Korvien kutina

  • Viestiketjun aloittaja "ninni"
  • Ensimmäinen viesti
"äide"
Usein korvien kutina johtuu korvakäytävän kuivumisesta, "raapiminen" pahentaa tilannetta. Aptekista voi ostaa suihketta joka kosteuttaa korvakäytävän ihoa. Kannattaa varmaan ainakin kokeilla.
 
JariLahti
kun laitoin kokeilumielessä elocon voidetta korviini. Olin joskus saanut sitä käsiini, kun kuivui ja halkeili. Kannattaa kokeilla, siinä on myös hoitavaa kortisonia... mikään muu ei mulla auttanut kutinaan, ja tällä loppui heti.
 
Hiivakorva
Minulla on tämä vaiva ollut yli vuoden ja kaikenlaiset tipat, antibiootit, kortisonit yms. on kokeiltu. Nyt ihotautilääkäri määräsi suun kautta otettavat hiivalääkkeet, viikon kuuri. Toivon mutta en enää usko mihinkään.
 
Hiivakorva
Sporanox 100 mg auttoi korvien kutinaan. Kuurin jälkeen aloitin Candida hiivakuurin ja lopetin pullan ja valkoisen leivän syömisen, makeiset, sokerin. lisäsin hapankaalen, maustamattoman jogurtin ruokavaliooni.
Ihotautilääkäri sanoi että korvien mutkista hiivaa ei saa pois tipoilla, suun kautta annettava hiivantappo on tehokkampi keino.
 
vierailija10
Korvien pitkään jatkuneen kutinan syynä on todennäköisesti korvakäytävässä elävä hiiva. Jos korvissa ei ole todettu mitään muuta sairautta, esim. jotain korvatulehdusta, syynä on luultavsti hiiva. Hiivaa on eri puolilla ihmisen kehoa, eikä se aiheuta mitään oireita, mutta kun se päätyy esim. sormen välityksellä ahtaaseen korvakäytävään, se alkaa muhia siellä. Korvaan joutuva kosteus esim. jokailtaisen suihkun yhteydessä vain edesauttaa hiivan elämistä korvakäytävässä. Siten hiiva voi aiheuttaa pitkäaikaisen, kuukausien ja pitemmän, jatkuvan kutinan.

HOITO: Korvakäytävään ei saa päästää yhtään vettä tai kosteutta. Korvakäytävä on suojattava suihkuun mentäessä apteekista saatavilla suojatulpilla (ei melua ehkäisevillä korvatulpilla, vaan uimareille tarkoitetuilla muotoiltavilla suojilla). Hoitoa on jatkettava vähintään kuukauden ajan, mielellään pitempään. Saunomista voi välttää, tai ainakin vähentää muutamaksi viikoksi, samoin hiustenpesukertoja. Lisäksi on aina muistettava, että korvakäytäviä ei saa kaivella sormin eikä pumpulitikuilla, vaikka korvissa ei olisi mitään oireita.


Tässä lisää tietoa:

