Yritättekö "ajoittaa" vauvan syntymän johonkin vuodenaikaan?

  • Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
Niin, siinä se tulikin tuo kysymys. Meille lapsensaanti ei ole ollut niin yksinkertaista ja jokaista (kolme) lasta on yritetty useampia kuukausia. Esikoinen tärppäsi toisesta kierrosta, kakkonen neljännestä ja kolmatta yritettiin kuusi kuukautta.
Juteltiin ystävän kanssa asiasta ja heillä jokainen (neljä) lapsi on tärpännyt HETI. Ihana juttuhan tuo on, mutta alkoi ärsyttää niin pirusti, kun kuumeilevat nyt viidettä ja hän sanoi, että jätetään ehkäisy vasta huhtikuussa, että saadaan tammikuun vauva...

Miten teillä muilla? Meillä kuumeillaan myös ja on yritetty jo neljä kuukautta. Ärsyttää ja harmittaa, kun joku napsauttaa sormiaan ja on raskaana, toinen yrittää kuukausi toisen jälkeen ja ei natsaa kun natsaa, jos natsaa. Meidän tuurilla tärppi tulee nyt ja saadaan joulukuun beibi :D Mutta meille se olisi vain ihana juttu <3
 
"Hillevi"
No, vuosia koitettiin tuota kuopusta ja voin sanoa, että syntymäkuukaudella ei ollut paskaakaan väliä.

Esikoinen sentäs tärppäsi jo vuoden yrittämisen jälkeen. Ei siis siinäkään suunnittelu auttanut.
 
iiiii
Ei. Ei joulukuu ole munkaan ihanne, mutta ihanaa jos tulee. Meilläkin on tärpännyt joka yrityskierrosta, mutta vain yksi vauva on saatu syliin asti. Takana siis 3 varhaista keskenmenoa.
 
Nbbh
Meillä kaikkia yritetty kaun ja hartaasti ja keskenmenojakin tullut monta. Useampi lapsi nyt jo kuitenkin ja joukossa joulukuunkin lapsi. Syntymäjankohdalla ei ole ollut meille mitään merkitystä, mutta ulkopuoliset ovat siitäkin ottaneet paineita. Eli ei todellakaan olla suunniteltu mitään, vain toivottu lapsia.
 
No ei kyllä ole yritetty. Pari vuotta meni että nappasi tän kakkosen kanssa ja nyt kesän kynnyksellä pitäisi syntyä. Loistavaan välikköön kyllä sitten lopulta päätti tulla, esikoinen menossa ensimmäiselle luokalle ja se huoletti aiemmin. Nyt ei huoleta kun olen syksyn kotona vauvan kanssa ja kesäkin menee niin että esikoinen saa tutustua vauvaan rauhassa.

Onhan se tietty joillekin kiva jos pystyy ihan valitsemaan milloin lapsi saa alkunsa ja milloin se syntyy, mutta mun mielestä just niitä parhaita asioita elämässä ei oikein pysty ennustamaan tai aikatauluttamaan, ja usein niiden eteen nähdään vielä vähän vaivaa ja huoltakin.
 
"vieras."
Hirveä vauvakuume ja pääasia oli tulla heti raskaaksi. Esikoisesta toivottiin tietty jouluvauvaa, kun yritys alkoi maaliskuussa ja heti halusin raskaaksi. Heti tulinkin ja vaavi syntyi joulukuun lopulla eikä syntymäkuukaudella mitään väliä <:)
 
Vuodenajaltaan parhaaseen aikaan syntyvien horoskooppimerkit ei natsaa, joten ei ajoiteta. Tosin Lampaan vuonna en haluaisi synnyttää, mutta jos näin sattuisi käymään niin ei sille mitään voi. Kevätvauva helpoin, mutta talvivauvaa yritetään.
 
"huoh"
Ei olla yritetty ajoittaa mitään. Ollaan yritetty ylipäänsä raskauksia, vailla suunnitelmallisuutta siitä, että onko kesä- vai talvivauva.
Kiitollinen olen, että kaksi ollaan saatu, tekemällä tehtyjä molemmat. Toinen on talvilapsi ja toinen kesälapsi.
 
mamuus
Kyllä näissä asioissa oikeasti saa aika nöyrä olla. Meillä kävi niin hauskasti, että tärppäsi parin kuukauden yritttämisellä. Toivottiin alkuvuoden vauvaa ja lapset ovat syntyneet maalis- ja toukokuussa.

