Tarhantäti oli laittanut miehelleni Facebookissa kaveripyynnön :D

  • Viestiketjun aloittaja Reippailija
  • Ensimmäinen viesti
Reippailija
Onkohan tuo ihan korrektia? Siis mieheni kertoi aamulla, että yön aikana oli tullut hälle kaveripyyntö lapsemme päiväkodissa työskentelevältä naiselta.
Ko. nainen on lapsemme ryhmässä lastenhoitajana ja on siis tutustunut mieheeni sitä kautta. Taroitan siis sitä, että lähes päivittäin ovat päiväkodilla törmänneet kun lasta on tuotu tai haettu. Itsekin tiedän kyseisen naisen, mutta harvemmin itse päiväkodilla käyn työvuorojeni takia. Ihan mukava, joskin melko etäisen oloinen nainen minun mielestäni, mutta mies sanoo naisen olevan puhelias hänen kanssaan.

Onko päiväkodeilla mitään ohjeistusta someasioissa? Itse työskentelen lastensuojelussa ja meillä on ainakin tehty selväksi, ettei asiakkaitten kanssa kaveerata vapaallakaan, ei edes sosiaalisessa mediassa.
en ole mustasukkaista tyyppiä, eikä minnua haittaisi, vaikka mies olisi kaveripyynnön hyväksynytkin, mutta hän oli sen sivuuttanut.
Mahtaakohan tiistaina olla luvassa kiusallinen hetki, jos tämä tarhantäti on lasta vastaanottamassa ;D
 
pkjohtaja
Ei ole asiallista.

Minulla on kolme entistä asiakasta (=entisen hoitolapsen vanhempaa) facebook -kavereina, mutta heidän lapset ovat olleet koulussa jo ties kuinka monta vuotta, yläkouluikääisiä kaikki. Heiltä hoidin kaikilta useampaa lasta ja siihen aikaa päiväkoti oli pieni, joten vanhempien kanssa tuli eri tavalla tutuksikin. Kun he jossain vaiheessa ovat minua fb-kaveriksi pyytäneet, ei ole tullut mieleenkään kieltäytyä. Mutta jos joku nykyisistä asiakkaista pyytäisi, kieltäytyisin kohteliaasti, enkä ikipäivänä pyytäisi itse ketään asiakasta. En katsoisi hyvällä myöskään, jos joku työntekijöistä pyytäisi.
 
"pk:n täti"
Mulla on erään hoitolapsen äiti fb-kaverina, mutta ollaan tutustuttu jo vuosia sitten, paljon ennen kuin tätä lasta oli edes olemassa.

Itse en kyllä laittais hoitolasten vanhemmille kaveripyyntöjä, ellei ihan oikeasti oltais kavereita myös irl.
 
iu
On mahdollista, että olis vahinkokin. Kyylänny miehes profiilia ja vahingossa klikannu kaveripyynnön. Tai sitten selannu jonkun yhteisen tutun kaverilistaa ja napsannu vahingossa kaveripyynnön - mulle on kerran käyny näin, ja ihan vahingossa huomasin ja sain peruttua. (Tai mistäs mä tiedän, vaikka olis käyny muulloinkin ja jäänyt huomaamatta, niin helposti tapahtuu...)
 
"jep"
Onko yhteisiä kavereita, tai mitään syytä miksi toistensa profiilit näkyisivät etusivulla siinä missä ehdottaa kavereita?
Tai ehkä on sitten tullut katsoneeksi profiilia (ja sehän on tietysti stalkkaamista ;)) ja ihan vain vahingossa pyyhkäissyt kosketusnäytöllä kaveripyynnön?
Mullakin on käynyt niin, ja toisen kerran kävi niin että kännykkä otti kosketuksen toisesta kohtaa kun yritin saada kaverin päivitystä auki, ja ehdin vain huomata tekstin vilahtavan että kaveripyyntö lähetetty.
Enhän mä edes tajunnut kelle se oli mennyt kun katsoin vain kaverin päivitystä.
Kaivelin sitten lähetetyt pyynnöt esiin, ja lapsen kaverille oli mennyt, eli siis siitä etusivulta on täytynyt napata.
 
"pk:n täti"
On mahdollista, että olis vahinkokin. Kyylänny miehes profiilia ja vahingossa klikannu kaveripyynnön. Tai sitten selannu jonkun yhteisen tutun kaverilistaa ja napsannu vahingossa kaveripyynnön - mulle on kerran käyny näin, ja ihan vahingossa huomasin ja sain peruttua. (Tai mistäs mä tiedän, vaikka olis käyny muulloinkin ja jäänyt huomaamatta, niin helposti tapahtuu...)
Totta tuokin. Näillä älypuhelimilla ehtii tehdä vahingossa vaikka mitä lytöntä :D

Mulle tullut muutamia kaveripyyntöjä ihan uppo-oudoilta ihmisiltä ja sitten kun olen kysellyt, että tunnetaanko ym niin käynyt ilmi, että hipaisu ollut vahinko ja that's it.
 
pk johtaja
No minulla kyllä myös tulee älypuhelimella painettua milloin mitäkin, kun hipaisee jostain ja sitten onkin jo sitä sun tätä lähtenyt. Myös yhden kaveripyynnön olen ihan tuntemattomalle saanut aikaiseksi vahingossa, enkä edes huomannut sitä ennenkuin hän hyväksyi sen ja kysyi mistä tunnetaan :D No ei mistään.