Itselläni toinen korvakäytävä alkoi kutista. Ajattelin että se paranee itsestään. Kutina kuitenkin jatkui, ensin viikkoja, sitten kuukausia. Se ei ollut kokoaikaista, esim. se ei valvottanut yöllä, mutta oli kuitenkin kiusallinen jatkuessaan. Korva kutisi päivittäin, mutta välissä oli aina taukoja. Menin korvalääkäriin. Lääkäri katsoi korvaan ja epäili sinne joutuneen vettä. Hän määräsi kortisonitippoja. Laitoin tippoja korviin kuurin ajan, mutta kortisoni ei auttanut. Muutaman viikon päästä menin uudestaan lääkäriiin, nyt toiselle korvalääkärille. Hän tarkasti korvat, puhdisti ne huuhtelemalla, mutta ei löytänyt mitään erityistä syytä. Sanoi kuitenkin, että korvakäytävä näyttää kuivalta. Hän määräsi kahta eri korvatippaa, toinen niistä oli kortisonipohjainen lääke. Lisäksi hän suositteli ostamaan apteekista korvaan laitettavaa öljyä, joka vähentäisi kuivumista. Käytin molempia lääkkeitä, mutta ne eivät auttaneet. Sitten käytin jonkin aikaa öljyä. Sekään ei auttanut. Kutina ei lakannut. Menin kolmannen kerran korvalääkärille. Hän tarkasti korvat ja huuhteli ne. Kerroin, mitä lääkkeitä lääkärit olivat aiemmin määränneet. Hän totesi: "Niistä ei ole apua. Tämä on hiivaa. Ja lisäksi kortisoni vain lisää korvan kuivumista." Hän ei määrännyt mitään lääkettä, mutta laittoi korvakäytäviin sinisen väristä lääkeainetta, jonka tarkka koostumus jäi minulta kysymättä. Lääkärin neuvo oli: "Ei kortisonia. Korvaan ei saa mennä yhtään vettä (kosteutta). Korvakäytävä pitää suojata suihkussa apteekista saatavilla, muotoiltavilla suojatulpilla. Hoitoa tulee jatkaa vähintään kuukauden ajan." Kyseisiä monikäyttöisiä suojatulppia (vahamaista ainetta) ei pidä työntää korvakäytävään, vaan ne muotoillaan puhtain sormin ja asetellaan korvalehden sisäpuolelle niin, että ne peittävät tiiviisti korvakäytävän, mutta niitä ei tungeta korvakäytävään.


Tällä hetkellä olen noudattanut tuota yksinkertaista hoito-ohjetta yli kaksi kuukautta. Olen huolehtinut siitä, että korvakäytävään ei pääse yhtään vettä. Jos korvaan pääsisi vahingossa vettä, olen varannut hiustenkuivaajan kuivaamiseen (pyyhettä tai muuta ei korvaan pidä työntää). Oireet alkoivat vähentyä, kun olin pitänyt korvan täysin kuivana ehkä noin 2 - 3 viikon ajan. Paraneminen ei siis ala aivan heti seuraavana päivänä. Tällä hetkellä korva ei enää kutise juuri lainkaan. Mitään öljyä en ole käyttänyt. Voisi ajatella, että ainakin paksu öljykerros korvakäytävässä (samoin kuin paksu vaikkukerros) vain antaa hiivalle paremmat elinolot, kun korva ei pääse kunnolla tuulettumaan. Hiustenpesukertoja olen myös vähentänyt hoidon ajaksi, jotta korvakäytävään ei pääse kosteutta vahingossakaan.

Paljon puhutaan siitä, voivatko hiivaa sisältävät ruoat aiheuttaa hiivasairauden ja pitää yllä esim. korvan hiivaa ja kutinaa. Tietääkseni ihmisen iholla elävällä hiivalla ei ole mitään tekemistä elintarvikehiivan kanssa. Turha on jättää esim. leipää syömättä. Varmuuden vuoksi olen kuitenkin jättänyt työpaikkaruokalassa juomatta kotikaljaa lounaan yhteydessä. Jätin sen pois samaan aikaan, kun aloitin hoidon. On mahdotonta sanoa, onko tällä ollut merkitystä paranemisessa. Todennäköisesti paraneminen on johtunut siitä, että lääkäri puhdisti korvan huuhtelemalla, minkä jälkeen olen noudattanut tarkoin sitä, että korva pysyy kuivana. (Kannattaa ehdottomasti pyytää vastaanotolla korvan huuhtelu ja sininen lääkeaine, jos lääkäri ei sitä oma-aloitteisesti tee.) Jonkin ruoan jättämistä pois - lukuun ottamatta tuota kaljaa - en ole kokenut järkevänä. Ennen kuin ryhtyy yksinkertaistamaan ruokavaliota, kannattaa aloittaa hoito niin, että korvakäytävä pysyy kuivana vähintään muutaman viikon. Jos se ei auta, silloin syytä on lähdettävä etsimään muualta.

 
Kuti-korva-KOVETTUNUT !
I oli kutiseva korvat!. Ja joitakin muita oireita. For 12 vuotta! Golgatan!. Yritin kaikki. Lopulta löysin: Oplantamednaturo ( Biologinen hoito ) . Olin kovettunut muutamassa päivässä. Vaikuttava. Suosittelen sitä. Erittäin tehokas ja luonnollinen. Ei kipua. Aivan loistava.
 

Yhteistyössä