En tiedä, jos oltaisiin tosi kauan odotettu, mutta ehdin jo tuon toukokuun vauvan yrityksen aikana miettiä, että pidetään taukoa maaliskuussa, ettei joulukuuhun osu...
 
Hmm...
Eipä olla yritetty, mutta mulla näyttää tärppäävän vain kesäkuussa. Eka lapsi syntyi kertalaakista, toista piti yrittää melkein vuosi.

Tosi usein kuulee kyllä ihmisten sanovan, että ai miten kätevää kun teillä on noita kevätvauvoja. No onhan se, mutta ei me sitä asiaa olla päätetty.
 
vierus
Jos kovin ehdoton on sen tammivauvan saamisen kanssa, niin parin keskenmenon jälkeen se syntymävuosikin lykkäytyy helposti muutamalla vuodelle.
Itsekin loppuvuodesta syntyneenä ymmärrän hyvin tuon halun saada vauva alkuvuodesta. Kun toinen lapsi tuli ajankohtaiseksi niin tietoisesti jätettiin ehkäisy pois vasta sopivassa vaiheessa kevättä ja melko pian tärppäsikin ja tammi-helmikuun vaihteessa oli pikkusisaruksen tarkoitus muuttaa kotiin, mutta keskenmeno 12rv:n jälkeen muutti suunnitelmia sen verran että perhekoko kasvoi vasta loppuvuodesta.

Kyllähän se oma loppuvuodesta syntyminen tympi 18 vuotiaaksi asti ja osaltaan syrjäytti ikätovereista, kun muut ajelivat autoilla ja kävivät baareissa, niin itse istui illat kotona ja sotki fillarilla räntäsateessa.
Myöskin koulussa menestyminen on loppuvuodesta syntyneillä tutkitusti haastavampaa kuin alkuvuodesta syntyneillä joista osa on lähes vuoden kehittyneempiä.
 
"vierailija"
Esikoista kun suunniteltiin, yritystä siirrettiin sen verran että alkuvuodelle syntyisi. Tärppäsikin eka kierrosta. Toisen kohdalla oli samat ajatukset mutta huomattiin että todellaki lapsia saadaan, ei tehdä. Melkein kaks vuotta yritettiin ja meinattiin jo luopua toivosta että toista edes saadaan. Kolmannen kohdalla ei mitään väliä millon syntyis. Siperia opettaa
 
Äiti itsekin
Ei olla ajoitettu. Joulukuun vauvaa en erityisesti toivo, mutta muuten aika sama. Ensimmäinen syntynyt alkuvuodesta (vahinkoraskaus) ja toinen tulossa juhannuksen kieppeillä, toinen sai luvan tulla heti esikoisen oltua puolivuotias, ja tulo ajoittui sitten näin.
 
vieras*
Esikoista yritettiin vajaa vuosi ennen kuin tärppäsi, seuraava raskaus alkoi ekasta kerrasta ilman ehkäisyä. Ei siis oikein pystynyt laskelmoimaan. Ensimmäinen oltaisiin tietysti haluttu mahdollisimman pian kun yritys alkoi, ja toista raskautta varauduttiin odottamaan vähintään yhtä kauan kuin ensimmäistä.

Kumpikin syntyi talvella, toinen ihan loppu- ja toinen alkuvuodesta, ja oli meille oikeastaan paras aika. Kesällä mies on työllistetty lähes vuorokauden ympäri, talvi on rauhallisinta aikaa työn puolesta, niin on voinut olla enemmän kotona loppuraskauden aikana ja vauva-ajan alussa, kun olen eniten tukea kaivannut.
 
Vai että ongelmia
On aloittajallakin ongelmat. Miten niin lasten saanti ei ole muka ollut niin yksinkertaista. Kyllä *tuttaa tuommoinen asenne, että muka ollut jotakin ongelmia, kun ei heti tärppää. Itse käynyt lapsettomuushoidoissa jo useamman kerran vuosien mittaan. Onneksi on tuo yksi lahja sängyssä tuhisemassa. Ja toista olemme toivoneet jo lähes 1,5 vuotta. Ja tunnen useampia, jotka vuosia ovat yrittäneet lapsia, mutta eivät niitä ole saaneet. Hieman voisi tuota omaa asennetta miettiä! Lapset ovat lahja ja teille on niitä jo monta suotu!
 
