Muita gradun kirjoittajia paikalla?

  • Viestiketjun aloittaja "Myy"
  • Ensimmäinen viesti
htess
Täällä aloitettu siten, että aihe on valittu ja graduopas kohta luettu. Tuntuu ihan kamalalta urakalta, mutta eikait se auta kuin alkaa pakertaa... Teetkö laadullisen vai määrällisen tutkimuksen? Joko on aineisto kasassa, vai kirjoitatko nyt teoreettista viitekehystä? Minkälainen aikataulu sulla on? Mun pitäis saada marraskuuhun mennessä valmiiksi, kuukauden päästä jo seminaari, jaiks...
 
nrr
Eipä tuo nyt niin kummoinen ole, jos ei mahdottomia arvosanoja vaadi. Etsii vain artikkeleita, suomentaa sieltä täältä pätkiä, jotka liittyy aiheeseen ja pikku hiljaa homma etenee.
 
htess
Eipä tuo nyt niin kummoinen ole, jos ei mahdottomia arvosanoja vaadi. Etsii vain artikkeleita, suomentaa sieltä täältä pätkiä, jotka liittyy aiheeseen ja pikku hiljaa homma etenee.
Mulle maksetaan sen teosta palkkio, jos arvosana on hyvä, joten kyllä tämä aika kummoinen on... ja jos miettii, että hyvä gradu on sellaiset 50-70 sivua pitkä niin aika monta artikkelia, joista pätkiä otat, täytyy kerätä... ;)
 
"Myy"
Vaikuttaa olevan aika paljon kiinni siitä mihin tiedekuntaan gradua tekee, että millasia vaatimuksia sille on. Toisissa päästään vähemmällä työmäärällä.

Teen laadullista tutkimusta ja valmista pitäisi olla tässä kuukauden sisällä. Eli järjetöntä kiirettä pitää. On kuitenkin muitakin velvotteita elämässä, kuin vain tämä gradu. Viimestä lukua kirjota, sitten pitää vielä tekstiä muokata ja ulkoasua viilata. Voin muuten kertoa että johdanto ja kaks viimestä lukua on olleet mulla kaikista työläimmät kirjottaa!
 
"Myy"
Minulla on ollut sellainen tavoite, että ei ihan rimaa hipoen, kun haluan jättää avoimeksi mahdollisuudeksi vielä väikkärin tekemisen. En nyt juuri siihen halua alkaa, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Meillä on arviointi jo 1-5 eikä enää vanhoilla termeillä, joten pitäisi kait ainakin 3 saada jos meinaa joskus väitöstutkimusta päästä tekemään. Tällainen mielikuva ainakin mulla on.

On tosiaan karissut kunnianhimoa aika paljon matkan varrella. Olen aina ollut sellainen että vaadin itseltäni paljon, nyt en enää tähtää siihen 5 suoritukseen. Katsotaan miten käy.
 
YAMK
Tein just YAMK työn joka siis laajuudeltaan vastaa gradua. Osa tehtävästä vaan on sitä kehittämistä työelämään, eli samat teoreettiset viitekehykset, menetelmät, aineistot yms mutta sitten se kehittämisosio. Yllättävän helposti sain kasaan, vaikka aihe oli sellainen, että vieraskielisistä meteriaaleista ei suurta iloa ollut. Sivuja oli vajaat 80 + liitteet. Siihen hommaan on vaan ryhdyttävä, ei auta tuskailla sen asian kanssa. Ja arvosana oli hyvä.
 
"Myy"
Näinhän se on YAMK. Juuri noin YAMK tutkinto ja gradu lähtökohtaisesti eroavat. Luulen että minullakin olisi se käytännön kehittämisen kautta tehtävä työ tullut nopeammin, kuin tämä. Tässä on tietyissä tutkimusmenetelmällisissä pähkäilyissä mennyt yllättävän kauan.
 
YAMK
No mullakin sitä kehittämistä on kuvattuna muutama sivu, vaikka käytännössä se oli tehtävä. Menetelmät pähkätään ja kuvataan kuten gradussakin. Se kehittäminen on vähän niin kuin johtopäätöksiä, ainakin mun työssäni, jossa kehitin kehittämissunnitelman ja johtamiskuttuuria.. MUtta se toki oli "helppoa", että hommasta josta tykkää on helpompi innostua kun jostain, mikä on liian teoreettista kaikkineen.
 
htess
Onko muita gradun kirjoittajia, minäkin kiinnostuneena lueskelen missä vaiheessa muut on ja varsinkin, kauanko työhön on lopulta saatu uppoamaan aikaa? Itselläni on aika tiukka proffa ohjaajana, pelottaa sekin että miten rankalla kädellä se mut aina teilaa... :D
 
