Tänään oli taas iso joukko jalkavammaisia kampissa

  • Viestiketjun aloittaja huvittunut
  • Ensimmäinen viesti
huvittunut
Yhdeksän hissiä piti odotella, että keski-ikäisten naisten keilapalloporukka ja kaikki teinit pääsi ylös. 15 min siinä hytkytellen vauvaa kakka vaipassaan tuli mieleen, että eikös täällä aina selitellä sillä, että jollain voi vaikka olla jalkavamma ja siksi käyttävät hissiä päästämättä vaunuja sinne kun kahden metrin päässä menee rullaportaat? :D Tänään oli taas aika monella.

Eikö ihmisillä tule mieleenkään, että vaunuilla saattaa joutua odottelemaan pitkiäkin aikoja ja viitsisi mennä rullaportailla jotka menevät ihan vierestä? Kyllä minäkin hissiä käytän, mutta aina olen jatkanut rullaportaissa jos olen huomannut toisen tarvitsevan enemmän, esim jalka paketissa eikä mahdu tai niillä vaunuilla/pyörätuolilla. Lapset myös opetan käytöstavoille.

Stokkalla tämä on vielä pahempi kun siinä on monta hissiä ja porukka rynnii sisään vaikka vaunut olisi ensin olleet, ei mitään väliä mahtuuko äiti vaunujen kanssa vai ei, kunhan minä pääsen. Joku oli odotellut siinä puoli tuntia. (olisin kyllä jo karjassut tuossa vaiheessa...) Tämäkin on jännä ilmiö, sillä lapsettomana vaikka olisin tullut siihen ekana, päästin aina vaunut ensiksi, estin muita ihmisiä kädellä jolla näytin, että tänne vaan hei äiti vaunujen kanssa.

Onko siis yleistäkin Helsingissä vai satuinko törmäilemään astetta itsekkäämpiin ihmisiin? Ja olenko omituinen kun olen aina ajatellut muita ihmisiä?
 
  • Tykkää
Reactions: Doves
fegdf
Joo, Rautiksella samaa touhua. Kauhealla kiireellä "vaivaiset" juoksevat liukuportaiden ohi hissijonoon. :D Ihan pokkana sisään tunkee niin liikemiestä, teiniä kuin mamumiehiäkin. Vaunuilijat odottavat.
 
"aapee"
Kampissa aina sama juttu. Muualla keskustassa ei ihan niin paha, mutta esim steissillä taas pyörtyy kusen katkuun joka hississä... En mielelläni liiku vaunujen kanssa keskustassa koska se on h*lvetin rasittavaa kaikin puolin.
Olen miettinyt, että eikö ihmiset ihan oikeasti hoksaa koko asiaa, vai eivätkö tosiaan vain välitä?! En halua uskoa, että olisi niin paljon ihmisiä joille oma napa olisi niin tärkeä, että onhan se syy vain siinä ettei tajuta? :D
 
"Pii"
Niin ja kaikkein parhaita on ne tekaistut "olen tässä niin ajatuksissani etten huomaa sinua"-ilmeet. Et kun sinne hissiin rynnitään nenän edestä niin sitten hississä, missä yleensä kuitenkin seistään naama ovea kohti, pälyillään jonnekin yläviistoon. Varmaan kuumottaa vältellä vaunuja työntelevän katsetta kunnes sulkeutuvat ovet tuo helpotuksen.
 
"aapee"
[QUOTE="Pii";28865725]Niin ja kaikkein parhaita on ne tekaistut "olen tässä niin ajatuksissani etten huomaa sinua"-ilmeet. Et kun sinne hissiin rynnitään nenän edestä niin sitten hississä, missä yleensä kuitenkin seistään naama ovea kohti, pälyillään jonnekin yläviistoon. Varmaan kuumottaa vältellä vaunuja työntelevän katsetta kunnes sulkeutuvat ovet tuo helpotuksen.[/QUOTE]

Jep, monesti muuten huomaan saman ilmeen. :D
Melko noloa...
 
