Pankkilaina yms kulut estää eron. Apua!

  • Viestiketjun aloittaja aika loppuu
  • Ensimmäinen viesti
aika loppuu
Tilanne on se, enempiä selittelemättä, että haluaisin eron miehestäni.
Meillä on omistusasunto josta velkaa pankille. Lisäksi omakotitalossa on tietenkin kuukausittaisia kuluja paljon ja auto/remppalainaakin löytyy. Minulla ei ole mitkään kaksiset tulot, miehellä paremmat.

Eroa olen pyöritellyt jo pitkään ja lapsien vuoksi yrittänyt saada perheen toimimaan. En haluaisi, että nuorempi lapsi joutuu vaihtamaan koulua yms ja alueella on todella vähän vuokra-asuntoja. Vanhempi lapsi on muuttamassa kotoa ensi syksyn aikana.

Olen seuraillut tilannetta vuokra-asunnoissa ja nyt siellä olisi vapaana peräti kaksi asuntoa. Tiedän kuitenkin, että alue on haluttua joten menevät varmasti nopeasti.

Miten tässä nyt pitäisi toimia? En oikein löydä toimivaa ratkaisua ja alkaa tuntua, että olen lopullisesti tuomittu tähän toimimattomaan liittoon.

Talo olisi tietenkin laitettava myyntiin, mutta myyntiaika voi venyä hyvinkin pitkäksi.
Jos pankkilainamme laittaa pelkille koroille jää kuukausittaisiksi kuluiksi, kun siihen lasketaan päälle myös muut menot, minun osuudekseni (puolet tietenkin) jää niin suuri summa etten vuokran lisäksi taida siitä selvitä.

Tietääkö joku voinko saada vuokraan asumistukea vaikka meillä olisikin vielä omistusasunto myymättä?
Tosin laskeskelin Kelan sivuilla ettei siitäkään taitaisi paljoa apua olla. En tiedä siltikään saisinko rahoja riittämään..
Lisäksi alkuun tulisi vuokravakuus, muuttokulut, omistusasuntoon kuntotarkastus ja joitain korjaustoimenpiteitä jne..Voittoa ei talosta varmaan saataisi.

Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Vinkkejä tänne päin jookos.. :(
 
"zanna"
Me on avioerottu exäni kanssa jo yli vuosi sitten, eikä olla pystytty puolittaan vieläkään meidän yhteistä lainaa koska mä olen tuloton opiskelija. Ei ole asuntolaina. Mä haluaisin eksästä eroon mutta ennen valmistumista ja töihin pääsyä ei ole muuta mahdollisuutta. Tämä ei auta sua varmaan mitenkään mutta halusin vaan kertoa että todellakaan ne erot ei mene aina niin että eikun vaan varat ja velat puokkiin ja veks.
 
aika loppuu
[QUOTE="zanna";29793219]Me on avioerottu exäni kanssa jo yli vuosi sitten, eikä olla pystytty puolittaan vieläkään meidän yhteistä lainaa koska mä olen tuloton opiskelija. Ei ole asuntolaina. Mä haluaisin eksästä eroon mutta ennen valmistumista ja töihin pääsyä ei ole muuta mahdollisuutta. Tämä ei auta sua varmaan mitenkään mutta halusin vaan kertoa että todellakaan ne erot ei mene aina niin että eikun vaan varat ja velat puokkiin ja veks.[/QUOTE]

No, miten olette onnistuneet sopimaan laina-asia järjestelyt kunnes menet töihin?
Eikös exälläsi periaatteessa ole oikeus vaatia, että otat huoleksesi puolet lainasta ja itse makselee vaan omaa osuuttaan?

Tiedän, että mieheni tekisi näin ja minua kyllä pelottaa luottotietojen meneminen jne..
 
aika loppuu
[QUOTE="niin";29793390]Miksi haluat erota miehestäsi?[/QUOTE]

En nyt ehkä haluaisi siitä kauheasti avautua, mutta sanotaanko näin, että syyt ovat kyllä painavat.
Sanotaanko, että alkoholilla on osuutta asiaan..ja paljon. Haluan lapselleni terveemmän miehen mallin muutenkin.
 
