Huomenna eka ultra ja pelottaa. :(

  • Viestiketjun aloittaja jkdsjr
  • Ensimmäinen viesti
jkdsjr
Pakko kirjottaa jonnekin, kun ei kukaan paitsi lapsen isä tiedä vielä raskaudestani, ja hänkin asuu vielä toisella paikkakunnalla, joten olen tässä pääsiäisen pyhät yksinäni miettinyt asiaa.

Tänään tuli raskausviikkoja 12+0 täyteen, en ole käynyt missään varhaisultrassa tms. joten huomenna eka ultra. Neuvolassa kävin rv 7+4 ja sydänääniä yritti kuunnella mut eihän niitä noilla viikoilla taida kuulla normaalistikaan, sanoi kuitenkin että voidaan yrittää jos haluan, kun kierto ollut hieman epäsäännöllinen keskenmenon jälkeen niin ei sitten täysin voi olla varma pitääkö viikot paikkaansa..

Ja minulla siis takana keskeytynyt keskenmeno viime syksynä, joka todettiin ekassa ultrassa viikolla 13, kehitys oli pysähtynyt joskus 8-9 viikoilla. Kokemus oli todella rankka ja mieskään ei osannut olla tukena joten jäin todella yksin, en pystynyt kertomaan kenellekään muulle asiasta. Jouduin olemaan sairaalassa melkein kaksi vuorokautta, kun kohtu ei lääkkeillä tyhjentynytkään kokonaan ja menetin verta todella paljon ja lopulta oli jo melkein yö kun päädyttiin kaavintaan. Eikä ne sitten päästäneet pois heti aamullakaan kun halusivat vielä tarkkailla vointia enkä osannut sanoa saisinko ketään kotiin avuksi. Näen tästä joskus vieläkin painajaisia ja muistan että kivut olivat aivan järkyttävät, enkä alkuun osannut vaatia kunnon kipulääkkeitäkään kun olin jotenkin niin sekaisin ja voimaton.

Tässä raskaudessa oireet (pahoinvointi, väsymys, niistän verta, ruokahaluttomuus jne) ovat olleet paljon voimakkaammat, alkoivat siellä rv 7 ja jatkuu edelleen. Viimeksi oli enempi sellaista kuvotusta, ei tainnut edes sen kummemmin olla väsymystä. Jotain niukkaa vuotoa tuli muutama päivä ennen ultraa, ja oireet loppui kuin seinään. Nyt ei ole tainnut olla mitään vuotoa koko aikana, ja maha on jo alkanut pyöristyä. Eli kaikki kuulostaa "hyvältä". Mutta toisaalta viimeksikin epäily keskenmenosta alkoi herätä vasta siellä rv 12 lopulla, vaikka sikiö oli kuollut jo viikkoja aikaisemmin.

Nyt siis pelkään aivan tajuttomasti uutta keskeytynyttä keskenmenoa, tai että olisi vain tuulimuna. Ultra on vasta iltapäivällä ja tuntuu että pää leviää minä hetkenä hyvänsä. En tiedä jaksaako tätä kukaan lukea, mutta ehkä tämä kirjoittaminen helpottaa itseä.

Onko muilla saman tyyppisiä kokemuksia? Te joilla ollut peräkkäisiä keskenmenoja, miten siitä on selvinnyt?
 
Jggg
Hei ap! Tunnen tuskasi, jos vain mahdollista!

Mulla oli 3 perättäistä keskeytynyttä keskenmenoa, joista keskimmäinen havaittiin juuri tuossa vk. 12 ultrassa. Olin ihan rikki jo sen keskimmäisen keskenmenon jälkeen, mutta kolmas vei jotenkin mun uskon onnistumisiin kokonaan. Tulin sitten 3 kk viimeisen lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen taas raskaaksi. Pelkäsin ihan kamalasti. Historiastani johtuen kävin vk 7 ultrassa, jossa kaikki hyvin. Silti pelko vk 12 ultrassa oli ihan käsinkosketeltava. Olin ihan varma, että saan taas "tuomion". Mutta kaikki oli hyvin :)
Tokikaan pelko ei loppunut siihen ja neuvolat ja ultrat oli aika pelottavia loppuun saakka. Synnytystäkin jännitin, en kipujen vaan vauvan vuoksi. Mutta vauva syntyi terveenä ja kaikki meni hyvin :)

Ota joku ystävä ultraan mukaan tueksi. Jos kaikki on hyvin, voitte iloita yhdessä. Jos jotain on vialla, tarvitset tukea kotiin pääsyyn. Kaikkea hyvää sinulle ap!
 
jkdsjr
Hei ap! Tunnen tuskasi, jos vain mahdollista!

