Millainen on lähivanhemman tiedotusvastuu etävanhemmalle?

  • Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti
Kysymys
Siis mitä kaikkea pitää/täytyy lähivanhemman tiedottaa etävanhemmalle?
- Alle kouluikäisten kohdalla?
- kouluikäisten kohdalla?

Minkä verran voisi olettaa että etävanhempi hankkii tietoa itse jos se on saatavilla?

Esim. täytyykö etävanhemman tehdä yhteenveto koulun ja päiväkodin tiedotteista yms. lapsen mukaan jos samat asiat näkyvät ko. paikkojen verkkosivuilla (entä Wilma?).
 
"hmh"
[QUOTE="Vieras.";29797012]Jokainen lukekoon wilmasta.[/QUOTE]

Kyllä. Etävanhempi voi aivan hyvin lukea asiat omilla tunnuksillaan aivan itse Wilmasta. Etävanhempi - jos on kuitenkin huoltaja - saa esim. lapsen sairauskertomuskopiot myös itselle halutessaan.
 
Riippuu varmaan aika paljon siitä, millaiset asumisolosuhteet on. Esim.kokeet on tärkeä tieto, jos lapsi vaikka 40% / 60 % etän ja lähin kesken asumassa ja lapsi käy koulua molempien luota. Wilma-tunnuksia tuskin tarttee, jos lapsi etällä vain lomat ja välimatkaa enemmän. Siinä tapauksessa lähi viinee välittää etälle tiedon esim.koulukiusaamisesta, koulumenestyksen huononemisesta tms.tärkeästä.
 
"yyhoo"
No minä tiedottelen lähinnä esim. koulumenestyksestä tai terveydentilasta, jos siinä tapahtuu jotain normaaleja kulkutauteja vakavampaa. Mulla on yksinhuoltajuus, joten eivät saa antaa mistään instansseista tietoa exälle, eli tiedotusvastuu on siis täysin mulla sen suhteen. Mutta en mä mitään arkipäiväsiä asioita ala soittelemaan, kun lapsi kuitenkin isällään käy yleensä vähintään kerran viikossa, niin kyselköön itse mitä kuuluu. Mutta eipä exää sen syvällisemmin lapsen asiat kiinnostakaan... :(
 
korjaan
[QUOTE="yyhoo";29797258] Mulla on yksinhuoltajuus, joten eivät saa antaa mistään instansseista tietoa exälle, eli tiedotusvastuu on siis täysin mulla sen suhteen. ([/QUOTE]

Itse asiassa etävanhemmalla on tiedonsaantioikeus lapsen asioita koskien, vaikka ei hän olisi huoltajakaan, mikäli tiedonsaantioikeutta ei nimenomaan ole evätty oikeudessa, mitä tapahtuu todella harvoin. Eli voi pyytää esim. alaikäisen lapsensa terveystietoja.
 
Itse asiassa etävanhemmalla on tiedonsaantioikeus lapsen asioita koskien, vaikka ei hän olisi huoltajakaan, mikäli tiedonsaantioikeutta ei nimenomaan ole evätty oikeudessa, mitä tapahtuu todella harvoin. Eli voi pyytää esim. alaikäisen lapsensa terveystietoja.
Meillä ainakin niin, että isällä ei ole mitään tiedonsaantioikeuksia ilman minun suostumustani. Tätä ei ole oikeudesta haettu eikä mihinkään käsittääkseni merkittykään, näin vain on, koska isä ei ole huoltaja eikä "päätösvaltainen" lapsen suhteen. Ainoastaan jos tiedonsaantioikeus merkitään huoltajuuspapereihin, silloin se on olemassa. Esim. neuvola ei anna isälle lapsen tietoja kysymättä minulta.

Minusta tuollaiset tiedotteet, jotka on molempien nähtävissä ja saatavilla, on sellaisia mitä ei tarvitse erikseen ilmoitella. Lapsen terveydentilan muutokset tai muut vastaavat tärkeät on taas sellaisia mistä pitää ilmoittaa.

Parhaiten ehkä toimisi jos miettii, mitä itse haluaisi lapsesta tietää jos olisi etävanhempi. Sillä periaatteella itse tiedottelen lapsen isää ja ihan hyvin on riittänyt.
 
