Neuvolan turha huoli?

Olen 25 vuotias ja odotan esikoistamme rv 17+0 :) Itselläni on taustalla aiempaa syömishäiriöongelmaa joka kuitenkin korjaantui ennen raskauden alkua. Olen 170cm pitkä ja painoin rv 4 60kg eli normaali paino.

Tällä hetkellä painoni on 67kg mikä tuntuu "uskomattomalta" koska maha ei edes näy vielä ollenkaan eikä näytä ulospäin että olisin lihonut. Painonnoususta huolimatta neuvolassa kirjoittivat lähetteen ravitsemusterapiaan koska raskauteni ei vielä näy ulospäin (kuulemma pitäisi jo hieman näkyä) ja painostani 5,5kg tuli rv 8 mennessä, sen jälkeen noussut vain reilun kilon. Painon pitäisi kuulemma nousta jatkossa enemmän ja koko raskauden aikana noin 15kg.
Olen kuitenkin syönyt normaalia terveellistä kotiruokaa nälän mukaan ja liikkunut normaalisti joten itse en ole huolissani painon tai mahan kasvun suhteen.

Haluaisin tietää kuinka teillä muilla on suhtauduttu painoasioihin neuvolassa ja tarvitseeko "mahattomuudesta" huolestua vielä tässä vaiheessa?
 
"Myy"
Esikoista odottaessani neuvolan tätä valitti joka kerta viidennelle kuulle asti, kun minulla ei juurikaan paino noussut. Sitten lopun aikaa se valitti että paino nousi liikaa kun humpsahti sellaset 25kg. Lapsi oli terve ja minä myös. Asiat eivät ole aina mustavalkoisia, eikä kaikki mene käyrien mukaan. Kohdalleni on kait vain sattunut aika rasittavia neuvolan tätejä odostusaikana.
 
Mitä?
No minä olen kaikissa kolmessa raskaudessa saanut painoa 10 raskauskiloa. Kertakaan ei olla naputettu että se olisi liian vähän. Sullahan on ihan normaalisti tullut painoa...
 
Zbvs
En olisi vielä huolissaan. Mulla esikoista odottaessa maha pullahti kunnolla vasta suurinpiirtein tuossa vaiheessa. Samoin paino lähti nousuun vasta rv 20 jälkeen. On varmaankin hyvä käydä siellä ravitsemusterapeutilla, mutta en olis huolissaan. Kyllä ehdit vielä painoa kerätä.
 
"rrrr"
Toisaalta jos mitään ongelmaa ei ole, niin mitä vaikka kävisitkin. Tiedät varmasti itsekin että syömishäiriö on salakavalakin tauti. Joka hallitsee helposti mieltä. Olen itsekin anorektikko. Vaikkakin nyt terve, mutta sairaus elää minussa varmasti aina. Nyt minä olen herrana ja pidän aisoissa sairauttani. Sitä on vaan helppo itselle " huijata" että kaikki menee hyvin, silti kontrolli ruokaan on kova.

Mä sain ohjeistusta raskausaika omasta pyynnöstäni. Mua jotenkin helpotti kun oli määritelty mitä mun pitää syödä. Silloin oma, helposti valtaa ottava kontrolli ei voinnut ottaa valtaa. Mulla oli lupa syödä.
M

Mä en usko että sua halutaan leimata tms. Vaan sinusta ja ihanasta vauvastasi välitetään. Halutaan varmistaa että kaikki on hyvin ja selviät kaikista hormoonityrskyistä voittajana. Tsemppiä.älä ole huolissasi!
 
vvvvvvvvv
Mulla tuli ekassa raskaudessa painoa vajaa 6kg
Tokassa vajaa 7kg
Kolmannessa 8kg


Eikä mulle kukaan ole sanonnu painosta mitään neuvolassa millään kerralla . En ole edes ylipainoinen.
Turvotusta oli alusta jokaisessa mutta se laski ja kolmannessa raskaudessa vielä rv 30 pystyin peittää raskauden että sitä ei huomattu. Tosin oli talviaika :)
 
denv
Kaikki voi olla hyvin, mutta eihän käynnistä ravitsemusterapeutilla mitään haittaa ole. Ihmisillä on hyvin erilaisia käsityksiä normaalista syömisestä ja normaalista liikkumisesta. Etenkin syömishäiriötaustalla tuo kuva voi olla vääristynyt. Sinä siis saatat syödä ja liikkua ihan oikein, mutta on myös mahdollista että näissä asioisssa on jotakin raskaudelle haitallista ja sitä voi olla itse hankala arvioida oikein ja rehellisesti.
 
hmmmm
Ei neuvolasta ketään huvikseen mihinkään tutkimuksiin lähetellä, jokin kohonnut riski johonkin on aina silloin kun lähetellään ja halutaan selvittää ja varmistaa että onko vai eikö aihetta huoleen. Siis saattaa hyvin olla että kaikki on ok, mutta saattaa myös olla että on jotain häikkää. Suomessa on hyvä olla raskaana ja saada vauva, kun pidetään huolta ja tutkitaan ajoissa. Jos aina löytyisi jotain kun tarkemmin tutkitaan, niin heräisi vahva epäilys että seulat ei toimi.
 
