Voiko kunta tosiaan rajoittaa subjektiivista päivähoito-oikeutta?

no joo
Jos sisarukset on rikkaus, niin toki voisi ajatella, että niiden kanssa haluaisi viettää mahdollisimman paljon aikaa, eikä niin, että sisarusten "takia" "joutuu" olemaan pois kotoa arkipäivisin monta tuntia ;)
 
"Jenis"
Muuten tähän räkyttämiseen puuttumatta (hyvä palsta! jälleen kerran) sanoisin että täytyyhän niiden nyt päikyssä pystyä käyttämään maalaisjärkeä. Molemmat lapset on siellä joka päivä saman ajan, esim. juuri sen eskarin ajan, niin ettei tarvi rampata edes takaisin tai alkaa kehittää jotain kerhoja toiselle lapselle.

Meidän esikoinen oli parina päivänä viikossa hoidossa kun olin vauvan kanssa kotona, ja oli oikein hyvä ratkaisu - paikka omassa tutussa päikyssä säilyi ja kuopuskin pääsi aikanaan samaan, ihanaan ryhmään :)
 
no joo
Anyways, itse kokisin helpommaksi sen, että ei tarvitsisi viedä ja hakea kahta muuta lasta aamuin ja iltapäivisin vauvan kanssa. Toki jos mies tai joku muu sen aina huolehtii, niin sitten.
 
Häpeävä
Älä sinä ap kuuntele kapeakatseisten, katkerien kommentteja. Mielestäni, ja useimpien asiantuntijoiden mielestä yhteiskunnan turvaverkon KUULUU olla sellainen, että tähän maailmaan uskaltaa lapsia tehdä kaikenlaiset perheet. Ne jotka eivät ole itse kokeneet vaikeuksia perhe-elämässä, kommentoivat silkkaa ymmärtämättömyyttään. Silmänräpäyksessä perhetilanne voi muuttua hetkeksi toisenlaiseksi onnettomien sattumien tms. myötä, ja se ei todellakaan tarkoita sitä, että yksilö olisi heikompi kasvattaja. Elämä sisältää ylä-ja alamäkiä! Luovuttaa ei saa, ja mielestäni olet rohkea kun odotat uutta vauvaa.
Älkää te ihmiset kirjoittako tänne törkeyksiä, sillä koskaan ette voi tietää toisten perheitä kohdanneita syitä ja seurauksia! Melkoisen raukkamaista syyllistää yksilöä häntä kohdanneista vaikeuksista, pitäkää mielummin lapsiperheiden oikeuksien puolesta meteliä päättäjille, idiootit. Sappeni todella kiehuu kun luen teidän lapsellisten aasien kommentteja!
 
"poikia3"
Mua oikeesti suututtaa ap puolesta nämä vastaukset. Silti nämä täydelliset äidit ottavat kädet ojossa vastaan kotihoidon tuen, ja haukkuvat töihin menevät äidit arvovalinnoistaan.Samoille äideille ei olekaan enää arvovalinta se, että idä jäisi hoitamaan lasta vaan talouden romuttamista.

ao. Onneksi olkpon tulevasta vauvasta. Mielestäni olet fiksu, kun pohdit jaksamistasi ja valmistaudut vauva- aikaan. 4-vuotias varmasti viihtyy 4 tuntia päivästä kavereiden kanssa päiväkodissa. Teilöä on hoidolle myös ihan oikeat perustelut
 
pkjohtaja
Tsemppiä ap:lle! Vastenmielistä luettavaa tämä ketju!! Ei taaskaan tarvitse ihmetellä, että koulukiusaamista yhä vain on, kun vanhemmat käyttäytyvät tällä tavoin. Yök.

Päätös rajoittaa subjektiivista päivähoito-oikeutta meni läpi, ja saattaa olla nyt jo voimassa. Työskentelen päiväkodin johtajana, mutta meillekään ei ole tullut tästä mitään selkeää ohjeistusta. Esimerkiksi kotihoidontuen jakaminen molemmille vanhemmille alkaa muistaakseni elokuussa 2015, mutta päivähoito-oikeuden rajaamisesta on tullut päiväkodeillekin todella vähän tietoa. Kuitenkin käsittääkseni yhä säilyy oikeus puolipäiväiseen hoitoon, joten joka tapauksessa kuulostaa siltä, että kunta toimii vastoin lakia. Sinuna tekisin tiedustelun kunnan varhaiskasvatustoimeen, jos juttelu päiväkodin johtajan kanssa ei tuota tulosta.