"yyhoo"
Itse asiassa etävanhemmalla on tiedonsaantioikeus lapsen asioita koskien, vaikka ei hän olisi huoltajakaan, mikäli tiedonsaantioikeutta ei nimenomaan ole evätty oikeudessa, mitä tapahtuu todella harvoin. Eli voi pyytää esim. alaikäisen lapsensa terveystietoja.
Onko sulla antaa linkkiä esim. lakipykälään, jossa näin sanotaan? Minullekin on annettu uskoa, että exällä ei tosiaan ole oikeutta saada lapsen tietoja ilman, että olen siihen erikseen antanut suostumuksen. Ja meillä ole kerran yksi tilanne päiväkodissa, jossa siis sinänsä ei ollut mitään, mitä lapsen isä ei olis saanut tietää, mutta ihan huvikseni kysyin ylemmiltä tahoilta asiaa ja heidän lakimiehensä oli sitä mieltä, että voisin halutessani syyttää päikyn hoitajaa jostain (en siis muista mikä sen rikkeen virallinen nimi oli) rikkomuksesta, kun oli lapsen asioista isän kanssa puhunut ilman mun lupaa.
 
korjaan
[QUOTE="yyhoo";29797453]Onko sulla antaa linkkiä esim. lakipykälään, jossa näin sanotaan? Minullekin on annettu uskoa, että exällä ei tosiaan ole oikeutta saada lapsen tietoja ilman, että olen siihen erikseen antanut suostumuksen. Ja meillä ole kerran yksi tilanne päiväkodissa, jossa siis sinänsä ei ollut mitään, mitä lapsen isä ei olis saanut tietää, mutta ihan huvikseni kysyin ylemmiltä tahoilta asiaa ja heidän lakimiehensä oli sitä mieltä, että voisin halutessani syyttää päikyn hoitajaa jostain (en siis muista mikä sen rikkeen virallinen nimi oli) rikkomuksesta, kun oli lapsen asioista isän kanssa puhunut ilman mun lupaa.[/QUOTE]

Olen sairaalassa töissä ja osastollani hoidetaan lapsia. Lähtökohtaisesti lähetämme lasta koskevat epikriisit vain huoltajalle/huoltajille, mutta mikäli etävanhempi joka ei ole huoltaja haluaa epikriisin saada ja sitä pyytää, meillä ei ole oikeutta kieltäytyä tätä luovuttamasta. (mikäli huoltaja ei ole toimittanut meille oikeuden päätöstä jossa tiedonsaantioikeus on etävanhemmalta evätty).

Näin on meidän lakimies meitä ohjeistanut. Itsehän en lakimies ole, postittelen vain näitä epikriisejä.
 
Siis mitä kaikkea pitää/täytyy lähivanhemman tiedottaa etävanhemmalle?
- Alle kouluikäisten kohdalla?
- kouluikäisten kohdalla?

Minkä verran voisi olettaa että etävanhempi hankkii tietoa itse jos se on saatavilla?

Esim. täytyykö etävanhemman tehdä yhteenveto koulun ja päiväkodin tiedotteista yms. lapsen mukaan jos samat asiat näkyvät ko. paikkojen verkkosivuilla (entä Wilma?).
Meillä ei ainakaan näe päiväkodin sivuilta yhtään mitään, joten jos olisin eronnut lapsen isästä, kyllä ilmoittelisin itse. Ei varmaan mikään laki velvoita, mutta eikö se nyt ole lapsen etu, että kumpikin vanhempi on perillä hänen asioistaan? Ja miksi muutekaan pitäisi toista vanhempaa pitää informaatiopimennossa?

Jos ei kommunikointi pelaa, niin voisi perustaa jonkun reissuvihkon, johon kumpikin kirjoittaa tärkeimmät lapsen kuulumiset siltä ajalta, kun on lapsen kanssa ollut - esim. terveydentilaan, päiväkotiin/kouluun, syömisiin liittyvät jutut, ja vaikka vähän siitäkin, mitä lapsi on puuhaillut ja millä mielellä ollut (ei toki tarvi omaa yksityiselämää avata).

