Tekisittekö lastensuojeluilmon naapurista? Lasten isä rikollinen päihteiden käyttäjä, lapset oireilee,äiti väsynyt..

  • Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti
"huolestunut"
Niin. Naapurini 4:n lapsen nuori äiti. Asuvat melko pienessä asunnossa. 2 lapsista kouluiässä (2lk ja eskarilainen) 2 alle 3v. Lasten isä vapautunut juuri vankilasta, on järjestäytyneeseen rikollisuuten liitetyssä "kerhossa", kantaa siis liivejä. Epämääräinen ja pelottava tyyppi, aina aurinkolasit päässä. Tuomion saanut huumeista. Äiti vaikuttaa uupuneelta, todella kovaan sävyyn ja ääneen ojentaa lapsiaan, kiroilee, haukkuu jne. Lapset oireilee,ainakin sen perusteella mitä tuossa pihalla kuulee kun leikkivät. Olen yrittänyt päästä juttuihin äidin kanssa, tervehtinyt, jutellut pihalla jne, mutta on melko sulkeutuneen oloinen. Lasten takia tuntuu pahalta. Oma tyttöni tämän yhden lapsen rinnakkaisluokalla ja toisinaan koulussa leikkivät, ja nyt puhui kotona että tämä kaveri on hiljainen, itkee koulussa jne...

Soittaisiko sossuun että ainakin tsekkaisivat tilanteen? Jos äiti vaikka ottaisi apua vastaan....
 
"huolestunut"
Yksi lapsista kiroilee aivan tolkuttomasti. Rikkoo muiden leluja, kiusaa siskoaan. On siis raivostuessaan todella rajusti väkivaltainen.. listaa voisi jatkaa..
voihan toki olla oireita muustakin, mutta kotiolot tuskin ainakaan helpottaa.
 
bbbc
"Jos on epävarma siitä, tulisiko tietyissä tilanteissa tehdä lastensuojeluilmoitus, voi kysyä neuvoa kunnan lastensuojeluviranomaiselta ilmaisematta lapsen henkilöllisyyttä."
https://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluntarve/lastensuojeluilmoitus/

Kysyisin varmasti neuvoa ja kertoisin niitä lasten oireita joihin olen huomiota kiinnittänyt.
 
Miten siellä voidaan huonosti? Äitiä väsyttää, poika kiroilee ja isällä takana kärsitty huumetuomio? Sinä varmaan osaat myös virkata noista ls-ilmon. Jos näin on, joka toisesta perheestä pitäisi tehdä ilmoitus.
Ja sinäkö näet tilanteen kuten ap? Onhan tuossa jo asioita jotka kertovat että kaikki ei oo hyvin. Vai onko susta normaalia että lapset itkee, rikkoo lelut, kiusaa,väkivaltasuutta,kiroilua, äiti huutaa ja haukkuu jne? No antaa olla, selvitkäön itse vain.
 
waldemad
Ja sinäkö näet tilanteen kuten ap? Onhan tuossa jo asioita jotka kertovat että kaikki ei oo hyvin. Vai onko susta normaalia että lapset itkee, rikkoo lelut, kiusaa,väkivaltasuutta,kiroilua, äiti huutaa ja haukkuu jne? No antaa olla, selvitkäön itse vain.
Kuulostaa ihan miltä tahansa betonilähiön pl. väritys tarinaan 'päihteitä käyttävä rikollinen', 'järjestäytyneeseen rikollisjärjestöön kuuluva' ja kaikista tärkein: 'käyttää aurinkolaseja'.

Jos perheen isi olisi vain päihteitä käyttävä, ei aurinkolaseja, niin kukaan ei edes ajattelisi ls-ilmoitusta.
 
kaf
Sosiaalihuollossa ollaan kyllä todella iloisia näistä 'huolestuneista', oikeita sosiaalitapauksiahan heillä ei olekaan hoidettavana.
enpä tiedä, jännä miten eri tavalla tuo ilmo nähdään.
toisille se tuntuu merkitsevän samaa, kuin että soittaisi lastensuojeluun ja sanoisi, että minusta nämä lapset pitäisi ottaa nyt huostaan.

minusta se ilmo viestii, että minusta tuossa perheessä tarvittaisiin nyt jonkinlaista apua. vaikka perhetyäntekijää taikka perheneuvolan neuvoja. ehkä lapsille psykologikäyntiä jossa jutella itkuisuudesta tms. ja että tuo perhe ei sitä apua nyt ehkä osaa/jaksa/halua itse hakea, vaan sitä pitäisi heille yhteiskunnan aktiivisesti tarjota.

osaavat ammattilaisina siellä varmasti sitten priorisoida työnsä.

eri juttu tietenkin, jos kettuillakseen tekee eikä aidosta huolesta.
 

Yhteistyössä