En ole millään tavalla virikehoidon puolesta, kun on kyse ihan pienistä lapsista, pikemminkin päinvastoin. Ap:n tapauksessa suunnitelma kuulostaa aivan järkevältä ja viisastahan se on ennaltaehkäistä.

Onnea tulevasta vauvasta.
 
Häpeävä
Pitänee vielä lisätä, että minusta kertoo yksilön älykkyydestä hyvin paljon, jos hän katsoo oikeudekseen kertoa tuntemattomalle ihmiselle ettei hän saisi lisääntyä koska kokee vauva-ajan rankkana.
Hohhoijaa.
 
Kiitos kannustuksesta kaikille fiksusti kirjoittaneille. :hug:

Tätä lasta pohdittiin monta vuotta, että vieläkö me jaksetaan ja uskalletaan. Lopputulema oli se, että kyllä jaksetaan ja uskalletaan. Eikä se jaksaminen nyt varmastikaan kaatuisi tän ketjun aiheeseen. Musta olis kuitenkin järkevintä olla kokeilematta kaatuuko vaiko ei.

Mulla ei tosiaan ole mitään puolipäiväistä hoitoa vastaan, mutta olin ihan ajatellut että molemmat ovat sitten päikyssä sen 4h päivässä. Kakkonenkin kuulemma saa olla tuon, mutta vasta 5 vuotta täytettyään, mikä hänellä tulee täyteen vauvan ollessa 3-4 kuukautta. Nuo ekat kuukaudet on just ne mitkä eniten jännittää, koska tämä nimenomainen kakkonen itki 12 tuntia päivässä ekat pari kuukautta.
 
"Just just"
Kyllä on taas ikävää luettavaa tämä ketju!!! Häpeisitte suurin osa!

Tsemppiä ap:lle! En osaa vastata itse kysymykseen, mutta toivon todella, että tämä kolmas olisi kovin helppo vauva ja 4,5-vuotiaasta sisaruksesta olisi kovasti apua aina kun on kotona. Minun mielestäni on myös järkevää, että etukäteen mietit jaksamista ja teet järjestelyitä, että kaikilla olisi mahdollisimman hyvä olla. Ihan koko perheellä. Helvetti se 4,5-vuotias mitään rikki mene 4 tunnin 4 päivän päiväkotihoidolla! Haloo ihmiset!! Tuon ikäinen kaipaa jo leikkiseuraa ja kavereita ja niitä on hankalampi järjestää jos oikeasti sattuu syntymään se 24/7huutava koliikkivauva! Helppoa se on huudella jos ei ole lapsia tai omat lapset olleet helppoja! Toivottavasti kaikki menee hyvin! Tsemppiä ja voimia!!

(Ps. Meillä vauvan kanssa toiminut kantoliina ja koliikkikeinu :) )
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku ja Cassyput
vierass
Kannattaisko vähän asennetta muuttaa noin yleensä? Ajattelet negatiivisesti tulevasta vauva-ajasta, miten rankkaa se todennäköisesti on jne. Eikö vois avoimin mielin ottaa vauva vastaan ja katsoa ihan rauhassa mitä siitä tulee? Ja apua pyytää perheelle sitten jos sitä todella tarvitsette.

Eli mun mielipide on vahvasti se, että lapset hoidetaan kotona vaikka uusi vauva syntyy.
 
Kannattaisko vähän asennetta muuttaa noin yleensä? Ajattelet negatiivisesti tulevasta vauva-ajasta, miten rankkaa se todennäköisesti on jne. Eikö vois avoimin mielin ottaa vauva vastaan ja katsoa ihan rauhassa mitä siitä tulee? Ja apua pyytää perheelle sitten jos sitä todella tarvitsette.
Totta kai mä yritän. Ja tämä vauva on oikeasti tosi toivottu ja rakastettu. Yritän suhtautua avoimin mielin, mutta silti pelottaa enenevissä määrin. Enhän mä nyt tahallani ole pessimisti. Kaikkia tunteita vaan ei voi hallita.
 
