Voiko paikat oikeasti palautua synnytyksen jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja "mahdoton yhtälö"
  • Ensimmäinen viesti
"mahdoton yhtälö"
Jos laitan sormen "sinne", ottavat seinämät vastaan. Ihmettelenpä niitä, jotka sanovat, että synnytys ei muuttanut mitään. Onko oikeasti niin, että ne paikat voi palautua yhtä tiukoiksi???

Synnytystapaa tässä mietin ja tuntuu siltä, että ihan jo seksielämän mahdollisen tuhoutumisen vuoksi taidan ottaa sektion... Saan siis valita alatiesynnytyksen ja sektion välillä, koska esikoinen syntyi hätäsektiolla.

Pelkoni tulee ehkä siitä, että ystäväni on valitellut seksielämän tuhoutuneen lapsen syntymän jälkeen :( ja eräässä kavereiden illassa moni muukin valitti samaa.
 
näin
Huoh, taas näitä... miehen mielestä ihan samanlainen tuntuma on yhdynnässä kuin ennenn lapsiakin (2 lasta synnyttänyt alateitse siis, ekassa tehtiin eppari, tokassa pieni repeämä). Itselläni on taas yhdyntäkokemukset parantuneet, kun ilmeisesti tuntoherkkyys on kasvanut. Ja mikä parasta, ei mitään ikäviä arpia mahassa ja palautuminen molemmista synnytyksistä tosi nopeaa :)
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja näin;29807476:
Huoh, taas näitä... miehen mielestä ihan samanlainen tuntuma on yhdynnässä kuin ennenn lapsiakin (2 lasta synnyttänyt alateitse siis, ekassa tehtiin eppari, tokassa pieni repeämä). Itselläni on taas yhdyntäkokemukset parantuneet, kun ilmeisesti tuntoherkkyys on kasvanut. Ja mikä parasta, ei mitään ikäviä arpia mahassa ja palautuminen molemmista synnytyksistä tosi nopeaa :)
Siis minä olen synnyttänyt 2 lasta, ei mies :D
 
"jaahas"
Mulle ei oo valitettu, ei siis lasten isä ex eikä muutama muu mies lasten jälkeen, että olisi haittaa. Tyytyväisiä ovat olleet. Itsellä tilanne jopa nautittavampi kuin ennen lapsia. Ja pieniä eivät ole olleet vaan neljän kilon molemmin puolin, suurin lähempänä viittä kun neljää kiloa.
 
"hmmm"
Aina kuulee sanottavan, että paikat ovat "melkein kuin ennenkin" tai jotain vastaavaa. Yhdeltäkään kaveriltani en ole kuullut, että olisi tavara entisellänsä, mutta netissä näitä huutelijoita riittää. Melkein ei ole sama myöskään. Minulla on tiukkuusongelman takia fissuura ja gynekologi suositteli synnytystä ratkaisemaan ongelman, jos se ei venyttäisi paikkoja, niin miksi sitten sanoisi niinkään?
 
"jaahas"
[QUOTE="hmmm";29807517]Aina kuulee sanottavan, että paikat ovat "melkein kuin ennenkin" tai jotain vastaavaa. Yhdeltäkään kaveriltani en ole kuullut, että olisi tavara entisellänsä, mutta netissä näitä huutelijoita riittää. Melkein ei ole sama myöskään. Minulla on tiukkuusongelman takia fissuura ja gynekologi suositteli synnytystä ratkaisemaan ongelman, jos se ei venyttäisi paikkoja, niin miksi sitten sanoisi niinkään?[/QUOTE]

No sanotaan nyt vaikka niin, että vaikka ei ole enstisellään niin voi olla täysin käypä ja kunnollinen tavara silti. Saattaa taas saada aikaisemman tiukkuuden tilalle jotain muuta, yhtä hyvältä tuntuvaa. Eli ei kai voi sanoa että mikään ei muutu, mutta muutos voi olla myös parempaan. Pystyy vaikka erilaisiin asentoihin, ei jännitä jne.
 
Kyllä ne voi palautua! Olen siitä elävä esimerkki. Mulle ei tullut mitään muutoksia.
Jumppasin ahkerasti lantionpohjanlihaksia.

Neuvolat voisivat muuten painottaa tätä jumppaa enemmän. Antavat vaan paperin, eivätkä kerro että se jumppaaminen on todella tärkeää!
Niin paljon saa lukea naisista joilla tulee pissit housuun aivastaessa etc!

Mä luin netistä lisäks vinkkejä ja kokemuksia.

Mulla ensimmäinen tuli kiirellisellä sektiolla ja toinen luomusti. Paikat on hyvässä kunnossa.:)
 
viera.s
[QUOTE="hmmm";29807517]Aina kuulee sanottavan, että paikat ovat "melkein kuin ennenkin" tai jotain vastaavaa. Yhdeltäkään kaveriltani en ole kuullut, että olisi tavara entisellänsä, mutta netissä näitä huutelijoita riittää. Melkein ei ole sama myöskään. Minulla on tiukkuusongelman takia fissuura ja gynekologi suositteli synnytystä ratkaisemaan ongelman, jos se ei venyttäisi paikkoja, niin miksi sitten sanoisi niinkään?[/QUOTE]

Jos tällaisista naisporukassa keskustellaan, niin todennäköisesti joukossa on myös sellaisia, jotka kokevat jotain häiritsevää muutosta jääneen. Ei siinä viitsi silloin alkaa leuhkimaan, että mullepa ei tullut yhtään mitään vaan ihan entisellään on pillu! Ja sitä paitsi, harva sitä alapäätään on niin tarkkaan analysoinut ja testannut ennen synnytystä, että osaisi varmuudella kaikki pienet muutokset havaita. Miksi pitäisikään?