Ja toki Wilmasta voi kukin itse hakea, mutta esim. tapauksessa, jossa etävanhemmalla ei vaikka olisi tietokonetta, niin pitäisin vittuiluna, jos hänen edellytettäisiin lukevan lapsensa asioista jostain kirjaston koneelta. Nopsastihan ne vaikka referoi paperille, jos ei halua exän kanssa jutella.
 
Olen sairaalassa töissä ja osastollani hoidetaan lapsia. Lähtökohtaisesti lähetämme lasta koskevat epikriisit vain huoltajalle/huoltajille, mutta mikäli etävanhempi joka ei ole huoltaja haluaa epikriisin saada ja sitä pyytää, meillä ei ole oikeutta kieltäytyä tätä luovuttamasta. (mikäli huoltaja ei ole toimittanut meille oikeuden päätöstä jossa tiedonsaantioikeus on etävanhemmalta evätty).

Näin on meidän lakimies meitä ohjeistanut. Itsehän en lakimies ole, postittelen vain näitä epikriisejä.
Minusta ois perin outoa, että lapsi, jonka kohdalla olen totaali-yh ilman yhteishuoltajuutta ja lapsi kirjoilla luonani, bioisä ei ole nähnyt useampaan vuoteen, että joku instanssi lähettelisi lasta koskevia papereita tietämättäni bioisälle. Minähän olen yksin se ainut, joka voi avata pankkitilin lapselle, hakea passia, ilmoittaa lapsen kouluun jne. Mikähän valta se bioisällä ois lapsen tietoihinkaan sittn?
 
lkldkf
Exä ei juurikaan tiedä lasten asioista täällä, niin harvoin lapsia näkee, eikä se koskaan mitään kyselekään, enkä minä aina niinä harvoina hetkinä, jona nähdään pikaisesti, kaikkea muista kertoakaan. Exää ei ole koskaan kiinnostanut lasten asiat juuri laisinkaan, ei edes silloin, kun asui vielä meidän kanssa.
 
Olen sairaalassa töissä ja osastollani hoidetaan lapsia. Lähtökohtaisesti lähetämme lasta koskevat epikriisit vain huoltajalle/huoltajille, mutta mikäli etävanhempi joka ei ole huoltaja haluaa epikriisin saada ja sitä pyytää, meillä ei ole oikeutta kieltäytyä tätä luovuttamasta. (mikäli huoltaja ei ole toimittanut meille oikeuden päätöstä jossa tiedonsaantioikeus on etävanhemmalta evätty).

Näin on meidän lakimies meitä ohjeistanut. Itsehän en lakimies ole, postittelen vain näitä epikriisejä.
Aika jännä juttu. Tiedonsaantioikeus käsittääkseni on AINA evätty silloin kun sitä ei ole myönnetty. Eli jos ei papereissa lue, että tiedonsaantioikeus on olemassa, niin silloin sitä ei ole. Tässä luulossa minä olen elänyt. ? ? ?
 
kevis
ei oo oikeutta jakaa tietoa

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/konsultointi/kysymykset_ja_vastaukset/kysymysarkisto/kysymyksia-ja-vastauksia-konsultointipalvelu/vanhemman-tiedonsaantioikeus-terveydenhuollossa-2
 
vieras_yh
Itse en koe toisella vanhemmille kertomista tiedotusvastuuna vaan yhteisenä vanhemmuutena ja yhteisten lasten kasvattamisena. Meillä kaksi alle kouluikäistä lasta ja kerrotaan kyllä kaikki tärkeä lapsiin liittyvä toiselle vanhemmalle. Lapset asuvat vuoroviikoin ja aina vaihtopäivinä kirjoitetaan sähköpostilla viikon tapahtumat vanhemmalle, jonka luo lapset ovat menossa. Yleensä kerrottavaa on aika paljon, mutta jos ei ole, niin keksimällä ei tarvitse keksi. Näiden vaihtopäivien viestittelyjen lisäksi kirjoitellaan tarpeen tullen muulloinkin. Sumplitaan vasu-keskustelupäiviä ja lomia, mietitään lasten harrastuskuvioita, mietitään, miten toimia johdonmukaisesti uhmaavan lapsen kanssa, kerrotaan, jos lapsilla on ollut suruja tai jos lapset ovat kokeneet jotain erityistä. Vaihtotilanteissa tulee myös ajoittain purettua omaa mieltä, jos lasten kanssa ollut haasteita. Voisi siis sanoa, että erosta huolimatta kasvatamme lapsiamme yhdessä.
 
