Kanojen järkyttävät oltavat!

  • Viestiketjun aloittaja Dippadaaaa
  • Ensimmäinen viesti
Ilmanmuuta.
Mutta myös ne vapaat kanat elää häkissä. Taitaa olla muutaman sentin isompi häkki niin sitä kutsutaan sitte "vapaudeksi".
Luomua ostan aina, ja nyt pitäs olla täälläpäin jotain pihakanalan muniakin, en vaan ole nähnyt.
En luota noihin luomumuniinkaan, mistä sen tietää vaikka nekin ois häkissä, ja kanoille annetaan vain luomuruokaa.
En luota pätkääkään ihmisiin enkä painettuihin teksteihin.
 
zx
Nykyään onneksi on tullut hiukan parannuksia häkkioloihin ja niissä on orret, munintapesät ja kylpymahdollisuus. Perinteisissä lattiakanaloissa on useita tuhansia lintuja samassa tilassa ja nokkimiset ja kannibalismi on yleistä, koska kana pystyy tunnistamaan korkeintaan muutama kymmenen muuta yksilöä.

Luomutuotanto on aika tarkasti valvottua ja siellä kanoja on huomattavasti vähemmän ja niillä on ulkoilumahdollisuus kesäkuukausina.
 
zx
[QUOTE="Niin";29792232]Muuten hyvä, mutta linkki on 10 vuotta vanha ja tilanne on muuttunut tuosta radikaalisti. Häkkikanalan munia et
Suomesta löydä.[/QUOTE]

Niin häkkikanalat ovat nykyään virikehäkkikanaloita.
 
"Jep"
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;29792224:
Ilmanmuuta.
Mutta myös ne vapaat kanat elää häkissä. Taitaa olla muutaman sentin isompi häkki niin sitä kutsutaan sitte "vapaudeksi".
Luomua ostan aina, ja nyt pitäs olla täälläpäin jotain pihakanalan muniakin, en vaan ole nähnyt.
En luota noihin luomumuniinkaan, mistä sen tietää vaikka nekin ois häkissä, ja kanoille annetaan vain luomuruokaa.
En luota pätkääkään ihmisiin enkä painettuihin teksteihin.
Ilmeisesti et syö muuta kuin itse kasvatettua ruokaa?
 
Mäkin luulin vielä muutama kuukausi sitten, ettei häkkikanaloita enää ole. Olin melkolailla väärässä.

Virikekanan munat ovat juurikin niitä häkkikanan munia. Virikkeenä kanoilla on niin naurettavat virikket, että melkeen parku pääsee niitä ajatellessa. Kyllä niistä "virikkeistä" on virikkeet aika kaukana.

Ja mitä tulee niihin vapaisiinkin kananmuniin, niin kyllä niistäkin on vapaus melko kaukana. Googlaa vaikka pikaisesti, niin näet miten vapasti kanat elävät kylki kyljessä, toistensa vierellä. On pikku pakko, koska tilaa on niin niukasti.

Googleta vaikka "kotimuna" ja käy katsomassa, miten AH niin vapaasti ne kanat elävät.

Perkele!

Valintani on ulkokananmunat. Mikäli niitä ei ole saatavilla, valitsen luomumunat. Mutta ainakin toistaiseksi ulkokananmunia on aina saatavilla ollut. Kovasti olen lähikauppojen kauppiaita ja myyjiä ko. tuotteen osalta kehunut, jotta pitävät toivottavasti jatkossakin ulkomunat hyllyssään.

Jos valita voisin, tulisi munat omilta kanoilta. Mutta valitettavasti mulla ei ole mahdollista kanalaan. Jos joskus on, en osta enää munan munaa.
 
"Tikru"
Meillä syödään/ ostetaan aika vähän kananmunia juurikin siitä syystä, että itku meinaa tulla kun näkee kanojen oloista kuvia. Lähinnä leivontaan (harvoin tulee leivottua munia vaativia juttuja) ostan munia. Jos ei ole luomumunia niin jätän kokonaan ostamatta ja vaihdan suunnitelmia. Pitäisi kyllä perehtyä mitä kriteereitä munille on missäkin nimityksessä tällä hetkellä kun aikaa taitaa olla iluisuus kun olen kriteereihin perehtynyt. Kokonaan en ole kananmunista vielä luopunut laiskuuttani mutta harkinnassa on ollut. Kai sitä tulee iänmyötä herkemmäksi näille asioille.
 
nops
Meilläkin vaihdettiin ainoastaan LUOMUkananmuniin. Ja ai että ne on muuten paljon paremman makuisiakin. :) Isompia munia, keltuainen on paremman makuinen ja värikin on parempi. Ihan selkeä ero.

