Onko sepramia käyttäviä äitejä paikalla?

  • Viestiketjun aloittaja surettaa
  • Ensimmäinen viesti
surettaa
Olen nuorena käyttänyt sepramia ahdistukseen ja lievään paniikkihäiriöön ja Sos.tilanteiden pelkoon. Se oli kyllä hyvä lääke.

Vuosia pärjäsin ilman ja sain kaksi lasta. Nyt viime aikoina olen huomannut, että olen enenevässä määrin murehtinut, huolestunut, ahdistunut, väsynyt. Ja esim kaupoissa tunnen oloni epämukavaksi, huimaa ym.

Minulla on tällä hetkellä kova stressi useista syistä johtuen. Olen miettinyt, liittyykö tämä olotila tähän stressiin, meneekö ohi vai pitäisikö aloittaa sepram uudestaan.

Tunnen itseni surulliseksi, jos aloitan lääkityksen uudestaan nyt kun minulla on lapsia. Äiti, joka käyttää mielialalääkkeitä.:(

Löytyisikö jotain lohduttavia sanoja/ potkua persaukseen?
 
"Vierailija"
Mä olen mainitsemasi Sepramia käyttävä äiti ja eihän se ole sellainen asia, jota joka vastaantulijalle viitsii huudella, mutta sen ansiosta olen parempi äiti lapsilleni.
 
Surettaa
En siis tarkottanut, että mielialalääkitys ja äitiys olisi jotenkin paheksuttavaa. Jotenkin vaan kai surettaa ja pelottaa, ettei pysty voittaa tätä oloa muuten, ku turvautumalla lääkkeeseen.

Voikohan sepramia käyttää vaikka vuosia, jos nyt aloitan?
 
Kuule siinä ei ole mitään noloa tai outoa että käyttää mielialalääkkeitä! Ei kerrassaan mitään! Todella monet ihmiset käyttävät niitä jossain vaihessa elämää, osa pienemmällä annoksen kun toinen, osa lyhyemmän jakson kun toinen, osa vain pms-oireisiin, osa loppuelämän. Niitä syödään hirmu paljon joten rohkeasti vain lääkäriin ja koitat aloittaa uudestaan! Jos siis koit apua niistä? :)

Tsemiä :hug:
 
"Minna"
Mä olen käyttänyt Sepramia pari vuotta, enkä voi vielä ajatellakaan lopettamista. Sepramin ansiosta voin elää normaalia elämää, ilman ahdistusta, ja näin olla parempi äiti! Epäröin aloittamista, mutta pian huomasin hyödyt, ja olen täysin tyytyväinen ratkaisuuni. Rehellisesti sanottuna elämäni on nyt parempaa kuin koskaan. Vuosia kärsin, ja nyt ensimmäistä kertaa elän ilman järjettömiä pelkoja. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Dah
Mä olen aiemmin käyttänyt Sepramia. Auttoi mielialaan todella hyvin, mutta mulle tuli siitä todella paha fyysinen pahoinvointi. Maha ei kestänyt sitten loppujen lopuksi enää ollenkaan, ja oli pakko lopettaa. Muuta ei ole löytynyt tilalle, joten olen ilman. Suosittelen kyllä aloittamaan sen, jos olet sitä mieltä että tarvitsisit.
 
surettaa
Kiitos teille!

Muistan, kuinka silloin nuorena myös taistelin pitkään ilman lääkkeen aloitusta ja niistä oli apua. Harmitti vaan, etten aloittanut aiemmin.

Nyt vaan todella kova kynnys äitiyden myötä. En tiedä, miksi. :( Kaikki vaan pelottaa ja ahdistaa.
 
Hyny
En ole äiti mutta isä kylläkin ja olen käyttänyt sepramia nyt 11 vuotta joka päivä 20-60 mg/pv tällä hetkellä 40mg . Aion nyt ensimmäistä kertaa koittaa lopettaa lääkkeen kokonaan.. mutta turvallisesti voit alkaa käyttämään uudestaan ja jos huomaan olon normalisoituvan niin suosittelen jatkamaan.
 

Yhteistyössä