"sintt1"
No toinen voi varmasti talon myyntiajan asua lasten kanssa talossa. Eli ei tarvitse kahden perheasunnon kuluja maksaa. Ei sitä rahaa oikein pysty tyhjästä keksimään. Eipä siina auta muuta, kun jakaa omaisuus ja velat. Sitten kiinteää omaisuutta myyntiin sen verran, kun sitä ei ole varaa pitää. Väkisinkin useimmissa tapauksissa elintaso tulee laskemaan eron myötä.
 
aika loppuu
[QUOTE="sintt1";29793767]No toinen voi varmasti talon myyntiajan asua lasten kanssa talossa. Eli ei tarvitse kahden perheasunnon kuluja maksaa. Ei sitä rahaa oikein pysty tyhjästä keksimään. Eipä siina auta muuta, kun jakaa omaisuus ja velat. Sitten kiinteää omaisuutta myyntiin sen verran, kun sitä ei ole varaa pitää. Väkisinkin useimmissa tapauksissa elintaso tulee laskemaan eron myötä.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta.
Ongelmahan on siinä, että minun pitäisi ottaa vuokra-asunto vastaan NYT jos en halua sen menevän jollekin toiselle.
Lapsia en halua miehelle jättää, eikä niitä työaikojensakaan puolesta voisi ottaa (eikä muutenkaan hyvä idea). Tiedän myös ettei hän taloon jäisi vaan hänellä on jo muita suunnitelmia. Eikä kyllä suostuisikaan jäämään taloon niin, että joutuisi kaiken maksamaan, vaatisi minulta puolet kuitenkin.
Ja jos rehellinen olen niin talon myynnistä tulisi kyllä tosi hankalaa jos mies siellä majailisi. Voisin kuvitella kuinka makailisi sohvalla kalsareissaan olut tölkkien keskellä näyttöpäivänä..ei hyvä!

Tiukille olen valmis rahallisesti menemään, mutta luottotiedot haluaisin säilyttää. En vain tiedä miten saisin asiat järkättyä niin, että saan vuokran ja edes ihan pakolliset kulut maksettua sen jälkeen kun olen maksanut puolet lainoista ja talon muista kuluista. Kiinteää omaisuutta ei juurikaan ole myytäväksi, joitain koiran koluamia huonekaluja.. Mitä ihmettä sitä keksisi!
 
Minämin.
Kiitos vastauksesta.
Ongelmahan on siinä, että minun pitäisi ottaa vuokra-asunto vastaan NYT jos en halua sen menevän jollekin toiselle.
Lapsia en halua miehelle jättää, eikä niitä työaikojensakaan puolesta voisi ottaa (eikä muutenkaan hyvä idea). Tiedän myös ettei hän taloon jäisi vaan hänellä on jo muita suunnitelmia. Eikä kyllä suostuisikaan jäämään taloon niin, että joutuisi kaiken maksamaan, vaatisi minulta puolet kuitenkin.
Ja jos rehellinen olen niin talon myynnistä tulisi kyllä tosi hankalaa jos mies siellä majailisi. Voisin kuvitella kuinka makailisi sohvalla kalsareissaan olut tölkkien keskellä näyttöpäivänä..ei hyvä!

