Jos toi päivähoito-oikeus eskarin jälkeen poistuu...

äetee
Harmittaako, kun jollakin selkeä ja järkevä rytmi? Vai se, että jonkun lapsi nukkuu 2 tunnin päikkärit vielä 12h unien päälle. Sekö tekee lapsesta paremman tänne yhteiskuntaa, että se revitään vauvasta asti aamutuimaan ylös, vain siksi että äiti pääsee töihin aikuisten seuraan ja ylläpitämään omaa elintasoaan?
Ei harmita yhtään. Yhdeksän maissa heräävät omat kotihoidossa olevat 3v ja 5v. Elintaso on kunnossa siitä huolimatta. Mutta jos ja kun eskarilaisten subjektiivinen ph oikeus loppuu, niin muita ratkaisuja ja rytmejä tulee näköjään monenkin miettiä. Niitä tässä yritän ehdotella, mutta kovin tuntuu vaikealta yllättäen monelle. Kysykää kunnistanne niitä takseja, vähemmän ne maksaa kuin osahoito, eikä tartte herättää niitä taaperoita missään vaiheessa, eikä mene elämä sekaisin.
 
"anni"
Ei se lisää hoitopaikkoja, jos ne joilla ei ole tarvetta, jättävät hoitopaikkansa. Päinvastoin. Silloin vapautuu iso määrä paikkoja niille, joilla tarvetta on.
Sanoin jo, että äitiyslomansa jokainen voi viettää aivan miten tahtoo, mutta miksi kunnallisen päivähoidon pitäisi silloin niitä paikkoja järjestellä?
Hankalaksi tämän asian teette te itse näillä "jos tentti on puoli tuntia eskarin jälkeen" -jutuillanne. Jos jos ja jos.
Jos ihmiset tottuisivat ja ymmärtäisivät, että tilanne on se ettei lapsia viedäkään enää turhista syistä ja huvikseen hoitoon, kyllä ne ihmiset lopulta keinot keksii ja asiat saa järjestymään. Turha vedellä nyt mitään kauhuskenaarioita kun äideiltä viedään henkireijät ja opintojen mahdollisuudet ja plaaplaa... Vie sitten ne kaikki lapsensa päiväkotiin ja lähtee opiskelemaan tai töihin, ellei kotiäitinä oleminen sovi. Miten se kotiäitiys sopii vain pienimmän lapsen muttei sen isomman kanssa, on ihmeellinen asia.
 
joko riittää
Yhteiskunta maksaa siitä, että lasta voi hoitaa kotonaan 3 vuotta. Tulee halvemmaksi, kuin hoitaa niitä kunnallisessa päiväkodissa.
Jos vanhempi lapsi viedään hoitoon (maksaa yht.kunnalle x euroa kuussa) ja lisäksi maksetaan toisesta lapsesta kotihoidon maksut, niin onhan se kieltämättä kallis paukku.

Jos nyt ei oteta ensisijaiseksi niitä äitien oikeuksia vaan mietitään niitä lapsia, niin minusta yhteiskunnan ei kuulukaan tukea sitä että lapsi hoidatetaan kodin ulkopuolella vaan keskitytään niihin lapsiin se aika mitä kotona päätetään olla. Sinä aikana voi käydä jumpissa, kielikursseilla, ottaa opintokurssejakin, tehdä vaikka töitä, meikata, mennä baariin ja kahville ja matkustaa, mutta silloin olisi lastenhoito järjestettävä itse. Yksinhuoltajien kohdalla asia on eri, mutta ydinperheissä molemmat vanhemmat voivat osallistua lastensa hoitamiseen.
Se on ihan perheestä itsestään kiinni kenet siinä taloudessa laitetaan etusijalle, onko ne lasten lyhyet ensimmäiset vuodet vai äidin tarpeet edistyä uralla tai saada tehdä sitä tai tätä.