2678
Ihmisistä suurin osa on tylyjä tai ajattelemattomia ihan joka puolella, ei vain Helsingissä. Ja sitten taas osa idiooteista vie ne vaunut rullaportaisiin mikä todellakin on kiellettyä..
 
"aapee"
Ihmisistä suurin osa on tylyjä tai ajattelemattomia ihan joka puolella, ei vain Helsingissä. Ja sitten taas osa idiooteista vie ne vaunut rullaportaisiin mikä todellakin on kiellettyä..
No joo on, mutta toisaalta ymmärrän jos kukaan ei päästä hissiinkään. En itse ole uskaltanut viedä paitsi sellaisissa tilanteissa jossa ei muuta vaihtoehtoa ole. (hissi korjauksessa tai kaupassa ei ole ollut koko hissiä) Muuten kiltisti (vittuuntuneena) odotan vaikka sen puoli tuntia että edes yksi hissi sattuisi olemaan tyhjillään. Se nyt on ainakin varmaa, ettei kukaan poistu hissistä kun ovet avautuvat ja näkevät ilmeeni ja vauvan kainalossa jota hytkyttelen.
 
Mä olen joskus pyytänyt ihmisiä käyttämään rullaportaita tai odottamaan seuraavaa hissiä, kun emme mahtuneet hissiin siellä jo löllyvän ihmismassan takia.

Osa porukasta poistui hissistä ihan ystävällisen oloisena, mutta pari nyrpisteli ja yksi käski painua v*ttuun. Toivotin samat sanat ja hurauttelin hissillä kolmoseen porukan jäädessä alakertaan.

Siinä oli ainakin silloin ihan kyltti, jossa pyydettiin päästämään vaunuilijat aina ensin hissiin, joten mielestäni aivan aiheellista huomauttaa asiasta niitä, jotka eivät selvästikään olleet kylttiä huomanneet.
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
"Pii"
Ja Sellossa oon törmänny samaan. Kyllä se sieppaa kun ihminen, jolla on kolme vaihtoehtoa, hissi, portaat ja vielä liukuportaat tai useammatkin, valitsee pokkana sen hissin sellaisen nenän edestä, jolle se on ainoa vaihtoehto. Oman lapseni opetan kyllä huomaavaiseksi.
 
"aapee"
Mä olen joskus pyytänyt ihmisiä käyttämään rullaportaita tai odottamaan seuraavaa hissiä, kun emme mahtuneet hissiin siellä jo löllyvän ihmismassan takia.

Osa porukasta poistui hissistä ihan ystävällisen oloisena, mutta pari nyrpisteli ja yksi käski painua v*ttuun. Toivotin samat sanat ja hurauttelin hissillä kolmoseen porukan jäädessä alakertaan.

Siinä oli ainakin silloin ihan kyltti, jossa pyydettiin päästämään vaunuilijat aina ensin hissiin, joten mielestäni aivan aiheellista huomauttaa asiasta niitä, jotka eivät selvästikään olleet kylttiä huomanneet.
Hyvä Fortunate, juuri noin on hyvä toimia. Kyltti on ollut siinä vähän väliä, mutta ilmeisesti aina joku sen siitä repii, koska se on jo kolmesti ollut poissa ja välissä tuli aina takaisin. Siellä on ilmeisesti haistatellut äidin kullanmurut.
 
"rrr"
[QUOTE="aapee";28865713]Olen miettinyt, että eikö ihmiset ihan oikeasti hoksaa koko asiaa, vai eivätkö tosiaan vain välitä?! En halua uskoa, että olisi niin paljon ihmisiä joille oma napa olisi niin tärkeä, että onhan se syy vain siinä ettei tajuta? :D[/QUOTE]

Voi hyvin olla ettei tajua.
Esim itse aika usein pidän vaikka ovia auki vähän kauempaakin tulevalle vaununtyöntelijälle mutta varmasti on sellaisiakin tilanteita joissa "etuilen" tai muuten käyttäydyn töykeästi ihan tajuamattani.
Kampissa ja muuallakin käytän kyllä niitä rullaportaita. :D

Voi toki olla että olet kokeillutkin ja ihmiset vain on röykeämpiä kuin tiedänkään, mutta jos mulle joku sanoisi että "anteeks, pääsiskö näiden vaunujen kanssa tähän väliin" tai muuta vastaavaa niin ihan varmasti antaisin mennä. :) Enkä usko olevani mitenkään ainoa.

