Minulla on aivan hirvittävä etunimi, en tunne KETÄÄN muuta saman nimistä. Olen siitä aika masentunut ja ahdistunut.

  • Viestiketjun aloittaja Rumanimi
  • Ensimmäinen viesti
Rumanimi
Olen vihannut ja inhonnut nimeäni koko ikäni. Tähän saakka olen selvinnyt lempinimen turvin, mutta nyt kun ikää alkaa olla pitkälti yli 30 niin se tuntuu jotenkin lapselliselta ja epäviralliselta.

Uskallusta ei ole ollut nimenvaihtoon mikä nyt tietysti kaduttaa, miksen silloin 15-vuotiaana vaan vaihtanut sitä rumaa hirvitystä pois?! Äiti oli vaihtoa vastaan, tietysti. Kadehdin ihmisiä joilla on tuiki tavallinen nimi - sarit, marit ja minnat kuulostaa niin kauniilta ja simppeleiltä!

Olisko kellään lohdun sanoja, jotain viisasta ja lohdullista sanottavaa? :) mietin ja painin asian kanssa lähes joka päivä... Mietin myös mitä mun lapset ajattelee kun ne hieman kasvavat ja tajuavat että äidillä on aivan outo ja kammottava nimi...?
 
Rddf
Otan osaa! Mullakin on tosi erikoinen nimi, mutta onneksi ihan nätti ja tykkään siitä. Toki kaikki väärinkirjpitukset ja sekaannukset on aina ärsyttänyt. Sanoisin, että rohkeesti meet vaihtamaan nimeä tai käytät toistanimeä, jos se on siedettävämpi. Jos lempinimi on nimi, niin tee siitä sun oikea nimi tai sitten vaihda nimekses hyvin lähellä lempinimeäsi oleva nimi. Silloin herätät ulkopuolisissa mahdollisimman vähän huomiota, kun he tuntevat sut lempinimellä kuitenkin.
 
cecce
nimi jota inhosin koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Sitten jonkin vuoden yli kolmekymppisenä päätin että nyt vaihdan "kauniimpaan" etunimeen ja niin teinkin. Olen erittäin tyytyväinen ja suosittelen sinullekin nimenvaihtoa jos et nykyisestä nimestäsi tykkää. Eiköhän se nykyään ole paljon helpompaakin kuin jokunen vuosikymmen sitten.
 
noianfolidsa
Tämmöset jutut on yleensä vaan oman pään sisällä. Ja jos joku on joskus kiusannut nimen takia, niin sekin on niin, että ihan sama mikä se nimi on. Jos halutaan kiusata, niin kyllä se onnistuu vaikka nimi olisi se Minna.
 
Ap.
[QUOTE="nih";29793393]Nooh kerro ny mikä se on..[/QUOTE]

En tuetenkään kerro, koska minut tunnistettaisiin oitis jos joku tuttu lukee ketjua. Mutta sen verran voin paljastaa, että nimi on ulkomaalainen, ei siis löydy suomalaisesta kalenterista.
 
Ap.
Otan osaa! Mullakin on tosi erikoinen nimi, mutta onneksi ihan nätti ja tykkään siitä. Toki kaikki väärinkirjpitukset ja sekaannukset on aina ärsyttänyt. Sanoisin, että rohkeesti meet vaihtamaan nimeä tai käytät toistanimeä, jos se on siedettävämpi. Jos lempinimi on nimi, niin tee siitä sun oikea nimi tai sitten vaihda nimekses hyvin lähellä lempinimeäsi oleva nimi. Silloin herätät ulkopuolisissa mahdollisimman vähän huomiota, kun he tuntevat sut lempinimellä kuitenkin.
Kiitos ystävällisistä sanoista. Väärinymmärrykset ja -kirjoittamiset ovat arkipäivää täälläkin... Joskus tuntuu että tietyt ihmiset tekevät sen tahallaan tietäen kuinka arka paikka nimi minulle on..

Olen itse asiassa joskus miettinyt tuota lempinimen muuttamista ns. oikeaksi nimeksi. Siinä olisi mahdollisuus vaihtaa yksi kirjain ja nimi olisi tavis suomi-nimi. Toisen nimen käyttöön ottoa olen miettinyt koko aikuisikäni, mutta se tuntuu niin valtavalta muutokselta enkä tiedä löytyisikö energiaa selittää ja selvittää nimisotkuja ja ihmettelyjä kaikille... työelämässä, sukulaisille, henk.koht. elämässä, harrastuksissa jne... Se ehkä on se suurin kynnys nimenvaihdokssesa.
 
Ap.
nimi jota inhosin koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Sitten jonkin vuoden yli kolmekymppisenä päätin että nyt vaihdan "kauniimpaan" etunimeen ja niin teinkin. Olen erittäin tyytyväinen ja suosittelen sinullekin nimenvaihtoa jos et nykyisestä nimestäsi tykkää. Eiköhän se nykyään ole paljon helpompaakin kuin jokunen vuosikymmen sitten.
Kertoisitko miten vaihdos meni? Mitrn ihmiset ympärillä ottivat asian? Tuliko ihmettelyjä? Entä miten esim.työelämässä kun jouduit esittelemäön itsesi uudelleen vaikka puhelimessa tms?
 
