MS-tauti epäily! :(

  • Viestiketjun aloittaja Eikaivaan
  • Ensimmäinen viesti
Eikaivaan
Jos, ja, kun epäillään Ms-tautia niin mitä tutkimuksia ym. on edessä?

Minulla on ollut pitkään sähköiskumaisia tuntemuksia kehossa,
Puutumisia käsissä, että jaloissa.. myös tunnottomuutta!
Elohiiriä lihaksissa, jotka vaan lisääntyy..
Väsymys on kova, eikä lievity ei mitenkään!
kaksoiskuvia on ollut, mutta ne on ennen laitettu migreenin piikkiin!
Huimausta ja tasapainovaikeutta, joka myös on laitettu ennen migreenin piikkiin..


Ja muita oireita, mutta nämä on hallinut elämään jo pidemmän aikaa..


Onko täällä ketään, joka sairastaa Ms-tautia??
 
"Vieras"
En itse sairasta mutta siskolla on se. Oireet on aika erilaisia eri ihmisillä mutta kyllä noi aika klassisilta kuullostaa...
Onko sulla ollut näköhermon tulehdusta?
 
Oireet

MS-taudin aiheuttamat muutokset keskushermostossa ovat aivojen ja selkäytimen tilavuuteen nähden pieniä ja niitä esiintyy hajallaan eri osissa. MS-taudin oireet ovat erilaisia eri ihmisillä riippuen siitä, missä keskushermoston osissa muutoksia ilmenee. Osa muutoksista voi sijoittua alueille, joiden tehtävää ei täysin tunneta. Vain kymmenesosa aivojen magneettikuvauksissa näkyvistä uusista pesäkkeistä aiheuttaa oireita. MS-muutoksia voi näkyä myös täysin oireettomilla ihmisillä, jotka jostain muusta syystä käyvät magneettitutkimuksessa.
Näkö- ja silmäoireet

MS-tautiin voi liittyä erilaisia silmäoireita, kuten näön heikkenemistä, kipua silmien takana, katseen kohdistamisen vaikeuksia ja kaksoiskuvia. Näköhermon tulehdus on tavallinen MS-taudin ensioire. Tulehdus aiheuttaa toisen tai molempien silmien näön lähes täydellistä hämärtymistä tuntien tai muutaman päivän ajan. Useimmilla näkö normalisoituu viikkojen kuluessa.
Tuntomuutokset

Tuntomuutokset, kuten tuntoaistin herkistyminen, kutina, nipistely ja puutuminen ovat tavallisia oireita jo sairauden alkuvuosina. Joskus ne voivat jäädä sairauden ainoaksi oireeksi. Tunnon heikentymistä esiintyy yleisimmin jalkaterissä ja sormenpäissä. Harvinaisempi oire on kolmoishermosärky, joka ilmenee kipuna kasvojen alueella.
Uupumus

Rasituksensietokyvyn alentuminen on tavallinen MS-taudin oire, joka voi ilmetä kauan ennen sairauden toteamista. MS-tautiin liittyvä uupumus on voimakkaampaa kuin unenpuutteen tai liikunnan aiheuttama väsymys. Ruumiillinen rasitus, stressi ja lämpö lisäävät uupumusta. Lepo ja kehon viilentäminen puolestaan usein vähentävät oireilua.

Liikkumisen hankaluudet

MS-tautia sairastavalla liikkumista voivat hankaloittaa lihasheikkous- ja jäykkyys, lihasten yhteistoiminnan heikentyminen ja tasapainovaikeudet. Lihasheikkous on tavallisempaa jaloissa kuin käsissä. Voiman heikentyessä lihaksiin tulee jäykkyyttä eli spastisuutta, joka toisaalta tukee kävelyä heikentyneillä voimilla. Tasapainon häiriintyminen on yksi MS-taudin tavallisempia oireita, ja se korostuu usein rasituksen yhteydessä tai kuumassa. Lihasten yhteistoiminnan heikentymisen voi huomata esimerkiksi kömpelyytenä tai sorminäppäryyden huonontumisena. Lihasten suorituskykyä kannattaa ylläpitää omatoimisella harjoittelulla, venytyksillä ja fysioterapialla.
Muistin, keskittymisen ja ajattelun hankaluudet

