Keraaminen paistinpannu, onko tosiaan näin huono vai valmistusvirhe?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
Ostin pari viikkoa sitten Obh nordica-merkkisen keraamisen paistinpannun. Olen käyttänyt sitä ehkä noin viisi kertaa ja nyt puhdistaessani huomasin siinä pieniä pistemäisiä "reikiä" jotka tuntuvat karheilta sormia vasten. Kun teflonpannuuni tuli vastaavia jälkiä päättelin että sen päivät ovat tulleet täyteen ja kävin ostamassa tämän uuden pannun. Harmittaa ihan vietävästi.

Mielestäni en ole kuumentanut liikaa, annan toki lämmetä hetken ennen kun laitan siihen mitään paistumaan, mutta en laita levyä koskaan täysille. Oonko nyt kuitenkin mokannut jotenkin sen käytössä vai voiko olla kyse valmistusvirheestä. Saakohan tuon vielä vaihdettua. Ja jos saa niin uskaltaako enää ottaa samanlaista tilalle?
 
Professional Griefer
Mullakin oli sellainen sininen ja mielestäni kohtelin sitä paremmin kuin omaa lastani ja silti se meni pilalle alle kuukaudessa. En kyllä muista tuliko siihen tollasia reikiä, se vaan alkoi paistorasvan määrästä riippumatta polttaa kaiken kiinni ja meni pilalle. Eikä mies edes kokannut sillä, joten tiedän tasan etten kaltoinkohdellut sitä mitenkään.

En jaksanu mennä edes valittamaan, koska ostin Gigantista ja niiden kanssa ei oo ennenkään mikään toiminut. En olis ottanut samanlaista tilalle.

Mulla myös OBH-Nordican blenderin kannu halkesi käytössä :D Huono tuuri tai huono merkki.
 
vierailija ap
Ok, kiitos kommentistasi. Tämä pannu on kans sininen... Mua niin ärsyttää kun oon just noita teflonpannuja aina varonut hysteerisenä ja pitänyt hyvin ja silti ne on viimeistään viiden vuoden välein vaihdettava. Ja nyt ostin tän keraamisen kun sen pitäisi kestää korkeita lämpötiloja ynnä muuta paremmin ja aattelin että jos se samalla hoidolla menis vähän pidempään... Taidan palauttaa tämän ja ostan tilalle halvimman teflonpannun mitä löydän ja vaihdan niitä sitten vaikka vuoden välein :(

Mietin vaan että eroaako toi keraaminen pinnoite mitenkään teflonista? Vai onko tää joku mainoskikka että se olis jotenkin kestävämpi? Ihan samanlaiset hoito-ohjeet on ainakin molemmilla pannuilla.
 
Professional Griefer
Mietin vaan että eroaako toi keraaminen pinnoite mitenkään teflonista? Vai onko tää joku mainoskikka että se olis jotenkin kestävämpi? Ihan samanlaiset hoito-ohjeet on ainakin molemmilla pannuilla.
Toivottavasti TriplaIsä tai Päätön eksyisi tähän ketjuun, ne osaa varmaan kertoa paremmin ja suositella jotain. Niillä taitaa kummalakin olla kunnon keittiövehkeet :D

Me ostettiin syksyllä ihan Citymarketista semmoinen Kovanaama-pannu ja se on pysyny tosi hyvänä, vaikka mies on esim. ehtinyt sitä aivoblockissaan liottamaan saippuavedessä. Samaa hintaluokkaa kuin nuo OBH-Nordicat.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
"Veera"
Keraamisia pinnoitteita on erilaisia. Meillä on tonnen seiss diamod joka on pysyny hyvänä mutta siinä on tosi paksu pohja niin se ei niin helposti ylikuumene. Hackmannin matadorista vain huonoa sanottavaa. Myös scanpan-merkkinen meillä on ja se toimi aikansa hyvin mutta ylikuumenemisen seurauksena ilmeisesti tarttuu nyt keskiosan aika tehokkaasti kiinni.
Noita swiss diamondeja oli hulluilla päivillä ja sen vuoksi raaskin istaa kun alle satasella sai ison haudutuspannun, aika järkyn hintasiahan nuo on.
 
Onkohan noista tv-shopin keraamisista pannuista mihinkään?
Mä oon miettinyt samaa! Tekis mieli kokeilla mut en uskalla, maksavat kuitenki sen satasen ja jos on ihan paskaa niin kaduttaa. Ja mietin onkohan ne varmasti turvallisia, ettei niistä irtoa mitään ruokaan.