Mulla oli 3 perättäistä keskeytynyttä keskenmenoa, joista keskimmäinen havaittiin juuri tuossa vk. 12 ultrassa. Olin ihan rikki jo sen keskimmäisen keskenmenon jälkeen, mutta kolmas vei jotenkin mun uskon onnistumisiin kokonaan. Tulin sitten 3 kk viimeisen lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen taas raskaaksi. Pelkäsin ihan kamalasti. Historiastani johtuen kävin vk 7 ultrassa, jossa kaikki hyvin. Silti pelko vk 12 ultrassa oli ihan käsinkosketeltava. Olin ihan varma, että saan taas "tuomion". Mutta kaikki oli hyvin :)
Tokikaan pelko ei loppunut siihen ja neuvolat ja ultrat oli aika pelottavia loppuun saakka. Synnytystäkin jännitin, en kipujen vaan vauvan vuoksi. Mutta vauva syntyi terveenä ja kaikki meni hyvin :)

Ota joku ystävä ultraan mukaan tueksi. Jos kaikki on hyvin, voitte iloita yhdessä. Jos jotain on vialla, tarvitset tukea kotiin pääsyyn. Kaikkea hyvää sinulle ap!
Voin kuvitella mikä pelko on useamman keskenmenon jälkeen. Itsellä riitti näköjään jo yksi siihen, ettei jaksa uskoa että kaikki voi olla hyvinkin. Mutta ihana kuulla että sinullakin lopulta on kaikki mennyt hyvin :) Ei tässä auta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta. Valitettavasti en voi huomenna saada ketään ystävääkään mukaani. Yksin täytyy pärjätä. Mutta näillä näkymin mies kuitenkin tulee huomen iltana.
 
Jggg
Voin kuvitella mikä pelko on useamman keskenmenon jälkeen. Itsellä riitti näköjään jo yksi siihen, ettei jaksa uskoa että kaikki voi olla hyvinkin. Mutta ihana kuulla että sinullakin lopulta on kaikki mennyt hyvin :) Ei tässä auta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta. Valitettavasti en voi huomenna saada ketään ystävääkään mukaani. Yksin täytyy pärjätä. Mutta näillä näkymin mies kuitenkin tulee huomen iltana.
No, sinä selviät kyllä! Jouduin itsekin viimeisessä raskaudessa sinne 12 vk ultraan yksin, vaikka jalat oli hyytelöä ja itketti jo etukäteen. Itketti jälkikäteenkin, mutta ilosta silläkertaa. Olisin heittänyt homman sikseen jo monesti, mutta vauvan kaipuu vaan oli niin kova. Jälkikäteen on helppo puhua, mutta keskellä sitä tilannetta tuntuu pahimmalta. Surettaa mua näin jälkikäteenkin ne keskenmenot, mutta en kadu, että jaksoin vielä yrittää.
 
"vieras."
Se pelko vaan seuraa sinne ultraan asti, ei sille oikein mitään voi. Itse menetin kaksoset rv.21, pelko, huoli ja suru varjosti koko seuraavan raskauden, en voi sanoa missään vaiheessa nauttineeni odotuksesta, pelko oli niin voimakas. En voi muuta sanoa, kuin että yritä nauttia raskaudestasi tässä ja nyt, huomista ei tiedä, eikä sitä kannata pelätä. Hakeudu juttelemaan peloistasi, älä jää ajatuksiesi kanssa yksin, minä jäin ja se oli virhe. Seuraava odotus olikin jo paljon helpompi ja kykenin nauttimaan alun pahoinvoinneista ja loppuraskauden turvotuksista.
 
jkdsjr
Jotenkin tuntuu että ei jaksaisi samanlaista taas uudelleen, kun edellinenkin oli niin rankka ei pelkästään henkisesti vaan fyysisesti myös, kun kaikki ei sujunutkaan ihan oppikirjojen mukaan. Mutta joka kertahan se riski on ja se on vain otettava, jos lapsen haluaa. Ja vaikka ultrassa huomenna olisikin kaikki hyvin, niin eihän se tarkoita ettei enää voisi keskenmenoa tulla, mutta kyllä se itselle kummasti antaisi toivoa että sieltä se pieni vielä syliin saadaan. Mutta ei auta kuin odottaa, huomenna näihin aikoihin se selviää.
 
jkdsjr
Kiitos tsempeistä<3 Jos tämäkin on mennyt kesken, niin kunhan saadaan joskus voimia yrittää uudelleen, taidan kyllä varata yksityiseltä ultran jonnekin viikolle 9. On tämä odottelu sen verran tuskallista.

