En tiedä ketään muuta ikäistäni (alle 30v) jolla olis hampaat yhtä heikossa kunnossa kun mulla...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mulla siis reikiä niin paljon etten osaa niitä laskea, joka vuosi käyn hammaslääkärissä ja lähes joka kerta jotain pitää tehdä, uusia entisiä paikkoja tai paikata uusia reikiä... Hoidan kyllä hampaitani, mutta eihän noita jo reikiintyneitä hampaita millään enää ehjiksi saa... Suurin osa rei'istä tullut ala-asteikäisenä, kun oikomiskojeiden myötä se hampaiden puhdistaminen oli mitä oli, eikä meillä kotona muutenkaan tarpeeksi painotettu hampaiden hoidon tärkeyttä. Söin ja join paljon kiillettä tuhoavia juttuja (mm. tuoremehuja ja light-mehuja).

Onko täällä kohtalotovereita? Mikä teillä eniten aiheuttanut reikiintymistä, ja miten hoidatte hampaitanne tällä hetkellä?
 
samassa tilanteessa
mulla sama. useampi juurihoito tehtynä, paikkoja joka poskihampaassa. vasta viime vuosina olen käynyt säännöllisessä tarkastuksessa, ja pelko on SUURI joka kerta. Ja ajattelen/kuulostelen hampaitani päivittäin. Pelkään sitä tajutonta kipua joka tullut juurihoidon tarpeessa oleviin hampaisiin, yleensä just vkl tai pyhänä et hoitoonkaan ei ole heti päässyt. Muuten elämä ois tosi kivaa, mut nuo hampaat,, ne masentaa paljon ja hävettääkin niin etten ole asiasta kertonut kenellekään, siis sitä miten hampaiden kunto vaivaa mieltä ja pelko kivusta/lohkeilusta tms on läsnä koko ajan.
 
"vieras"
Tuurista se on kiinni, siis tarkemmin sanottuna hampaan laadusta.

Olen itse huolehtinut melko heikosti hampaistani, harjaan kyllä, mutta hammaslääkärissä käyn aivan liian harvoin, en lankaa, en käytä suuvesiä jne.
Syön kaikkea mistä hampaat ei tykkää.

Mutta hampaat ovat täysin kunnossa, yhtään reikää ei ole ikinä ollut.
Toisin kuin ystävälläni joka hoitaa hampaansa ohjekirjan mukaan ja silti käy paikkauttamassa reikiään vähän väliä.

Ei siinä muuta voi kun harjata ahkerasti, käyttää lankaa ja hammasväliharjoja ja käydä hammaslääkärissä vuosittain.
 
"ap"
mulla sama. useampi juurihoito tehtynä, paikkoja joka poskihampaassa. vasta viime vuosina olen käynyt säännöllisessä tarkastuksessa, ja pelko on SUURI joka kerta. Ja ajattelen/kuulostelen hampaitani päivittäin. Pelkään sitä tajutonta kipua joka tullut juurihoidon tarpeessa oleviin hampaisiin, yleensä just vkl tai pyhänä et hoitoonkaan ei ole heti päässyt. Muuten elämä ois tosi kivaa, mut nuo hampaat,, ne masentaa paljon ja hävettääkin niin etten ole asiasta kertonut kenellekään, siis sitä miten hampaiden kunto vaivaa mieltä ja pelko kivusta/lohkeilusta tms on läsnä koko ajan.
Mulla ei ole yhtään juurihoitoa onneksi tehtynä, varmaan kun olen aina käynyt vähintään kerran vuoteen hammaslääkärissä niin ne reiät on saatu paikkailtua ennen kuin ovat menneet liian isoiksi... Mutta muuten hampaat on yhtä paikkaa paikan päällä... :( Kyllä se tosiaan hävettää, ja kun takahampaiden pinnat ja hammasvälit ovat ihan tummat kun tottahan ne paikat tummenee ajan kanssa. Ei paljoa hymyilytä...

Ei paljoa tuttaville kehtaa mainostaa hammaslääkärikäyntien saldoa, kun suurimmalla osalla ei ole reikiä koskaan ollutkaan! Nytkin edellisellä käynnillä 3 paikattavaa (2 vanhan paikan uusimista, yksi uusi paikan reunaan tullut reikä) ja 4 reiän alkua (yksi uusi edellisestä käynnistä...)
 
vbn
minulla oli 30-vuotiaana ensimmäinen reikä. On ollut oikomishoitoa ym. lapsena, mutta meille ainakin annettiin tarkat ohjeet miten hoitaa hampaita niiden kanssa. Olen myös aina ollut tarkka hampaiden hoidosta jo pienenä. En ole tainnut jättää elämäni aikana 2 kertaa enempää hampaita pesemättä. Jos hammasharja jäi kotiin niin hinkkasin sormella ja tahnalla tai lähdin ostamaan harjaa.
 
karieskaveri
Mullä ikää muutama vuosi päälle 30 ja hampaat kamalassa kunnossa :( Hampaat olen aina harjannut aamuin illoin, lankaa en ole käyttänyt. Raskauksien aikana hampaat meni ihan surkeeseen kuntoon, tuli syötyä makeeta ja juotua mehuja aivan liikaa . Yksi alaposkihammas on jouduttu poistamaan ja kaksi juurihoitoa tekemään. Nyt sitten on alkanut etuhampaat reikiintyä tai hammasväleissä pienet tummat reiän alut ja ienrajoissa myös, ei naurata ei. Tilanteen vakavuuden ymmärrettyäni, olen alkanut käyttämään hammaslankaa, pesemään vielä ahkeraammin (joskus jopa 3 krt/vrk), syön purkkaa ja yritän vähentää naposteluja ja mehuja. Olenkin päättänyt jahka työelämään palaan niin ensimmäinen palkka itselle on hammaslaminaatit.
 