MS-tauti voi vaikuttaa erilaisiin kognitiivisiin eli ajattelun ja tiedonkäsittelyn toimintoihin. Keskittymisen hankaluudet, oppimisen työläys, ajatustoimintojen tavallista herkempi väsyminen ja sanantapailu voivat olla jopa ensimmäisiä oireita, mutta arkea haittaavat oireet ovat harvinaisempia.
Mielialaongelmat

Sairauden ennakoimaton ja etenevä luonne laittavat mielialan koetukselle jo sairauden alussa. Vaikka masennus ei olekaan väistämätön oire, MS-tautia sairastavan henkilön elämänaikainen riski sairastua masennusoireisiin on suurempi kuin väestössä keskimäärin.
Rakon ja suolentoiminnan ongelmat

Ummetus ja virtsarakon toimintahäiriöt ovat tavallisia oireita. Tautiin liittyy sekä virtsan varastoimisen ett ä tyhjentämisen ongelmia. Ummetuksen syynä voi olla sekä sairauden suora vaikutus suolen toimintaan että liikkumisen vähentyminen.
Kipu

MS-tautia sairastavilla esiintyy kipua yhtä usein kuin muulla väestöllä, mutta se on tilastojen mukaan voimakkaampaa. Kivun aiheuttaa yleensä tuki- ja liikuntaelimistön kuormittuminen, mutta sairaus voi itsessäänkin aiheuttaa ns. hermosärkyjä.

MS- tauti liiton sivuilta kopsattu tämä :)
 
1. Uupumus

Jopa 80 prosenttia MS-potilaista tuntee itsensä väsyneeksi tai uupuneeksi. Monesti uupumus vain pahenee päivän mittaan.

2. Puutuminen

Puutuminen ja tunnottomuus on usein ensimmäisiä syitä, jotka saavat MS-potilaan hakeutumaan lääkäriin. Puutumista voi ilmetä kasvoissa, vartalossa ja raajoissa.

3. Kihelmöinti

Puutumisen lisäksi eri puolilla kehota voi tuntua erikoisia tuntemuksia kuten kihelmöintiä. Tuntemukset johtuvat taudin aiheuttamista hermostovaurioista.

4. Tasapaino- ja koordinaatiovaikeudet

Hermostovauriot haittaavat myös lihasten toimintaa, mikä näkyy esimerkiksi tasapainovaikeuksina. Raajat voivat tuntua heikoilta, ja esineet eivät pysy normaalisti käsissä. Myös käveleminen ja pystyssä pysyminen voi vaikeutua.

5. Jäykkyys

MS-taudin oireisiin kuuluu myös lihasten jäykkyys tai tahdosta riippumaton supistelu. Jäykkyyttä esiintyy varsinkin jaloissa.

6. Näön hämärtyminen

Näköhäiriöt ovat yksi yleisimpiä MS-taudin ensioireita. Näkö voi hämärtyä tai muuttua sumuiseksi ja silmissä saattaa tuntua kipuja.

7. Kivut

Suurin osa MS-potilaista kokee myös taudista johtuvia kipuja. Usein kivut johtuvat taudin aiheuttamista hermostovaurioista.

8. Virtsarakon toimintahäiriöt

MS-potilailla on usein ongelmia virtsarakkonsa kanssa. Joillakin tauti vaikeuttaa rakon tyhjentämistä. Tämän vuoksi virtsa seisoo liian kauan rakossa, ja voi aiheuttaa tulehduksia sekä muita ongelmia. Toisilla taas rakko toimii yliaktiivisesti ja reagoi pieniinkin nestemääriin. WC:ssä joutuu käymään jatkuvasti, vaikkei varsinaista syytä olisikaan.