POIKKEUKSIA on aina, niistä on nyt turha edes aloittaa keskustelua. Silloin olisi syytä käydä ne hoidontarpeet ja muut asiat lapsi- ja perhekohtaisesti läpi.
 
tarkennus
Alkuperäinen kirjoittaja joko riittää;29785934:
Se on ihan perheestä itsestään kiinni kenet siinä taloudessa laitetaan etusijalle, onko ne lasten lyhyet ensimmäiset vuodet vai äidin tarpeet edistyä uralla tai saada tehdä sitä tai tätä.
.
Anteeksi mutta mitä tarkoitat lasten lyhyillä ensimmäisillä vuosilla? Vuodet ovat kyllä ihan jokaiselle ihan saman mittaisia. Vai tarkoitatko sitä, että niitä ensimmäisiä vuosia on määrällisesti vähän? Eihän sekään kovin järkevä ajatus ole, eihän niitä enempääkään voi olla. Selittäisitkö mitä tuolla tarkoitat.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29785523:
En ole kirjoittanut missään vaiheessa kokopäiväisestä paikasta. Tilastojen mukaan kotona jollain vanhempainrahoilla olevien lapset ovat jo nykyisin suurimmaksi osaksi osa-aikaisessa hoidossa. Kirjoitin tilanteista, jolloin vanhemman työn tai opintojen vuoksi tarvittaisiin esikoisellekin eskarin lisäksi jotain muitakin päivähoitotunteja -sehän voi olla vaikka pari kertaa viikossa pari tuntia lisää, tai mitä nyt kenenkin kohdalla olisikaan. Mutta suurin osa lapsista, joiden vanhemmat ovat "kotona" ovat jo nyt osa-aikahoidossa, vaikka hoitoajat poikkeaisivatkin tuosta 8-12.

Ilmeisesti käsität nyt taiteilijan työn pelkäksi taulujen maalaamiseksi. Mutta taide on aika laaja käsite, siihen kuuluu useita erilaisia taiteenmuotoja. Kaikkia ei voi ajoittaa iltaan - ja aina ne vauvat eivät nuku juuri silloin kun sopivasti esikoinen on hoidossa.
Eikös ne vauvat sun mukaan just nuku sopivasti kun esikoinen on hoidossa, että äiti voi tehdä kotona töitä - joka ei onnistuisi, jos se esikoinenkin olisi kotona?

Ja edelleen, jos vanhemmat ovat töissä tai opiskelevat, päivähoito-oikeus säilyy. Mikä tässä voi edelleen olla epäselvää?
 
"opiskelijat"
Mä mietin kanssa sitä, että mitä jos opiskellaan, vauva käy esim. Yliopiston lapsiparkissa ja isompi on päiväkodissa hoidossa. Silloinhan me saadaan esim kotihoidon tukea, mutta ei saada käyttää palveluita vaikka tarve.
 
syvä huokaus
Anteeksi mutta mitä tarkoitat lasten lyhyillä ensimmäisillä vuosilla? Vuodet ovat kyllä ihan jokaiselle ihan saman mittaisia. Vai tarkoitatko sitä, että niitä ensimmäisiä vuosia on määrällisesti vähän? Eihän sekään kovin järkevä ajatus ole, eihän niitä enempääkään voi olla. Selittäisitkö mitä tuolla tarkoitat.
voisko tarkoittaa vaikka sitä että ne vuodet menevät ohi nopeammin kuin huomaakaan? Lapsuus on lyhyt jne.
 
"Jenis"
[QUOTE="opiskelijat";29789210]Mä mietin kanssa sitä, että mitä jos opiskellaan, vauva käy esim. Yliopiston lapsiparkissa ja isompi on päiväkodissa hoidossa. Silloinhan me saadaan esim kotihoidon tukea, mutta ei saada käyttää palveluita vaikka tarve.[/QUOTE]

Eli sun mielestä opiskelijoille kuuluu sekä kotihoidontuki, opintotuki, ilmainen lapsiparkki että valtion subventoima päivähoito esikoiselle - joka maksaa varmaan suht vähän esim. kahden opiskelijan perheelle? Miten mua ei enää yhtään ihmetytä että tää systeemi on kaatumassa omaan mahdottomuuteensa :D
 
kaikkimullehetinyt
[QUOTE="opiskelijat";29789210]Mä mietin kanssa sitä, että mitä jos opiskellaan, vauva käy esim. Yliopiston lapsiparkissa ja isompi on päiväkodissa hoidossa. Silloinhan me saadaan esim kotihoidon tukea, mutta ei saada käyttää palveluita vaikka tarve.[/

taidanki tehdä toisen lapsen ja lähteä sen turvin tästä opiskelemaan vielä ku ehtii, soronoo!
 
