Oppiiko taapero syömään itse myöhemmässäkin

  • Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti
näin
vaiheessa?

Hän on vielä vauva, loppukuusta 11kk ikäinen. Mutta aina silloin tällöin testaan, että jokohan alkaisi omatoimisempi syöminen sujumaan. Vaan ei kyllä siltä tunnu. Ei mitään mielenkiintoa lusikkaa kohtaan, ruokaa vain suttaa käsillään ja sotkee sen kroppaansa, ei laita ruokaa lainkaan suuhunsa jne jne.... Ei minusta tuollainen ole häävi juttu ja koska ekan aikana tuon sotkemisvaiheen olen jo käynyt lävitse, niin ei huvita enää tämän tokan kanssa. Ajattelin, että syötän niin kauan, että tämä pahin suttaamisvaihe jää taakse. Luultavasti ainakin ensi syksyyn asti tai ellei pitempäänkin.
 
"Hmm"
Kaikki pitää opetella. Ei lapsi ole valmis otus, joka kohdusta tultuaan on valmis elämään itsenäisesti ja osaa kaiken.

Jos hän ei nyt saa opetella syömistä, niin sitten syötät ja se suttausvaihe on sitten syksyllä esillä.
Vaikka syöttäisit pari vuotiaaksi asti, niin ei hän isompanakaan osaa lusikkaa kauniisti suuhun laittaa ellei saa opetella.

Lasten kanssa on välillä vaikeaa. Sinulla jo yksi niin tiesit mitä tuleman pitää ja tämä syömishommeli on yksi niistä, joka on käytävä läpi kun lapsen meni maailmaan tekemään.

Tai sitten syötät kunnes menee tarhaan ja tarhan tädit opettaa
 
  • Tykkää
Reactions: Jätkä
hugkh
Emminäkään jaksa älyttömiä siivota. 1w5kk ny annoin lusikan. NYT ymmärsi kun sanoin että laita suuhun.
Sormin kyllä annoin syödä jos oli sellasta sopivas syötävää.

Ja oppihan se meidänkin iskä käyttää veistä kun siitä tarpeeks kauan huomautteli - ja ihan näin aikuisena! )
 
"orion"
Eihän kyse ole siitä että sinä käyt läpi lapsen sottaamisvaiheen. Kyse on lapsesta ja lapsen oppimisesta.

Lapselle on tärkeää saada tutustua ruokaan monella tapaa. Käsillä tunnustella ja kokeilla. Se oppii siitä. Ja toisia lapsia se kiinnostaa enempi ku joitaki muita.
 
"vieras."
"Kun mää esikoisen jo annoin opetella syömään niin ei kai mun tän toisen tartte enää antaa opetella..." Joo tarttee. Sen toisenkin lapsen pitää saada opetella syömään. Ja juomaan mukista. Ja käymään potalla. Ja pukemaan itse. Ja se ei ala niin että homma sujuisi heti täydellisesti, sori vaan.
 
Vierras
Oppii myöhemminkin. Mulla kaksoset oli 1 v 8 kk ja syöminen oli mahdotonta sotkemista. Pari kuukautta myöhemmin kokeilin uusiksi ja silloin syöminen sujuikin jo hyvin. En kokenut myöhäistä omatoimisen syömisen aloittamista mitenkään ongelmaliliseksi eivätkä lapsetkaan näytä kärsineen siitä mitenkään.
 
"Julle"
Samoin tehtiin meidän kaksosten kanssa. Yritin alkuun toimia suositusten mukaan, mutta en jaksanut sotkua, lasten jatkuvaa pesua, pyykin määrää ja (lasten) turhautumisraivareita. Lopulta viittasin neuvolan ohjeille kintaalla ja siirsin eri juttujen aloitukset suosiolla myöhemmäksi. Nokkamukista annoin heidän itse juoda muistaakseni vasta 1v 8 kk, lusikat käteen vähän yli 2v ja samoihin aikoihin opetin potalle. Mun nähdäkseni vasta silloin heillä oli valmiudet ymmärtää mitä heiltä odotin ja tarvittavat taidot niihin. Hyvin toimi, kerrasta -kahdesta oppivat uudet jutut ja paljon vähemmän stressiä oli kun ei turhaan läträtty. Eikä nuo ole vaikuttaneet lasten kehitykseen, vaan ihan ikätason mukaan mennään nykyisin.
 
"Mariska"
Kai se riippuu lapsestakin. Oma muksu on n 1v ikäisestä syönyt itse, kieltäytyi syöttämisestä. En viitsinyt tapella syömisestä vaan annoin syödä itse käsin ja lusikalla, nopeasti se alkoi sujua eikä tyttö ole kauheasti ruoalla sotkenut minkään ikäisenä.

hoidossa ilmeisesti alkuun syöttivät. Kotona lapsi halusi kuitenkin itse syödä, joskus iltapalalla pyytää syöttämää jogurttia - harvoin kyllä. Nyt 2,5v.
 
viieras
Mä en jaksanut turhaa sotkemista ja vaihdoin lusikan haarukkaan ja ruoan sellaiseiseen jonka sillä voi syödä- lapsikin innostui siitä enemmän kuin lusikasta, jolla suurin osa tuntui menevän ohi ja sekös otti päähän (sekä lasta että minua). Opetteli muutaman kuukauden haarukalla (Eka pistelin siihen valmiiksi paloja ja myöhemmin tökki niitä itse haarukkaan) ja kun annoin uudestaan lusikan, niin osasi yllättäen syödä oikein hyvin ja omatoimisesti sillä, kun oli haarukalla harjoitellut suuhunvientiä. Aloitti tarhan 1 v 6 kk iässä ja pärjäsi syömisissä lähes omatoimisesti. Paljon se on toki lapsen omasta motivaatiostakin kiinni.
 
Meilläkin esikoinen reilu vuoden ikäisenä vasta alkoi syödä itse (kieltäytyi syömästä kun syötin). Kyllähän siitä tuli vähän sotkua, mutta ei tahallista vaan ihan vaan sitä kun taidot ei olleet vielä tietenkään kummoiset. Nopsaan oppi kuitenkin ja vajaa 2v saakka harvemmin on kauluriakaan enää tarvinnut käyttää kun ei niin sotkenut enää. Ei kai 11kk vielä ole ikä eikä mikään tuossa asiassa?
 

Yhteistyössä