9. Ummetus

MS-potilailla on usein myös ummetusta. Suolen toiminta hidastuu, kun hermosto ja lihakset eivät toimi normaalisti. Ummetus vain pahenee, jos potilas vähentää nesteen juomista rakkovikojen takia.

10. Huimaus

Huimaus voi pahimmillaan olla niin kovaa, että se pakottaa vuoteeseen. Huimaus ei kuitenkaan ole tavallisesti pysyvää, ja sitä voi hoitaa lääkkeillä.

11. Seksivaikeudet

MS-tauti aiheuttaa monenlaisia seksiongelmia. Naisilla taudin aiheuttamat hermostovauriot heikentävät tuntoaistia sekä aiheuttavat kuivuutta ja orgasmivaikeuksia. Miehillä se vaikeuttavat erektion saamista ja orgasmia.

Jotkut voivat arastella seksiä rakko-ongelmiensa takia. Lisäksi lääkitys saattaa häiritä seksielämää.

12. Masennus

Masennus on yleinen MS-tautiin liittyvä oire. Biokemialliset muutokset aivoissa ja immuunijärjestelmässä saattavat altistaa masennukselle. Lisäksi elämä kroonisten oireiden kanssa masentaa helposti.

13. Kognitiivisten toimintojen häiriöt

MS-tauti voi heikentää työmuistia tai hidastaa tietojen käsittelyä. MS-tautia sairastavalla saattaa myös olla keskittymisvaikeuksia.

14. Ahdistus

Taudin aiheuttamat muutokset aivoissa voivat ahdistaa. Lisäksi taudin epävarmuus käy hermoille. MS voi aiheuttaa myös ärtyisyyttä.

15. Mielialavaihtelut

Health-lehden mukaan tauti voi aiheuttaa joillekin potilaille mielialavaihteluja tai rajuja tunneoireita, jotka eivät kuitenkaan ole yhteydessä todellisiin tunteisiin. He voivat esimerkiksi itkeä rajusti vaikka eivät olisikaan surullisia tai nauraa hysteerisesti sopimattomissa tilanteissa.

16. Puheongelmat

Joillakin MS-potilailla on ongelmia äänen tai puheen tuottamisen kanssa. Ääni voi esimerkiksi muuttua käheämmäksi. Sanojen ääntäminen voi vaikeutua ja puhe puuroutua. Lisäksi äänen voimakkuus saattaa muuttua joko kovemmaksi tai hiljaisemmaksi.

MARIANNE ZITTING
 
Eikaivaan
[QUOTE="Vieras";28928241]En itse sairasta mutta siskolla on se. Oireet on aika erilaisia eri ihmisillä mutta kyllä noi aika klassisilta kuullostaa...
Onko sulla ollut näköhermon tulehdusta?[/QUOTE]


Ei ole ainakaan tutkittu näköhermoa, kun olen kaksoiskuvia nähnyt niin päivystyksessä laitettu migreenin piikkiin!

Miten siskosi voi ja mitä oireita hänellä oli?
 
"mäsä"
sinut todenmäköisesti laitetaan pään ja/tai selän magneettikuvaukseen ja jos sieltä tekevät löydöksiä niin joudut myös selkäydinpunktioon.nämä käsittääkseni yleisimmät ja ne on tehty myös minulle. mulla on siis tää kyseinen tauti. mutta älä pelkää tää tauti on niin erilainen eri ihmisillä ja se voi olla että selviät vanhuuteen asti ihan toimintakykyisenä! tsemppiä:)
 
minulla
Minulla on MS. Todettiin tutkimalla likvorinäyte ja magneettikuvauksella. Alkuun oli sähköisku ja ihon puutumisoireita, ei muuta. Vuosiin ei ole ollut enää mitään. Alkushokki oli tietysti kova, mutta en enää muista koko juttua kuin lääkkeenottopäivänä. Elän aivan normaalia perheenäidin elämää. Käyn töissä, harrastan liikuntaa ja rakennamme taloa. Kukaan ei päälle päin uskoisi, että minua mikään vaivaa. Hoitona on interferonipistos kerran viikossa. Autoinjektori on käytössä, eikä se satu. Interferonien ansiosta MS ei enää ole automaattisesti rullatuoliin johtava tauti, kun pahenemisvaiheet pysyvät kurissa.
 