Huk
Tein just YAMK työn joka siis laajuudeltaan vastaa gradua. Osa tehtävästä vaan on sitä kehittämistä työelämään, eli samat teoreettiset viitekehykset, menetelmät, aineistot yms mutta sitten se kehittämisosio. Yllättävän helposti sain kasaan, vaikka aihe oli sellainen, että vieraskielisistä meteriaaleista ei suurta iloa ollut. Sivuja oli vajaat 80 + liitteet. Siihen hommaan on vaan ryhdyttävä, ei auta tuskailla sen asian kanssa. Ja arvosana oli hyvä.
En oikein usko, että YAMK-työ voisi mitenkään vastata gradua, sillä missä ihmeen välissä vuoden pituisessa koulutuksessa ehdittäisiin opiskella teoriaa tarpeeksi?? Niin ja tehdä se "gradua vastaava" lopputyö. :D
 
htess
En oikein usko, että YAMK-työ voisi mitenkään vastata gradua, sillä missä ihmeen välissä vuoden pituisessa koulutuksessa ehdittäisiin opiskella teoriaa tarpeeksi?? Niin ja tehdä se "gradua vastaava" lopputyö. :D
Itse mietin samaa, mutta en uskaltanut sanoa.. kaikki kunnia YAMK:n käyneille, mutta ei nyt kuitenkaan verrata vuoden mittaista rupeamaa maisterin tutkintoon.
 
Nrr
Mulle maksetaan sen teosta palkkio, jos arvosana on hyvä, joten kyllä tämä aika kummoinen on... ja jos miettii, että hyvä gradu on sellaiset 50-70 sivua pitkä niin aika monta artikkelia, joista pätkiä otat, täytyy kerätä... ;)
Olihan noita artikkeleita toista sataa. Ja sivuja sen 70, mutta eipä tuo mahdoton homma ollut. Toki se jotain mittaa ja tunnen henkilöitä, jotka sitä eivät ole saaneet kasaan. Voivat olla korkeallakin työlämässä, mutta huomaa selvästi, että heiltä puuttuu kyky keskittyä kokonaisuuksiin.
 
"harmaa"
Eipä tuo nyt niin kummoinen ole, jos ei mahdottomia arvosanoja vaadi. Etsii vain artikkeleita, suomentaa sieltä täältä pätkiä, jotka liittyy aiheeseen ja pikku hiljaa homma etenee.
Oletkohan nyt ymmärtänyt ihan oikein, mitä pro gradu tarkoittaa? Ei siinä ole tarkoitus yhdistellä suomennettuja pätkiä muiden artikkeleista, vaan tehdä omaa analyysia. Missä tiedekunnassa tuollaisen gradun voi muka kopi... eikun kirjoittaa? Ei menisi ainakaan meillä läpi.
 
"harmaa"
Mulla on gradun viimeistely kesken. Parin viikon päästä pitäisi olla valmista. Mutta nytkin vaan täällä kaksplussalla seikkailen... Potkaiskaa joku mua vähän perseelle. :D
 
htess
Olihan noita artikkeleita toista sataa. Ja sivuja sen 70, mutta eipä tuo mahdoton homma ollut. Toki se jotain mittaa ja tunnen henkilöitä, jotka sitä eivät ole saaneet kasaan. Voivat olla korkeallakin työlämässä, mutta huomaa selvästi, että heiltä puuttuu kyky keskittyä kokonaisuuksiin.
Sun eka kommentti kuulosti jokseenkin väheksyvältä. Toista sataa artikkelia on ihan jotain muuta kuin lukaista muutama artikkeli ja käännellä pätkiä tekstistä...
Ja eniten tuo työ vaatii varmasti sitä teorian tuntemista, ainakin näin omalla kohdallani. Eli lukemista, lukemista ja lukemista. Ja sitten tietty niitä perslihaksia kirjoittaa kaikki olennainen. Ja itsekin tunnen pari tyyppiä, jotka ei vaan ole saaneet työtä tehtyä, eli ei se nyt ihan itsestäänselvä juttu ole sen pakertaminen, vaikka yliopistoon olisi päässytkin.
 
YAMK
En oikein usko, että YAMK-työ voisi mitenkään vastata gradua, sillä missä ihmeen välissä vuoden pituisessa koulutuksessa ehdittäisiin opiskella teoriaa tarpeeksi?? Niin ja tehdä se "gradua vastaava" lopputyö. :D
No tuota, koska mäkin olen opiskellut ensin 3,5 v sitä AMK tutkintoa ja mistäs sä sait päähäsi että YAMK tutkinto kestää vuoden?? Mutta en käy tästä kinaamaan, se on loputon tie. MUlla sattuu olemaan myös se yliopistotutkinto joten enpä niissä suurta eroa näe. Toisessa painotetaan niitä tietoja, joita työelämässä tarvitsee ja toisessa sitä teoriaa. Jokainen valitkoon sen itselleen sopivan tien. Ja kun lukee noita valmiita töitä osa on parempia kun gradut, osa on aika surkeita, mutta niin osa graduistakin.
 