"huomannut"
On jo nyt nähtävillä että suomessa on ihan liikaa vajausta lastenhoitajista. Uudistuksen jälkeen työmarkkinat varmaan kohtaa paremmin ja kaikki työttömät hoitajat pääsee töihin.
 
"ohikulkija"
[QUOTE="Jenis";29789228]Eli sun mielestä opiskelijoille kuuluu sekä kotihoidontuki, opintotuki, ilmainen lapsiparkki että valtion subventoima päivähoito esikoiselle - joka maksaa varmaan suht vähän esim. kahden opiskelijan perheelle? Miten mua ei enää yhtään ihmetytä että tää systeemi on kaatumassa omaan mahdottomuuteensa :D[/QUOTE]

Kunnallinen päivähoito on opiskelijalle ilmainen. Tottakai nää kaikki pitäis saada, lisäksi ilmaiset lapsenvahdit neuvolan puolesta jotta pääsee lenkille tai ulos syömään. Opinnoista tietysti täytyy tauko saada kun haluaa, koska se vauva pitää käydä imettämässä ja ruokkimassa välillä. Ja sitten kun valmistutaan, on aika tehdä se kolmas lapsi. Tässä vaiheessa kakkonenkin on valmis jo päiväkotielämään ja äiti voi esim. lisäkouluttautua tai miksei vaikka vaihtaa alaakin kokonaan. Joku saattaa ihan töihinkin mennä, mutta kun se vanhin aloittaa jo koulun niin siitähän on sitten jo aika hakea osittaista hoitovapaata.

Muistakaa kuitenkin laittaa aika-ajoin facebookiin suloisia kuvia vauvoistanne ja hehkuttaa vähän sitä vauva-ajan ihanuutta ja autuutta. Välillä toki on syytä myös päivittää, kuinka vaikeaa elämä onkaan kun mies on töissä ja ykkönen sairas ja kakkonen valvottaa ja opiskella pitäis ja siivota ja laittaa ruokaa ja ja ja...
 
"huh"
Opiskelijathan ne tässä tosiaan se ongelma on, jos saavat kotihoidontukea jonkun 200e ja opintorahaa 270e. Koska tuolla ei elä, on toisen tehtävä lisäksi töitä ja menettää opintorahan. Lapsiparkki maksaa, päivähoitoakaan EI saada ilmaiseksi. Helppoa on niillä jotka töiden takia käyttää päivähoitoa. Siitä saa sentää rahaa jolla maksaa se. Kun pitää olla koulutus että pääsee töihin. Voivoi. Lapselliset opiskelijat käyttävät joo palveluita, mutta maksavatkinnkaiken sitten vielä veroeuroina takaisin. Ja koska opiskelija saa kaiken miniminä, niin voitolle jäädään.
 
"Sini"
[QUOTE="opiskelijat";29789210]Mä mietin kanssa sitä, että mitä jos opiskellaan, vauva käy esim. Yliopiston lapsiparkissa ja isompi on päiväkodissa hoidossa. Silloinhan me saadaan esim kotihoidon tukea, mutta ei saada käyttää palveluita vaikka tarve.[/QUOTE]

Mikä sulla on ongelmana? Eihän tämä uudistus koske opiskelijoita.
 
"huh"
Ja itse olen opiskellut siitä lähtien kun lapsi täytti 6kk. Nyt yli 3v ja valmistun todella nopeasti siitä, kunnlapsi aloittaa päiväkodin. Yhteiskuntatehokasta on hankkia ammatti samalla kun hoitaa lasta kotona, saaden kaikki tuet miniminä. Harvoin opiskelijaäidit on laiskoja. En tunne konseptia mammaloma ja mammailu, sitä ei muutamia kuukausia lukuunottamatta ole ollut. Ja kyllä olen kotihoidontukea ja opintorahaa nostanut samaa aikaa. Ja nyt kun lapsi menee loppuopinnoiksi päikkyyn, maksut on 100% miehen tulojen takia. Mutta ai niin, niistäkin maksetaan useampi satanen niitä veroja enemmän kun kahdesta pienestä palkasta. Jos jossain vaiheessa opiskelemme molemmat, käytämme kyllä palveluita. Ollaan maksettu sikana veroja hyötymättä niistä juuri mitään.
 
