Miksi nykyään avioerot ovat niin yleisiä?!

  • Viestiketjun aloittaja Eiymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
Eiymmärrä
Eikö sen parisuhteen eteen jakseta nähdä vaivaa? Vielä yleisempää on se, kun lapsi syntyy ja siitä viimeistään vuoden kuluttua ollaan niin ylitsepääsemättömässä tilanteessa, että ero on ainoa vaihtoehto. Mikä voi olla niin ylitsepääsemätöntä, etteikö asiaa voisi ratkaista?! Ei sitä ennen noin hepposin perustein lähdetty eroamaan! Avioero oli ennen harvinaista, nykyään yleistä.. :( Jotenkin niin surullista. Ei se vaihtamalla parane, jokaisessa ihmisessä on huonoja puolia. Ja nyt en puhu näistä väkivaltaisista, narsisteista ym. Ne ovat ihan oma lukunsa. Kiitos, olen puhunut.
 
oikeasti
[QUOTE="Myy";29793887]Jos mietitään avioliittoa "ennen" ja "nyt", niin yksi syy siihen että nykyään erotaan enemmän voi olla siinä että odotukset parisuhteelta ovat muuttuneet.[/QUOTE]

Toinen syy on se, että nykyään voi erota, ennen se oli suuri yhteiskunnallinen stigma jos erosi. Ts. ennen kärvisteltiin ja kärsittin huonoissa suhteissa.

Myös pienempi maailma, naisten kyky elättää itse itsensä ja myös naisten mahdollisuus tehdä/haluta elämältään muuta kuin vaimona/äitinä olemista vaikuttaa.
 
Kynnys erota oli ennen korkeampi, eikä se johtunut pelkästään paperityön määrästä tai syyllisyyden osoittamisesta, vaan yhteiskunta oli järjestynyt kauan niin, ettei yh-vanhempi selvinnyt lapsen tuomista haasteista etenkään taloudellisesti.
 
vierasss
Ihmisillä on taloudelliset maahdollisuudet erota. Ennenkin yhteiselämä saattoi olla ihan kamalaa, väkivaltaa, alkoa jne, vi..uilua puolisolle jne. Ennen piti eroon olla syy ja syyllinen. Se toi häpeän, piti olla todistajat, kuka teki mitä jne. Nykyään yhdessäolo ja avioliitto perustuu vapaaehoisuuteen.
 
Koska naiset ei enää suostu nyrkin ja hellan väliin.

Mun lähipiiriini kuuluu vieman varttuneempi pari, joka eli vuosikausia avioliitossa. Mies hakkasi vaimoaan minkä kerkesi, mutta vaimo ei ottanut eroa (ennen kuin vasta vuosi sitten, lähes 40 avioliittovuoden jälkeen) koska hällä oli sellainen "kasvatus", että jos naimisiin mennään, naimisissa pysytään.

Toinen pari lähipiiristä jatkoi liittoaan senkin jälkeen, kun mies jäi kiinni raiskausyrityksestä avioliiton aikana, sekä pedofiliasta ja insestistä. Jälleen syy oli sama. Vaimo ei eronnut, sillä eihän eroaminen ole sopivaa. Mutta nuo muut asiat sitten vissiin on, vaikka ne on kyllä ihan jopa suomen laissakin kiellettyjä!

Hyvä, että nykyään on mahdollisuus erota. Ja jopa helppo mahdollisuus. En soisi kenellekään pakkoa jäädä liittoon, jossa on paha olla.
 
  • Tykkää
Reactions: Minni:)
noh tuota
Koska naiset ei enää suostu nyrkin ja hellan väliin.

Mun lähipiiriini kuuluu vieman varttuneempi pari, joka eli vuosikausia avioliitossa. Mies hakkasi vaimoaan minkä kerkesi, mutta vaimo ei ottanut eroa (ennen kuin vasta vuosi sitten, lähes 40 avioliittovuoden jälkeen) koska hällä oli sellainen "kasvatus", että jos naimisiin mennään, naimisissa pysytään.

Toinen pari lähipiiristä jatkoi liittoaan senkin jälkeen, kun mies jäi kiinni raiskausyrityksestä avioliiton aikana, sekä pedofiliasta ja insestistä. Jälleen syy oli sama. Vaimo ei eronnut, sillä eihän eroaminen ole sopivaa. Mutta nuo muut asiat sitten vissiin on, vaikka ne on kyllä ihan jopa suomen laissakin kiellettyjä!