Stockallakin pääsee niillä sivummalla olevilla hisseillä ainakin johonkin kerroksiin, mutta lähteekö ne edes siitä katutasosta?
 
2678
[QUOTE="aapee";28865735]No joo on, mutta toisaalta ymmärrän jos kukaan ei päästä hissiinkään. En itse ole uskaltanut viedä paitsi sellaisissa tilanteissa jossa ei muuta vaihtoehtoa ole. (hissi korjauksessa tai kaupassa ei ole ollut koko hissiä) Muuten kiltisti (vittuuntuneena) odotan vaikka sen puoli tuntia että edes yksi hissi sattuisi olemaan tyhjillään. Se nyt on ainakin varmaa, ettei kukaan poistu hissistä kun ovet avautuvat ja näkevät ilmeeni ja vauvan kainalossa jota hytkyttelen.[/QUOTE]

Tätä oon nähnyt mm. Pasilassa missä hissiin oon mäkin päässyt aina nopeasti ja siellä on lisäksi tavalliset portaat joissa vaunuille se liuska... Se ei oikeasti ole turvallista, ei vaunun työntäjälle, niissä olijalle kuin muille rullaportaissa kulkevillekaan jos niihin änkee vaunujen kanssa.
Kannattaa sanoa urpoille että tarttis tilaa. Ei ne välttämättä siihenkään reagoi, seisovat vain tumpelona paikoillaan mykkänä mutta ehkä jälkikäteen hieman miettivät miten tuli toimittua.
 
"Vesihiisi"
Oon kyllä ihan samaa mieltä itse aiheesta.
Mutta oon aina ihmetelly miks porukka ei käytä Kampissa niitä "nurkkahissejä" jotka vie mm. parkkihalliin. Hirveet jonot aina muissa hisseissä mut ne kolme isoa hissiä aina tyhjänä.. onhan ne toki vähän piilossa..
 
"Vieras"
[QUOTE="aapee";28865754]Hyvä Fortunate, juuri noin on hyvä toimia. Kyltti on ollut siinä vähän väliä, mutta ilmeisesti aina joku sen siitä repii, koska se on jo kolmesti ollut poissa ja välissä tuli aina takaisin. Siellä on ilmeisesti haistatellut äidin kullanmurut.[/QUOTE]

Miksköhän siihen kylttiin ei voi kirjoittaa että toiset hissit sijaitsee siellä simonkentän hotellin päädyssä. Niihin ei oo vielä koskaan ollu jonoa.

Ja sille joka valitti sellon hisseistä: sellon liukuportaathan on sellaiset mitä vaunujen kaa voi mennä(tasainen liuska)
 
"Vieras"
Mä joskus menin rattaiden kans metron liukuportaisiin ja tuli siin matkalla mieleen, et apua jos jostain syystä portaat pysähtyis ja olisin rattaiden kans keskellä portaita, kiva siinä sit odotella et joku tulee auttaa. Tai kamala jos vaik rattaat lipeis käsistä! En tosiaan uskalla mennä enää liukuportaisiin rattaiden kans ja kyllä kaikis yleensä on kieltokin!
Kampis käytän kans yleensä niitä toisia hissejä, siel harvoin on ketään muita!
 
niiin
[QUOTE="vieras";28865832]Tää menee vähän ohi aiheen, mutta miksi rullaportaat ovat niin vaaralliset vaunujen kaa?[/QUOTE]

Vaikka ei ajattelisi edes sitä vaarallisuutta niin on se ärsyttävää mennä monet liukuportaat, kampissakin lastenhoitohuone ja ne lasten liikkeet on siellä ylimmässä kerroksessa.
 

Yhteistyössä