Tiukille olen valmis rahallisesti menemään, mutta luottotiedot haluaisin säilyttää. En vain tiedä miten saisin asiat järkättyä niin, että saan vuokran ja edes ihan pakolliset kulut maksettua sen jälkeen kun olen maksanut puolet lainoista ja talon muista kuluista. Kiinteää omaisuutta ei juurikaan ole myytäväksi, joitain koiran koluamia huonekaluja.. Mitä ihmettä sitä keksisi!
Siskoni oli ajautumassa eron jälkeen totaaliseen loukkuun rahojen, tai pikemminkin niiden puuttumisen vuoksi. Lopulta suostui käydä sosiaalitoimessa kertomassa VÄLIAIKAISESTA tilanteestaan, jonka jälkeen sossu pyysi toimittamaan kaikki laskut suoraan heille. Maksoivat siis jopa puhelinlaskut. Tämä sen vuoksi, että tilanne oli katastrofaalinen nimenomaan väliaikaisesti, jolloin koko järjestelmän kannalta oli viisaampaa yhteiskunnan maksaa hetkellisesti kaikki. Talon myymisen jälkeen tilanne tietenkin normalisoitui ja siskoni ilmoitti sossuun, ettei tarvitse enää apua.

Kävele siis rohkeasti avun luokse. Selitä tilanne ja kartoita jo etukäteen oma avuntarpeesi ja ennen kaikkea sen kesto. Tsemppiä!
 
"lähde"
Rohkaise itseäsi ja LÄHDE! Kyllä asiat sitten siitä lutviutuvat. Vuokraa itsellesi asunto, ja ilmoita miehellesi siitä sitten kun olet saanut sen, ja pyydä joku kaveri kylään kun ilmoitat asiasta. Sitten selvitätte raha-asiat.
 
"ompus"
Jos sinä muutat vuokra-asuntoon ja teidän yhteisestä omistusasunnosta maksetaan pelkät korot, niin miehesihän pitäisi nuo korot maksaa (tai ainakin isompi osa kuin sinun), koska asuu ikään kuin sinulle vuokralla tuossa toisessa asunnossa. Kannattaa kyllä olla sossuun yhteydessä, painavat asiat kun vaikuttavat lapseenkin, niin on hyvä saada asia järjestykseen ja pian!
 
Muutamia
Pystytkö avaamaan niitä rahasummia, onko tilanne oikeasti niin vaikea vai oletko vaan "tottunut hyvälle"?

Nyt on lainan korot niin alhaiset, ettei siitä voi montaa satasta tulla. Talon juoksevat kulut (sähköt jne) kuuluu miehen maksettavaksi, jos hän asuu siellä myynnin ajan. Toinen vaihtoehto on että mies muuttaa pois, ja sinä asut talossa myyntiajan. Ei kannata tarkertua liikaa siihen että vuokrakämppä pitää ottaa n-y-t. Se rajoittaa valinnanmahdollisuuksianne liikaa.

Muista myös että saat lapsilisiin yh-korotuksen ja miehen pitää maksaa elarit jos lapset jää sinulle. Näistä tulee ainakin noin 400e/kk lisää tuloja (jos 2 lasta).
 
aika loppuu
Tuntuu todella ikävältä ajatukselta marssia sossuun jos tavallaan itse itsensä kiperään tilanteeseen hommaa.
Meillä on kiinteä korko joten valitettavasti summa on suurempi kuin nykyisellä korkotasolla olisi. Tämä tekee vielä lisä haastetta myyntiin koska pitäisi koittaa saada talosta sellainen hinta joka kattaa ns.sakot jotka pankista rapsahtaa sopimuksen rikkomisen myötä.

Lukuja en nyt tähän laita, mutta selvittelin asiaa jo viime kesänä kun melkein jo pakkasin laukkuja (ja sitten jänistin). Silloin laskeskelin, että pari sataa jäisi kuussa käteen ruokaan, bensaan jne.
Toisen lapsen lapsilisät loppuvat kesän alussa.

Elän tälläkin hetkellä todella tiukasti. Talon rohjake imee rahaa remonttilainoinee paljon enemmän kuin ostaessa osasimme aavistaakkaan.
En käy kampaajalla tai harrasta mitään, minulle ei tule lehtiä kotiin enkä käy ulkona syömässä, ostan todella harvoin vaatteita jne..