Eikaivaan
1. Uupumus

Jopa 80 prosenttia MS-potilaista tuntee itsensä väsyneeksi tai uupuneeksi. Monesti uupumus vain pahenee päivän mittaan.

2. Puutuminen

Puutuminen ja tunnottomuus on usein ensimmäisiä syitä, jotka saavat MS-potilaan hakeutumaan lääkäriin. Puutumista voi ilmetä kasvoissa, vartalossa ja raajoissa.

3. Kihelmöinti

Puutumisen lisäksi eri puolilla kehota voi tuntua erikoisia tuntemuksia kuten kihelmöintiä. Tuntemukset johtuvat taudin aiheuttamista hermostovaurioista.

4. Tasapaino- ja koordinaatiovaikeudet

Hermostovauriot haittaavat myös lihasten toimintaa, mikä näkyy esimerkiksi tasapainovaikeuksina. Raajat voivat tuntua heikoilta, ja esineet eivät pysy normaalisti käsissä. Myös käveleminen ja pystyssä pysyminen voi vaikeutua.

5. Jäykkyys

MS-taudin oireisiin kuuluu myös lihasten jäykkyys tai tahdosta riippumaton supistelu. Jäykkyyttä esiintyy varsinkin jaloissa.

6. Näön hämärtyminen

Näköhäiriöt ovat yksi yleisimpiä MS-taudin ensioireita. Näkö voi hämärtyä tai muuttua sumuiseksi ja silmissä saattaa tuntua kipuja.

7. Kivut

Suurin osa MS-potilaista kokee myös taudista johtuvia kipuja. Usein kivut johtuvat taudin aiheuttamista hermostovaurioista.

8. Virtsarakon toimintahäiriöt

MS-potilailla on usein ongelmia virtsarakkonsa kanssa. Joillakin tauti vaikeuttaa rakon tyhjentämistä. Tämän vuoksi virtsa seisoo liian kauan rakossa, ja voi aiheuttaa tulehduksia sekä muita ongelmia. Toisilla taas rakko toimii yliaktiivisesti ja reagoi pieniinkin nestemääriin. WC:ssä joutuu käymään jatkuvasti, vaikkei varsinaista syytä olisikaan.

9. Ummetus

MS-potilailla on usein myös ummetusta. Suolen toiminta hidastuu, kun hermosto ja lihakset eivät toimi normaalisti. Ummetus vain pahenee, jos potilas vähentää nesteen juomista rakkovikojen takia.

10. Huimaus

Huimaus voi pahimmillaan olla niin kovaa, että se pakottaa vuoteeseen. Huimaus ei kuitenkaan ole tavallisesti pysyvää, ja sitä voi hoitaa lääkkeillä.

11. Seksivaikeudet

MS-tauti aiheuttaa monenlaisia seksiongelmia. Naisilla taudin aiheuttamat hermostovauriot heikentävät tuntoaistia sekä aiheuttavat kuivuutta ja orgasmivaikeuksia. Miehillä se vaikeuttavat erektion saamista ja orgasmia.

Jotkut voivat arastella seksiä rakko-ongelmiensa takia. Lisäksi lääkitys saattaa häiritä seksielämää.

12. Masennus

Masennus on yleinen MS-tautiin liittyvä oire. Biokemialliset muutokset aivoissa ja immuunijärjestelmässä saattavat altistaa masennukselle. Lisäksi elämä kroonisten oireiden kanssa masentaa helposti.

13. Kognitiivisten toimintojen häiriöt

MS-tauti voi heikentää työmuistia tai hidastaa tietojen käsittelyä. MS-tautia sairastavalla saattaa myös olla keskittymisvaikeuksia.