Jos miehellä ja työntekijällä on yhteisiä tuttuja, on tällainen vahinko saattanut käydä suht helpostikin!
 
Reippailija
Meillä on pari yhteistä kaveria, eli vahingon mahdollisuus on olemassa :)
Itsellä kävi lähinnä mielessä pienen humalatilan aiheuttama lapsus, mutta en aio tästä sen kummemmin hälle edes mainita ja pyysin miestäkin olemaan niin kuin ei olisikaan. jos on tarkoituksella sen pyynnön laittanut niin morkkis on varmasti ollut ihan tarpeeksi paha ilman, että me vielä alettais siitä muistuttaa.
 
Meillä on pari yhteistä kaveria, eli vahingon mahdollisuus on olemassa :)
Itsellä kävi lähinnä mielessä pienen humalatilan aiheuttama lapsus, mutta en aio tästä sen kummemmin hälle edes mainita ja pyysin miestäkin olemaan niin kuin ei olisikaan. jos on tarkoituksella sen pyynnön laittanut niin morkkis on varmasti ollut ihan tarpeeksi paha ilman, että me vielä alettais siitä muistuttaa.
Höh no eikö sitä nyt voi hyväksyä, sehän on pelkkä fb kaveripyyntö! Aika kiusallista tulee olemaan jos miehesi ei hyväksy. Eihän se monille tarkoita yhtään mitään, sitä vaan klikataan kun tuttu naama tulee vastaan.
 
Reippailija
Höh no eikö sitä nyt voi hyväksyä, sehän on pelkkä fb kaveripyyntö! Aika kiusallista tulee olemaan jos miehesi ei hyväksy. Eihän se monille tarkoita yhtään mitään, sitä vaan klikataan kun tuttu naama tulee vastaan.
Mieheni ei hyväksy kaveripyyntöjä muilta kuin kavereiltaan. Siis ihmisiltä, joitten kanssa on tekemisissä omasta tahdostaan myös vapaa-ajalla.
Miksi pitäisi siis hyväksyä lapsemme hoitajan kaveripyyntö? Ei hän ole mieheni kaveri.
 
Mieheni ei hyväksy kaveripyyntöjä muilta kuin kavereiltaan. Siis ihmisiltä, joitten kanssa on tekemisissä omasta tahdostaan myös vapaa-ajalla.
Miksi pitäisi siis hyväksyä lapsemme hoitajan kaveripyyntö? Ei hän ole mieheni kaveri.
Ok. Itselläni taas on tuttujakin, etenkin jos he kuuluvat arkielämääni esim pari opettajaa ja työkaverit tietysti. Jos pk on pieni ja yksityinen niin tuon ymmärtää varsin hyvin, koska esim vanhempainyhdistyksen rahoittamissa päiväkodeissa vanhemmat ovat tosi paljon mukana toiminnassa ja ylipäätään yhteistyössä enemmän hoitajien kanssa. Oma pk:ni pienenä oli sellainen ja edelleen äitini moikkaa ja juttelee sen päikyn hoitajan kanssa kun kaupungilla törmää :) Yhteisöllisyyttä kannattaa arvostaa!
 
Reippailija
Ok. Itselläni taas on tuttujakin, etenkin jos he kuuluvat arkielämääni esim pari opettajaa ja työkaverit tietysti. Jos pk on pieni ja yksityinen niin tuon ymmärtää varsin hyvin, koska esim vanhempainyhdistyksen rahoittamissa päiväkodeissa vanhemmat ovat tosi paljon mukana toiminnassa ja ylipäätään yhteistyössä enemmän hoitajien kanssa. Oma pk:ni pienenä oli sellainen ja edelleen äitini moikkaa ja juttelee sen päikyn hoitajan kanssa kun kaupungilla törmää :) Yhteisöllisyyttä kannattaa arvostaa!
Toki osallistumme päiväkodin vanhempainyhdistyksen kautta toimintaan jne., mutta haluamme pitää erillään yksityiselämämme. Itsellä on facebookissa enemmän myös noita ns. hyvänpäiväntuttujakin, mutta mieheni on pitänyt tiukempaa linjaa kaveripiirinsä rajaamisessa.
 
