Lapsen kanssa leikkiminen

  • Viestiketjun aloittaja "utelija"
  • Ensimmäinen viesti
"utelija"
Meillä on ihana 4v. tyttö, joka on päivät päiväkodissa. Tykkään pelailla, askarrella, lukea, tehdä kotitöitä yhdessä ym. hänen kanssaan. Mutta en pidä leikkimisestä. Se ei ole ollenkaan luontevaa ja on aivan tolkuttoman tylsää. Onko muita, joilla on samat aatokset? Minkä verran ylipäätään leikitte lastenne kanssa? Kaveripiirissäni on selvästi kahta koulukuntaa. Kylään tullessa toiset parkkeeraavat aika isojenkin lasten kanssa lastenhuoneesen ja leikkivät koko kyläilyn ajan. Osa (tähän ryhmään itsekin kuulun) antaa lasten leikkiä keskenään ja pääpaino on aikuisten seurustelussa. Oletan, että nämä kylässä leikkivät leikkivät paljon myös kotona.
 
halipupu harmaana
Kyllä meillä 4-vuotiaana lapset on leikkineet jo sen verran yksin tai sisaruksen kanssa, ettei mun ole tarvinnut leikkiä mukana. Itse kyllä tykkään leikkiä, mutta yleensä kotona on aina sen verran jotain muutakin puuhaa, ettei leikkiminen lasten kanssa ole se ihan eka juttu jota teen. Nyt kun lapset on jo isompia, niin lautapelien pelaaminen on ihan kivaa yhdessä.
 
leikisti
Minäkään en pidä leikkimisestä. Oma tyttöni on 3,5v. Leikin kuitenkin päivittäin noin 15min hänen kanssaan, ikäänkuin osana seurustelua. Osallistun siihen enemmän"puheen tasolla", eli vastailen hänelle "voi, itkeekö vauva, anna sille maitoa" jne. Mutta juu, en nauti leikkimisestä, leikin vähän ja tehdään yhdessä muita asioita. ;)
 
En leiki lapsen kanssa mitään sellaisia mielikuvitusleikkejä esim. Petshopeilla, kotileikkejä, autoilla tmv., mutta legoilla rakentelen, luen kirjoja, rakennellaan yhdessä palapelejä ja pelaillaan lautapelejä.

Eli aika sama kuin sinullakin. Mun mielestä ei tarvitse lasten leikkeihin mennä aikuisten puuttumaan, ellei jotain selkeää syytä ole (esim. jollain tapaa sairaalloiset leikit, pahat tappelut lasten kesken tmv.).
Enpä olisi itsekään lapsuudessa tykännyt yhtään, jos äiti ja isi olisivat tulleet sörkkimään mun leikkehin jotain. :D
 
Meillä
tykkään viettää aikaa lapsen kanssa, mutta leikkiä en osaa. 5v. tähän jo sopeutunut, tykkää että tulen hänen huoneeseen autan esim. barbien kodin järjestelemisessä tai siivoan hänen vaatekaappiaan ja tyttö samalla selostaa leikkejään. Isäänsä kyllä usein kinuaa leikkimään, sitten juoksevat ympäriinsä, leikkivät piilosta tai leluilla.
 
v i e r a s
Jos leikillä tarkoitetaan jotain juonellista/tarinallista leikkiä (jollain pikkuotuksilla,kotileikki tms) niin joo,jonkun verran leikin,ihan siksi että 4v rakastaa niitä.. Tän hetken suosikki on eväsretki-leikki (leikkikeittiössä tehdään eväät,ajetaan mielikuvitusautolla retkipaikalle jne),toinen on ravintola. En siis itse tykkää leikkiä,lapsi taas rakastaa ja on tosi iloinen jos saa mut mukaan leikkiin. Pyrinkin mahdollisuuksien mukaan yhdistämään nämä oikeaan ruokailutilanteeseen;etenkin sisäpäivinä (esim joku meistä on kipeä) syömme tosi usein välipalan olo- tai makuuhuoneessa "eväsretkellä",tai lapset lounastavat "äitin kyökki-ravintolassa".
Itse tykkään vesiväreillä maalaamisesta (mieluiten kahdestaan 4v esikoisen kanssa;alle 2v kuopus on kohtalaisen rasittavaa maalaus-seuraa pyrkiessään joko kippaamaan veden tai juomaan sitä - jatkuvasti.),palapeleistä ja legoilla/duploilla rakentelusta.
 
en tykkää leikkiä
En minä kyllä kylässä ollessamme mene lapsen kanssa leikkimään vaan lapsi saa kyllä ihan itse touhuta. Onneksi kyläpaikoissa on yleensä muitakin lapsia ja he saavat touhuta keskenään kun me aikuiset jutellaan ihan kaikessa rauhassa.

Kotona tuo 3,5v haluais kokoajan mua tai miestä leikkihuoneeseen leikkimään, mutta ollaan yritetty nyt opettaa että ajoittain siellä on osattava leikkiä myös yksin. Onneksi tuo toinen lapsi kokoajan kasvaa, saa kohta siitä ihan oikean leikkikaverin kun päästään vauvavaiheesta...
 

Yhteistyössä