"huh"
[QUOTE="Sini";29789836]Mikä sulla on ongelmana? Eihän tämä uudistus koske opiskelijoita.[/QUOTE]
Kyllähän, jos esim äitiyslomalla. Vauvan voi ottaa luennolle, 6-vuotiasta ei. Jos ne luennot on eskariajan ulkopuolella ei opiskelija saa lasta hoitoon.
 
bussi
Ehdottakaa sitten sopivaa päivärytmiä uusavuttomalle älkääkä vaan naurako ongelmalleni. Tällä hetkellä rytmi: 7.30 taapero herää, klo 8 aamupala kaikille lapsille ja 8.30 lähtö viemään yhtä lasta eskariin joka 9-13. Sen jälkeen kotiin, ulkoilua ja ruoka 3 lapsen kanssa, ja klo 12 iskee nukkumatti auttamatta lapsiin. Heti kun ovat heränneet ja syöneet välipalan, haemme eskarilaisen kotiin, noin 14.30. Tämä on toiminut loistavasti nykyisen eskarin kanssa.
Lapset päikkärille tuplavaunuihin/rattaisiin, ja kävelet sinne eskariin. Bussitkin kulkee. Vai asutko jossain korvessa? Mikä tässä on niin vaikeeta? Tai sitten venytät niitä päikkäreitä niin että menevät päikkäreille vasta eskarin hakemisen jälkeen. Lapset tottuu melkein mihin vaan. Ei se elämä kaadu yksien päikkärien takia!

Mun lapset nukkui kaikki päikkärinsä aina ulkona rattaissa. Jos asut kaupungissa etkä voi jättää lapsia nukkumaan ulos, menet kävelylle 12 aikaan-lapset nukahtavat-ja haet samalla kävelymatkalla eskarilaisen. Sopisko tällainen?
 
bussi
Fiksun äidin toimintaa. Järkevä päivärytmi ja lapset tykkää. Älä välitä näistä uusavuttomista huutelijoista, jotka itse menevät mieluummin töihin ja lykkäävät omat lapsensa muille hoitoon.
Fiksu äiti pystyy muuttamaan päivärytmiä yhdellä tunnilla niin, että saa haettua eskarilaisen kotiin. Tai sitten vaikka pyytää toisen eskarilaisen vanhemmalta kyydin kotiin ja maksaa vaikka siitä. Eihän tämä nyt näin vaikeeta pitäis olla?

Ja mitenköhän kaukana se eskari mahtaa olla? Meinaan että jos on automatka, niin miksei muksut voi nukkua autossa?
 
"syltty"
Lapset voi traumatisoitua, jos niiden rytmiä alkaa muuttamaan. Luki neuvolaoppaassa. Ei vaan....:) Vaikeaa tässä ei ole mikään muu kuin se, että joidenkin ihmisten vaan taitaa olla tapana tehdä kaikesta aivan hiivatin isoja ongelmia, vain itselleen.

"Ehdottakaa sitten sopivaa päivärytmiä uusavuttomalle älkääkä vaan naurako ongelmalleni. Tällä hetkellä rytmi: 7.30 taapero herää, klo 8 aamupala kaikille lapsille ja 8.30 lähtö viemään yhtä lasta eskariin joka 9-13. Sen jälkeen kotiin, ulkoilua ja ruoka 3 lapsen kanssa, ja klo 12 iskee nukkumatti auttamatta lapsiin. Heti kun ovat heränneet ja syöneet välipalan, haemme eskarilaisen kotiin, noin 14.30. Tämä on toiminut loistavasti nykyisen eskarin kanssa."

Sopiva päivärytmi:
aamupala klo: 8
lapset rattaisiin ja eskariin klo: 8.30 (matka ilmeisesti kestää vajaa puoli tuntia, joten olette takaisin kotona 9.30). Tässä matkan aikana tulee samalla ulkoiltua, käytte puistossa, kotipihalla tms. samalla reissulla
ruoka 11-11.30 aikoihin, ruuan jälkeen lapset rattaisiin ja klo: 12.30 kohti eskaria. Kotona olette 13.30 jolloin lapset päiväunille.
Lapset voi illalla mennä himpun verran myöhemmin nukkumaan, jos päiväunien myöhäistäminen vie yöunia.