mä...
Olen sairaalassa töissä ja osastollani hoidetaan lapsia. Lähtökohtaisesti lähetämme lasta koskevat epikriisit vain huoltajalle/huoltajille, mutta mikäli etävanhempi joka ei ole huoltaja haluaa epikriisin saada ja sitä pyytää, meillä ei ole oikeutta kieltäytyä tätä luovuttamasta. (mikäli huoltaja ei ole toimittanut meille oikeuden päätöstä jossa tiedonsaantioikeus on etävanhemmalta evätty).

Näin on meidän lakimies meitä ohjeistanut. Itsehän en lakimies ole, postittelen vain näitä epikriisejä.
Tää on täyttä potaskaa, pääset vielä käräjille tuota menoa. "Isä", joka ei koskaan ole lastaan tavannut eikä pidä mitään yhteyttä, ei ole oikeutettu saamaan sen enempää tietoja lapsesta kuin naapurin mummokaan. Isää ja naapurin mummoa yhdistää tasan yksi asia, kumpikaan ei ole millään tavoin lapsen huoltaja.

Etävanhemmalle on erikseen merkittävä tiedonsaantioikeus sopimuksiin, jos hän haluaa saada tietoja lapsesta. Ilman merkintää ei niitä saa, kun kyseessä ei ole yhteishuolto.

Sosiaaliportti - Vanhemman tiedonsaantioikeus terveydenhuollossa
 
vierailija
Itse en koe toisella vanhemmille kertomista tiedotusvastuuna vaan yhteisenä vanhemmuutena ja yhteisten lasten kasvattamisena. Meillä kaksi alle kouluikäistä lasta ja kerrotaan kyllä kaikki tärkeä lapsiin liittyvä toiselle vanhemmalle. Lapset asuvat vuoroviikoin ja aina vaihtopäivinä kirjoitetaan sähköpostilla viikon tapahtumat vanhemmalle, jonka luo lapset ovat menossa. Yleensä kerrottavaa on aika paljon, mutta jos ei ole, niin keksimällä ei tarvitse keksi. Näiden vaihtopäivien viestittelyjen lisäksi kirjoitellaan tarpeen tullen muulloinkin. Sumplitaan vasu-keskustelupäiviä ja lomia, mietitään lasten harrastuskuvioita, mietitään, miten toimia johdonmukaisesti uhmaavan lapsen kanssa, kerrotaan, jos lapsilla on ollut suruja tai jos lapset ovat kokeneet jotain erityistä. Vaihtotilanteissa tulee myös ajoittain purettua omaa mieltä, jos lasten kanssa ollut haasteita. Voisi siis sanoa, että erosta huolimatta kasvatamme lapsiamme yhdessä.
Wau.
 
vierailija
Riippuu varmaan aika paljon siitä, millaiset asumisolosuhteet on. Esim.kokeet on tärkeä tieto, jos lapsi vaikka 40% / 60 % etän ja lähin kesken asumassa ja lapsi käy koulua molempien luota. Wilma-tunnuksia tuskin tarttee, jos lapsi etällä vain lomat ja välimatkaa enemmän. Siinä tapauksessa lähi viinee välittää etälle tiedon esim.koulukiusaamisesta, koulumenestyksen huononemisesta tms.tärkeästä.

Turha luulo että lähi antaisi mitään tietoja etälle. Minulla on se kokemus lähipiirini tapauksista että AINA lähivanhempi tekee kaikkensa että etävanhempi ei saa mitään tietoja mistään.
 
Kyllä me exän kans kerrotaan asioosta puolin ja toisin. Lapsen etuhan se on, että kummatki huoltajat tietää missä mennään. Ja jos en saa exää kiinni, niin soitan exän avovaimolle ja kerron asian hänelle. Tai hän saattaa soittaa mulle.

Miks tehdä asioosta vaikeita ku kyse kumminki lapsen edusta.
 

Yhteistyössä