Ei olla ajoitettu, eka raskaus alkoi vasta kolme vuotta ehkäisyn jätöstä eli ei edes osattu odottaa oikeastaan että ilman apuja voitas raskautua. Toiselle annettiin sit aika nopeesti lupa tulla koska toivottiin pientä ikäeroa ja takaraivossa oli kuitenkin että tärppäämiseen voi mennä pitkäänkin. No ylläri pylläri, olin ekasta kierrosta raskaana.

Ei ole tullut mieleenkään että vauvan voisi jotenkin ajoittaa, mutta olen kyllä kieltämättä tyytyväinen että molempien la:t on sattumalta ajoittuneet tähän keväälle (helmi- ja huhtikuu), ihan sen takia että edessä on koko kesä pienen vauvan kanssa ilman kauheaa pukemisrumbaa ja voi esim imettää ulkonakin. Mutta mielestäni kaikissa vuodenajoissa on niitä hyviä ja huonoja puolia jos lähtee miettimään.
 
040608
Ei tosiaankaan olla yritetty ajoittaa lasta mihinkään. Eikä olisi ollut mahdollistakaan. Ekaa lasta tehtiin melkein kaksi vuotta, joten oli ihan sama koska syntyy. Toinen lapsi sai luvan tulla heti ekan jälkeen (ei siis ehkäisyä ekan jälkeen ollenkaan) ja lapsilla on ikäeroa reilut 2v, eli siinäkin yritystä yli vuosi. Kolmas olikin sitten vähän yllätys, ei siis ajoitusta siinäkään. Tosin kaikki ovat syntyneet "alkuvuonna" tammi-toukokuussa. Mutta tärkein että saatiin lapsia.

Kyllä mä muistan kun ekan lapsen laskettu aika oli ihan tammikuun alussa niin kaikki sanoivat että toivottavasti ei nyt synny sitten etuajassa ettei tule ihan loppuvuoden lasta. Siinä vaiheessa mulla meinas aina kiehahtaa kun niin kauan oli lasta tehty että vaikka olis vuoden vika päivä syntynyt niin se olis mulle ollut ihan sama, ei mitään merkitystä.
 
"heiduska"
Meidän lapset on saaneet alkunsa joka kerta ihan ekasta yrityskierrosta mutta ei olla mietitty vuodenaikaa, jolloin syntyis. Keväällä syntyneen kanssa oli tietysti helpointa pukemisen ja ulkoilun suhteen joten jos vielä lapsia haluttais, yrittäisimme varmaan keväälle saada.
 
vvier
Lapset on tehty hoidoilla, esikoista odotimme viisi vuotta, joten oli ihan se ja sama koska syntyy, kunhan syntyisi. Keskenmenojakin ehdittiin kokea, ihan ekan raskauteni laskettu aika olisi osunut loppuvuoteen, isänpäivään ja olin niin onnellinen. Valitettavasti se onni otettiin meiltä pois.

Toinen tärppäsi heti ekasta hoidosta. Meillä on alkutalven ja loppukevään lapset ja vieläpä se "sopiva" kahden vuoden ikäero. Monet ovat kehuneet hyväksi suunnitteluksi..
 
"yks vaan"
toista muksua kun ruvettiin miettimään, niin sanoin miehelle että haluan kesävauvan. ja kun jätin pillerit pois ni heti ekalla kerralla tärppäs. Olin kyllä valmis odottamaan kuukausia enneko tärppäis ja loppujen lopuksi kun lapsi oli niin haluttu, ni eipä tuolla syntymä ajankohdalla olisi enää niin väliä ollut. mut nyt kesä vauva kuitenkin tulee <3
 
"uuu"
[QUOTE="hmm";29729875]Meille lapsensaanti ei ole ollut niin yksinkertaista ja jokaista (kolme) lasta on yritetty useampia kuukausia. Esikoinen tärppäsi toisesta kierrosta, kakkonen neljännestä ja kolmatta yritettiin kuusi kuukautta. [/QUOTE]

Ööö, miten niin ei ole ollut yksinkertaista?? Nopeastihan noi on tärpännyt, ainakin pari ekaa.
Saattaa vähän ärsyttää niitä joilla OIKEASTI on ollut hankalaa tulla raskaaksi.

Itse ollaan ajateltu että halutaan lapsen syntyvän lopputalvesta tai keväällä. Ei ainakaan loppuvuodesta.
 

Yhteistyössä