Eikä ne edes maksa kuin vähäsen enemmän, en varmasti enää palaa niihin kidutettujen kanojen muniin.

Tuo ulkokananmuna on mielenkiintoinen, mutta onko se parempi kuin luomu? Siellä ne kanat on kuitenkin ahtaammin, niitä saa olla paljon enemmän ja LUOMUkanatkin pääsee kesäisin ulos.
 
lukekaa nämä
Lukekaa Elina Lappalaisen Syötäväksi kasvetut -kirja, siinä tuoretta infoa kaikkien eläinten oloista. Luomumunat on jees (ne ei muuten minusta ole isompia, vaan pienempiä, mutta parempia). Luin myös Foerin "Eläinten syömisestä", joka käsittelee amerikkalaista tehotuotantoa, joka on leviämässä ympäri maailmaa. En ole mistään kirjasta elämässäni järkyttynyt yhtä paljon ja minä olen kirjallisuustieteilijä, siis lukenut ihan h****tisti kirjoja.
 
Meilläkin vaihdettiin ainoastaan LUOMUkananmuniin. Ja ai että ne on muuten paljon paremman makuisiakin. :) Isompia munia, keltuainen on paremman makuinen ja värikin on parempi. Ihan selkeä ero.

Eikä ne edes maksa kuin vähäsen enemmän, en varmasti enää palaa niihin kidutettujen kanojen muniin.

Tuo ulkokananmuna on mielenkiintoinen, mutta onko se parempi kuin luomu? Siellä ne kanat on kuitenkin ahtaammin, niitä saa olla paljon enemmän ja LUOMUkanatkin pääsee kesäisin ulos.
Pakko olla kyllä nyt eri mieltä tuosta hinnasta. Aiemmin maksoin 30 munasta alle 5 euroa (virikehäkkikanala) ja jos oli hyvä tarjous, saattoi munat irrota hintaan 3€. Nyt maksan 30 munasta 10 euroa. Hinta siis nousi kyllä aika paljon. Jos munia käyttää vain vähän, ei muutama euro siellä tai täällä tosiaan tunnu missään. Mutta mikäli munia kuluu enemmänkin, niin kyllähän se sitten jo alkaa kauppalaskussa näkymään.

Toisaalta itse olen siitä valmis maksamaan, että kanoilla on edes vähän paremmat olot.

On aivan totta, että luomukanoja on hieman vähennän ja tilat ovat hieman väljemmät. Ja että kesällä luomukanat pääsee pihalle. Mutta ulkokanat pääsee pihalle myös keväällä, syksyllä ja jopa talvella.

Itse ajattelen asian niin, että kesällä kannattaa ostaa luomua, muina aikoina ulkokananmunia. Toisaalta jos ulkokananmunat ei myy kesällä, niin miten kanaloiden käy? Jos kannattavuus laskee, katoaako kanalatkin? Ja koska ulkokananmunat ovat oma valintani kuitenkin suurimman osan aikaa vuodesta, saattaa olla kuitenkin järkevintä kannattaa niitä ympäri vuoden.

Itse en anna arvoa sille, että kanat syö luomuruokaa. Joku toinen taas arvostaa sitä enemmän, jolloin hänen valintansa on luomu 365 päivänä vuodesta.
 
Naapurin rouva
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;29792224:
Ilmanmuuta.
Mutta myös ne vapaat kanat elää häkissä. Taitaa olla muutaman sentin isompi häkki niin sitä kutsutaan sitte "vapaudeksi".
Luomua ostan aina, ja nyt pitäs olla täälläpäin jotain pihakanalan muniakin, en vaan ole nähnyt.
En luota noihin luomumuniinkaan, mistä sen tietää vaikka nekin ois häkissä, ja kanoille annetaan vain luomuruokaa.
En luota pätkääkään ihmisiin enkä painettuihin teksteihin.
Nuo sinun harhat ei ole ainakaan paranemaanpäin sitten edellisen nikin.
 
En aio ostaa mitään munia.

Käyn naapurissa vuolemassa sen hevosen kaviot aina tarvittaessa, maksavat kananmunilla.


Luomua ne ei ole, koska niiden kanat ei syö pelkästään luomurehua.
Mutta niillä on oma iso "huone" lohkaistu tallista, olkea, orsia, koppeja, ja tilaa jatkettu valtavalla ulkohäkillä, jonne saavat vapaasti kulkea.

Helmidiili.
Jos naapurista jossain vaiheessa jostain syystä ei enää munia saa, otan sitten ehkä taas omaan kanalaan asukkaita...
 

Yhteistyössä