laiha
Mä olin 173/53 ennen raskautta. Ei ollut syömishäiriötä, en vaan saanut painoa nostettua. Juttelin painosta ja painonnoususta terkan kanssa ja sanoin, että tähtään siihen että pano nousee 20 kg ;) Paino alkoi kunnolla nousta vasta rv 20 jälkeen, tulikohan sitä ennen kilo tai kaksi.. Siitä nousi sitten kunnolla, lopulla oli 18 kg noussut - osa oli kyllä turvotusta.
Ei koskaan ilmaistu mitään huolta tähän liittyen. Ravitsemusterapeutille menisin kyllä mielelläni, jospa sieltä saisi apua painon nousuun. Imetyksen myötä nimittäin paino taas laski kuin lehmän häntä, ja nyt vakiintunut 55 kiloon..
 
tääh
Ei kai raskauden tarvi vielä noin aikaisin näkyäkään. Ei mulla ainakaan näkynyt koskaan ennen 30. viikkoa eikä senkään jälkeen juuri yhtään. Painoa tuli rakauksien aikana 6 - 8 kg.
 
"Shh"
Minulle tuli koko raskausaikana molemmilta lapsista 10-12kg. Lähtöpaino oli noin 50kg. Mielestäni neuvolassa hösöttävät nyt liikaa. Niin ja ekasta kävin rakenneultrassakaan vkolla 20 eikä mikkn mahani juurikaan silloin vielä näkynyt. Sä oot pitkäkin, ihan on normaalia ettei näy noilla viikoilla!
 
täsmäsyy
Ei neuvolasta ketään huvikseen mihinkään tutkimuksiin lähetellä, jokin kohonnut riski johonkin on aina silloin kun lähetellään ja halutaan selvittää ja varmistaa että onko vai eikö aihetta huoleen. Siis saattaa hyvin olla että kaikki on ok, mutta saattaa myös olla että on jotain häikkää. Suomessa on hyvä olla raskaana ja saada vauva, kun pidetään huolta ja tutkitaan ajoissa. Jos aina löytyisi jotain kun tarkemmin tutkitaan, niin heräisi vahva epäilys että seulat ei toimi.
No ohnan aika ysein käynyt niin, et Obsidania syöneet ovat sairastuneet suolistotulehdukseen. Se ON niin usein tapahtunut, mut sit vaan sanotaan, et raskaus laukaisi taudin:-(
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2097788-mikahan-vaivaa-6-vuotiasta-poikaa/sivu24.html
 
"hello"
Joko valitetaan siitä ettei neuvola reagoinut, tai sitten siitä että reagoi. Ole iloinen siitä että saat mahdollista apua. Sinun tilanteessa tuskin on mitään ongelmaa, enkä huolehtisi asiasta. Kävisin siellä ravitsemusterapiassa toteamassa että kaikki on hyvin ja jatkaisin normaalia elämää.
 
:-(
[QUOTE="hello";29798161]Joko valitetaan siitä ettei neuvola reagoinut, tai sitten siitä että reagoi. Ole iloinen siitä että saat mahdollista apua. Sinun tilanteessa tuskin on mitään ongelmaa, enkä huolehtisi asiasta. Kävisin siellä ravitsemusterapiassa toteamassa että kaikki on hyvin ja jatkaisin normaalia elämää.[/QUOTE]

No ei ne ravitsemusterpiat yksinkertaisesti osaa auttaa, kerron ikävistä kokemuksista:
Simmons
 
vierasss
Ihan normilta sun tilanne kuulostaa. Minusta ei paljoa näkynyt ulospäin missään raskaudessa. About samat mitat kuin sinulla. Painonlisäys 8-10-12 kg luokkaa. Toki lapset ei mitään jättiläisiä olleetkaan vaan ennemminkin pirpanoita. Syy siihen kuitenkin ollut verenpaineessa, ei syömisissä.
 
vierass
Suosittelen tuota käyntiä avoimin silmin ja ilman turhia ennakkoasenteita. On hyvä että neuvolasta lähetään varuiksi tutkimuksiin sen sijaan että oltaisiin myöhässä.

Mitä tulee tuohon painonnousuun; mä olen 174 cm pitkä ja mulle valitettiin koko raskauden ajan että vatsa kasvaa liian vähän . Painoa mulle tuli raskauden aikana 10 kg lisää.

Mulla oli tuttava samaan aikaan raskaana, laskettuun aikaan oli 5 pv:n ero. Hänellä pituutta 165 cm. Olemme molemmat hoikkia. Jossain vaiheessa raskautta meistä otettiin kuva jossa seisomme selät vastakkain. Hänen vatsansa on lähes tupla mun raskausvatsaan verrattuna.

Synnytimme 6 päivän välein- molemmat noin 2 viikkoa yliajalla. Kaverin tyttö painoi 2.580 g ja mun tyttl painoi 3.250 g. Joten se siitä vatsankasvun korreloitumisesta lapsen kokoon.
 
vierailija
En olisi vielä huolissaan. Mulla esikoista odottaessa maha pullahti kunnolla vasta suurinpiirtein tuossa vaiheessa. Samoin paino lähti nousuun vasta rv 20 jälkeen. On varmaankin hyvä käydä siellä ravitsemusterapeutilla, mutta en olis huolissaan. Kyllä ehdit vielä painoa kerätä.
OT mut olet huolissasi. Hän on huolissaan. Minä olen huolissani. Ei pidä olla huolissaan vaikka olemme huolissamme kun te ette osaa olla huolissanne🎨
 

Yhteistyössä