Minä en siis huomaa mitään eroa jääneen, eikä mieskään kuulemma. Yksi keskikokoinen vauva synnytetty, imukupin avustuksella mutta kuitenkin ilman pahoja repeämiä.
 
Lisäämpä vielä...

Mä olin ihan paniikissa tuosta asiasta aikoinaan, tiedän miltä susta tuntuu. :hug:
Nyt jälkeenpäin ajattelen että turhastapa panikoin.:)
 
"nouna"
3 lasta alakautta synnyttänyt ja ekasta jopa 3.asteen repeämät, kunnolla vaan treenannu lantionpohjan lihaksia joka kerta jo raskauden aikana niin paikat on tiukemmat kun sillon 18 vuotiaana ennen esikoista jolloin en ollut mistään treeneistä kuullutkaan. Ikinä en oo alleni kussu, edes heti synnytyksen jälkeen.
 
"Ainokki"
En ota nyt kantaa mihinkään tuntoherkkyyteen tai vastaavaan, mutta aivan varmaa on, että synnytysten jälkeen emätin on huomattavasti venymiskykyisempi. Tämän tiedän kokemuksesta. Kun opiskelin sairaanhoitajaksi, niin otin yhden kesän papa-näytteitä ( hiukan yksitoikkoista) . Kyllä synnyttöneillä paikat veny ihan selkeesti enemmän. Ero oli siis huomattava.
 
"vvieras"
Olin muuten ihan samaa mieltä joskus. Tiedän, miltä susta tuntuu. Vaadin sektiotakin vedoten muihin syihin. No...synnytin silti omasta halusta molemmat alakautta enkä kadu yhtään. Uskon, että suurinosa löytyy olemattomasta tai huonosta treenistä. Tietysti vaikea pitkä ponnistusvaihe voi tehdä tuhoja ja viedä pidätyskykyä, mutta se kai ei ole kovin yleistä ja mahdollista joskus korjata kunnallisella. Siis laskeumia kun korjataan niin samalla korjaantuu tiukkuus kai.

Mulla on puol vuotta synnytyksestä eli en välttämättä olisi edes palautunut vielä. Kyllä seinämät ottaa sormeen kiinni. Ainoastaan olen ehkä pehmeämpi mutta olenkin treenannut surkeasti. Seksin vähentyminen johtuu lapsista ja siitä johtuvasta haluttomuudesta, väsymyksestä, ei naisen alapäästä.

Synnytys on muuten mahtava kokemus, jota en jättäisi välistä. Toki sun pitää olla valmis muutoksiin, jos sellaisia tulee. Aina on mahdollista kaikenlaiset ongelmat mutta itselleni ei tullut mitään.

Niin ja tuttu joka yh eikä kuulemma edes osaa treenata noita lihaksia, sai miehen, joka vaikuttaisi olevan aika rakastunut. Eiköhän heillä seksielämä siis kunnossa vaikkei ole edes treenailtu alakertaa synnytyksen jälkeen.

Tuossa muistan myös erään miehen kommentoineen, että 20-30 vuotias on suht tiukka, oli lapsia tai ei, mutta kun mennään yli neljänkympin niin voi tulla löysää vastaan. Olisiko enemmän siis ikäkysymys varsinkin jos ei treenaa.
 
"vierailija"
Itsekkin pessimistinä ajattelin, että varmaan repeän suurinpiirtein kahtia, mutta ei mulla tullut suuria muutoksia. Sain pienen repeämän, johon laitettiin 8 tikkiä, mutta sekin parani nopeasti, vaikka epäilinkin kätilön sanoja "viikossa paranee". Luultavasti se on vaan kiinni niin lapsen koosta, oman kudoksen venymiskyvystä ja palautumisesta, että etukäteen ei voi tietää.
 
"Jenis"
Kuinkahan iso prosentti maailman naisista on synnyttäneet alakautta ainakin yhden lapsen? Melko iso enemmistö, sanoisin. Aika hiljaista ois petipuuhissa, jos heillä kaikilla ois "paikat" tuhoutuneet siihen.
 
Kyllä lähtee
Kolme lasta, kaikki jo aikuisia ja sama aviomies edelleen. Hän sanoo että ei huomaa mitään muutoksia. No nyt joku täällä tietty huutelee että "Miehes valehtelee, ei uskalla sanoa totuutta." No, niin tai näin, kyllä tuo pillu tuntuu edelleen kelpaavan muutaman kerran viikossa. Yhteisiä vuosia päälle 30 vuotta.
 
Sektio vain hätätilanteessa
Kolme alatiesynnytystä :) Olen ylpeä niistä. Vauvan hoitoon saa voimaa, kun huomaa, miten ihan itse voimillani synnytin lapsen. Vauva saa myös paremman alun elämälleen luonnollisella tavalla syntyessään. Paikat ovat vain parantuneet synnytysten myötä. Tuntoherkkyys kasvanut ja tiukkuutta riittää (olen jumpannut alapäälihaksia).. Yhdynnässä myös supistan niitä. Mies 'ulahtaa'! :-D
 

Yhteistyössä