Toinen nimi kutsumanimeksi?

Olen tässä miettinyt jo pidemmän aikaa, että ottaisin toisen nimen käyttöön, mutta vain kutsumanimeksi. Jos teen näin ja täytän kaavakkeen, jossa ei pyydetä kaikkia etunimiä tai alleviivaamaan kutsumanimi, niin voinko kirjoittaa etunimeksi sen kutsumanimeni? Jos nyt olisin vaikka Maija Lotta Mehiläinen ja haluaisin että mua kutsutaan Lotaksi ja tilaan jotain netistä nimellä Lotta Mehiläinen, niin löytääkö paketti perille? Siis olettaen että olen kutsumanimeni maistraattiin ilmoittanut?
Toivottavasti joku osaa vastata epäselvästä selityksestä huolimatta :)
 
"vieras."
Omista nimistä voi käyttää mitä haluaa eikä maistraattiin tarvitse ilmoittaa. Toisaalta, kun virallisesti vaihtaa nimen ja jättää vain sen yhden nimen niin säästyy selittelyltä ja ei tarvitse alleviivailla nimiä.
 
Lapsellani on toinen nimi kutsumanimenä ja kirjeet tulee hälle sillä kutsumanimellä esim.lääkäristä kun sinne on kerran kutsumanimen sanonut. Mitään ei ole hänen nimellä tilattu, mutta luulisin että tilantessa käytetään etunimeä. Luulisin että kone herjaa tilatessa toista nimeä kun se ei passaa syntymäaikaan tai osoitteeseen.
 
määä
Lapsellani on toinen nimi kutsumanimenä ja kirjeet tulee hälle sillä kutsumanimellä esim.lääkäristä kun sinne on kerran kutsumanimen sanonut. Mitään ei ole hänen nimellä tilattu, mutta luulisin että tilantessa käytetään etunimeä. Luulisin että kone herjaa tilatessa toista nimeä kun se ei passaa syntymäaikaan tai osoitteeseen.
Miksei se passaisi synt. aikaan tai osoitteeseen? Kyllä kai ne kaikki nimet siellä järjestelmässä näkyvät.
Taitaa posti muuten kulkea osoitteen perusteella aika tarkalleen nykyisin. Lapseni ovat saaneet postia jopa väärällä sukunimellä, ja itse saan naapurin postit laatikkooni, koska hänellä on jossain virheellisesti minun osoitenumeroni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja määä;29797204:
Miksei se passaisi synt. aikaan tai osoitteeseen? Kyllä kai ne kaikki nimet siellä järjestelmässä näkyvät.
Taitaa posti muuten kulkea osoitteen perusteella aika tarkalleen nykyisin. Lapseni ovat saaneet postia jopa väärällä sukunimellä, ja itse saan naapurin postit laatikkooni, koska hänellä on jossain virheellisesti minun osoitenumeroni.
Niin, en tiedä kun ei ole kokemusta. Arvelin vain.
 
"vieras."
Mulla on toinen nimi kutsumanimenä ollut aina, molemmilla etunimillä tulee postia ja kumpaa vain saatan käyttää tarpeen mukaan (esim. nettikirppareilla käytän joskus ensimmäistä nimeäni). Posti jaetaan postiosoitteen mukaan silloinkin jos nimi on kokonaan väärä, mutta molemmat etunimet on yhtä oikeita.

Mut pliis, kun lapsille nimiä annatte niin antakaa kutsumanimi ekaksi. Ei ne alleviivailut juuri auta ja esim. opiskellessa sai vääntää asiasta tuhat kertaa (opintotoimiston rekisterissä katsoivat 1. nimeä mutta henkkarin virkaa toimittavassa opiskelijakortissa luki 2. nimi, sähköpostit meni väärille ihmisille kun oletettiin olevan ekanimi.pukunimi-muotoisia jne.), ja Bulgariassa inttivät että lentolippu ei olisi minun kun lippu oli kutsumanimellä eikä ensimmäisellä nimellä. Sit kun vielä avioliiton myötä vaihtoi sukunimeä niin hyvä että itse muisti kuka on kun lääkärin aulassa odotti kutsua sisään...
 
vierass
Meillä on perheessä useammallakin kutsumanimenä toinen nimi. En mä ole kokenut mitään ongelmia, postit tulee perille millä nimellä vaan ja jos ei henkisesti ahdista, että vaikka lääkäri saattaa kutsua "väärällä" nimellä, ei siitä ole mitään käytännön haittaa.

Jonkun mainitsemat lentoliput kuitenkin varaan aina kaikille ekalla nimellä selkeyden vuoksi, vaikka ei siitäkään ollut joskus haittaa kun lentolippu ja viisumi USA:han olivat eri nimillä. (Tai nimet olivat eri päin, en muista enää.)
 

Yhteistyössä