Vuokrakämpän osalta asia on tosiaan niin, että se olisi otettava NYT. Jos vaihtoehtona on muuttaa kauemmas ja lapselta vaihtuisi koulu+kaverit niin mieluummin jään sätkimään tähän löysään hirttoköyteen. Lapsi on saanut kokea jo tarpeeksi enkä halua, että joutuu kärsimään yhtään enemmän kuin ihan pakko :(

Ja mies ei tosiaan melko varmasti halua jäädä taloon asumaan vaan lähtee kaasuttelemaan kaverinsa luo (siellä hänelle tarjolla lokoisat oltavat). Kuten kirjoitin niin tämä myös parempi vaihtoehto jos talon aikoo saada joskus myytyäkin.
 
"vihainen"
Tuntuu todella ikävältä ajatukselta marssia sossuun jos tavallaan itse itsensä kiperään tilanteeseen hommaa.
Meillä on kiinteä korko joten valitettavasti summa on suurempi kuin nykyisellä korkotasolla olisi. Tämä tekee vielä lisä haastetta myyntiin koska pitäisi koittaa saada talosta sellainen hinta joka kattaa ns.sakot jotka pankista rapsahtaa sopimuksen rikkomisen myötä.

Lukuja en nyt tähän laita, mutta selvittelin asiaa jo viime kesänä kun melkein jo pakkasin laukkuja (ja sitten jänistin). Silloin laskeskelin, että pari sataa jäisi kuussa käteen ruokaan, bensaan jne.
Toisen lapsen lapsilisät loppuvat kesän alussa.

Elän tälläkin hetkellä todella tiukasti. Talon rohjake imee rahaa remonttilainoinee paljon enemmän kuin ostaessa osasimme aavistaakkaan.
En käy kampaajalla tai harrasta mitään, minulle ei tule lehtiä kotiin enkä käy ulkona syömässä, ostan todella harvoin vaatteita jne..

Vuokrakämpän osalta asia on tosiaan niin, että se olisi otettava NYT. Jos vaihtoehtona on muuttaa kauemmas ja lapselta vaihtuisi koulu+kaverit niin mieluummin jään sätkimään tähän löysään hirttoköyteen. Lapsi on saanut kokea jo tarpeeksi enkä halua, että joutuu kärsimään yhtään enemmän kuin ihan pakko :(

Ja mies ei tosiaan melko varmasti halua jäädä taloon asumaan vaan lähtee kaasuttelemaan kaverinsa luo (siellä hänelle tarjolla lokoisat oltavat). Kuten kirjoitin niin tämä myös parempi vaihtoehto jos talon aikoo saada joskus myytyäkin.
Kuka haluaa elää noin? Olet kyllä todella saanut itsesi huonoon tilanteeseen.
En ymmärrä miksi et voi ottaa vuora-asuntoa, ja luottaa tulevaisuuteen?
Eihän siinä muukaan tässä tilanteessa auta? Mitä enempi odottaminen auttaa, ei mitään? Otat siis vuokra-asunnon NYT läheltä, ja ihmettelet sitten raha-asioita päivä kerrallaan. Pari sataa riittää elämiseen. Jos nytkin jo kituuttelet, etkä voi tehdä mitään (kampaajat ym), niin mikse hemmetissä et vaan lähde??? EN TAJUA.
Ja sossuun meneminen ei ole mikään muu ongelma, kuin ylpeys, jota sinulle ilmeisesti on, jos olette asuneet hulppeassa talossa. Kerää itsesi kasaa ja tee asialle jotain!
 
