Yle5 D: Huostaanotto raakaravinnon vuoksi

bimbim
Hämmentävä juttu. Kiinnostaisi nähdä tästä sellainen seurantadokkari muutaman vuoden päästä, millaisiin ravitsemuksellisiin (ja/tai muihin) ratkaisuihin Tom on päätynyt esimerkiksi nuorena aikuisena.
 
hmmm..
silloin pitäis viranomaisten ottaa myös huostaan kaikki ylipainoiset lapset tai lapset jotka syö pelkkiä eineksiä jne. en itse syö pelkkää raakaruokaa mutta kyllä heidän ravintosan oli kuitenkin terveellisempää mitä monilla muilla... ja se poika näytti ihan tyytyväiseltä elämäänsä..
 
doODIUI
Tuo pojan äiti on kyllä aneemisen ja kaikkea muuta kuin terveen näköinen. HÄnen ulkonäkönsä ei kyllä vakuuta mua elävän ravinnon terveellisyydestä. TArkoitan siis sitä että syö VAIN elävää ravintoa.
 
ravinnosta
silloin pitäis viranomaisten ottaa myös huostaan kaikki ylipainoiset lapset tai lapset jotka syö pelkkiä eineksiä jne. en itse syö pelkkää raakaruokaa mutta kyllä heidän ravintosan oli kuitenkin terveellisempää mitä monilla muilla... ja se poika näytti ihan tyytyväiseltä elämäänsä..
On otettu huostaan kun vanhemmat olivat niin tiukan linjan luomuihmisiä, että eivät syöttäneet lapselle mitään lisävitamiinia, koska se on keinotekoista. Eivät siis antaneet d-vitamiinia vaikka neuvolasta toistuvasti näin ohjeistettiin. Ja koska olivat luomuihmisiä, antoivat myös luomumaitoa lapselleen, jossa ei myöskään ole sitä d-vitamiinilisää. Lapselle tuli pahoja kehityshäiriöitä ja hänet otettiin lopulta huostaan.

Jos lapsi oikeasti kasvaa kieroon vanhempien tarjoamalla ruokavaliolla, niin kyllä se on huostaanoton paikka JOS ei vanhemmat suostu ruokkimaan lastansa muutoin. Einekset eivät välttämättä niin vaarallisia ole, kuin suoranaiset vitamiinipuutokset. Ja huostaanottohan voidaan tehdä vasta kun lapselle on käynyt jo jotain, eli kärsii näkyvästi siitä huonosta ruokavaliosta. Näin ainakin Suomessa, ohjelmahan oli jostain muualta.
 
  • Tykkää
Reactions: 4eliveto
Olen sitä mieltä, että vanhemmat voivat seota rauhassa mistä tahansa ravintohommelista mutta lapsi olisi hyvä antaa kasvaa ihan sen mukaan mistä parhaiten saa juuri ne rakennusaineet mitä kasvuun tarvitaan. Juu ja on kaikenlaisia tutkimustuloksia siitä ja tästä mutta kun heittää kaikki semmoiset roskiin jää jäljelle se kuuluisa maalaisjärki.
 
"Vierailija"
Mun mielestä toi poika ei kyllä näyttänyt terveeltä.
Vaan aneemiselta ja uupuneelta. Silmäpussit isommat kun meikäläisellä.
Minullakin olleet silmäpussit aivan lapsesta asti. On siis ihan perinnöllinen ja rakenteellinen ominaisuus, joten tuollaisesta seikasta ei pysty vetämään johtopäätöksiä.
Ihmisiä on syntynyt ja kasvanut nälkävuosina ilman mitään D-vitamiinilisiä.
Jos eivät olisi selvinneet ennen muinoin, niin vähissä olisi ihmissuku.
 
[QUOTE="Vierailija";29677319]Minullakin olleet silmäpussit aivan lapsesta asti. On siis ihan perinnöllinen ja rakenteellinen ominaisuus, joten tuollaisesta seikasta ei pysty vetämään johtopäätöksiä.
Ihmisiä on syntynyt ja kasvanut nälkävuosina ilman mitään D-vitamiinilisiä.
Jos eivät olisi selvinneet ennen muinoin, niin vähissä olisi ihmissuku.[/QUOTE]

;) huomasit varmaan viestin 2 ensimmäistä sanaa :mun mielestä. ;)

Mun mielestä toi näyttää aneemiselta kun iho on kalvakka ja silmäpussit ja jotenkin tuntuu riiputtavan päätään.
 
