Saako teinin huoneenovessa olla lukko?

  • Viestiketjun aloittaja "Lila"
  • Ensimmäinen viesti
kolmen kohta teinin äiti
Kyllä meillä on lukot kaikissa makuuhuoneissa, niin teineillä kuin meilläkin. Ja yleensä laitetaan oma makkarin ovi lukkoon, kun seksiä harrastetaan, ellei kyseessä ole ihan aamu tai yömyöhä, jolloin kenenkään ei luulisi paukahtavan paikalle. Iltaisin useinkin joku pelmahtaa lupia kyselemättä huoneeseen, enkä sitä halua.
Samoin nuorison huoneet; koen, että saavat lukitussa huoneessa olla paremmin toisiltaan rauhassa, jos tarve on, enkä koe, että lukittautuisivat meiltä vanhemmilta. Aina on ovi auennut, kun olen koputtelemaan mennyt, mutta aina eivät sisaruksilleen tunnu avaavan. Kun olivat pienempiä, kaikki yläkerran huoneiden avaimet olivat meillä jemmassa, silloin ei siellä ovia luonnollisestikaan lukittu.
 
hieno idea
Meillä ei lukkoja tule olemaan, sillä haluan esteettömän pääsyn lapseni huoneeseen tarvittaessa.
Ei erityisen hämmästyttävää, kun tietää että haluat myös esteettömän pääsyn päättämään toisten ihmisten aborteista. Sinullehan tärkeintä ei ole niiden syntyvien lasten kohtalo vaan sielunpuhtaus, joten miksi piittaisit omienkaan lastesi oikeuksista.

Pahoittelen jos meni vyön alle, mutta joskus vain ei sovi olla hiljaa.
 
Meillä oli teineinä huoneissa lukot ja yhdellä säppi. Ei varmaan ois laitettu mutta olivat muuttaessa valmiina. Lähinnä minä käytin sitä sillon kun oikeen mökötytti ja halusin olla aivan rauhassa niiltäkin koputtelijoilta. Mut empä tiedä oisko se lukko tolle pojalle nii tärkee, en aatellu pamahtaa paikalle luvatta jahka se tulee ikään että ovi on kiinni.
 
njoo
jos mun muksu olis teini niin sillä sais olla lukko mutta tietyillä ehdoilla: pitää tulla avaamaan kun koputtelen e ei saa lukita itseensä huoneesen ja ovi pitää saada myös ulkopuolelta auki hätätapauksien takia(aikaa voi säästää eikä ovea tarvitsisimurta, jos lapsi esim tajuttomana tai tulipalo)
 
Saisi olla, jos itse hankkii ja asentaa lukon :)

Itse teininä pönkäsimme usein isännän huoneen oven tavalla tai toisella, kun halusimme olla rauhassa varsinkin isännän pikkusiskolta :D
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli teininä huoneen ovessa haka. Se säästi mun vanhemmat monelta nololta tilanteelta...

Jos perhe osaa kunnioittaa nuoren yksityisyyttä ja tilaa ilman lukkojakin, niin ovathan ne turhia.
Sama. Tai ei ihan haka, mutta laudanpätkä ovenrivan alla, ihan itse tylsällä moralla nirhin siihen loven, että ei lipsunut paikoiltaan :LOL: :ashamed:

Varmuuden maksimointia, tosin mulla oli nuorempia sisaruksia jotka ei niin nuukia olleet sen yksityisyyden kanssa...... tai siis tarkemmin MUN yksityisyyteni kanssa.
 
Ei erityisen hämmästyttävää, kun tietää että haluat myös esteettömän pääsyn päättämään toisten ihmisten aborteista. Sinullehan tärkeintä ei ole niiden syntyvien lasten kohtalo vaan sielunpuhtaus, joten miksi piittaisit omienkaan lastesi oikeuksista.

Pahoittelen jos meni vyön alle, mutta joskus vain ei sovi olla hiljaa.
Toki piittaan lapsieni oikeuksista, heillä on vaatteet, ruokaa ja katto pään päällä sekä turvattu eläminen.
 
