Kotihoidontuen verotus vain 12% ??

  • Viestiketjun aloittaja "hömelö"
  • Ensimmäinen viesti
"hömelö"
Voiko muka olla noin vähän? Tai pakko kai, kun niin tuo verolaskuri väittää. Minulla ei muita tuloja kuin kotihoidontuki ja hoitolisä. Vähennyksiä vain pienen asuntolainan korot ja opintolainan korot.

Jostain on jäänyt mielen perukoille että etuuksista menisi aina väh. 20% vero? No, tuo 12% lähti nyt suoraan kelalle, ei siihen voinut pistää itse korotusta. Olisin muuten pistänyt varmuuden vuoksi pari prosenttia lisää, ettei vaan tule mätkyjä :D vaikka kyllä minä kaikki tulot ja vähennykset ihan tarkkaan kelalta/pankilta jne tarkistin ja laitoin...
 
"hömelö"
[QUOTE="vieras.";29791000]Kyllä se on enenmmän eli sen 20%. Verovähennyksiä ei taida saada sosiaalietuuksista.[/QUOTE]

No miten voi olla... jos tuonne ihan tarkkaan syötetään että palkka/pääomatuloja 0€ ja vain etuuskohtiin tulot, niin eikös se laskuri sen sitten laske ihan oikein... Onhan se nyt vähän hullua, jos verotoimiston oma laskuri ei osaa ottaa huomioon että ilmoitetut tulot on etuuksia..
 
Yvev
Se on vähintään 20% jos kelaan ei toimita muutosverokorttia, vaan käyttää sitä minkä verotoimisto automaattisesti lähettää. Jos tekee muutosverokortin, kuten ap, niin sitten siihen saattaa tulla alempikin prosentti.
 
"Nasu"
Kannattaa soittaa verotoimistoon ja lasketuttaa se siellä.Kyllä mulla menee vähennyksenä asuntolainan korot ja olen kotona äityslomalla.Ei se ole automaattisesti just tuota 20% vaikka kelan lapussa niin iukeekin,kannattaa lasketuttaa sosiaalietuuksien kortti.Itselläni on veroprossa nyt 16%.
 
"Veera"
Kyllä lainan korot, kotitalousvähennyksen jne saa myös sosiaalietuuksista, sen vuoksi se prosentti on noin alhainen.
Mä en jaksa ymmärtää miksi ihmiset niitä mätkyjä niin kammoaa, mitäs sitten jos onkin saanut muutaman satasen enemmän käyttöönsä ja sitten joutuu maksamaan ne vuoden päästä takaisin?
 
"hömelö"
[QUOTE="Veera";29791173]Kyllä lainan korot, kotitalousvähennyksen jne saa myös sosiaalietuuksista, sen vuoksi se prosentti on noin alhainen.
Mä en jaksa ymmärtää miksi ihmiset niitä mätkyjä niin kammoaa, mitäs sitten jos onkin saanut muutaman satasen enemmän käyttöönsä ja sitten joutuu maksamaan ne vuoden päästä takaisin?[/QUOTE]

Koska kotihoidontuen aikana elellään niin pienellä, että kaikki mitä saadaan, myös menee. Ja vuoden päästä mulla ei ole semmoista 200€ välttämättä tuosta vaan pistää takaisinpäin menemään. Sama kuin ottais nyt velkaa, ja aattelee että maksan sen sitten joskus. Ei kiitos :)
 
"Veera"
[QUOTE="hömelö";29791176]Koska kotihoidontuen aikana elellään niin pienellä, että kaikki mitä saadaan, myös menee. Ja vuoden päästä mulla ei ole semmoista 200€ välttämättä tuosta vaan pistää takaisinpäin menemään. Sama kuin ottais nyt velkaa, ja aattelee että maksan sen sitten joskus. Ei kiitos :)[/QUOTE]

Jaa itse ajattelen että olen taas töissä silloin 1,5v päästä kun mahdolliset mätkyt tulee maksuun, juuri kotihoidontuella taas on niin tiukkaa että maksan mahdollisimman vähän veroja. Muutenkin kun mätkyistä saa tiedon 6kk aikaisemmin(ja itse laskemalla voi ennakoida mätkyjä jo edellisen vuoden vaihteessa) niin on siinä kuitenkin riittäväati aikaa säästää ne mätkyrahat.
 
näin
Mulla oli 10 prosenttia. Olisi ollut muistaakseni 12, mutta asuntolainan korkojen takia se putosi kymmeneen. Tämä tarkoitti käytännössä 50 euroa enemmän kuussa käyttörahaa. Kaverini taas haluaa pitää sen 20 prossan, jotta saa sitten palautuksina sen noin 600 euroa.
 
"hömelö"
Tuskinpa se voi väärin mennä, jos se on verolaitoksen laskureilla laskettu..

Jokainen toki tavallaan, mutta itse en halua mätkyjä. Meille on toinenkin tulossa, eli 1,5 vuoden päästä tod.näk. en ole töissä vielä. Ja mieluummin otan sen rahan joka kuukausi enkä palautuksena, koska pudotus 20% 12 %:tiin tuo jo aika monta kymppiä lisää tilille kuukaudessa, ne tulee todella tarpeeseen.
 
vierass
Mä saan sen perus kotihoidontuen + esikoisesta jonkun kympin lisäksi (ei siis hoitolisää tm) ja mun veroprosentti taitaa tänä vuonna olla 22,5. Lainan korkoja en tuossa huomioinut, ne ei kovin paljoa oo enkä halua mätkyjä. Palkasta meni muutama prosentti enemmän aikoinaan veroa vaikka summat oli vähän eri luokkaa kuin nyt.. :D

Kelan rahoista ei saa vähennyksiä kuten palkkatulosta. (Lasketin muuten ekana kotivuotena laskurilla ja mätkyt tuli, kannattaa siis seurata vielä jossain vaiheessa mikäli et mätkyjä halua.)
 

Yhteistyössä