"Jenis"
Totta kai mä yritän. Ja tämä vauva on oikeasti tosi toivottu ja rakastettu. Yritän suhtautua avoimin mielin, mutta silti pelottaa enenevissä määrin. Enhän mä nyt tahallani ole pessimisti. Kaikkia tunteita vaan ei voi hallita.
Ei etukäteen varautuminen ole mitään pessimismiä, vaan viisasta. Ja asiaa voi miettiä siltäkin kannalta, että vanhemmilla lapsilla säilyy tuttu eskari, tutut kaverit, tuttu hoitopaikka, tutut rutiinit, vaikka tuleekin uusi vauva. Itse pidin tuota fiksumpana kuin alkaa kuskata esikoista vieraaseen paikkaan, uusien ihmisten keskelle, esim. kerhoon. Ei sillä että täällä ois sellaisia ollutkaan.

Ihan turhaa jeesustelua että vanhemmat lapset "hyljätään" päiväkotiin eivätkä pääse "tutustumaan sisarukseensa", ja samaan hengenvetoon suositellaan kuitenkin kerhoa. Muutama tunti päivässä ei ole hylkäys eikä vie lapselta perhettä. Enemmän huolehtisin niistä tenavista, jotka ovat joka arkipvä 10 putkeen siellä hoidossa...
 
"vieras."
Päätös rajoittaa subjektiivista päivähoito-oikeutta meni läpi, ja saattaa olla nyt jo voimassa. Työskentelen päiväkodin johtajana, mutta meillekään ei ole tullut tästä mitään selkeää ohjeistusta. Esimerkiksi kotihoidontuen jakaminen molemmille vanhemmille alkaa muistaakseni elokuussa 2015, mutta päivähoito-oikeuden rajaamisesta on tullut päiväkodeillekin todella vähän tietoa. Kuitenkin käsittääkseni yhä säilyy oikeus puolipäiväiseen hoitoon, joten joka tapauksessa kuulostaa siltä, että kunta toimii vastoin lakia. Sinuna tekisin tiedustelun kunnan varhaiskasvatustoimeen, jos juttelu päiväkodin johtajan kanssa ei tuota tulosta.
Miten päiväkodin johtaja voi olla näin tietämätön omassa työssään keskeisistä asioista! Ymmärtäisin, että rivilastenhoitaja odottaa yläpuolelta ohjeistusta, mutta että päiväkodin johtaja ei tuon vertaa viitsi ottaa itse selvää. Vaikka googlettamalla, jos ei osaa virallisia lähteitä suoraan käyttää.

Mutta siis, ei ole vielä subjektiivista päivähoito-oikeutta rajattu millään tavoin, vaan asiaa koskeva hallituksen esitys menee vasta keväällä eduskunnan käsittelyyn.
 
"Hömelö"
Neljä tuntia joka päivä on aika paljon, jos hoidossa oleva lapsi on vuoden tai parin ikänen ja hoitokykynen vanhempi on senkin ajan kotona. Nelivuotiaalle puolipäivähoito voi olla jo eri juttu.

Mä en ymmärrä ollenkaan niitä ihmisiä, jotka vie taaperon päiväkotiin että ite saa kaikessa rauhassa lojua kotona tai käydä shoppailemassa, oli sitten kotona vauva tai ei, mutta kaikista vähiten sillon, jos se taapero on siellä hoidossa vieläpä täyden päivän joka arkipäivä. Eri asia, jos vauva on oikeesti todella haastava ja vanhemmalla / vanhemmilla on OIKEESTI jaksamisongelmia.

Mutta kyllä mä ymmärrän erittäin hyvin myös valtion ja kuntien kannan. Kunnalle TODELLA kalliita hoitopaikkoja on muutenki niukasti, yleensä ihan liian vähän, ja henkilökuntaa ja muitaki resursseja aina uupuu. Sen takia mun mielestä on oikein, että ensimmäisenä lähetään tinkimään subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja aletaan karsia niitä kustannuksia sieltä, missä kyse on vanhempien omasta mukavuudenhalusta ja laiskuudesta, ei todellisesta päivähoidon tarpeesta.