Hammaslankaa avuksi
Muistakaa käyttää hammaslankaa. Mulla aina kaikki reijät ollu hampaiden välissä, ja hammaslääkäri sanonut että jos käyttäisin hammaslankaa niin silloin ei reikiäkään olisi! Eli aina ei se pelkkä jokapäiväinen hampaiden harjauskaan auta.
 
Pahempi veikkaisin
Sama juttu. Arviolta 600e meni kunnallisella kun kaikki reiät paikattiin. Aiemmin myös tehty vastaava "operaatio" eli lukuisia hammaslääkärikäyntehä. Alkavia tullut jo lisää

Lisäks mulla on hampaan kiinnityskudos sairaus. Reikiä tulee ja tulee, en pysty ilman suuhygienistiä putsaamaan hampaita kunnolla, koska ientaskut on niin syvät. Huhhuh

Koskahan sitä on tekarit suussa..
 
"vieras"
Tämä on tosi ikävä asia mutta silti ihana kuulla että on kohtalotovereita! Kun kaikilla kavereilla on niiin valkoiset ja ehjät hampaat.. ja itse ei kehtaa edes hymyillä :( Kysyin kerran hammaslääkäriltä että onko tyyliin geeneillä vaikutusta niin väitti että ei ole.. Miksi silti hampaat tässä kunnossa vaikka aina olen hoitanut hyvin?? :(
 
"ap"
Joo, itsekin olen kyllä vuosien myötä kovasti kiinnittänyt huomiota hampaiden hoitoon, ja nyt jo vuosien ajan harjannut sähköhammasharjalla aamuin illoin, kiillettä vahvistavalla tahnalla, käyttänyt hammaslankaa ja nyt viimeisinmpänä otin vielä alkoholittoman suuveden käyttöön. Hammasvälit putsaan tikulla aterioiden jälkeen ja syön xylitolia, juon pääasiassa vain vettä tai maitoa (ja kahvia). Joten hoidossa ei pitäisi suurempia puutteita olla...

Mutta kun se hoito on lapsena/nuorena ollut retuperällä niin tässä sitä satoa sitten korjataan... Mulla myös ikenet vetäytyneet joten ienrajaan tulee reikiä sinne missä ei kiillettä ole.

Rikastumista ja hammaslaminaatteja odotellessa... ;)
 
toinen kolmekymppinen
Kyllähän tää aika yksilöllistä on, mm. suun happamuus vaikuttaa reikiintymiseen, eli ei välttämättä hyväkään hoito pelasta kaikkea. Itselläni on myös monta reikää hampaissa, ehjiä alkaa olla huomattavasti vähemmän.. :(
 
toinen kolmekymppinen
Reikien lisäks löytyy vielä uudelleen oikomishoidon jälkeen vinksahtanut hammasrivistö, pari poistettua hammasta ja viime hammaslääkärikerralla hammaslääkäri totesi vielä hampaiden pinnan olevan jotenkin kulunut ilmeisesti narskuttelun seurauksena... huoohh :(
 
Aivan sama tilanne mutta nyt olen aloittanut korjausprosessin. Uuvuttavaa, särkee kun hammas lohkesi harjatessa! hammaslääkäri olisi ollut eilen mutta soitto tuli että on noroviruksessa kotona. ikäni 26
 
"vieras"
Ei ole pelkästään tuurista kiinni. Toiset saavat karies-bakteerin vanhemmiltaan lapsena. Ilman sitä bakteeria ei voi olla reikiä. Että miettikääs sitä te samalla lusikalla syöttäjät!!!
 
"vieras"
Mä en tajua miks hammaslääkärit väittää, ettei geeneillä oo reikiintymisen kans mitään tekemistä. Itse oon lääkäri, ja kyllä tasan tarkkaan geenit ja perimä vaikuttaa jokaiseen asiaan elimistössä, kaikkea ei vielä vaan oo paikannettu. En usko että maailmassa jokaikisellä ihmisellä on just täsmälleen sama koostumus kiilteessä, hammasluussa, syljessä (happamuus, hivenainepitoisuus, syljen määrä, eritysnopeus) ym. Kaikissa muissa sairauksissa perinnöllinen alttius vaihtelee, miksi sitten muka karieksessa olisi toisin?
 
"vieras"
Täällä on yksi jolla on lähes jokainen hammas paikattu. Olen varsin huono hampaiden hoitaja, mutta ei noi reiät siitä johdu pelkästään, etenkin silloin kun olen oikein painostanut hampaiden hoitoon, niin johan tulee taas reikä. Mulla reikiä tulee etenkin hampaiden etupinnoilla, etuhampaat on paikattu edestä melkein kaikki, erityisesti ylähampaat.
Juurihoitoja ei onneksi ole tarvinnut tehdä kertaakaan.
 

Yhteistyössä