Hyvä, että nykyään on mahdollisuus erota. Ja jopa helppo mahdollisuus. En soisi kenellekään pakkoa jäädä liittoon, jossa on paha olla.
Jos huomasit niin aloituksessakin sanottiin, että ei ap tarkoita kuvailemasi kaltaisia liittoja. En usko että kukaan laittaa rinnakkain liittoja jossa saadaan turpaan ja liittoja jossa vaan kyllästyy.

Mä uskon että ihmisten kasvava itsekeskeisyys on iso syy moniin eroihin.
 
Jos huomasit niin aloituksessakin sanottiin, että ei ap tarkoita kuvailemasi kaltaisia liittoja. En usko että kukaan laittaa rinnakkain liittoja jossa saadaan turpaan ja liittoja jossa vaan kyllästyy.

Mä uskon että ihmisten kasvava itsekeskeisyys on iso syy moniin eroihin.
En itse asiassa huomannut. Luin vain aloituksen otsikon, en viestisisältöä.

Mutta mun nähdäkseni sekin on täysin loistava syy eroon, jos kyllästyy. Ja itsekeskeisyys voi olla myös hyvästä, eikä aina pahasta.
 
Koska naiset ei enää suostu nyrkin ja hellan väliin.

Mun lähipiiriini kuuluu vieman varttuneempi pari, joka eli vuosikausia avioliitossa. Mies hakkasi vaimoaan minkä kerkesi, mutta vaimo ei ottanut eroa (ennen kuin vasta vuosi sitten, lähes 40 avioliittovuoden jälkeen) koska hällä oli sellainen "kasvatus", että jos naimisiin mennään, naimisissa pysytään.

Toinen pari lähipiiristä jatkoi liittoaan senkin jälkeen, kun mies jäi kiinni raiskausyrityksestä avioliiton aikana, sekä pedofiliasta ja insestistä. Jälleen syy oli sama. Vaimo ei eronnut, sillä eihän eroaminen ole sopivaa. Mutta nuo muut asiat sitten vissiin on, vaikka ne on kyllä ihan jopa suomen laissakin kiellettyjä!

Hyvä, että nykyään on mahdollisuus erota. Ja jopa helppo mahdollisuus. En soisi kenellekään pakkoa jäädä liittoon, jossa on paha olla.
Just olin tätä samaa tulossa kirjottamaan. Se on todellakin ainoastaan hyvä, että on mahdollisuus erota huonosta liitosta. Enkä tarkoita niitä normaaliin elämään kuuluvia ylä-ja alamäkiä vaan ihan jatkuvaa, rakkaudetonta liittoa.

Nykyään ei ole enää mikään kauhistus ja häpeä erota ja se on taloudellisesti mahdollista.
 
Eiymmärrä
Mun tuttava piirissä on juurikin sellaisia, kun arki on tylsää, kumppani ei koskaan yllätä, no kun vauva-arki on niin rankkaa eikä toi osallistu ollenkaan jne.. Mielummin rikotaan perhe, kun yritettäisi vielä kovemmin saada kummallekin osapuolelle hyvä olo ja rauha maahan? Esim. Pariterapia ei kiinnosta ketään, mistään ei olla valmiita tinkimään. Mä olen sitä mieltä, että naimisiin mentäessä toisen kyllä jo tuntee ja erinäiset piirteet ovat jo esille tulleet. Ei ihminen voi yhtäkkiä muuttua niin kamalaksi, ettei mitään olisi enää tehtävissä?

En ole mikään erityisen uskonnollinen, mutta eikö lupauksella "myötä ja vastoinkäymisissä" tarkoiteta enää mitään? Eikö haaveillakaan enää siitä, että saa jakaa ja vanheta koko loppuelämässä jonkun yhden ja saman kumppanin kanssa?
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Eiymmärrä;29794066:
Mun tuttava piirissä on juurikin sellaisia, kun arki on tylsää, kumppani ei koskaan yllätä, no kun vauva-arki on niin rankkaa eikä toi osallistu ollenkaan jne.. Mielummin rikotaan perhe, kun yritettäisi vielä kovemmin saada kummallekin osapuolelle hyvä olo ja rauha maahan? Esim. Pariterapia ei kiinnosta ketään, mistään ei olla valmiita tinkimään. Mä olen sitä mieltä, että naimisiin mentäessä toisen kyllä jo tuntee ja erinäiset piirteet ovat jo esille tulleet. Ei ihminen voi yhtäkkiä muuttua niin kamalaksi, ettei mitään olisi enää tehtävissä?