En tiedä, mitä ap:n tapauksessa käytännössä on tehtävissä, mutta inhimillisintä ja varmaan kunnan taloudenkin kannalta fiksuinta olis myöntää se hoito myös nelivuotiaalle sen 4h viitenä päivänä viikossa, jos ne ekat kuukaudet on ne kriittisimmät, ja niiden jälkeen lapsi olis joka tapauksessa oikeutettu siihen hoitomäärään. Mun mielestä olis lapsillekin tässä tilanteessa paras, että alkuun tarjottais sitä ennaltaehkäsevää apua, ja vaikka sitten kun toivon mukaan ap toteaa pärjäävänsä vauvan kanssa oikein hyvin, niin se nelivuotias olis hoidossa vähän vähemmän aikaa kuin neljä tuntia joka arkipäivä. Ja tämä myös senkin jälkeen, kun lapsi on täyttäny sen viis vuotta. Eskari on minusta jo asia erikseen, mutta ei eskari-ikää nuoremmat TARVITSE joka päivä puolipäivähoitoa.

Monet ihmiset repii yhteiskunnalta kaiken mikä irti lähtee, ja se ottaa mua ainaki ihan älyttömästi pattiin. Sen takia minusta on hyvä, että subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta luovutaan semmosena minkälaisena se on viime vuodet tunnettu. Mutta kannattaa kuitenki muistaa myös se, että tähän maahan kuitenki tarvitaan niitä lapsia maksamaan myös meidän eläkkeitä. Ja nimeen omaan semmosia lapsia, joiden vanhemmat on halukkaita oikeesti pitämään huolta jälkikasvustaan.
 
"Mona"
Oikeesti siis kyseessä 4,5vuotias lapsi, aivan uskomattomia vastauksia. Musta tuntuu tosi hullulta että kunta olisi rajoittanut hoitoa noin. Itse olin ajatellut laittaa meidän syksyllä 5-vuotta täyttävän päiväkotiin virikehoitoon ihan sen lapsen parasta ajatellen. Tähän asti on ollut kunnan ainoassa kerhossa, joka on vähän kauempana eikä tunne ketään tästä läheltä ja haluaisin että tutustuisi muihin lapsiin ennen eskarien aloitusta. Toivottavasti saan kokopäiväiseksi parina päivänä viikossa. Itsenään kahden pienemmän kanssa kotiin.
 
"ahaa"
[QUOTE="Hömelö";29462152]Neljä tuntia joka päivä on aika paljon, jos hoidossa oleva lapsi on vuoden tai parin ikänen ja hoitokykynen vanhempi on senkin ajan kotona. Nelivuotiaalle puolipäivähoito voi olla jo eri juttu.

Mä en ymmärrä ollenkaan niitä ihmisiä, jotka vie taaperon päiväkotiin että ite saa kaikessa rauhassa lojua kotona tai käydä shoppailemassa, oli sitten kotona vauva tai ei, mutta kaikista vähiten sillon, jos se taapero on siellä hoidossa vieläpä täyden päivän joka arkipäivä. Eri asia, jos vauva on oikeesti todella haastava ja vanhemmalla / vanhemmilla on OIKEESTI jaksamisongelmia.

Mutta kyllä mä ymmärrän erittäin hyvin myös valtion ja kuntien kannan. Kunnalle TODELLA kalliita hoitopaikkoja on muutenki niukasti, yleensä ihan liian vähän, ja henkilökuntaa ja muitaki resursseja aina uupuu. Sen takia mun mielestä on oikein, että ensimmäisenä lähetään tinkimään subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja aletaan karsia niitä kustannuksia sieltä, missä kyse on vanhempien omasta mukavuudenhalusta ja laiskuudesta, ei todellisesta päivähoidon tarpeesta.

En tiedä, mitä ap:n tapauksessa käytännössä on tehtävissä, mutta inhimillisintä ja varmaan kunnan taloudenkin kannalta fiksuinta olis myöntää se hoito myös nelivuotiaalle sen 4h viitenä päivänä viikossa, jos ne ekat kuukaudet on ne kriittisimmät, ja niiden jälkeen lapsi olis joka tapauksessa oikeutettu siihen hoitomäärään. Mun mielestä olis lapsillekin tässä tilanteessa paras, että alkuun tarjottais sitä ennaltaehkäsevää apua, ja vaikka sitten kun toivon mukaan ap toteaa pärjäävänsä vauvan kanssa oikein hyvin, niin se nelivuotias olis hoidossa vähän vähemmän aikaa kuin neljä tuntia joka arkipäivä. Ja tämä myös senkin jälkeen, kun lapsi on täyttäny sen viis vuotta. Eskari on minusta jo asia erikseen, mutta ei eskari-ikää nuoremmat TARVITSE joka päivä puolipäivähoitoa.