"vihainen"
Ja muistathan aina: Jokainen on itse vastuussa omasta elämästään ja tekemistään päätöksistä. Olet itse valinnut tuon miehen. Olet laittanut itsesi rahallisesti alistettuun asemaan. Nyt on sinun päätöksesi tehdä asialle jotain. Ei tuo tilanne muutu miksikään, jos vaan jossittelet ja laskeskelet rahoja...
 
aika loppuu
[QUOTE="vihainen";29794004]Ja muistathan aina: Jokainen on itse vastuussa omasta elämästään ja tekemistään päätöksistä. Olet itse valinnut tuon miehen. Olet laittanut itsesi rahallisesti alistettuun asemaan. Nyt on sinun päätöksesi tehdä asialle jotain. Ei tuo tilanne muutu miksikään, jos vaan jossittelet ja laskeskelet rahoja...[/QUOTE]

Totta, mutta en ole niin rohkea, että hyppään tuntemattomaan miettimättä ja selvittelemättä erivaihtoehtoja. Siksi tännekin kirjoitin jos jollakin olisi kokemuksia tai vinkkejä. Olen sellainen tyyppi joka laskee asiat paperille, jotta kaikki varmasti toimii. Minulla ei ole ketään jolta lainata hädän tullen joten kovin huimapää en uskalla olla.

En tosiaan elä nytkään mitään luksus elämää, mutta meillä on ruokaa pöydässä ja lapsilla on harrastuksensa. Parin sadan riittäminen kuussa bensakulujen, lapsen bussilipun, puhelinlaskujen jälkeen kyllä hirvittää. Eikö sinua hirvittäisi?

Tilanne on nyt hankala minulle, mutta en halua vaihtaa tilanteeseen jossa kärsimään joutuvat myös lapset. En siis ojasta allikkoon.
 
viera.s
Tuossa tilanteessa järkevimmältä tuntuisi, että mies muuttaa myyntiajaksi pois. Laita avioero vireille ja hae samalla päätöstä yhteiselämän lopettamisesta. Kertomiesi asioiden perusteella päätös olisi hyvin todennäköisesti sellainen, että mies velvoitettaisiin muuttamaan pois. Lapsillekin muutos olisi pehmeämpi, kun ei tarvitsisi samantien muuttaa kotoa pois.
 
aika loppuu
Tuossa tilanteessa järkevimmältä tuntuisi, että mies muuttaa myyntiajaksi pois. Laita avioero vireille ja hae samalla päätöstä yhteiselämän lopettamisesta. Kertomiesi asioiden perusteella päätös olisi hyvin todennäköisesti sellainen, että mies velvoitettaisiin muuttamaan pois. Lapsillekin muutos olisi pehmeämpi, kun ei tarvitsisi samantien muuttaa kotoa pois.
No en kyllä millään muotoa mitenkään selviäisi lainan lyhennyksistä ja muista kuluista :(
 
vierass
Mikä olisi omasta mielestäsi paras ratkaisu? Alkaa kuulostaa siltä, että löydät minkä tahansa syyn-ettei tarvitse muuttaa. Jää sitten sinnittelemään, jos se tuntuu hyvältä ratkaisulta.Tekosyitä löytyy aina..
 
aika loppuu
Mikä olisi omasta mielestäsi paras ratkaisu? Alkaa kuulostaa siltä, että löydät minkä tahansa syyn-ettei tarvitse muuttaa. Jää sitten sinnittelemään, jos se tuntuu hyvältä ratkaisulta.Tekosyitä löytyy aina..

Ok. Ikävä jos siltä vaikuttaa.

Tiivistän pähkinän kuoreen.
Haluan erota mielestäni ihan pätevistä syistä. Haluan kuitenkin asunnon alueen vuokra-asunnoista jotta lapsi ei vaihda koulua ja kavereita (asia josta en suostu tinkimään). Asuntoja vapautuu todella harvoin ja nyt siis yksi vapaana (menee nopeasti jos en toimi).
Meillä on omistusasunto josta lainan lyhennys+remppalainaa+autolainaa. Lisäksi omakotitalossa on juoksevia kuukausittaisia kuluja (jotka toki pienenee kun siellä ei asuta).
Talo pitäisi tietenkin laittaa myyntiin. Myyntiajat on pitkiä. Ennen myyntiä täytyy tehdä kuntotarkastus ja joitain korjauksia.
Asuntolaina laitettaisiin koroille ja koron lyhennys laitettaisiin puoliksi. Puoliksi laitettaisiin myös muut lainan lyhennykset ja menot. Tästä tulee yhteensä summa x kummallekin maksettavaksi kuukaudessa. Lisäksi kuntotarkastuksen ja korjausten kulut jaetaan.