Jos tämä muutos tulee voimaan, niin ei se ihan heti tule. Siinä vaiheessa kun se tulisi, ei nyt eskaria käyvä lapsesi varmaan edes ole enää eskarissa vaan koulussa. Silloinkin sinun on järjestettävä päivärytmi sen mukaan, että lapsi pääsee koulusta 12 tai 13, eikä silloin kun sinun nuoremmat lapset on nukkuneet päikkärit ja syöneet välipalan.
 
ncm<.zcv
[QUOTE="anni";29785116]Sairasloma on sitä varten että kotona sairastetaan, äitiysloma sitä varten että ollaan kotona hoitamassa lapsia jne.
Kotihoito käsitteenä tarkoittaa Kotona Hoitamista. Saahan sen ajan käyttää vaikka nenän kaivamiseen, jos tahtoo, mutta siksi kai ei kunnalliseen päiväkotiinkaan ole asiaa kotihoidontukea saavalle, ettei niitä lapsia lähetellä kunnan hoidettavaksi jotta itse saadaan tehdä jotain taidetta. Kyllä jokaisen aikuisen ihmisen pitäisi osata ja kyetä muutamia tietynlaisia poikkeuksia lukuunottamatta, vähän suunnitella sitä elämäänsä niin että ne lapset voi myös itse hoitaa.
Miksi se pikkukakkonen pitää tehdä ennenkuin ensimmäinen on koulussa, jos sitä ensimmäistä ei sitten voi samaan aikaan kotona katsella?

Ei ole parempi laittaa 9kk ikäistä vauvaa päiväkotiin, vaan lykätä ne hiton opiskelut sille ajalle kun se omalle perhetilanteelle sopii. Mikä hiton suoritus siitä kotiäitiydestäkin on tehtävä? Ja väitän, että jos vauvan kanssa voi kotona opiskella niin se onnistuu kyllä eskarilaisenkin kanssa, eskarilainen on päivästä 4 tuntia poissa kotoa kuitenkin. Ja eikä ongelma ole pienemmänkään kanssa joka kokopäiväisesti kotona, ellei siitä ongelmaa itselleen tee. Se on ihan järjestelykysymys. Joutuuhan sille vauvallekin huomiota antamaan vai pinnasängyssäkö ne makaa koko sen päivän mitä äiti "opiskelee"?[/QUOTE]


Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi pitää opiskella samalla kun on pieniä lapsia? Eikö kannattaisi opiskella ensin ja hankkia lapset sen jälkeen? Tai hankkia lapset ja opiskella kun ovat jo kouluikäisiä?

Mä valitsin näistä vaihtoehdoista tuon ensimmäisen eikä ollut mitään hankaluuksia.
 
"Sini"
[QUOTE="huh";29789843]Kyllähän, jos esim äitiyslomalla. Vauvan voi ottaa luennolle, 6-vuotiasta ei. Jos ne luennot on eskariajan ulkopuolella ei opiskelija saa lasta hoitoon.[/QUOTE]

Usko jo, ettei tämä uudistus koske opiskelijoita. Lapsi voi olla hoidossa, kun vanhempi opiskelee.
 
[QUOTE="Jenis";29789189]Eikös ne vauvat sun mukaan just nuku sopivasti kun esikoinen on hoidossa, että äiti voi tehdä kotona töitä - joka ei onnistuisi, jos se esikoinenkin olisi kotona?

Ja edelleen, jos vanhemmat ovat töissä tai opiskelevat, päivähoito-oikeus säilyy. Mikä tässä voi edelleen olla epäselvää?[/QUOTE]

Ekaan kysymykseesi - kaikilla vauvoilla on varmaan erilainen unirytmi. Jos esikoisen hoitoajat voi päättää itse, ne varmaan osuvat helpommin vauvan unien kanssa päällekkäin kuin jos käytettävissä on vain muutama tunti aamusta. Ja jos esim. vanhemmat opinnot ovat jonain päivänä iltapäivästä ja vauva onkin hereillä, voi vauvalle hankkia hoitajan. Mutta esim. yliopiston lapsiparkki on todella, todella ruuhkainen, eli ei ole mitään järkeä ottaa esikoista päiväkodista pois tuodakseen sen sinne lapsiparkkiin - ekä sieltä välttämättä useammalle lapselle niitä paikkoja onnistu saamaan, jos kovin täyttä on.