14. Ahdistus

Taudin aiheuttamat muutokset aivoissa voivat ahdistaa. Lisäksi taudin epävarmuus käy hermoille. MS voi aiheuttaa myös ärtyisyyttä.

15. Mielialavaihtelut

Health-lehden mukaan tauti voi aiheuttaa joillekin potilaille mielialavaihteluja tai rajuja tunneoireita, jotka eivät kuitenkaan ole yhteydessä todellisiin tunteisiin. He voivat esimerkiksi itkeä rajusti vaikka eivät olisikaan surullisia tai nauraa hysteerisesti sopimattomissa tilanteissa.

16. Puheongelmat

Joillakin MS-potilailla on ongelmia äänen tai puheen tuottamisen kanssa. Ääni voi esimerkiksi muuttua käheämmäksi. Sanojen ääntäminen voi vaikeutua ja puhe puuroutua. Lisäksi äänen voimakkuus saattaa muuttua joko kovemmaksi tai hiljaisemmaksi.

MARIANNE ZITTING

Kyllähän nuo täsmää valitettavasti!!! :(

Yksi kohtaus oli juuri tuollainen puheen tuottamisen vaikeus..puuromaista
samalla käsi meni turraksi.. tunnottomaksi
Meni kyllä ohi ja seuraavana päivänä sairaanhoitajalta kysäsin tästä niin sanoi, että neurologistahan tuo oli ja, että olisi pitänyt soittaa ambulanssi!
 
Eikaivaan
[QUOTE="vieras";28928287]Ainakin neurologin tutkimus ja magneettikuvaus.[/QUOTE]


Olenkin joskus käynyt neurologilla migreenin takia ja päästäkin otettu monia vuosia sitten magneettikuvaus..
Muuttuuko päässä jotain, jos on ms??
vai olisiko tuolloin jo jotain pitänyt näkyä..?
Oireita ei tuolloin kyllä ollut..
 
minulla ms jo
Minulla on MS. Todettiin tutkimalla likvorinäyte ja magneettikuvauksella. Alkuun oli sähköisku ja ihon puutumisoireita, ei muuta. Vuosiin ei ole ollut enää mitään. Alkushokki oli tietysti kova, mutta en enää muista koko juttua kuin lääkkeenottopäivänä. Elän aivan normaalia perheenäidin elämää. Käyn töissä, harrastan liikuntaa ja rakennamme taloa. Kukaan ei päälle päin uskoisi, että minua mikään vaivaa. Hoitona on interferonipistos kerran viikossa. Autoinjektori on käytössä, eikä se satu. Interferonien ansiosta MS ei enää ole automaattisesti rullatuoliin johtava tauti, kun pahenemisvaiheet pysyvät kurissa.
Hei; myös glarameeriasetaatti pitää pahenemisvaiheet kurissa. terv: Avonexista Copaan siirtynyt :)

Ja mulla on diagnoosi vm 2006 ja pari lasta, ja olen myös edelleen täysin toimintakykyinen :)
 
Eikaivaan
[QUOTE="mäsä";28928300]sinut todenmäköisesti laitetaan pään ja/tai selän magneettikuvaukseen ja jos sieltä tekevät löydöksiä niin joudut myös selkäydinpunktioon.nämä käsittääkseni yleisimmät ja ne on tehty myös minulle. mulla on siis tää kyseinen tauti. mutta älä pelkää tää tauti on niin erilainen eri ihmisillä ja se voi olla että selviät vanhuuteen asti ihan toimintakykyisenä! tsemppiä:)[/QUOTE]


Kiitos! :)
Kauan olet sairastanut ja millä oireilla sinua ruvettiin tutkimaan?

Kyllähän tässä nousi kaikki mielikuvat, kun kuullut ms-taudista ja miten se muuttaa elämää joillain enemmän ja joillain taas vähemmän..

