Lahjoituksesi tieteelle?

  • Viestiketjun aloittaja galluppia
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
Linkkejä en jaksa avata. Olen kuitenkin allekirjoittanut kudosluovutuskortin, jossa suostun myös luovuttamaan ruumiini lääketieteelliseen opetustyöhön. Mulle on aivan sama, mitä ruholleni tehdään kuoleman jälkeen. Toivon, että olisin hyödyksi.
 
  • Tykkää
Reactions: PaskanMarja
minulla on olemassa ruumiinluovutustestamentti, toinen osuus siitä löytyy patologian laitokselta.
Myös äitini, isäni ja veljeni olivat lahjoittaneet ruumiinsa tieteelle, äidin ruumis oli ainoa joka kelpasi, vuoden ajan oli opetuskäytössä ja 11 kuukauden jälkeen tuhkattiin ja laskin uurnan.
Eli lääketieteelle kyllä, tuonne ruumistarhaan en, ihan lapsiani ajatellen
 
nnnnnn
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29806484:
minulla on olemassa ruumiinluovutustestamentti, toinen osuus siitä löytyy patologian laitokselta.
Myös äitini, isäni ja veljeni olivat lahjoittaneet ruumiinsa tieteelle, äidin ruumis oli ainoa joka kelpasi, vuoden ajan oli opetuskäytössä ja 11 kuukauden jälkeen tuhkattiin ja laskin uurnan.
Eli lääketieteelle kyllä, tuonne ruumistarhaan en, ihan lapsiani ajatellen
Hei, kerrotko lisää miten tää toimii? Kun oon aina ollut kiinnostunut tästä "tieteelle lahjoittamisesta", mutta en tajunnut että se ruumis seikkailisi jossain noinkin pitkän aikaa. :O Pidittekö te sitten hautajaiset kuitenkin ennen kuin se ruumis lähti seikkailemaan, vai pidettiinkö hautajaiset vasta tuon 11kuukauden jälkeen, vai pidettiinkö hautajaisia ylipäätään ollenkaan? Ja täytyykö siis kirjoittaa ihan joku testamentti, että ruumiin pystyy lahjoittamaan, vai miten se käytännössä tapahtuu? Kiitos jos jaksat vastata!
 
galluppia
Mulla on kans elintenluovutuskortti.. ja kiinnostaa myös noi käytännön järjestelyt näissä lahjotustapauksissa, että jos menis vielä johkin opetuskäyttöön ja noin pitkäks aikaa!

Ja mitenkähän pian ne ruumiit päätyy tonne tarhalle, kun esim. tossakin näkys olevan ihan kun joku elävä vaan loikoilis nurmikolla..!
http://www.sciencebuzz.org/no_pigs_here

Että jonkun on pitäny olla paikalla kun sellanen henkilö on kuollu joka haluaa lahjottaa ja heti olla ilmottamassa että tulee hakeen sen. No joo, sitten jos kuolee sairaalassa ja siihen on voitu varautua.. mutta kun tollakin vaan tommoset tavalliset vaatteet päällä! Ja mites, onkohan ne omaiset kerenny näissä tapauksissa edes hyvästeleen sitä jos ois vielä halunnu nähdä.. tuskin ne sitä kuitenkaan sinne bodyfarmille saa mennä kattoon.
 
hmmmm
Mä en vaan mitenkään voi käsittää sitä, miksei joku haluaisi luovuttaa elimiään.

Mä en tee kuolemani jälkeen mitään mun ruumillani, joten olisin vaan onnellinen, jos joku saisi multa toimivan elimen tai mun avulla opetettaisiin uusia lääkäreitä.

(Meni vähän ohi aiheen. Ehkä toi tiedepuisto olis vähän raju, varsinkin sukulaisille, mutta periaatteessa miksei...)
 
Spencer Hastings
Kyllä. Kaikki elimet vaan kiertoon jos ne kelpaa, ja lopuilla jämillä saa tehdä mitä tahansa hyödyllistä.
Vaikka sitten testata jotain mätänemisnopeutta suolla tai olla patologiopiskelijan harjoituskappale.

En mä sitä ruhoani enää tarvitse siinä vaiheessa. Olisi kiva olla hyödyksi viimeisen kerran.

Ainakin mies ja veljeni ajattelee samoin, ja toivottavasti lapset myös. Mietin vain sitä, että kukahan mut tulee "hautaamaan". Toivottavasti joku, joka kunnioittaa mun toivetta :)
 
vierasa
Kyllä se on aina noin vuosi mitä se ruumis siellä lääkiksellä viettää ennen kuin omaiset saa haudata. Minulla on myös sellainen käsitys, että hautauskulut maksetaan lääkiksen puolelta, mutta tässä voi olla myös paikkakuntakohtaisia eroja. Ihmisiä, jotka haluavat lahjoittaa ruumiinsa lääketieteelle on itse asiassa enemmän mitä ruumiille on tarvetta, sen takia kaikkia ei hyväksytä. Olen joskus lukenut että ihminen ei voisi olla sekä elinluovuttaja että luovuttaa ruumiinsa lääketieteelle? Pitääkö tämä paikkaansa?
 
