Missä vaiheessa sinulla alkoi menkat vauvan

  • Viestiketjun aloittaja "jees"
  • Ensimmäinen viesti
"jees"
syntymän jälkeen??

Täällä vikat tulivat elokuussa 2012, eikä ole sen jälkeen näkynyt - ei kuulunut. Viime keväänä syntyi pikkuinen ja imetän häntä vieläkin.

Tulevatko menkat vasta, kun olen lopettanut imetyksen?

Ja ei kai tämmöinen väli ole haitasta, kun ei ole menkkoja siis vielä ollut vauvan syntymän jälkeen?
 
Heti jälkivuodon perään tuli kuukautiset ja alkoivat taas säännöllisinä.
Imetin 1,5 vuotta, eli itselläni imetys ei vaikuttanut kuukautisiin.

Monilla ne palaa kuitenkin vasta imetyksen loputtua, eli ei mitään hätää. Ei ole haitallista.
 
imetys
imetys voi tosiaan estää kuukautisten alkamisen - käytetäänhän sitä vähän ehkäisykeinonakin ainakin kehitysmaissa yms. Joten ei mitään syytä huoleen. Itsellä ekan lapsen jälkeen ei kuulunut ehkä imetyksestä johtuen puoleentoista vuoteen vaikka imetin vuoden, toisen kohdalla taas alkoivat kun lapsi oli 9kk vaikka imetinkin häntä edelleen.
 
"näin meillä"
N. Kuukausi imetyksen lopetuksen jälkeen eli n. 8kk synnytyksestä. Toisen kohdalla ei oo alkanu vieläkään (10kk symnytyksestä), eikä varmaan alakaan kun asennutin hormoonikierrukan n. 5kk sitten.
 
mulla meni näin
Ekasta 7kk kuluttua, vaikka imetin 1v3kk ikään saakka.

Toinen on syntynyt toukokuussa-13 ja yhdet menkat on nyt ollut, eli vähän yli 10kk meni. Imetän vieläkin muutaman kerran päivässä.

Mulla ratkaisevin tekijä on ollut yöimetysten jääminen yhteen kertaa aamupuolelle yötä tai kokonaan pois. Silloin on kierto yleensä startannut uudestaan.
 
5kk synnytyksestä alkoi menkat, imetin vuoden ikään mutta lapsi söi tuolloin myös kiinteitä eli imetys oli jo vähentynyt sekä yöllä että päivällä.

Yhdet menkat tuli vaan kun siitä sitten raskauduin eli en tiedä olisko ne jatkuneet säännöllisinä, mutta ainakin ovuloin :p
 

Yhteistyössä