Ap.
No tiedäthän että kun tälläisen aloituksen tekee niin on melkein pakko sitten laittaa se nimikin esiin. Mikä voi olla niin kauhea nimi?
Voi mielellänihän minä sen kertoisin ja saisitte kertoa mielipteenne mut kun en voi - sittenhän mun anonyymius katoaisi :(

Mut ehkä se kuvastaa nimen hirveyttö, että kukaan tuttavistani ei ole sen niminen,ven tunne ketään saman nimistä eikä nyt aikuisena kukaan ole antanut lapselleen samaa nimeä... Ei edes nimen kauniimpia muunnoksia / versioita... Käsitäthän...?
 
yleistä
Meillä töissä yksi yli 50 v nainen vaihtoi nimensä. Ennen hänellä oli tyypillinen suomalainen tavisnimi ja vaihtoi sen 'hienommaksi'. Oma tätini vaihtoi ruman nimensä no nuorena aikuisena. Tiputti etunimen kokonaan pois ja otti toisen nimensä käyttöön. Samoin yksi miespuolinen tuttu vaihtoi erikoisen/harvinaisen nimensä juuri ja hän on vajaa 30 vuotias.

Hetken kestää kaikilla totuttelu, mutta kyllä siihen uuteen nimeen tottuu. Vaihda vain, jos kerran asia sinua noin paljon häiritsee.
 
Ap.
Mites toinen nimi, voisitko ottaa sen käyttöön? Tunnen kyllä myös muutamia ihmisiä, jotka ovat virallistaneet lempinimensä, kun ovat kokeneet sen omemmaksi.
Toinen nimi on äärettömän tavallinen ja kaunis - olen aina pitänyt siitä. Mutta samanlainen vaikeus siinä olisi edessä, kun pitäisi kertoa kaikille että olen vaihtanut toiseen nimeeni ja esitellä itseni uudelleen. Mietin myös kovasti mitä muut ajattelevat asiasta, sukulaiset, tutut, työkaverit jne,, eikö se ole hieman kiusallista? Miks toi on vaihtanut nimensä...? Jne... Mietin ehlä liikaa :(
 
"Tiksu"
Älä mieti liikaa, vaan vaihda se nimi!
Mietit tosiaan liikaa, sanot kyseliöille suoraan, että inhosit nimeäsi ja olet aina kärsinyt siitä, kyllä suurin osa ymmärtää.
Käytät nimeäsi loppuelämäsi, joten miksi kärsiä. Rohkeasti vaan!
 
  • Tykkää
Reactions: Mythago
Toinen nimi on äärettömän tavallinen ja kaunis - olen aina pitänyt siitä. Mutta samanlainen vaikeus siinä olisi edessä, kun pitäisi kertoa kaikille että olen vaihtanut toiseen nimeeni ja esitellä itseni uudelleen. Mietin myös kovasti mitä muut ajattelevat asiasta, sukulaiset, tutut, työkaverit jne,, eikö se ole hieman kiusallista? Miks toi on vaihtanut nimensä...? Jne... Mietin ehlä liikaa :(
Mulla on siis muutamia kavereita, jotka ovat vaihtaneet nimensä, ja kyllä siihen tottuu :) Enkä ole koskaan ajatellut, että se olisi jotenkin kummallista. Nimi on ihmisen henkilökohtaista omaisuutta, ja jos sen haluaa vaihtaa niin sitten vaihtaa. Jos olet facebookissa, niin siellähän vois varmaan kätevästi "tiedottaa" kaikille yhdellä kertaa.
 
Ap.
Alkuperäinen kirjoittaja yleistä;29793498:
Meillä töissä yksi yli 50 v nainen vaihtoi nimensä. Ennen hänellä oli tyypillinen suomalainen tavisnimi ja vaihtoi sen 'hienommaksi'. Oma tätini vaihtoi ruman nimensä no nuorena aikuisena. Tiputti etunimen kokonaan pois ja otti toisen nimensä käyttöön. Samoin yksi miespuolinen tuttu vaihtoi erikoisen/harvinaisen nimensä juuri ja hän on vajaa 30 vuotias.

Hetken kestää kaikilla totuttelu, mutta kyllä siihen uuteen nimeen tottuu. Vaihda vain, jos kerran asia sinua noin paljon häiritsee.
Voi kiitos rohkaisusta <3 olen tosi iloinen, että joku viitsii ventovieraan takia kirjoitella näin tsemppaavan vastauksen :) kunpa itselläkin olisi ollut nuorena aikuisena rohkeutta tehdä samoin. No, ehkä mä vielä rohkaisen mieleni :)
 
ok
Vaihda vaan nimeä. Nimellä on väliä! Ei ole kivaa jos nimi on omasta mielestä ruma.
Ajattele, jos viisikymppisenä mietit, että mikset silloin nuorena kolmekymppisenä vaihtanut.. :)
 

Yhteistyössä