Sähköiskumaiset tunteet on nyt jatkuvana päällä ja ne on niin kamalan tuntusia ja kestäsin , jos ne jäisi edes yhteen kertaan päivässä, mutta ne vaan toistuu monia kertoja !!! :(
Lähtee niskasta selkärankaa pitkin jalkapohjiin, josta "tömäyttää" oudosti ja sydänkin tärähtää pari kertaa.. kauheaa on tämä! :(
 
Vajaatoiminta
Jos, ja, kun epäillään Ms-tautia niin mitä tutkimuksia ym. on edessä?

Minulla on ollut pitkään sähköiskumaisia tuntemuksia kehossa,
Puutumisia käsissä, että jaloissa.. myös tunnottomuutta!
Elohiiriä lihaksissa, jotka vaan lisääntyy..
Väsymys on kova, eikä lievity ei mitenkään!
kaksoiskuvia on ollut, mutta ne on ennen laitettu migreenin piikkiin!
Huimausta ja tasapainovaikeutta, joka myös on laitettu ennen migreenin piikkiin..


Ja muita oireita, mutta nämä on hallinut elämään jo pidemmän aikaa..


Onko täällä ketään, joka sairastaa Ms-tautia??
Mulla oli lähes samat oireet muutama vuosi sitten. Epäiltiin mm. MS-tautia. Syyksi paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta, joka korjaantui lääkityksen avulla. Onko sulla tutkittu kilpirauhasarvot verikokeella?
 
Eikaivaan
Minulla on MS. Todettiin tutkimalla likvorinäyte ja magneettikuvauksella. Alkuun oli sähköisku ja ihon puutumisoireita, ei muuta. Vuosiin ei ole ollut enää mitään. Alkushokki oli tietysti kova, mutta en enää muista koko juttua kuin lääkkeenottopäivänä. Elän aivan normaalia perheenäidin elämää. Käyn töissä, harrastan liikuntaa ja rakennamme taloa. Kukaan ei päälle päin uskoisi, että minua mikään vaivaa. Hoitona on interferonipistos kerran viikossa. Autoinjektori on käytössä, eikä se satu. Interferonien ansiosta MS ei enää ole automaattisesti rullatuoliin johtava tauti, kun pahenemisvaiheet pysyvät kurissa.
Kuulostaa mahtavalta, kun voit noin hyvin! :)
Kiva kuulla, että näitäkin löytyy..

Luin vaan kauheita kokemuksia, josta tosin pieni paniikki iski! :(
hoitona siis pistoksia??
 
Eikaivaan
Mulla oli lähes samat oireet muutama vuosi sitten. Epäiltiin mm. MS-tautia. Syyksi paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta, joka korjaantui lääkityksen avulla. Onko sulla tutkittu kilpirauhasarvot verikokeella?

Joo on otettu vasta nuo kilppariarvot ja ne oli ihan normaalit..
itse ajattelin, että niissä on oltava häikkää tämän minun kauhean väsymyksen takia, mutta ei..
Kaikki muutkin arvot kaikki ok, mutta trombosyytit korkeat..
 
minulla
Todettiin -98. Sen jälkeen ei oireita. Onhan niitä vaikeitakin tautitapauksia ja vanhoille potilaille ei ollut mitään hoitoa, joten pääsivät huonoon kuntoon. Luulen, että MS:n paha maine johtuu juuri näistä. Mulla on ollut plakkeja niskan alueella ja aivoissa. En tiedä nykytilannetta. Ei ole ollut tarvetta tutkia. Kilpparit, maksa-arvot ja perusverenkuva tsekataan vuosittain. Mullakin on muuten trombosytit huidelleet lapsesta asti yli 800! Ei tietoa mistä johtuu, eikä asialle tehdä mitään ennen kuin määrä on yli 1000.