Tyttö 4v aina joskus aamuisin on kattellu tv-shopia lastenohjelmia odotellessa ja yrittänyt kuukauden verran jo meille mainostaa niitä pannuja ku se niin kovaa tahtois ne pannut joihin ei muovikaan tartu :D
 
  • Tykkää
Reactions: Kumma
vierailija ap
Toivottavasti TriplaIsä tai Päätön eksyisi tähän ketjuun, ne osaa varmaan kertoa paremmin ja suositella jotain. Niillä taitaa kummalakin olla kunnon keittiövehkeet :D

Me ostettiin syksyllä ihan Citymarketista semmoinen Kovanaama-pannu ja se on pysyny tosi hyvänä, vaikka mies on esim. ehtinyt sitä aivoblockissaan liottamaan saippuavedessä. Samaa hintaluokkaa kuin nuo OBH-Nordicat.
Täytyypä nostella tätä ketjua vähän myöhemmin jos vaikka sais asiantuntevia vinkkejä lisää :D Pläräsin justiin Prisman verkkokaupan valikoimaa ja tuo Kovanaama olis tosiaan samaa hintaluokkaa, voisin koittaa vaihtaa siihen. Lisää ehdotuksia otan mielelläni vastaan, samoin jos jollain on kokemuksia miten vaihto onnistuu tällaisissa tapauksissa.

Tuo Swiss Diamond jota joku ehdotti on kyllä mulle liian kallis :( 50 euroa on mun kipuraja keittiövälineissä. Olisi varmaan ihan hyvä pannu, mutta en varmaan edes uskaltaisi käyttää noin kallista kapinetta.
 
vierailija ap
Mäkin katson just Cerafit-mainosta Ostostv:ltä :D Voipi olla että just niiden takia tuli ostettua alunperinkin keraaminen paistinpannu kun aattelin että se on niii-in hyvä :) Noita kyseisiä pannuja en kyllä uskalla ostaa, jotenkin on niin syvä epäluottamus tuota lafkaa kohtaan..
 
"Keh"
No mun kokemuksella Tefalin teflonpannut on paaaaljon kestävämpiä kun esim. Hackmannin vastaavat. Meillä on yks Tefal nyt 8 vuotta vanha ja ihan hyvä edelleen. En oo nyt sen kummemmin sitä varjellut, tietysti pitänyt sen verran huolta, ettei pintaa oo raavittu millään terävällä enkä oo laittanu tiskikoneeseen, vaikka sekin ois ohjeen mukaan sallittu.

Mut musta 5 vee on jo ihan hyvä käyttöikä pannulle, jos se on maksanu 40 - 50 euroa, ei kai noitten voi olettaakaan olevan ikuisia...
 
  • Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
12 v vanha iittalan valupannu, paranee vanhetessaan, näitä saa kyllä pienempiäkin kun tämä 28/34 cm halkaisijalla oleva. hinta vaan ei ole niin mukava, eikä paino.

 
Viimeksi muokattu:
"kokki"
Ok, kiitos kommentistasi. Tämä pannu on kans sininen... Mua niin ärsyttää kun oon just noita teflonpannuja aina varonut hysteerisenä ja pitänyt hyvin ja silti ne on viimeistään viiden vuoden välein vaihdettava. Ja nyt ostin tän keraamisen kun sen pitäisi kestää korkeita lämpötiloja ynnä muuta paremmin ja aattelin että jos se samalla hoidolla menis vähän pidempään... Taidan palauttaa tämän ja ostan tilalle halvimman teflonpannun mitä löydän ja vaihdan niitä sitten vaikka vuoden välein :(

Mietin vaan että eroaako toi keraaminen pinnoite mitenkään teflonista? Vai onko tää joku mainoskikka että se olis jotenkin kestävämpi? Ihan samanlaiset hoito-ohjeet on ainakin molemmilla pannuilla.
Vaihdoit viiden vuoden välein teflon-pannut???? EI ne mitään ikiliikkujia ole, vaan halpaa käyttötavaraa. Kattilat ja pannut vaihdetaan silloin, kun ne ovat kuluneita.
 
taustalta vaan
Itsekin kyllästyin teflon pannuihin, käytin niitä vuosikausia. Sitten hankin valurautapannun enkä enää vaihtaisi pois. Ei tartu ruoka kun muistaa vain käytön jälkeen hoitaa ja miten helppo on puhdistaa vain kuumalla vedellä!
Ostakaa vaikka kirpparilta kokeeksi.
 
vierailija ap
Joo, onhan se ihan totta että viisi vuotta 30-40 euron pannulla on ihan hyvin kestetty. En ihan tarkkaan muista kuinka kauan tuon obh:n edeltäjä meitä palveli, kolme vuotta nyt ainakin. Käyttökin voi olla niin erillaista, itse käytän paistinpannua keskimäärin 2-3 kertaa viikossa.

