Miksi siitä ei tehdä ls-ilmoitusta jos hakee sossusta toimeentulotukea?

  • Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti
Taitaa olla oikein muotitermi nykyisin tämä "elämänhallinta hukassa" :D

Joopajoo. Sanotaan nyt vaikka, että ehkä silloin on elämänhallinta hukassa. Mutta sitä vartenhan meillä on hyvinvointivaltio ja mm. toimeentulotuki, että elämänhallinnan voi saada takaisin, eikö?
 
sossussa töissä ollut
Tiesitkö että lapsettomatkin saa toimeentulotukea? Pitäiskö ne vaikka pakostreiloida etteivät vahingossakaan menisi lapsia hankkimaan kun ei ole rahatalous kunnossa?
Toimeentulotukea hakevien lapsettomien mahdollisista tulevista lapsista tehdään sosiaalitoimistossa ennakoiva huostaanottopäätös, joka voidaan kaivaa kaapista jos ja kun henkilö jatkossa tulee raskaaksi/isäksi.
 
Niin, no onhan se asia niin, että nykyään lastensuojeluilmoitus ei johda yhtään mihinkään. Niitä voidaan tehdä alkoholistiperheiden lapsista kymmeniä, ja senkin jälkeen joku tätsy menee paikanpäälle ennalta ilmoitettuna ajankohtana. Näin Tampereella. Lisäksi esimerkiksi koulusta lintsaaminen ei enää johda lastensuojelun väliintuloon, vaan on mahdollista olla käymättä vuosi koulussa kenenkään tekemättä mitään. Voitte olla uskomatta, mutta poikani koulussa on sellainen tyyppi. Resurssit eivät vaan yksinkertaisesti riitä. Ikävä esimerkki, mutta montakos ilmoitusta siitä hengiltä kidutetusta, 8-vuotiaasta tytöstä tehtiin? Kuinka monta kertaa asia otettiin vakavasti?

Eli ihan suoraan voin sanoa, että lastensuojeluilmoitusta on ihan turha kenenkään miettiä, ne eivät johda yhtään mihinkään.
 
"aijaa"
Alkuperäinen kirjoittaja sossussa töissä ollut;29788531:
Toimeentulotukea hakevien lapsettomien mahdollisista tulevista lapsista tehdään sosiaalitoimistossa ennakoiva huostaanottopäätös, joka voidaan kaivaa kaapista jos ja kun henkilö jatkossa tulee raskaaksi/isäksi.
Minä luulin että ne huostaanottaa heti paikalla siittiöt taikka munasolut siltä lapsettomalta hakijalta.
 
nuin
Niinhän se on että apua ei saa se joka sitä tarvitsee. Sen sijaan lapsia huostaanotetaan täysin turhaan esim. jonkun narsistin valheiden perusteella, tai jos halutaan lisää asiakkaita perhekoteihin joiden johtajina on sossun tuttuja...
 
sossussa töissä ollut
[QUOTE="aijaa";29788597]Minä luulin että ne huostaanottaa heti paikalla siittiöt taikka munasolut siltä lapsettomalta hakijalta.[/QUOTE]

Siltä osin olet oikeassa, että jos päätös ennakoivasta huostaanotosta on olemassa niin sikiö voidaan sosiaalityöntekijän päätöksellä poistaa keisarinleikkauksella kohdusta useita kuukausia ennen laskettua aikaa ja siirtää keskoskaappiin kasvamaan.
 
Gaabi
Miten mulla oli muka elämänhallinta hukassa kun yh:na opiskelin itselle ammatin, Kelan rahat eivät riittäneet ja saimme sossusta rahaa. Jos mulla olisi ollut elämänhallinta hukassa, niin en mä olisi mitään ammattia jaksanut opiskella ja ohessa tehdä töitä mahdollisuuksien mukaan. Nyt mulla on ammatti ja maksan oman ja lasten elämisen ihan itse.

Se, että saa toimeentulotukea ei tarkoita automaattisesti, että elämänhallinta on hukassa. Niin idioottimainen ajattelutapa a:llä.
 
"vvieras"
Ajattelepa siltä kannalta, että esim yh ei voi välttämättä hankkia koko äitiysloman ajaksi sellaista summaa, jolla pärjäisi ilman yhteiskunnan apua. Tähän on usein syynä verotus, joka vaikeuttaa kerryttämästä omaisuutta. On ihan suunniteltua, että työssäkäyvät maksavat veroa tulevia huonoja vuosia varten. Näin varmistetaan, jos joku jostain syystä ei olisi itse pystynyt hankkimaan säästöjä. Siihen voi olla syynä sairaus, yllättävä työttömyys tai vastaava. Joskus on myös yllättävä elämäntilanne eli raskaus suunnittelematta. Näin taataan, ettei kukasn joudu kadulle.
 
ihan vain siksi
Elämänhallinta hukassa tarkoittaa että lapsi jää vaille hoivaa, eli esim niin että aikuinen viilettää vaikkapa päiväkausia jossain ja jättää lapset yksi kotiin, tai makaa yleensä tajuttomana pullon/piikin vieressä, tai ei osaa ainuttakaan lastenhoitotyötä jotka pitäisi osata (eli ei osaa huolehtia että lapsi saa riittävästi unta ja ravintoa ja vaatetta)

Ei elämänhallinnan hukkaaminen liity köyhyteen, varakaskin voi toimia noin että lapsesta ei huolehdita. Köyhyys ei siis yksinään ole syy ls-ilmolle
 
lintu&kala
Meille kävi aikanaan niin, että olin äitiyslomalla ja mieheni lomautettiin. Rahaa ei tullut mistään, koska moni muukin lomautettiin (v. 2008), mieheni ehti jo töihin takaisin ennen kuin ensimmäiset liiton rahat tulivat. Pyydettiin sosiaalitoimistosta rahaa yhden kuukauden vuokraan (loput saatiin maksettua äitiyspäivärahastani). Missä kohtaa ja mistä syystä vauvamme olisi pitänyt ottaa meiltä pois?
 
lintu&kala
Niin ja nyt melkein 6-vuotiaana esikoisemme on aurinkoinen ja tasapainoinen lapsi, jolla on paljon kavereita eikä lukutaito taida olla enää kovin kaukana. Vaikea kuvitella, että hän kärsi siitä, kun pyysimme apua. Mutta huomataanko ne traumat vasta aikuisiällä??
 
Rollolainen
höh, no mitä sitten jos käy töissä ja silti pitää käydä sossussa. Tunnen työssäkäyviäkin jotka tarvitsevat sosiaalitoimiston apua., Kun se osa-aikatyö ei vaan riitä elämiseen, ei edes vuokran maksuun
 
"minna"
Päinvastoin. Nämä nimenomaan huolehtivat lapsistaan kun hakevat toimeentulo tukea, kun eivät muuten pärjää. Miksi sellaisista pitäisi ilmoitus tehdä? Sillon kun apua ei haeta ja lapset vaan kärsii, on ilmoituksen paikka. Elämässä kun vaan voi tulla kaikenlaista, mitä kaikkien pienet aivot eivät voi käsittää. Ja minä itse olen kyllä työssäkäyvä kuten miehenikin.
 

Yhteistyössä