Miksi puuvillavaatteiden pesuohjeissa on usein 40°?

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
hhhhhhhh
"Hoito-ohjeessa kerrottu lämpötila on korkein SUOSITELTU pesulämpötila, ellei hoito-ohjeen teksti erikseen kehota pesemään tekstiiliä juuri kyseisessä lämpötilassa."
 
minä,
Eikö ne kuitenkin kestä 60°? Koneen puuvillaohjelmassa pesulämpötila on 60.
Puuvillan pesuohje | Pesu ja hoito säilyttää puuvillan ominaisuudet
Puuvilla pesulämpötila
Monesti puuvillavaatteiden hoito-ohjeissa mainitaan pesulämpötilaksi 40 astetta. Käytännössä on kuitenkin todettu, ettei puuvilla puhdistu kunnolla alle 60 asteisessa pesussa (40 asteen pesulämpötila saattaa johtua vaatteessa olevista painatuksista tai koristeista). Tekstiilin pesulämpötilaan kannattaakin kiinnittää huomioita jo vaatetta ostettaessa – ja suosia vaatteita, jotka voidaan pestä mahdollisimman korkeassa pesulämpötilassa. Näin toimimalla voidaan varmistaa puuvillaisen tekstiilin puhdistuminen...
 
  • Tykkää
Reactions: lettunen
Rollolainen
Mä pesen lähes kaiken 60 asteessa (no en tietenkään villaa, villasekoitteita, viskoosia, silkkiä yms.). Kaikki sen on kestäneet, ne keinokuituiset pitsihepeneetkin.
näin juuri. alusvaattet eivät puhdistu 40 asteessa niihin jää ihorasva ym.Lakanat ihnmiset pesevät 60, mutta eivät tajua että ne alusvaatteet olis tärkeämpi pestä 60 asteessa.
Meidän poikien judovatteissa lukee että pesu 40 asteessa, mutta kyllä ne on pakko pestä kuumemmalla ei sniistä hiet ja ihorasvat lähde minnekään,varsinkin kun on vielä valkoiset ja niiden alla ei pojat saa käyttää muuta kuin pikkuhousuja, tytöillä sa olla valkoinen tai vaalea t-paita alla.
 
Rollolainen
[QUOTE="sommarcat";29801535]Kangas kestää. Useinkaan värit ei.[/QUOTE]

riippuu kyllä vaatteesta. Mulla on vaatteita jotka on jo vuosi apesty 60 asteesa ja värit on kirkkaat, mutta taas joistaki lähtee kuvat ja värit haalistuvat jo yhden pesun jälken vaikak peis 40 . Se kun on niin vaatteen laadusta kiinni
 
  • Tykkää
Reactions: lettunen

Yhteistyössä