Toki osallistumme päiväkodin vanhempainyhdistyksen kautta toimintaan jne., mutta haluamme pitää erillään yksityiselämämme. Itsellä on facebookissa enemmän myös noita ns. hyvänpäiväntuttujakin, mutta mieheni on pitänyt tiukempaa linjaa kaveripiirinsä rajaamisessa.
Niin, silloin varmaan ei kannata pitää sitä julkisena. Ikävää ja tylyä sitten ohittaa se kaveripyyntö ehkä.
 
vierailija,
Höh no eikö sitä nyt voi hyväksyä, sehän on pelkkä fb kaveripyyntö! Aika kiusallista tulee olemaan jos miehesi ei hyväksy. Eihän se monille tarkoita yhtään mitään, sitä vaan klikataan kun tuttu naama tulee vastaan.
Entäs jos mies hyväksyy sen kaveripyynnön ja sitten ap lähettää sille tarhantädille kans kaveripyynnön ja se eukko kieltäytyykin ? Anna kun arvaan, se on mielestäsi sitten ihan eri asia ja täysin ok? :D
 
Eli miehen pitäisi laittaa profiilinsa salaiseksi sen takia, että päiväkodin työntekijä (joitten ei kuuluisi muutenkaan laitella kaveripyyntöjä lasten vanhemmille) ei pahoittaisi mieltään :D
En minä ainakaan kehtaisi enkä haluaisi oman lapsen hoitajan kutsu ingnoorata :O Mielestäni hoitajat tekevät hienoa työtä pienellä palkalla ja ihan yleisten hyvien tapojen mukaisesti tervehtisin ja vaihtaisin kuulumiset ja voisin hyväksyä fb:n kavereihin. Miksi ei?
 
Reippailija
En minä ainakaan kehtaisi enkä haluaisi oman lapsen hoitajan kutsu ingnoorata :O Mielestäni hoitajat tekevät hienoa työtä pienellä palkalla ja ihan yleisten hyvien tapojen mukaisesti tervehtisin ja vaihtaisin kuulumiset ja voisin hyväksyä fb:n kavereihin. Miksi ei?
Koita nyt ymmärtää sekin asia, että se ei ole kovin ammattimaista käytöstä.
Kyllä, on vaarmasti hyvä hoitaja mutta se on hänen työtä. Hälle kuuluu lapsen asiat hoitoaikoina ja tietyin rajoituksin toki hoitoajan ulkopuolellakin, mutta vanhempien asiat ei hoitajille kuulu.
Tervehditään toki ja vaihdetaan lapseen liittyvän kuulumiset aina päiväkodilla.

Ihan yhtä epäammattimaista olisi minun pyytää kaverikseni minun asiakkaitteni vanhempia (työskentelen siis lstensuojelussa).
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
En minä ainakaan kehtaisi enkä haluaisi oman lapsen hoitajan kutsu ingnoorata :O Mielestäni hoitajat tekevät hienoa työtä pienellä palkalla ja ihan yleisten hyvien tapojen mukaisesti tervehtisin ja vaihtaisin kuulumiset ja voisin hyväksyä fb:n kavereihin. Miksi ei?
Vaikka siksi että tuo ap juuri sanoi miehensä haluavan kavereikseen ainoastaan "oikeita kavereitaan"? Ei kai sinne ole pakko kaikkia hyvänpäiväntuttuja ottaa vain siksi ettei toinen loukkaantuisi.

Ja kuka oikeasti loukkaantuu jos joku hoitolapsen vanhempi ei hyväksy fb-kaveriksi...? Varsinkin kun se kaveriksi alkaminen on näille hoitajille vähän kyseenalaista hommaa.
 
"poikia3"
Facebookissa ihmisillä on erilaisia poliitikoita miten kaveripyyntöjä hyväksyvät. Esim. Minulla on vain oikeits kavereita, ei työkavereita, ei hyvänpäiväntuttuja, toinen hyväksyy kaikki tutut ja kolmas sitten ihan kaikki vaikkei tuntisikaan. Kenelläkään ei pitäisi olla mitään syytä kummastella toisen erilaista politiikkaa kunhan sen kieltäytyessä selittää.
 
Koita nyt ymmärtää sekin asia, että se ei ole kovin ammattimaista käytöstä.
Kyllä, on vaarmasti hyvä hoitaja mutta se on hänen työtä. Hälle kuuluu lapsen asiat hoitoaikoina ja tietyin rajoituksin toki hoitoajan ulkopuolellakin, mutta vanhempien asiat ei hoitajille kuulu.
Tervehditään toki ja vaihdetaan lapseen liittyvän kuulumiset aina päiväkodilla.

Ihan yhtä epäammattimaista olisi minun pyytää kaverikseni minun asiakkaitteni vanhempia (työskentelen siis lstensuojelussa).
Jep. Lisäksi tuo että ollaan fb-kavereita luo tiettyjä jännitteitä ja molemmat joutuvat ehkä miettimään kirjoituksiaan ja julkaisujaan. Sen hoitajan pitäisi pitää yllä jotain ammattiroolia että säilyttäisi vanhempien luottamuksen ja vanhemmat taas ehkä kokisivat että heidän tarvii olla siinä "mallivanhempia" ettei hoitaja löydä jutuistaan huolenaihetta. Plääh, helpompi pitäytyä noista fb-kaveruussuhteista niin kauan kun on tuo ammatillinen side ja jos on kehittynyt läheisempi suhde lapsen hoitoaikana niin tuon ammatillisen yhteyden katkettua voi harkita sitä fb-kaveruutta.
 

Yhteistyössä