htess
No tuota, koska mäkin olen opiskellut ensin 3,5 v sitä AMK tutkintoa ja mistäs sä sait päähäsi että YAMK tutkinto kestää vuoden?? Mutta en käy tästä kinaamaan, se on loputon tie. MUlla sattuu olemaan myös se yliopistotutkinto joten enpä niissä suurta eroa näe. Toisessa painotetaan niitä tietoja, joita työelämässä tarvitsee ja toisessa sitä teoriaa. Jokainen valitkoon sen itselleen sopivan tien. Ja kun lukee noita valmiita töitä osa on parempia kun gradut, osa on aika surkeita, mutta niin osa graduistakin.
Jos sulla olis gradu tehtynä, olisit kirjoittanut siitä. Eli enpä usko nyt tällä kertaa, että puhut totta. En siltikään väheksy YAMK:n tai AMK:n käyneitä, mutta miksi ihmeessä pitäisi alkaa nostamaan itseään samalle tasolle jos tutkinnot kuitenkin selkeästi eroavat? Ihan sama kuin ammattikoulun käynyt alkaisi vertaamaan itseään amk:n käyneeseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Huk
No tuota, koska mäkin olen opiskellut ensin 3,5 v sitä AMK tutkintoa ja mistäs sä sait päähäsi että YAMK tutkinto kestää vuoden?? Mutta en käy tästä kinaamaan, se on loputon tie. MUlla sattuu olemaan myös se yliopistotutkinto joten enpä niissä suurta eroa näe. Toisessa painotetaan niitä tietoja, joita työelämässä tarvitsee ja toisessa sitä teoriaa. Jokainen valitkoon sen itselleen sopivan tien. Ja kun lukee noita valmiita töitä osa on parempia kun gradut, osa on aika surkeita, mutta niin osa graduistakin.[/

Kerro tarkemmin miten gradu ja YAMK-työ eroavat/ovat samanlaisia? Mikä oli pääaineesi/oppialasi? Kauanko YAMK-tutkinto kestää ellei vuotta? Onko niitä eripituisia, koska tuttavani aloitti juuri vuoden mittaisen rupeaman.
 
No tuota, koska mäkin olen opiskellut ensin 3,5 v sitä AMK tutkintoa ja mistäs sä sait päähäsi että YAMK tutkinto kestää vuoden?? Mutta en käy tästä kinaamaan, se on loputon tie. MUlla sattuu olemaan myös se yliopistotutkinto joten enpä niissä suurta eroa näe. Toisessa painotetaan niitä tietoja, joita työelämässä tarvitsee ja toisessa sitä teoriaa. Jokainen valitkoon sen itselleen sopivan tien. Ja kun lukee noita valmiita töitä osa on parempia kun gradut, osa on aika surkeita, mutta niin osa graduistakin.
Tuosta huomaakin sen Sinun sivistyksen tason… Et ole päivääkään opiskellut yliopistossa.
 
iu
[QUOTE="harmaa";29795165]Oletkohan nyt ymmärtänyt ihan oikein, mitä pro gradu tarkoittaa? Ei siinä ole tarkoitus yhdistellä suomennettuja pätkiä muiden artikkeleista, vaan tehdä omaa analyysia. Missä tiedekunnassa tuollaisen gradun voi muka kopi... eikun kirjoittaa? Ei menisi ainakaan meillä läpi.[/QUOTE]
No kyllä mäkin aattelin, että jos gradun tekeminen on nykyään tätä, niin kyllä kummalta kuulostaa.

Me aikoinaan tuotettiin sen sata sivua OMAA TUTKIMUSTA teoreettisen viitekehyksen määrittelyn LISÄKSI, jotta edes jostain arvosanoista päästiin puhumaan. Että muutaman kymmenen sivun referaatit olis graduja... unissas ehkä?
 
"wieras"
"Itse mietin samaa, mutta en uskaltanut sanoa.. kaikki kunnia YAMK:n käyneille, mutta ei nyt kuitenkaan verrata vuoden mittaista rupeamaa maisterin tutkintoon."

Tätähän tässä ketjussa ei kysytty, mutta kyllä YAMK-tutkinto rinnastetaan ylempään korkeakoulututkintoon.

Tiedän että yliopiston käyneille se ottaa koville, mutta näin asia vaan on. Ja turha tulla,selittämään että kyllä ne yliopiston käyneet ovat pätevämpiä, koska se on täyttä paskaa. Molemmilla tutkinnoilla pitää pystyä hoitamaan samaa hommaa, joten se siitä.

Ja jos alempi amk-tutkinto on sen noin neljä vuotta, niin se vuosi tai kaksi siihen päälle tekee sitten sen viisi tai kuusi vuotta yhyeensä, jos ette itse osaa laskea. Sorry kullanmurut, kun piti nyt teille tuottaa pettymys.
 

Yhteistyössä