Viitsisikö joku hieman auttaa?

  • Viestiketjun aloittaja "pelottaa"
  • Ensimmäinen viesti
"pelottaa"
Moi,

Minulla on tosi paha araknofobia (hämähäkkipelko) ja haluaisin selvittää, miten hoitaa pelkoani. Esim. hypnoosi hoitomuotona kiinnostaisi kovasti. Ongelmanani on vaan se, etten voi hakea tietoa aiheesta ihan googlailemalla, sillä vähintään joka toisen tietosivun/palveluntarjoajan kotisivun on luonut joku ihan käsittämätön uuno ja laittanut kivaksi pikku kuvituskuvaksi puolen sivun kokoisia hämähäkkejä. Ja mä kun pelkään siis ihan kuvaakin ja läppäri lentää kyllä seinään kun tuollainen kuva tulee nettisivulla vastaan :( Löytyisikö joku tylsää lauantai-iltaa viettävä, joka haluaisi vaikka linkkailla mulle "kuvattomia" tietosivuja tai liittäisi tänne tekstiä lähteineen? :)
 
"hmm"
ompas tosiaan jo melkein koomista miten noita hämähäkkien kuvia on tungettu noille sivuille. toisaalta, suurin osa noista näyttää olevan kastia "kun näet hämähäkin, älä heti tapa sitä/pyydä muuta tappamaan vaan jää tarkkailemaan sitä välimatkan päästä mennen pikkuhiljaa lähemmäs" eli sivustoilla ei tunnu olevan edes kyse oikeasta araknofobiasta kuin ihan vain tavallisesta ötökkäkammosta.

suomessa araknofobiaa hoidetaan terapialla joka myös toimii. hypnoosi on vain itsesuggestiota, jotkut saavat itsensä tsempattua siihen että nyt eivät pelkää mutta se ei toimi läheskään kaikilla eikä ole helppo parannuskeino. terapia vaatii aikaa, työtä ja asteittaista altistusta mutta on paras tapa hoitaa oikeata fobiaa.
 
"hmm"
siedätyshoito terapiassa on ihan eri asia kuin hämähäkkien googlettelu. riippuen potilaasta aloitetaan ihan vain puhumalla ja kirjoittamalla fobian kohteesta, kuvailemalla hämähäkkiä tarkasti, ja sitten myöhemmin siirrytään vasta edes kuviin. lisäksi terapiassa osataan opettaa rentoutumisharjoituksia ja muita, jotka helpottavat totuttelua ettei tule paniikkia.
 
"pelottaa"
Lenkiltä palailtu, täällä taas :) Kiitos kaikille vastauksista! Tosiaan tämä mun fobiani on sitä luokkaa, että livenä nähty hämähäkki saa aikaa paniikkikohtauksen, kuvatkin tulevat uniin ja aiheuttavat ahdistuskohtauksia. Nykyään olen itseäni saanut rohkaistua sen verran, että pystyn kesäisin oleilemaan vähän ulkona yms. kun olen liikkeessä, mutta esim ruohikolla makailut, metsäretket yms. eivät tule kysymykseenkään :( Joskus ollaan miehen kanssa yhdessä kokeiltu esim niin, että mies on napannut pikkuisen hämähäkin lasipurkkiin ja sitä olen vähän pystynyt turvallisen matkan päästä miehen selän takaa kurkistelemaan, mutta purkkia en esim pystyisi ottamaan käteeni. Rohkeus ei riitä vaikkapa googlen kuvahakuun, sillä tiedän että ahdistun jo mielikuvastakin niin pitkäksi aikaa :(
 
....
Onko kaikki hämpyt yhtä pelottavia? Googlettamallahan löytyy oikeastaan aika söpöjäkin tapauksia.

Itse (vain ötökkäkammoinen) huomasin kun faunattaressa kävin, että isot tarantellat eivät olleet läheskään yhtä pelottavia ja ällöttäviä kuin nuo pikku pirulaiset jotka niin huomaamattomasti tulevat iholle käppäilemään.
 
tiskiina
Minä opiskelen biologiaa ja meil on ollu monia hämähäkkikammoisia opiskelijoita, mutta niitä on ainaki helpottanu se että katotaan vaan kuolleita hämähäkkejä siel muitten hyönteisten seassa. Hämpät on siis kannellisissa maljoissa fiksoituna ja niitä sitte yritetään tunnistaa :)
 
Mulla raju ötökkä kammo. Eli ötököiks käsitän kaikki hämähäkit, ampparit, heinäsirkat, koppakuoriaiset jne. Pelko iskee samantien, kun joku noista tulee lähelle, eli sydän hakkaa, meinaan pyörtyä, tuskan hiki kihoo otsalle, kädet alkaa täristä, huudan ja toisinaan saattaa pelko lamauttaa jalat. Pelkään kaikkia iljettäviä öttiäisiä, enkä yhtään niistä halua nähä telkkarissa, enkä missään.
 

Yhteistyössä