En ole mikään erityisen uskonnollinen, mutta eikö lupauksella "myötä ja vastoinkäymisissä" tarkoiteta enää mitään? Eikö haaveillakaan enää siitä, että saa jakaa ja vanheta koko loppuelämässä jonkun yhden ja saman kumppanin kanssa?
Jotkut suhteet vaan on sisältä niin tyhjiä että ero on parempi ratkaisu kun mitkään terapiat. Tosin olen sitä mieltä että lasten pikkulapsiaika kannattaisi purra hampaita ja pysyä yhdessä. Mutta pidemmän päälle en ymmärrä miksi pitäis väkisin olla suhteessa ihmisen kanssa jota kohtaan ei tunne mitään. Enkä usko että miljoona parisuhdeterapiatuntiakaan tuollaista yleensä pelastaa.
 
juuuu
Koska mennään yhteen väärän ihmisen kanssa hätäpäissään täysin heppoisin perustein. Toisaalla on nämä jotka eroaa heti, kun ei ooko ajan olekaan joka päivä onnellinen ja rakastunut. Eroaminen pitäs olla huomattavasti nykyistä vaikeampaa.
 
Eiymmärrä
Jotkut suhteet vaan on sisältä niin tyhjiä että ero on parempi ratkaisu kun mitkään terapiat. Tosin olen sitä mieltä että lasten pikkulapsiaika kannattaisi purra hampaita ja pysyä yhdessä. Mutta pidemmän päälle en ymmärrä miksi pitäis väkisin olla suhteessa ihmisen kanssa jota kohtaan ei tunne mitään. Enkä usko että miljoona parisuhdeterapiatuntiakaan tuollaista yleensä pelastaa.
Miksiköhän ihmisen kanssa, jota kohtaan ei tunne mitään, on ylipäätänsä menty naimisiin? Eiköhän alttarille astuessa tiedä minkälaisen ihmisen kanssa on, ja on ajateltu pysyä yhdessä koko loppuelämä.
 
ccddd
Naisten taloudellinen tilanne myös eron jälkeen helpottaa eroja huomattavasti, eikä se edes minusta ole huonoasia. Miksi kaikki asiat pitäisi yrittää vain kestää/sietää.
 
"Jenis"
Yhteiskunta ei enää pyöri ydinperheen ympärillä - ihmisillä on muitakin vaihtoehtoja. Ja mun mielestä se on vain hyvä, joskin lapsiperheiden soisi pysyvän yhdessä lähinnä niitten lasten takia.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Eiymmärrä;29794118:
Miksiköhän ihmisen kanssa, jota kohtaan ei tunne mitään, on ylipäätänsä menty naimisiin? Eiköhän alttarille astuessa tiedä minkälaisen ihmisen kanssa on, ja on ajateltu pysyä yhdessä koko loppuelämä.
Joskus on tunnettu jotain tuota henkilöä kohtaan. Ajatukset muuttuu joskus.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Eiymmärrä;29794172:
Tunteet on kiinni myös omasta tahdosta. Ei syvä rakkaus noin vain katoa.
Eihän kaikki tunne syvää rakkautta ensimmäistä puolisoaan kohtaan. Sitä vaan luulee suuremmaksi alussa, mutta myöhemmin voi tavata jonkun enemmän oikean itselleen jota kohtaan tuntee enemmän kuin on osannut kuvitella olevan mahdollistakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eiymmärrä;29794066:
En ole mikään erityisen uskonnollinen, mutta eikö lupauksella "myötä ja vastoinkäymisissä" tarkoiteta enää mitään? Eikö haaveillakaan enää siitä, että saa jakaa ja vanheta koko loppuelämässä jonkun yhden ja saman kumppanin kanssa?
Enpä tiedä onko tuo aiemmin nähty jonain romanttisena haaveen täyttymyksenä. Lähinnä kyseessä on kirkon antama määräys aikana, jolloin se hallitsi ihmisten elämää melko kokonaisvaltaisesti.
 

Yhteistyössä