä välillinen elättäminen voi osassa tapauksissa olla jopa tehokkaampaa mitä töihin meno. Miksi tätä ei huomioida?[/QUOTE]

Mua lähinnä nyppii että oikeus tuntuu oleva vaan äidillä. Oletko itse valmis menemään töihin jotta miehesi voi jäädä kotiin?

ÄLÄKÄ vedä taloudellisesti parempi -korttia tähän peliin. Vaan menisitkö, ihan oikeasti menisitkö töihni vai koetko että äidillä on se oikeus olle kotona?
 
Like You
Jep.

Yhteisen vastuun yhteisestä perheestä voi jakaa monella eri tavalla tasapuolisesti.

Molemmat kokopäivätyössä. Molemmat osa-aikatyössä. Toinen kokopäivätyössä, toinen osa-aikatyössä. Toinen töissä, toinen kotona. Molemmat opiskelee. Jne. Vaihtoehtoja on paljon ilman, että kumpikaan on toisen elätti :)

Samaa mieltä kuten melkein aina Anatolian kanssa. :)
 
toinen vastaaja
[QUOTE="niin";27281457]Mua lähinnä nyppii että oikeus tuntuu oleva vaan äidillä. Oletko itse valmis menemään töihin jotta miehesi voi jäädä kotiin?

ÄLÄKÄ vedä taloudellisesti parempi -korttia tähän peliin. Vaan menisitkö, ihan oikeasti menisitkö töihni vai koetko että äidillä on se oikeus olle kotona?[/QUOTE]

Minä voisin hyvinkin mennä töihin jos se olisi parempi vaihtoehto meidän perheelle. Jos olisi yhtä järkevä päätös kummankin mennä töihin ja ei olisi väliä kumpi jää kotiin, vääntäisin kättä siitä että MINÄ haluan töihin. :D
En todellakaan ole mikään hinku kotiäiti-ihminen. Mutta koska näin on järkevämpää juuri meille, yhteisestä päätöksestä minä hoidan yhteisiä lapsia ja mies tienaa yhteiset rahat. Tietysti mukaanlukien yhteiset tuet joita kkh:sta tulee. :)
 
"siis"
Minä voisin hyvinkin mennä töihin jos se olisi parempi vaihtoehto meidän perheelle. Jos olisi yhtä järkevä päätös kummankin mennä töihin ja ei olisi väliä kumpi jää kotiin, vääntäisin kättä siitä että MINÄ haluan töihin. :D
En todellakaan ole mikään hinku kotiäiti-ihminen. Mutta koska näin on järkevämpää juuri meille, yhteisestä päätöksestä minä hoidan yhteisiä lapsia ja mies tienaa yhteiset rahat. Tietysti mukaanlukien yhteiset tuet joita kkh:sta tulee. :)
kht*
 
Alkuperäinen kirjoittaja säälin narikkaa;27281464:
Narikalla on surkea mies. Vaatii sille silikonejakin eikä suostu antamaan rahaa varmaan siihenkään operaatioon.

son kyllä hyvä mies. koska son mulle silikooneja vaatinu? ennemm'än se vastustaa, ite mie ne haluan :) ihan ite rahat hommaan tisseihini, itelleni ne otan en miehelle ;)
 

Yhteistyössä