Ongelma:
Jos muutan tarvitsen siis rahan vuokraan sekä summaan x kuukausittain. Lisäksi tarvitsen jostain rahaa vuokravakuuteen ja muuttokuluihin. Kuntotarkastuksen ja korjausten kulutkin tulee heti alkuun maksettavaksi.
Pelkään, että minulle ei jää riittävästi rahaa ELÄMISEEN ja se on minusta aika suuri ongelma se.

Olen kyllä kiitollinen kaikista vinkeistä ja ehdotuksista. Tämä tilanne nyt vaan on aika moni mutkainen enkä tarkoituksella etsi mitään tekosyitä.
 
vierass
Ok. Ikävä jos siltä vaikuttaa.

Tiivistän pähkinän kuoreen.
Haluan erota mielestäni ihan pätevistä syistä. Haluan kuitenkin asunnon alueen vuokra-asunnoista jotta lapsi ei vaihda koulua ja kavereita (asia josta en suostu tinkimään). Asuntoja vapautuu todella harvoin ja nyt siis yksi vapaana (menee nopeasti jos en toimi).
Meillä on omistusasunto josta lainan lyhennys+remppalainaa+autolainaa. Lisäksi omakotitalossa on juoksevia kuukausittaisia kuluja (jotka toki pienenee kun siellä ei asuta).
Talo pitäisi tietenkin laittaa myyntiin. Myyntiajat on pitkiä. Ennen myyntiä täytyy tehdä kuntotarkastus ja joitain korjauksia.
Asuntolaina laitettaisiin koroille ja koron lyhennys laitettaisiin puoliksi. Puoliksi laitettaisiin myös muut lainan lyhennykset ja menot. Tästä tulee yhteensä summa x kummallekin maksettavaksi kuukaudessa. Lisäksi kuntotarkastuksen ja korjausten kulut jaetaan.

Ongelma:
Jos muutan tarvitsen siis rahan vuokraan sekä summaan x kuukausittain. Lisäksi tarvitsen jostain rahaa vuokravakuuteen ja muuttokuluihin. Kuntotarkastuksen ja korjausten kulutkin tulee heti alkuun maksettavaksi.
Pelkään, että minulle ei jää riittävästi rahaa ELÄMISEEN ja se on minusta aika suuri ongelma se.

Olen kyllä kiitollinen kaikista vinkeistä ja ehdotuksista. Tämä tilanne nyt vaan on aika moni mutkainen enkä tarkoituksella etsi mitään tekosyitä.
Noh...mietihän asiaa tältä kannalta; Missä vaiheessa tilanne olisi yhtään parempi? Tuletko saamaan jostain ylimääräistä rahaa? Eli summa summarum; se hyppy tuntemattomaan on uskallettava tehdä, muuten et tule pääsemään ulos tilanteestasi. Ymmärsitkö? Ja hätätilanteessa voit mennä sossuun, auttavat varmasti esim muuttokuluissa, ja sen verran että on rahaa ruokaan. Ei tässä sulle kukaan voi yhtään parempia neuvoja antaa, tajuat kai itsekin että olet pattitilanteessa, josta on vaan lähdettävä pois.

En kyllä ymmärrä miksi vielä mietit ja jaarittelet täällä, sun olis jo pitänyt ilmoittaa miehelle tilanne, ja talo olisi jo myynnissä. Joskus pitää vaan toimia. Vai haluatko odottaa vuoden, että uusi vuokra-asunto ilmenee jostain?
 

Yhteistyössä