Monet ihmiset repii yhteiskunnalta kaiken mikä irti lähtee, ja se ottaa mua ainaki ihan älyttömästi pattiin. Sen takia minusta on hyvä, että subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta luovutaan semmosena minkälaisena se on viime vuodet tunnettu. Mutta kannattaa kuitenki muistaa myös se, että tähän maahan kuitenki tarvitaan niitä lapsia maksamaan myös meidän eläkkeitä. Ja nimeen omaan semmosia lapsia, joiden vanhemmat on halukkaita oikeesti pitämään huolta jälkikasvustaan.[/QUOTE]

Mua taas ei kiinnosta paskaakaan, viekö joku penikkansa hoitoon rahan takia (työ) tai oman mielenterveyden takia, ei paskan vertaa. Ei ole multa pois jos esim. työttömän lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen tai äitiyslomalaisen lapsella, siinä missä työssäkäyvänkin lapsella.

Enkä kadehdi kenenkään kotona olemista, halveksittavaa ja syleksittää nämä jotka kadehtii muita ja haukkuu toisten valintoja mutta itse ollaan aina kaivamassa rusinat pullasta. työttömältä kadehditaan aikaa mutta ei olla valmiita tinkimään menoista tai kuvitellaan että toisilla on jotain mitä itsellä ei, perintöä tai jotain. Sossupummi pitää kaikkia työssäkyäviä kroisoksena mutta miettii tarkastii saako voittoa tarpeeksi työssäkäymällä... jne
 
järki käteen
Onhan se toki mukavaa ja joillekkin tarpeellistakin saada lapsi hoitoon,mutta kun resusrssit ovat rajalliset niin onhan se järkevää rajata niiltä sitä hoito-oikeutta jotka eivät sitä välttämättä tarvitse mieluummin kuin niiltä jotka eivät pääsisi sitten töihin, koska hoitopaikat on menneet työttömien/koti äitien lapsille.
 
katkera
Ja niin sydäntä lämmittää kuinka kotiäidit vie työ äitien lasten hoitopaikat kun halutaan olla vauvan kanssa kahden :(
EI teille olisi enemmän tarpeen ennaltaehkäisevä lastensuojelu, perhetyöntekijä ja tukiperhekin mahdollisesti sillä onko tuo kunnallinen päivähoi oikea paikka kuormittaa tällaisilla ongelmilla?
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
"Neea"
Kyllä muakin ottaa aivoon kuskata lapsia hoitoon toiselle puolelle kuntaa, ylimääräistä ajoa liki 60 km sen takia, että lähipäiväkodit ja perhepäivähoitopaikat on täynnä noita virikehoitolaisia. Se on jo mun lapsiltakin pois, koska hoitopäivät venyy kohtuuttomasti.
Toista vuotta jonotettu ei-oota lähialueen päiväkoteihin.

Noita virikehoitopaikkoja puolustellaan sillä, että joskus lapsen on parempi olla päivät hoidossa, kuin kotona äidin kanssa. Kyllä siinä väkisinkin herää kysymys, miksi tällaiset vanhemmat tekee niitä lapsia lisää ja olisiko tarvetta jonkun muunlaisillekin tukitoimille.

Tunnen pari äitiä, joiden lapset virikehoidossa ja vaan siksi, että on niin kätevää, kun saa omaa aikaa, kun kaikkia lapsia on niin raskasta raahata mukana vaikkapa kaupungille. Vauvan kanssa kahden on helpompaa kulkea. Kyllähän toki isompi lapsi vaatii enemmän aktiviteetteja, ja päiväkoti/kerho pari tuntia viikossa on varmasti ihan hyvä asia, mutta tarviiko ne lapset oikeasti sen hoitopaikan 4-5 pv/viikko, niin kuin näillä tuntemillani äideillä. Toisen lapsi on neljän päivän hoidon lisäksi yhtenä päivänä vielä seurakunnan kerhossa. Äiti on sanonut itse, että ei jaksaisi olla lapsensa kanssa päivisin, kun pitää keksiä sille tekemistä ja siitä on muutenkin vaivaa. Silti taas uutta lasta pukkaa ja nykyiselle vauvalle on haettu jo perhepäivähoitopaikkaa.
 

Yhteistyössä