"elli"
Saa ja pitää olla. Jokaisella on oltava oikeus yksityisyyteen ja omaan rauhaan. Jos ei muuta, niin haka oven sisäpuolella.

Sänkypuuhista sen verran, että turvallisempaahan niitä on teinilläkin harrastaa omassa kodissa kuin jossain kaupungin puistikossa tai kauppojen vessoissa.
 
Itsekin ajattelisin, että joku säppi-/hakatyyppinen ratkaisu voisi olla hyvä. Itse olisin halunnut lukon, mutta vanhemmat ei antaneet. Sai sen oven pönkättyä kuitenkin jotenkin eli lukko olisi ollut helpompi ratkaisu kaikille. Ja en tehnyt mitään pahuuksia, olen vain aina arvostanut sekä omaa että muiden yksityisyyttä.
 
Ilmeisesti monessa perheessä vaikeuksia puolin ja toisin ymmärtää yksityisyyttä ja omaa rauhaa. Minusta ihmisen pitäisi saada olla rauhassa ihan sillä ilmoituksella, ettei saa häiritä. Huonoa kasvatusta, jos sellaista ei ole kotona opittu.
 
"rrr"
Mulla oli teininä ovi oikeastaan aina lukittuna ja kyllä se toi sellaisen mukavan yksityisyyden tunteen. En mäkään muista siellä mitään hirveyksiä tehneeni, teinit nyt vain tykkäävät omasta rauhasta.

Mun tapauksessa oven sai kyllä helposti ulkopuoleltakin auki työntämällä vaikka sakset sinne reikään mutta vältyin tilanteilta, joissa itseäni reilummat nuoremmat sisarukset olisi tunkeneet yhtäkkiä sisään jne.

Toki tämäkin juttu riippunee sitten tilanteesta ja tapauksesta, jos teini vaikka linnoittautuu jatkuvasti täysin sinne huoneeseensa eikä osallistu yhtään perheen elämään tai jos on oletus että siellä tehdään oikeasti jotain ei-toivottua ja vanhemmilla ei aidosti ole pääsyä sisään, mutta en mä tiedä onko siinäkään se lukon pois ottaminen automaattisesti oikea ratkaisu. Vie vain teiniltä sen "oman tilan" tunteen ja kyllähän niitä huonoja juttuja (oli kyseessä nyt sitten masturbointi, liiman haistelu tai viiltely) saa sitten tarvittaessa muuallakin tehtyä.
 
hieno idea
Ilmeisesti monessa perheessä vaikeuksia puolin ja toisin ymmärtää yksityisyyttä ja omaa rauhaa. Minusta ihmisen pitäisi saada olla rauhassa ihan sillä ilmoituksella, ettei saa häiritä. Huonoa kasvatusta, jos sellaista ei ole kotona opittu.
Mutta kun et sinä saa sitä paheksumalla paranemaan. Realismia on se, että monessa perheessä vanhemmilta ei rajojen kunnioittaminen onnistu. Varmasti on olemassa psykiatrisia tapauksia, joissa niitä lukkoja ei voi olla, mutta normaaliperheissä olisi onnellisinta, jos yleinen mielipide puoltaisi lukkoja niin teineille kuin aikuisille. Ilman lukkoa vanhempien ovessa olisin aika monesti törmännyt näkyyn, jota en kaivannut verkkokalvoilleni. Ja ilman lukkoa itse teininä sitten järjestin äitilleni näyn, jonka varmasti molemmat olisivat mieluummin estäneet.

Sitäpaitsi tarkemmin ajatellen, ehkä lapsetkin tarvitsevat lukittavan oven. Lapsena minulla vielä oli lukittava ovi, ja ilman sitä minun olisi käynyt niinkuin Vaahteramäen Eemelin, jos hänen verstaansa ovea ei olisi saanut säppiin sisältäkin. Kasasinpa huonekalut vielä eteen, kun pelkäsin että raivopää tulee lukosta läpi. Veikkaan myös, etten ollut maan ainoa lapsi, jolla oli syytä päästä turvaan vanhempaansa.
 

Yhteistyössä