"urpo"
[QUOTE="Vierailija";29677319]Minullakin olleet silmäpussit aivan lapsesta asti. On siis ihan perinnöllinen ja rakenteellinen ominaisuus, joten tuollaisesta seikasta ei pysty vetämään johtopäätöksiä.
Ihmisiä on syntynyt ja kasvanut nälkävuosina ilman mitään D-vitamiinilisiä.
Jos eivät olisi selvinneet ennen muinoin, niin vähissä olisi ihmissuku.[/QUOTE]

Eivät ne ihmiset terveitä olleet.
 
[QUOTE="Vierailija";29677319]Minullakin olleet silmäpussit aivan lapsesta asti. On siis ihan perinnöllinen ja rakenteellinen ominaisuus, joten tuollaisesta seikasta ei pysty vetämään johtopäätöksiä.
Ihmisiä on syntynyt ja kasvanut nälkävuosina ilman mitään D-vitamiinilisiä.
Jos eivät olisi selvinneet ennen muinoin, niin vähissä olisi ihmissuku.
[/QUOTE]

Mutta paljon oli sairauksia jotka johtuivat huonosta ravinnosta ja elinikäodote oli huomattavasti lyhyempi kuin nyt. Eli ei ehkä voi verrata...
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt ja BootyPeppi
dippididi
Mä oon ihan varma että toi mamma ei olis antanut pojan lähteä bic macille jos hän olis niin halunnut vaan siitä ois tullut jotain ei niin kivoja seurauksia. Ja poika näytti kalpealta ja silmänaluset oli tummat joten tuskin ihan kunnossa oli.
 
niih niih
Mun mielestä kyseessä oli kyllä täysin aivopesu. Isonveljen tapaus olisi pitänyt ottaa oikeuskäsittelyyn mukaan - kuinka raakaravinnon syömättä jättäminen aiheutti riitoja ja vaikeuksia äitisuhteelle.

Olihan poika älyttömän pieni ollakseen 15v ja jotenkin äidin "vauva" Äidillä oli selvästi tarkoitus hallita lasta kun ei miestä pystynyt hallitsemaan.
 
"Vierailija"
Mutta paljon oli sairauksia jotka johtuivat huonosta ravinnosta ja elinikäodote oli huomattavasti lyhyempi kuin nyt. Eli ei ehkä voi verrata...
Mitenkä paljon enemmän sairauksia on nykyjään?
Isovanhempani elivät reilusti yli 90vuotiaiksi, eivätkä koskaan edes käyneet lääkärinvastaanotolla. Olivat syntyneet 1880 luvuilla.
Varmaan jokaisella tietoa omasta suvustaan ja elivätkö harvinaisen lyhyen aikaa ja sairaan elämän. Ainakaan minun suvussa ei tälläaista ole ollut nykyiseen verraten enempää. Pikemminkin päinvastoin.
 
[QUOTE="Vierailija";29677342]Mitenkä paljon enemmän sairauksia on nykyjään?
Isovanhempani elivät reilusti yli 90vuotiaiksi, eivätkä koskaan edes käyneet lääkärinvastaanotolla. Olivat syntyneet 1880 luvuilla.
Varmaan jokaisella tietoa omasta suvustaan ja elivätkö harvinaisen lyhyen aikaa ja sairaan elämän. Ainakaan minun suvussa ei tälläaista ole ollut nykyiseen verraten enempää. Pikemminkin päinvastoin.[/QUOTE]

Nykyään on elintasosairauksia, ei puutesairauksia. Isovanhempasi ovat varmasti nauttineet sekä hyvien geenien (tottakai pitkäikäisiä oli silloinkin ihan niin kuin nytkin, se elinikäodote lasketaan kuitenkin koko väestön keskiarvosta ei yksittäisistä ihmisistä) että parantuneen ja kehittyneen terveydenhuollon eduista.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt ja BootyPeppi
"mmh"
[QUOTE="Vierailija";29677342]Mitenkä paljon enemmän sairauksia on nykyjään?
Isovanhempani elivät reilusti yli 90vuotiaiksi, eivätkä koskaan edes käyneet lääkärinvastaanotolla. Olivat syntyneet 1880 luvuilla.
Varmaan jokaisella tietoa omasta suvustaan ja elivätkö harvinaisen lyhyen aikaa ja sairaan elämän. Ainakaan minun suvussa ei tälläaista ole ollut nykyiseen verraten enempää. Pikemminkin päinvastoin.[/QUOTE]

niin siis väitätkö nyt ihan oikeasti, etteivät nälkävuodet aiheuttaneet mitään terveyshaittoja kenellekkään, koska isovanhempasi elivät pitkän elämän? kiellätkö myös väitetyt ongelmat, joita liian niukka ja huono ruokavalio aiheuttaisivat tälläkin hetkellä paikoissa, jossa on vastaavantyyppiset olosuhteet ravinnon puolesta?
 
