Ärsyttää, kun ihmiset käyttää väärin sanontoja tai sanoja!

  • Viestiketjun aloittaja pilkunnussija
  • Ensimmäinen viesti
njoo
Huvittaa ja ärsyttää, kun jotkut käyttävät sanaa "seksistinen" tarkoittaessaan esim. toisen ihmisen yliseksualisoituneita puheita. Esim. "sillä oli koko ajan seksistiset jutut".
 
"..."
Tuo kettu pihlajanmarjoista -sanonta liittyy pihlajanmarjojen kauniin punaiseen väriin. Merkitys on kyllä sama, kun mitä joku edellä mainitsi; kateus saa ketun toteamaan, että ovat happamia. Mikä on kuitenkin ärsyttävin, on "se koira älähtää..." kirjoitettuna kaksplus-palstalla IHAN KAIKKEEN kritiikkiin koskien mitä vaan.
 
"vierailija"
Mun tuttu joka on omien sanojensa mukaan hoitoalan ammattilainen (=lähihoitaja), puhuu serotiinista, kolestroolista yms. ja se kun ei ole kovin hyvä englannin kielessä (omien sanojensa mukaan kuitenkin erittäin hyvä, tottakai) kehuskelee, miten "mulla on kreikka oikeestaan vieläkin vahvempi mitä mul on enkku" :D
 
vieraas
Stemppaaminen saa raivon partaalle.
Lienee tulee ja muut vastaavat ilmaisut. Miksi sitä lienee-sanaa on tungettava joka paikkaan, jos on totaalisen hukassa sen käyttötarkoituksesta?
Vähälaktoositon kuului entisen pomon vakiosanastoon, samoin hätävarjottelun liioittelua eli siis hätävarjelun liioittelu. Teki mieli joskus kysyä, että mitä helvettiä se hätävarjottelu oikein on? :D
 
"lamamanmorbid"
Ei nää mua puhekielessä häiritse, mutta esim. Hesarissa on pistänyt silmään usein väärinkäytetyt tai -muotoillut sanonnat. En nyt muista esimerkiksi yhtäkään. Lieneekö johtuvan sukupolven vaihdoksesta toimittajakaartissa? Itse tykkään kyllä väännellä ja hölmöillä kielellä ja ihan vaan huvikseni sanoa/kirjoittaa väärin. Jotain pientä luovaa pitää olla. <3
 
Jo mainittu lienee-sanan väärinkäyttö ihmetyttää ja hieman ärsyttääkin, kun tuntuu olevan leviämässä, ja kun on niin täydellisesti suomen kielen vastainen tapa.

Samoin särähtää siittä, viellä jne.

Väärissä merkityksissä käytetyt sanat on yleensä hauskoja vaan etenkin nuo kun pinserit on pilsnereitä ja konduktöörit kondiittoreita... :D

Sanontoja voisi kyllä kansalle kerrata, vaikka koulussa ja telkkarissa. Ne kun alkaa elää omaa elämäänsä väärillä merkityksillä ja historia ja oikeat merkitykset ja käyttötilanteet hämärtyy ihan täysin... Esim. vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee tuntuu menevät ihmisillä enemmän väärin kuin oikein, mukaanlukien näköjään professorit ja MOT-ohjelman... Kun vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee | MOT | yle.fi Käsittämätöntä
 
Henkilö
[QUOTE="Jenis";29551733]"Herkkuperse" ei tarkoita tyyppiä joka on perso makealle, vaan tyyppiä jolla on hyvä peba!D[/QUOTE]

Kyllä se taitaa alun perin olla päinvastoin!:) p.s. Alun perin kirjoitetaan erilleen. En voi käsittää, että jotkut kirjoittavat alkeellisimmatkin yhdyssanat erilleen (kuten jauhe liha, jalka pallo), mutta sitten kirjoittavat "alunperin", "Matinkaa" (=Matin kaa eli kanssa)
 

Yhteistyössä