Muokkaus: Niin, ja tokaan kysymykseen - jos niin on, niin silloinhan ei ole mitään ongelmaarahoihin, mikäli samalla säilyy myös oikeus kotihoidontukeen yms. vanhempainrahoihin. Mutta epäselvyys on tullut siitä, että on koko ajan puhuttu siitä, että esim. kotihoidontuki rajaisi päivähoito-oikeuden aamutunteihin, mikä olisi ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
"meh"
[QUOTE="anni";29785907]Ei se lisää hoitopaikkoja, jos ne joilla ei ole tarvetta, jättävät hoitopaikkansa. Päinvastoin. Silloin vapautuu iso määrä paikkoja niille, joilla tarvetta on.
Sanoin jo, että äitiyslomansa jokainen voi viettää aivan miten tahtoo, mutta miksi kunnallisen päivähoidon pitäisi silloin niitä paikkoja järjestellä?
Hankalaksi tämän asian teette te itse näillä "jos tentti on puoli tuntia eskarin jälkeen" -jutuillanne. Jos jos ja jos.
Jos ihmiset tottuisivat ja ymmärtäisivät, että tilanne on se ettei lapsia viedäkään enää turhista syistä ja huvikseen hoitoon, kyllä ne ihmiset lopulta keinot keksii ja asiat saa järjestymään. Turha vedellä nyt mitään kauhuskenaarioita kun äideiltä viedään henkireijät ja opintojen mahdollisuudet ja plaaplaa... Vie sitten ne kaikki lapsensa päiväkotiin ja lähtee opiskelemaan tai töihin, ellei kotiäitinä oleminen sovi. Miten se kotiäitiys sopii vain pienimmän lapsen muttei sen isomman kanssa, on ihmeellinen asia.[/QUOTE]

Olen todellakin samaa mieltä. Mua on jo jonkun aikaa ihmetyttänyt ne esim. Mörköäidin latelemat jossitus-tilanteen joihin kaikkiin on tasan yksi ratkaisu: päivähoito! Ta-ta-tatataa :D

Itse käytän lasten 8h hoitopäivät töissä käyntiin. Opiskelen iltaisin yliopistossa, perheen ja lasten ehdoilla. Kysyin jo aiemmin, että olisinkohan oikeutettu vuoropäiväkotiin, kun päikky menee kiinni klo 17 ja mulla on luennot yleensä klo 16-20 ;) Ja kun se yrittäjämieskään ei aina ole iltaisin kotona......
Ja ei meidän perhe ole mitenkään poikkeuksellinen. Tiedän kymmenittäin lapsiperheitä, jossa lapset ovat päivähoidossa sen ajan kun vanhemmat ovat töissä. Siitä huolimatta niissäkin perheissä lisäksi opsikellaan, harrastellaan ja tehdään kaikkea muutakin eikä elämä vaikuttaa ollenkaan niin vaikealta ja mahdottomalta, kun noilla kotiäiteillä, joilta viedään mahdollisuus laittaa isompi kokopäivähoitoon....
 
[QUOTE="Jenis";29789228]Eli sun mielestä opiskelijoille kuuluu sekä kotihoidontuki, opintotuki, ilmainen lapsiparkki että valtion subventoima päivähoito esikoiselle - joka maksaa varmaan suht vähän esim. kahden opiskelijan perheelle? Miten mua ei enää yhtään ihmetytä että tää systeemi on kaatumassa omaan mahdottomuuteensa :D[/QUOTE]

Ei se lapsiparkki ilmainen ole. Mutta joo, tottakai opiskelijalle kuuluu kotihoidontuki samoin perustein kuin muilllekin, eli jos hänen alle 3-vuotias lapsensa ei ole päivähoidossa. Opintotukea voi nostaa samaan aikaan kun kotihoidontukea, kunhan pitää huolen, että opintotuen tulorajat eivät täyty.

Ja jos mietitään yhteiskunnan resursseja, niin enemmänhän niitä kuluisi, jos se opiskelijan nuorempikin lapsi olisi päiväkodissa, ja kun silloin pitäisi varmaan opiskella kokopäiväisesti, niin molemmat olisivat varmaan aika pitkää päivää siellä. Sen takiahan tuo kotihoidontuki on pysynnyt, koska se tulee halvemmaksi kuin päiväkotipaikka - etenkin, jos ei edes maksa päivähoidosta.
 

Yhteistyössä