Millaiset hautajaiset haluat

  • Viestiketjun aloittaja lucifer
  • Ensimmäinen viesti
lucifer
miehesi ja perheesi sinulle järjestävän?

oletteko kirjoittaneet toivomuksenne ylös vai onko sen ja sama mitä tomumajalle tapahtuu sen jälkeen kun sielu on vinkassa siitä tuonpuoleiseen?
 
No mä olen muutama vuosi sitten hommannut itselleni hautapaikan, tunnustuksettomalta hautausmaalta. Ja toive olis tuhkaus. Mies tietää sanomattakin, että enemmän peijaistyyliset läksiäiset tulis kyseeseen kuin harras muistelo ;)
 
"vieras"
Ei hautajaisia ollenkaan, vain siunaus-, muisto- ja tuhkanripottelutilaisuudet. Vain lähimmät omaiset ja ystävät paikalla. Jälkikäteen saa laittaa kuolinilmoituksen, niin jäljellejääneiden ei itse tarvitse jokaiselle selittää. Muistolaatan saa laittaa.
 
hellsbells
No oikeastihan sillä ei ole mitään väliä mulle enää kuoleman jälkeen että mitä ihmiset tekevät tai ovat tekemättä. Vastaan silti, 'Samuli Putron sanoin' - tavalliset hautajaiset - ei mitään suurta eikä mahtipontista.
 
En ole uskossa, joten mitään siunauksia tms. taikauskoisia rituaaleja ei harjoiteta. Toiveena olisi tuhkaus ja ellei tuhkia saa heittää tuulen vietäväksi, niin polkaistakoon sitten maahan siellä, missä tämän saa tehdä. Muistolaatat tms. jääköön jäljellejääneiden päätettäväksi; en siis aio ohjeistaa niiden suhteen.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27571144:
En ole uskossa, joten mitään siunauksia tms. taikauskoisia rituaaleja ei harjoiteta. Toiveena olisi tuhkaus ja ellei tuhkia saa heittää tuulen vietäväksi, niin polkaistakoon sitten maahan siellä, missä tämän saa tehdä. Muistolaatat tms. jääköön jäljellejääneiden päätettäväksi; en siis aio ohjeistaa niiden suhteen.
Tuhkien ripotteluun tarvitaan maanomistajan lupa. Valtion maita hallitsee metsäkeskus, jossa asiaan suhtaudutaan myötämielisesti, kunhan paikka ei ole asutus tms.
Krematoriosta tuhkauurnaa haettaessa on lupa oltava mukana.
 
[QUOTE="vieras";27571158]Tuhkien ripotteluun tarvitaan maanomistajan lupa. Valtion maita hallitsee metsäkeskus, jossa asiaan suhtaudutaan myötämielisesti, kunhan paikka ei ole asutus tms.
[/QUOTE]

Juu, tämän tiesinkin. Myös mereen sirotteluun vaaditaan lupa. Sitä en sitten tiedä, kuinka tiukkana näiden lupien kanssa käytännössä ollaan, koska minulla on se käsitys, että etenkin mereen noita tuhkia sirotellaan paljonkin ilman lupaa.
 
"vieras"
Tahtoisin että arkku, hautaus kukat jne hoidettaisiin mahdollisimman pienellä budjetilla. En haluaisi hautakiveä, vaan että tuhkat ripoteltaisiin jonnekin muistolehtoon. Toivoisin että jos mun kuolinpesästä jää varoja, niin ei pidettäisi mitään surullisia hautajaisia, vaan juhlat jossa olisi juomista ja syömistä, ja jossa ne ihmiset jotka ovat olleet mulle tärkeitä ja merkityksellisiä voisivat juhlia sitä että kuitenkin OLIN olemassa.

Olen uskis ja uskon että kuoleman rajan toisella puolella on elämää ja jälleennäkemisen mahdollisuus. Siksi hautajaisten ei mun mielestä pitäisi olla surullinen nyyhkujuhla jossa veisataan virsiä vaan iloa siitä että kipuja ja tuskia ei enää ole, jos kyseessä oli vaikka joku sairaus.

En tiedä mutta kaikki hautajaiset missä olen ollut ovat olleet kamalan jäykkiä. En haluaisi sellaisia. Parempi vaikka ettei sitten muistojuhlaa ollenkaan.
 
Arkussa multaan ja kukka-asetelmat pieniä sieviä mutta räiskyvän värisiä, perussetti muuten.
Tuhkausta ei, koska itse juuri lähiaikoina vanhempani haudanneena (tuhkaus) se oli kova paikka ns. kaksi "hautaamista" kokea eli siunaustilaisuus sekä uurnan lasku...

Onkos kukaan ajatellut tuhkia ja kolumbaariota ?
 
Viimeksi muokattu:
Ei olla puhuttu enkä ole mitään aatoksia asiasta laittanut ylöskään mutta näin äkkisiltään ajateltuna toivoisin, että ne olisivat yksinkertaiset ja koruttomat. Pieni, nopea tomitus vain perheen kesken. Pappi saa kahvinsa kyllä mutta ei mitään muuta. Arkku vaiko tuhkaaminen, hmmm....loppuviimeksi aivan sama, miten jäljellejääneet haluavat.

Ja jos haluavat sitten jotkut juhlat järjestää, niin mieluummin sellaiset iloiset kokoontumisajot kuin ns. perinteisellä tyylillä menevät tärkätyn jäykät ja vaivautuneet korulauseiltamat.
 
mä haluaisin perinteiset hautajaiset joihin kaikki halukkaat saa tulla, olen ohjeistanut vanhinta poikaa jo esim. siitä minkä hautuumaan multiin mut on syytä kuopata

kuoppaamisen jälkeen vieraille ruoka enkä pane pahaksi jos joku/jotkut nostaisivat vielä maljan tai kaksi ukon muistolle
 
  • Tykkää
Reactions: narikka83
"Carelia"
Polttohautaus, perushautajaisvirret(kun minä niistä tykkään) ja tuhkat joko jonnekkin luontoon(mielellään kukkakedolle) tai sitten uurna iso-tai esivanhempien hautaan+laatta tai pieni kivi laatalla. Itse tykkään hautausmaista ja tietyllä tapaa haluaisin maalliset jäännökset samaan kiertoon esipolvien kanssa. Ajatus siitä, että minusta tullut tuhka kasvaa samoissa puissa joille jo ennen minua kuolleet ovat antaneet kasvuvoimaa, on jotenkin rauhoittava.
 
tomuksi
Mä toivon että mun ruumis poltetaan ja omaiset pitää just semmoset peijaiset kun heille sopii ja mitkä heidän surussaan auttaa parhaiten. Mun mielipiteillä ei siinä vaiheessa enää ole juurikaan merkitystä.
 
Ole sopinut asiasta äitini ja mieheni kanssa. Isäni ei halua keskustella aiheesta. Siunaus, pienimuotoinen muistotilaisuus, tuhkaus ja sirottelu luontoon olisi minun toiveeni. Ei hautaa ja hautakiveä. Tavallaan toive jälleennäkemisestä on, haluaisin nähdä ja halata rakkaita, poisnukkuneita sukulaisia.
 

Yhteistyössä