Koita elellä terveellisesti, liikkua, syödä hyvin, vältä stressiä ja nuku hyvin (helposti sanottu ;) Mutta ihan tosi. Ei diagnoosi ole maailmanloppu. Mulle se oli sen alku järkytyksen jälkeen uusi alku parempaan niin fyysisesti kuin henkisesti :)
 
Eikaivaan
Todettiin -98. Sen jälkeen ei oireita. Onhan niitä vaikeitakin tautitapauksia ja vanhoille potilaille ei ollut mitään hoitoa, joten pääsivät huonoon kuntoon. Luulen, että MS:n paha maine johtuu juuri näistä. Mulla on ollut plakkeja niskan alueella ja aivoissa. En tiedä nykytilannetta. Ei ole ollut tarvetta tutkia. Kilpparit, maksa-arvot ja perusverenkuva tsekataan vuosittain. Mullakin on muuten trombosytit huidelleet lapsesta asti yli 800! Ei tietoa mistä johtuu, eikä asialle tehdä mitään ennen kuin määrä on yli 1000.

Koita elellä terveellisesti, liikkua, syödä hyvin, vältä stressiä ja nuku hyvin (helposti sanottu ;) Mutta ihan tosi. Ei diagnoosi ole maailmanloppu. Mulle se oli sen alku järkytyksen jälkeen uusi alku parempaan niin fyysisesti kuin henkisesti :)

Kaunis Kiitos helpottavista sanoistasi! :)

Samoja arvoja täälläkin tromboissa ja hematologilta sain "siunauksen", että, jos arvot nousee tuonne 1000 niin sitten sinne tutkimuksiin uudestaan!

Varmasti riippuu tautikuvasta ja kuinka paljon on näitä oireita, joita varmasti lievitetään jollakin lääkkeellä..
Olen kuullut niin paljon pahaa tästä niin siksi iski pieni paniikki, että tähänkö päättyi minun elämä :(

Kuinka pian niitä muutoksia sitten tulee päähän/selkään/niskaan?
Mnulta on otettu 6-7 vuotta sitten magneettikuvaus, kun minulla oli kaatava huimaus/tunnotomuutta jaloissa ja kaamea päänsärky, joka sitten migreeniksi tulkittiin!
Kiireellisenähän tuo aamulla tehtiin, kun illasta menin ja otettiin joku muu kuvaus, mutta lääkäri, kun huomasi, etten pysy pystyssä niin pian olinkin siinä pömpelissä, joka on muuten ihan hirveetä ja sinne, jos joudun vielä niin kääk... :(

Kyllähän tämä tietenkin selittäisi paljon minun oireitani , joita tullut lisää pienessä ajassa ja uusia oireita..Olen nyt vaan sinnitellyt (välillä parempia jaksoja ja välillä ihan kaameeta) ja nyt "Uskalsin" mainita ja kysyä mistä nämä voisivat johtua..
 
Eikaivaan
[QUOTE="vieras";28928817]Kuntoilu ja liikkuminen on taudissa tärkeää.[/QUOTE]


Niin se varmasti on Ja paikalleen ei kannata jäädä..
vaikka alkuun se on vaikeeta, mutta .. aika kaiken parantaa!
 
"mäsä"
mulla tauti on diagnosoitu vasta nelisen vuotta sitten. ensimmäinen "virallinen" pahenemisvaihe oli aika raju ns toispuolihalvaus eli siis kropan toinen puoli veti lähes tunnottomaksi ja raajat eivät tahtoneet toimia niin kuin normaalisti. oli vaikea kävellä ja tarttua esineisiin. monet puurot ja kahvit lensivät lattialle. sen jälkeen minulla on ollut yksi lievempi pahenemisvaihe jota kanssaolijat eivät edes huomanneet.

nuo sähköiskumaiset tuntemukset ovat myös minulle tuttuja, mutta ilmeisesti lievempiä kuin sinulla eivätkä edes esiinny päivittäin.

kuntoni on edelleen hyvä, olen palautunut lähes täysin jopa tuosta ensimmäisestä pahiksesta! lääkkeenä mulla on kerran päivässä pistettävä litku. pistäminenkin onnihan helppoa kunhan sitä vaan rohkeasti alkaa tekemään. elämä on vielä edessäpäin. turha tätä on jäädä murehtimaan tai voi tosiaan jäädä se elämä elämättä :)
 
