Ärsyttää, kun ihmiset käyttää väärin sanontoja tai sanoja!

  • Viestiketjun aloittaja pilkunnussija
  • Ensimmäinen viesti
"joooo"
Suomen kielen lautakunta päätti myöhään viime keskiyönä pitämässään hätäkokouksessa, että ilmaisu “Sotsin olumppialaiset” on hyvää yleiskieltä.Lautakunnan mukaan ilmaisu päätettiin sallia, koska niin monet suomalaiset käyttävät sitä itsepintaisesti.“Jo Mynssenin, Kälkärin, Söylin ja Vankkuuverin olumppialaiset aiheuttivat monille pysyviä vammoja”, lautakunnan tiedottaja Minnamarikki Koikkalainen-Takahuhta toteaa.“Sotsin kirjoitusasussa on kaiken lisäksi se hattu-ongelma, että minkä kirjaimen päälle se hattu tulee ja miten päin ja mistä ihmeestä se löytyy PC:n tai Macin näppäimistöstä ja miten se sitten äännetään, jos se sieltä näyttöön tai printtiin asti saadaan”, Koikkalainen-Takahuhta jatkaa.“On suuri ja tällä viikolla jatkuvasti kasvava joukko suomalaisia, joiden mielestä ‘Sotsin olumppialaiset’ on tyyliltään neutraali.”Hätäkokouksessaan Suomen kielen lautakunta päätti myös, että kauppaketju Lidlin nimi voidaan kirjoittaa hyväksyttävästi muotoon “Liiteli” ja että minä-sana voi alkaa isolla alkukirjaimella myös virkkeen keskellä.“Poikkeuksena ovat eräät tekniset laitteet, kuten esimerkiksi iPhone, jossa vain suomenkielisen yhdyssanan jälkimmäinen osa kirjoitetaan isolla eli siis minäPuhelin.”Aamuyön tunteihin jatkuneen kokouksensa viimeisenä asiana Suomen kielen lautakunta päätti lakkauttaa itsensä, koska “eihän tästä mitään tule. Jos suosittelee jonkin asian pitämistä ennallaan, niin on kielen kehityksen jarruna, ja jos hyväksyy muutoksia, niin raunioittaa kielen perustan.”Aiheesta muissa aviiseissa:
 
"hupsu"
[QUOTE="Lissu";29551651]Mua ei tässä ketjussa maininut häiritse mutta se, kun joku toteaa jostain tuotteesta että "oli puolet kalliimpaa" kun tarkoittaa että hinta oli kaksinkertainen. Argh. :D[/QUOTE]

Ei myöskään ole oikein sanoa, että joku on vaikka "kolme kertaa pienempi" kuin joku muu.
 
"Lissu"
[QUOTE="hupsu";29551661]Ei myöskään ole oikein sanoa, että joku on vaikka "kolme kertaa pienempi" kuin joku muu.[/QUOTE]

Joo juuri tämäntapaiset ajaa mut hulluuden partaalle.
 
vierass
Kiitos vinkistä. Pitääkin napata "Ei mitään logistiikkaa" käyttöön! :) Meillä tykätään väännellä sanoja ja sanontoja. Se on hauskaa! Jotkut "väärinsanotut" fraasit on ikäänkuin perheen sisäpiirivitsejä.

Kaksi jälkimmäistä esimerkkiä ei niin hauskoja olleetkaan. En ole kenenkään niitä edes tuolla tavalla väärin kuullut käyttävän.
 
"Jenis"
"Herkkuperse" ei tarkoita tyyppiä joka on perso makealle, vaan tyyppiä jolla on hyvä peba!

Se ei ole "ei vois enempää kiinnostaa" vaan "ei vois VÄHEMPÄÄ kiinnostaa"!

Argh :D
 
hihhhiiii
...ihmiset ihan tahallaan sanovat asioita väärin? Siis huumorilla.

Itse harrastan sitä usein. esim. tuo "ei mitään logistiikkaa" on vakiokäytössä. Samoin monet Nykäsen Matilta lähtöisin olevat, kuten "tää on mesta paikka" tai "tehtiin töissä diili sopimus".

Lausun myös mielelläni asioita "väärin" tahalleen: esim. fleece on ihan fleeke. Tai Cheek oli mulla Keekki jo ennen Putousta.

:)
 
  • Tykkää
Reactions: Sirius-eläin
säpäle harmaana
...ihmiset ihan tahallaan sanovat asioita väärin? Siis huumorilla.

Itse harrastan sitä usein. esim. tuo "ei mitään logistiikkaa" on vakiokäytössä. Samoin monet Nykäsen Matilta lähtöisin olevat, kuten "tää on mesta paikka" tai "tehtiin töissä diili sopimus".

Lausun myös mielelläni asioita "väärin" tahalleen: esim. fleece on ihan fleeke. Tai Cheek oli mulla Keekki jo ennen Putousta.

:)
Tämä minullakin tuosta logistiikasta tuli mieleen.
 
[QUOTE="vieras.";29551342]VÄHÄLAKTOOSITON. Siis mikä helvetti on vähälaktoositon? onko siinä vähän laktoosia vai onko se ilman laktoosia eli laktoositon? Vai onko vähälaktoositon sitten ihan tavallinen, kun siinä ei ole vähän laktoosia....[/QUOTE]

Mulla todettiin laktoosi-intoleranssi ja lääkäri kirjootti todistukseen suositellaan laktoosiköyhää ruokavaliota. :D
 
"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja Hähhh;29552666:
Kertokaa, miksei joku voi olla 3x jotain pienempi?
No sanotaan että jokin on 100 cm pitkä.
3 x 100 = 300

Eli kun jokin on "kolme kertaa pienempi" kuin tuo 100 cm, niin 100 cm - 300 cm = -200 cm.

Jos haettu lopputulos on 33,3 cm, niin se on kolmasosa alkuperäisestä, ei kolme kertaa pienempi.
 

Yhteistyössä