Mieskin ehdotti että ostaisin valurautapannun. Mulla ei vaan koskaan ole sellaista ollut, joten en tiedä oppisinko sitä käyttämään. Sen kanssahan ei tarvitse vissiin varoa muuta kuin pesuaineen käyttöä? Mulle on vaan jäänyt jotenkin mieleen että siihen palaa helposti ruoka kiinni. Voisin aatella että jos ostaisi valuraudan toiseksi pannuksi, vois paistaa sillä pihvit ym.
 
Joo, onhan se ihan totta että viisi vuotta 30-40 euron pannulla on ihan hyvin kestetty. En ihan tarkkaan muista kuinka kauan tuon obh:n edeltäjä meitä palveli, kolme vuotta nyt ainakin. Käyttökin voi olla niin erillaista, itse käytän paistinpannua keskimäärin 2-3 kertaa viikossa.

Mieskin ehdotti että ostaisin valurautapannun. Mulla ei vaan koskaan ole sellaista ollut, joten en tiedä oppisinko sitä käyttämään. Sen kanssahan ei tarvitse vissiin varoa muuta kuin pesuaineen käyttöä? Mulle on vaan jäänyt jotenkin mieleen että siihen palaa helposti ruoka kiinni. Voisin aatella että jos ostaisi valuraudan toiseksi pannuksi, vois paistaa sillä pihvit ym.
hyvin huollettuna ja sopivaa lämpöä käyttämällä ei tartu eikä pala kiinni mikään.
 
"ompus"
Meillä noi Hackmanin pannut on kestänyt osi hyvin. Tällä hetkellä käytössä kovanaama ja matador ja molemmat yli kolme vuotta vanhoja ja edelleen hyvässä kunnossa.

Ikean pannusta myös kokemusta, meillä on sellainen mökillä, ihan ok hintaansa nähden, meidän omassa vaan tosi kiero pohja, joten on vähän hankala käyttää.
 
"vierailija"
Hain keraamiset pannut Tefal Outletista kolme viikkoa sitten, olleet päivittäisessä käytössä ja olen ollut tyytyväinen. Rasvaa ei ole tarvinnut käyttää ja puhdistuisivat vaikka pelkällä paperilla pyyhkimällä. Toimii käytännössä kuten tv-shopin pannut teoriassa (ne eivät kuulemani mukaan toimi oikeasti kovinkaan hyvin).

Valurautapannu olisi varmasti paras, mutta ne ovat niin painavia, että en voi itse käyttää niitä.
 
"kesis"
hakmanin pannut ja kattilat läpikäyneenä käytän nykyään vain ja ainoastaan tefalin tuotteita. teen ruokaa päivittäin ja nuo ovat ainoita jotka meidän käyttöä OIKEASTI on kestänyt. joulupuki toi tefalin keraamisen paistinpannun ja olen ollut siihen oikein tyytyväinen.
 
[QUOTE="Keh";29502373]No mun kokemuksella Tefalin teflonpannut on paaaaljon kestävämpiä kun esim. Hackmannin vastaavat. Meillä on yks Tefal nyt 8 vuotta vanha ja ihan hyvä edelleen. En oo nyt sen kummemmin sitä varjellut, tietysti pitänyt sen verran huolta, ettei pintaa oo raavittu millään terävällä enkä oo laittanu tiskikoneeseen, vaikka sekin ois ohjeen mukaan sallittu.

Mut musta 5 vee on jo ihan hyvä käyttöikä pannulle, jos se on maksanu 40 - 50 euroa, ei kai noitten voi olettaakaan olevan ikuisia...[/QUOTE]
Minä olen myös tyytyväinen noihin meidän kahteen Tefalin paistinpannuun. Olen pessyt surutta koneessa ja käyttänyt metallista lastaa, ja aina ne vaan kestää.
 

Yhteistyössä