Spencer Hastings
Kyllä se on aina noin vuosi mitä se ruumis siellä lääkiksellä viettää ennen kuin omaiset saa haudata. Minulla on myös sellainen käsitys, että hautauskulut maksetaan lääkiksen puolelta, mutta tässä voi olla myös paikkakuntakohtaisia eroja. Ihmisiä, jotka haluavat lahjoittaa ruumiinsa lääketieteelle on itse asiassa enemmän mitä ruumiille on tarvetta, sen takia kaikkia ei hyväksytä. Olen joskus lukenut että ihminen ei voisi olla sekä elinluovuttaja että luovuttaa ruumiinsa lääketieteelle? Pitääkö tämä paikkaansa?
Ajatellaan varmaan, että sinne lääkikselle halutaan kokonaisia pakkauksia. Mutta ehkä elinluovutus+bodyfarm on kelpo yhdistelmä?
 
galluppia
Kyllä se on aina noin vuosi mitä se ruumis siellä lääkiksellä viettää ennen kuin omaiset saa haudata. Minulla on myös sellainen käsitys, että hautauskulut maksetaan lääkiksen puolelta, mutta tässä voi olla myös paikkakuntakohtaisia eroja. Ihmisiä, jotka haluavat lahjoittaa ruumiinsa lääketieteelle on itse asiassa enemmän mitä ruumiille on tarvetta, sen takia kaikkia ei hyväksytä. Olen joskus lukenut että ihminen ei voisi olla sekä elinluovuttaja että luovuttaa ruumiinsa lääketieteelle? Pitääkö tämä paikkaansa?
Niin eli normaalit hautajaiset mutta vasta sillon vuoden päästä kuolemasta?
Entä maksetaanko kulut sitten jos ois vaan luovuttanu elimiään?
Ja tota kans mietin voiko olla samaan aikaan molempia... jos ei, niin meneehän toi elinten luovutus sitten edelle, joidenkin henki ja elämän jatkuminen saattaa just sillon olla niistä kiinni. Ja varsinkin jos niitä tiedelahjotuksia on jo muutenkin yli tarpeen.
 
galluppia
Mahdetaanko alaikäsiä käyttää näissä tiedetarkotuksissa..? Tai voisko lapsen ruumista edes lahjottaa? Ei ainakaan tuolla bodyfarmilla lasten kuvia oo näkyny. Ikävä ajatus kyllä että lapsi siellä mädäntys :( muutenkin jo hirvee ajatella jotain lapsen kuolemaa..
Mut no ei kai elimen luovutuksessa mitään, se vois auttaa jonkun toisen lasta.
 
Spencer Hastings
oletko myös valmiita antamaan lapsen ruumin tieteelle tai elinluovutukseen?
No mä en antais kenenkään sellaisen, joka ei ole itse elinaikanaan puhunut tästä tahdostaan. Ja lapsi varmaan harvoin sellasia puhelee..

Elinluovutukseen tottakai, jos sillä pelastetaan edes toisen lapsen henki. Paitsi eikö lapsetkin saa ihan aikuisten elimiä luovutuksessa? Mun tietämys kyllä loppuu tähän, mutta olisi kiva kuulla faktaa, jos joku sattuu tietämään.
Ja voisin kuvitella suostuvani esimerkiksi harjoittelevan patologin hoitaa sen ruumiinavausosuuden.

Mutta tosi vaikea kyllä lapsettomana kuvitella tällaisia, että mitä semmoisessa tilanteessa edes miettisi tai tajuaisiko miettiä ollenkaan.
 
diidaadaa
Elinluovutukseen tottakai, jos sillä pelastetaan edes toisen lapsen henki. Paitsi eikö lapsetkin saa ihan aikuisten elimiä luovutuksessa? Mun tietämys kyllä loppuu tähän, mutta olisi kiva kuulla faktaa, jos joku sattuu tietämään.
Lapsille siirretään aikuisilta, koska lapsiluovuttajia on niin tavattoman vähän. Luovuttajan ja vastaanottajan kokoerolla on kuitenkin merkitystä. Lapsi saattaa saada esimerkiksi vain osan aikuisen maksasta. Munuaisissahan ei voida antaa vain osaa, eikä esim sydämessä.

Lapset on myös elinsiirtolistalla sillä tavalla erityisasemassa, että jos olisi elin, joka kokonsa puolesta kävisi myös lapselle ja on sopiva vastaanottaja, se elin menee lapselle, koska lapsille sopivia elimiä tulee noista kokosyistä vähemmän.
 
eeeeeeeeee
Niinkö?
Edelleen olen apteekissa nähnyt noita kortteja tarjolla. Milloin tällainen muutos on tullut?
Joo, siis on teoriassa sellainen muutos, että jokainen on lähtökohtaisesti elinluovuttaja nykyisin, mutta homma ei kyllä oikeastaan toimi kovin hyvin, koska luovuttajien määrä on suoraan kiinni luovuttajan sairaanhoitopiirin resursseista plus se, että omaiset voi edelleen vedota siihen, ettei ko. henkilö olisi tahtonut luovuttaa, jos luovuttajalla ei ole mitään omaa tahtoa ilmaisevaa asiakirjaa. Ei oo mitenkään merkittävästi lisännyt luovutusten määrää.
 

Yhteistyössä