Voiko kunta tosiaan rajoittaa subjektiivista päivähoito-oikeutta?

Mulle kerrottiin tänään, että meidän kunnassa on sääntö, että alle 5-vuotiaat saa olla hoidossa puolipäivää kaksi kertaa viikossa, jos toinen vanhempi on kotona.

Mä luulin että Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus, voiko kunta tosiaan määrätä näin?
 
Siis joo tiedän että tää on suunnitteilla valtakunnan tasolla, mutta onko kunnalla oikeus tähän rajoittamiseen?

En olis pitänytkään 4,5-vuotiasta kokopäiväisenä, mutta että vaan 2 puolikasta päivää viikossa? Ei hemmetti.
 
:(
Siis joo tiedän että tää on suunnitteilla valtakunnan tasolla, mutta onko kunnalla oikeus tähän rajoittamiseen?

En olis pitänytkään 4,5-vuotiasta kokopäiväisenä, mutta että vaan 2 puolikasta päivää viikossa? Ei hemmetti.
Hankala tilannehan tuollainen kyllä on kenelle tahansa. Siinä jää päiväkännäilyt vähiin kun mukula pyörii koko ajan nurkissa.
 
Tilanne siis se, että isoin eskarissa, sitten on tuo 4,5-vuotias, ja mä olen jäämässä äitiyslomalle.

Tarvii vissiin käydä hankkimassa joku poikkeuslupa viedä nuorempikin vaikka 4 päivänä viikossa.
 
halipupu harmaana
Ei kunta voi päättää tuosta asiasta itse. Laki subjektiivisesta päivähoidosta ON vielä voimassa KOKO Suomessa, joten jos noin tapahtuu, niin valitusta vaan peliin.
 
vierasss
Meidän kunnassa on jo rajoitettu. Mitä laki sille mahtaa että paikkoja ei ole tarpeeksi, virikepaikat parista päiväkodista on ollut pakko jättää pois.

Tai sitten pitää väen alkaa työttömäksi että saadaan virikepaikat takaisin kun työssäkäyvien lapset on vieneet ne.
 
[QUOTE="...";29460825]Mielenkiinnosta kysyn: Miksi?[/QUOTE]
Siksi koska kakkosen vauva-aika oli niin rankka, että meillä kesti perheenä 2,5 vuotta päästä siitä yli, mm. psykiatrisen polin kautta... Olis mun mielestä melko järkevää ennaltaehkäistä siten, että tilanne olis mahdollisimman helppo mulle.
 
Togo
Mulle kerrottiin tänään, että meidän kunnassa on sääntö, että alle 5-vuotiaat saa olla hoidossa puolipäivää kaksi kertaa viikossa, jos toinen vanhempi on kotona.

Mä luulin että Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus, voiko kunta tosiaan määrätä näin?
Kyllä tuo teille riittää, laitat toiset 2kertaa viikossa srk kerhoon niin eikö 4 päivää työttömälle riitä omaa vapaata jolloin varmaan kerkeää myös sossun viedä laput kuin sellaistakin tuet hakea ja hyvin kerkeää tuossa4päivässä etsimään jopa töitä ja käydä vaikka ihan työhaastattelussa
 
Kyllä tuo teille riittää, laitat toiset 2kertaa viikossa srk kerhoon niin eikö 4 päivää työttömälle riitä omaa vapaata jolloin varmaan kerkeää myös sossun viedä laput kuin sellaistakin tuet hakea ja hyvin kerkeää tuossa4päivässä etsimään jopa töitä ja käydä vaikka ihan työhaastattelussa
Mitä sä nyt selität? Mulla on kyllä vaativa esimiestason työpaikka olemassa, mutta kun jään siitä äitiyslomalle muutaman viikon kuluttua, ja sitten aika pian synnytän.
 
sori vaan
Siksi koska kakkosen vauva-aika oli niin rankka, että meillä kesti perheenä 2,5 vuotta päästä siitä yli, mm. psykiatrisen polin kautta... Olis mun mielestä melko järkevää ennaltaehkäistä siten, että tilanne olis mahdollisimman helppo mulle.
Hyvää ja ennaltaehkäisevää olisi ollut hankkia pitävä ehkäisy eikä olettaa yhteiskunnan kasvattavan sinun lapsesi
 
"lolo"
Siksi koska kakkosen vauva-aika oli niin rankka, että meillä kesti perheenä 2,5 vuotta päästä siitä yli, mm. psykiatrisen polin kautta... Olis mun mielestä melko järkevää ennaltaehkäistä siten, että tilanne olis mahdollisimman helppo mulle.
Kyllä noilla perusteilla pitää irrota yhtäpitkä hoitoaika kuin toisella siis ymmärsin, että teillä on eskarilainen 4 päivää eskarissa.

Ja muutenkin, ei kunnalla ole oikeutta rajoittaa sitä hoitoa. Mutta voihan olla, että tilaa ei ole ja jos haluat enemmän hoitoa, on teidän mentävä toiseen päiväkotiin.
 
.vieras..
Siksi koska kakkosen vauva-aika oli niin rankka, että meillä kesti perheenä 2,5 vuotta päästä siitä yli, mm. psykiatrisen polin kautta... Olis mun mielestä melko järkevää ennaltaehkäistä siten, että tilanne olis mahdollisimman helppo mulle.
Melko järkevää olisi ollut tuossa tilanteessa jättää lapsiluku kahteen. Se olisi ollut mahdollisimman helppo tilanne sinulle sekä jo olemassaoleville lapsille. Jos ei psyyke kestä vauva-aikaa/lastenhoitoa, ei niitä lapsia pidä pukata yhtään lisää tähän maailmaan.
 
sterilisaatiot kunniaan
Mitä sä nyt selität? Mulla on kyllä vaativa esimiestason työpaikka olemassa, mutta kun jään siitä äitiyslomalle muutaman viikon kuluttua, ja sitten aika pian synnytän.
Voi h-tin p-le. Tarttiko niitä nyt vielä laittaa luuserinpenikoita lisää maailmaan? "Vaativa esimiestason työpaikka" joo joo. Ja sit et omien kakaroittes hoidosta selviä. Mutta tää on just tätä. Nämä geenithän ne tässä maailmassa just lisääntyy. Ei ihme että väestö senkun tyhmenee ja mistään ei tuu mitään.
 

Yhteistyössä