Eikaivaan
[QUOTE="mäsä";28929253]mulla tauti on diagnosoitu vasta nelisen vuotta sitten. ensimmäinen "virallinen" pahenemisvaihe oli aika raju ns toispuolihalvaus eli siis kropan toinen puoli veti lähes tunnottomaksi ja raajat eivät tahtoneet toimia niin kuin normaalisti. oli vaikea kävellä ja tarttua esineisiin. monet puurot ja kahvit lensivät lattialle. sen jälkeen minulla on ollut yksi lievempi pahenemisvaihe jota kanssaolijat eivät edes huomanneet.

nuo sähköiskumaiset tuntemukset ovat myös minulle tuttuja, mutta ilmeisesti lievempiä kuin sinulla eivätkä edes esiinny päivittäin.

kuntoni on edelleen hyvä, olen palautunut lähes täysin jopa tuosta ensimmäisestä pahiksesta! lääkkeenä mulla on kerran päivässä pistettävä litku. pistäminenkin onnihan helppoa kunhan sitä vaan rohkeasti alkaa tekemään. elämä on vielä edessäpäin. turha tätä on jäädä murehtimaan tai voi tosiaan jäädä se elämä elämättä :)[/QUOTE]


Kamala kohtaus ollut sinulla! :(
onhan minulla samantyylisiä ollut ja paljon lievempiä tosin, mutta ne on aina laitettu migreenin piikkiin..
Minulla aloitettiin nyt seuranta, mutta en tiiä kauanko kestän tätä, kun olo nyt jo niin kamala ja vihaan näitä sähkötyksiä, jotka pahenee vielä liikkuessa!!! :(
Pystyykö niitä mitenkään "estämään/lievittämään"??



Neurologillehan sitä varmasti mennään ja tehdään lisätutkimuksia, mutta menee varmasti aikaa ennen, kuin sinne pääsee..

Tekeekö tuo pistos mitään haittavaikutuksia yleensä??
Tuleeko kela vastaan miten muuten näissä pistoksissa ym. lääkkeissä?
On varmasti aika hintavia.. luulisi ainakin, kun pistokset yleensä maksaa enempi!
 
"mäsä"
tuo on kyllä varmasti kamalaa kärsiä noista oireista vailla varmaa tietoa niiden syystä!! itselläni oli sen verran selvä tuo ensimmäinen pahis että tiesin jo ennen neurolle menoakin että ms tämä varmaan on. en usko että noita "sähköiskuja" voi mitenkään välttää jos ne ms taudista johtuvat :( aika ne korjaa jos joku :)

noista lääkkeiden haittavaikutuksista voin sen verran kertoa mitä tiedän omasta kokemuksesta. interferon-lääkkeissä yleisimmät haittavaikutukset ovat heti pitoksen jälkeen ilmenevät ihoreaktiot sekä lievä lämmönnousu ja flunssan kaltaiset oireet. helpotusta näihin voi saada särkylääkkeistä. copaxonesta jota siis itse käytän ei minulle ole tullut mitään haittavaikutuksia. iho saattaa pistoskohdasta punoittaa ja kuumottaa hetken pistämisen jälkeen, mutta se kestää vain muutaman minuutin. kaipa sekin on ihan yksilöllistä kuinka paljon ja mitä haittavaikutuksia kellekkin tulee. onneksi noita lääkevaihtoehtoja on muutamia mitä kokeilla jos se ensimmäinen ei sovikkaan :)

en tiedä muista lääkkeistä mutta ainakin tää copa ja betaferon kuuluvat siihen ylimpään kelan korvausluokkaan, joten yksi paketti piikkejä maksaa sen kolme euroa. vararikkoon ei ainakaan tarvitse pelätä joutuvansa jos jompaa kumpaa näistä käyttää :)
 

Yhteistyössä