Miksi lapsi ei saa kiroilla?

  • Viestiketjun aloittaja perustelkaaa
  • Ensimmäinen viesti
halipupu harmaana
Kuka sanoo että aikuinen saa kiroilla? Itseltäni voi joskus päästä kirosana, mutta en harrasta aktiivisesti kirosanojen sanomista, eikä se ole oikein fiksua ja kivan kuulosta kenenkään suusta. Jokainen perhe päättäköön sitten itse onko heillä kiroilu sallittua vai ei ja kertoohan kielenköyttö aika paljon ihmisen sivistyksestä.
 
  • Tykkää
Reactions: Jätkä ja Data
"hmm"
kiroilu tekee aikuisestakin ääliön oloisen. runsaasti kiroileva aikuinen kuulostaa samalta kuin hokisi jotain lasten pissakakkapimppi-hokemaa.

toki monet aikuiset toisinaan kiroilevat kun sattuu tai käy jotain erikoisen ikävää, mutta fiksunkuuloinen ihminen ei tee sitä muuten vaan. jos lapsille opetetaan ja sallitaan kirosanat, se oppii helposti käyttämään niitä koko ajan.
 
ei se kiroilu...
En mä ymmärrä miten se voi sivistyksestä mitään kertoa. Voihan olla vaikka kuinka paljon tietämystä ja kiroilla. Mä myönnän kiroilevan välilläi paljonkin ja kakarat vielä enemmän mutta tietämättömyys joissain asioissa johtuu kiinnostumattomuudesta eikä kiroilusta. Samoin se on teillä kiroilemattomillakin.
 
Zombi
Tässä yhteiskunnassa on miellyttävämpi elää, jos me kaikki käyttäytyisimme nätisti, noudattaisimme hyviä käytöstapoja, jo pienestä pitäen. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
 
vierass
Koska ei vaan kuulosta lapsen suusta hyvältä (ei aikuisenkaan suusta) vaikka että: "Vittuku vituttaa!"
Tosin olet varmaan siihen tottunut omien lastesi kanssa. Niin sanoisin minäkin heti puhumaan opittuani, jos olis sun kaltainen vanhempi.
 
äläpidäsisälläs
On hyvä opettaa, että pitää näyttää tunteensa ja ei saa pitää pahaa oloa sisällään. Jos vituttaa, niin kyllä se on hyvä sanoa, että vittuku vituttaa.
 
minä,
Tutkimus vahvisti: Kiroileminen lievittää kipua
Ihmiset tuppaavat kiroilemaan erityisen usein sellaisissa tilanteissa, joissa heille sattuu jokin yllättävä kivulias kommellus. Siten lienee kaikkien tiedossa, että kiroileminen ainakin tuntuu auttavan moniin äkillisiin särkyihin. Nyt asiasta on saatu myös tutkimustietoa.

Englantilaisen Keelen yliopiston psykologian laitos on suorittanut tutkimuksen, jossa on selvitetty kiroilun vaikutuksia kivunlievitykseen. Tutkimuksen tulos vahvisti sen minkä monet jo tiesivätkin, eli kiroilu auttaa. Tutkimusryhmän jäsenistä usein kiroilevat kykenivät kestämään kipua keskimäärin 45 prosenttia enemmän kuin ne jotka välttävät kiroilemista.

Richard Stephens kertoi The Scotsman -lehdelle, että kiroileminen vähentää myös ihmisten stressitasoa, joten voimasanojen käyttäminen oikeissa kohdissa voi siten olla terveellistä.
 
aika ja paikka
Vakivastaukseni lapsille, joiden kanssa teen töitä.
Tässä tiivistettynä siis ajatukset, käytetyt sanamuodot ovat olleet ehkä erilaiset.

"kiroilkaa kotona, jos se vanhempien mielestä on ok. täällä se ei ole ok"
"täällä opitaan ymmärtämään ja säätelemään sitä, missä voi kiroilla ja missä ei"
"kiroilut säästetään harvemmiksi voimasanoiksi, sillä mitäs sitä sitten sanoo jos jokin oikeasti on ihan vitun sairasta tai vitun siistii?"
"osaan minäkin kiroilla ja joskus kiroilenkin, mutta en työpaikallani, ja sitä taitoa tekin siis opettelette nyt"
"muilla on oikeus koulupäivään jossa eivät kirosanat estoitta vilise ympärillä"

Vastauksena kysymykseen: Kyllä on tekopyhää kieltää kiroilu jos itse kiroilee. Enkä vittu kyllä tajua miten helvetin vaikeaa voi olla jättää se saatanan kiroilu väliin kun on lapsia kuulemassa.
 
Vakivastaukseni lapsille, joiden kanssa teen töitä.
Tässä tiivistettynä siis ajatukset, käytetyt sanamuodot ovat olleet ehkä erilaiset.

"kiroilkaa kotona, jos se vanhempien mielestä on ok. täällä se ei ole ok"
"täällä opitaan ymmärtämään ja säätelemään sitä, missä voi kiroilla ja missä ei"
"kiroilut säästetään harvemmiksi voimasanoiksi, sillä mitäs sitä sitten sanoo jos jokin oikeasti on ihan vitun sairasta tai vitun siistii?"
"osaan minäkin kiroilla ja joskus kiroilenkin, mutta en työpaikallani, ja sitä taitoa tekin siis opettelette nyt"
"muilla on oikeus koulupäivään jossa eivät kirosanat estoitta vilise ympärillä"

Vastauksena kysymykseen: Kyllä on tekopyhää kieltää kiroilu jos itse kiroilee. Enkä vittu kyllä tajua miten helvetin vaikeaa voi olla jättää se saatanan kiroilu väliin kun on lapsia kuulemassa.
Vittu sä oot kyllä niin perkeleen oikeessa, saatana, olet nero! Vittu.
 
"Vieras."
En mä ymmärrä miten se voi sivistyksestä mitään kertoa. Voihan olla vaikka kuinka paljon tietämystä ja kiroilla. Mä myönnän kiroilevan välilläi paljonkin ja kakarat vielä enemmän mutta tietämättömyys joissain asioissa johtuu kiinnostumattomuudesta eikä kiroilusta. Samoin se on teillä kiroilemattomillakin.
Sivistys ja tietämys ei ole sama asia. Sivistykseen kuuluu myös hyvät käytöstavat, joihin ei kuulu kiroilu.
 

Yhteistyössä