[QUOTE="Vierailija";29677342]Mitenkä paljon enemmän sairauksia on nykyjään?
Isovanhempani elivät reilusti yli 90vuotiaiksi, eivätkä koskaan edes käyneet lääkärinvastaanotolla. Olivat syntyneet 1880 luvuilla.
Varmaan jokaisella tietoa omasta suvustaan ja elivätkö harvinaisen lyhyen aikaa ja sairaan elämän. Ainakaan minun suvussa ei tälläaista ole ollut nykyiseen verraten enempää. Pikemminkin päinvastoin.[/QUOTE]

Oma isoäitinikin eli reilusti yli 90 vuotiaaksi mutta se ei poista sitä, että hänellä oli lapsena puutostauteja jotka seurasi läpi koko elämän muodossa tai toisessa. Osa puutostaudeista toi toisenlaisia sairauksia jotka eivät koskaan kadonneet ja osa vasta vanhuksena. Toiset kestää, toiset ei.
 
  • Tykkää
Reactions: DieAndLetLive
"vierailija"
eikö nykyjään olla tultu tulokseen, että nimenomaan ravinnon rajoittaminen estää sairauksia ja pitentää elinikää. tästä oli vastikään dokumentti televisiossa. ja brittiläinen tiedetoimittaja Michael Mosley (esim. sarjasta mullistavat keksinnöt) on kokeillut ravinnonsaannin rajoittamista ja sen jälkeen siirtykin itse siihen kokonaan.
käsittääkseni esim sota-aikana jolloin oli puutetta kaikesta, suomalaiset elivät kaikkein terveimpinä ja samaten synnyttivät suuret ikäluokat.
 
"urpo"
[QUOTE="Vierailija";29677342]Mitenkä paljon enemmän sairauksia on nykyjään?
Isovanhempani elivät reilusti yli 90vuotiaiksi, eivätkä koskaan edes käyneet lääkärinvastaanotolla. Olivat syntyneet 1880 luvuilla.
Varmaan jokaisella tietoa omasta suvustaan ja elivätkö harvinaisen lyhyen aikaa ja sairaan elämän. Ainakaan minun suvussa ei tälläaista ole ollut nykyiseen verraten enempää. Pikemminkin päinvastoin.[/QUOTE]

Mun mummo kuoli 94v. ja poltti teini-iästä lähtien eli tupakka ei tapa koska se ei tappanut häntä?
 
"Vierailija"
Entäpä BootyPeppi nykyjään, kun lähes joka toinen on jollain tapaa sairas? On verenpainetautia, diabetestä, verisuonisairauksia, tuki ja liikuntaelintensairauksia, allergiaa, astmaa ja syöpää. Nämä vain muutamia mainitakseni. Montako iäkästä ihmistä ilman lääkitystä tiedätte, puhumattakaan nuoremmista?
En katsoisi, että suomalaiset elävät nyt terveintä aikaansa.
 
[QUOTE="Vierailija";29677381]Entäpä BootyPeppi nykyjään, kun lähes joka toinen on jollain tapaa sairas? On verenpainetautia, diabetestä, verisuonisairauksia, tuki ja liikuntaelintensairauksia, allergiaa, astmaa ja syöpää. Nämä vain muutamia mainitakseni. Montako iäkästä ihmistä ilman lääkitystä tiedätte, puhumattakaan nuoremmista?
En katsoisi, että suomalaiset elävät nyt terveintä aikaansa.[/QUOTE]

Kuten jo sanoin niin nykyään on elintasosairauksia mutta ei puutesairauksia. Kumpikaan ei ole hyvästä ja aivan varmasti elintasosairaudet vähentävät elinikäodotetta, mutta hyvää on se että puutossairauksien katoamisen myötä esim. lapsikuolleisuus on niinkin vähäistä kun nyt se on. Katson kuitenkin että terve lapsuus ja aikuisuus (vaikka vanhuus olisikin hieman lyhyempi jostain elintasosairaudesta johtuen) ovat parempi asia kuin se että lapsia kuolisi pilvin pimein ja selviävätkin eläisivät koko elämänsä pienten kremppojen kanssa.
 

Yhteistyössä