Eikö muuten kolmen keskenmenon jälkeen aleta tutkia syitä niihin?
 
jkdsjr
Niin, no olen vielä nuori kuitenkin joten kaippa se edellinenkin keskenmeno suurimmaksi osaksi oli huonoa tuuria. Täytyy toivoa, että nyt olisi enempi enkeleitä matkassa.
 
"ttt"
Täällä vko sitten oltiin samoissa tunnelmissa ja fiiliksissä. Kerta kaikkisen paljon pelotti mennä ekaan ultraan. JOtenkin tuntui että tämä on mennyt kesken ja se oli siinä (en tiedä miksi näin tunsin.)

Ystävällä keskenmeno ja puhui koko ajan kuinka kauheaa olisi jos siellä ultrass avsta huomaisi että olisi keskeytynyt,toinen puhui että toiv. sikiö on terve kun sulla tota ikää on.

Olin ihan huolesta sekaisin ennen ultraa. Tuntui etten halua edes mennä ja kokea sitä mitä siellä nähdään ja huomataan.

No ultra meni enemmän kuin hyvin. Kaikki mitat ja riskit oli parempia kuin voisi vaan olla. Kaveri potki ja nyrkkeili maan mahottomasti siellä :). Ultraaja tokaisi että jopas on aktiivinen kaveri. Ihana tunne. Kuin suuri betonijärkäle olisi heitetty harteilta pois.

Tsemppiä sullekin sinne ultraan!
 
jkdsjr
[QUOTE="ttt";29809526]Täällä vko sitten oltiin samoissa tunnelmissa ja fiiliksissä. Kerta kaikkisen paljon pelotti mennä ekaan ultraan. JOtenkin tuntui että tämä on mennyt kesken ja se oli siinä (en tiedä miksi näin tunsin.)

Ystävällä keskenmeno ja puhui koko ajan kuinka kauheaa olisi jos siellä ultrass avsta huomaisi että olisi keskeytynyt,toinen puhui että toiv. sikiö on terve kun sulla tota ikää on.

Olin ihan huolesta sekaisin ennen ultraa. Tuntui etten halua edes mennä ja kokea sitä mitä siellä nähdään ja huomataan.

No ultra meni enemmän kuin hyvin. Kaikki mitat ja riskit oli parempia kuin voisi vaan olla. Kaveri potki ja nyrkkeili maan mahottomasti siellä :). Ultraaja tokaisi että jopas on aktiivinen kaveri. Ihana tunne. Kuin suuri betonijärkäle olisi heitetty harteilta pois.

Tsemppiä sullekin sinne ultraan![/QUOTE]

Voi, hirmuisesti onnea sinulle <3 Minulla on kyllä täysin samat tuntemukset. Juuri kävin ensimmäiseksi herätessäni oksentamassa, ei ole ollut mitään vuotoja ja muutaman päivän sisällä mahakin on kummasti alkanut pyöristyä, eikä minusta tunnu, että tämä olisi kesken mennyt. SILTI olen ihan varma että kaikki ei ole hyvin. Kamala tunne. Täytyy yrittää lohduttautua sillä, että jos kesken on mennyt, niin ei sille mitään voi eikä sitä yleensä itse aiheuteta. Ja kai se on vähän tyhmää murehtia etukäteen, mutta jotenkin ei halua elätellä liikoja toiveita.:/ Tänään se selviää..
 
Voimia!
Tsemppiä tähän päivään! :) tulethan kertomaan meille miten meni kun minäkin täällä sun puolesta jännään ! Itsellä oli juuri tuo 12 viikon ultra hieman alle kolme viikkoa sitten. Kyllä jännitti muakin, takana yksi keskenmeno, jonka jälkeen kyllä lapsi syntynyt.
 
jkdsjr
Tsemppiä tähän päivään! :) tulethan kertomaan meille miten meni kun minäkin täällä sun puolesta jännään ! Itsellä oli juuri tuo 12 viikon ultra hieman alle kolme viikkoa sitten. Kyllä jännitti muakin, takana yksi keskenmeno, jonka jälkeen kyllä lapsi syntynyt.
Kiitos tsempeistä ja paljon onnea odotukseen!:) Koitanpa muistaa tulla kertomaan. Menee kyllä iltaan, ennen kuin koneelle pääsen, mutta viimeistään huomenna. Nyt täällä manaan itsekseni, kun otin iltapäiväajan; oletin silloin että aamu menee töissä, mutta ei, kun nyt sattuukin olemaan vapaapäivä! -.- Ei saanut edes nukuttua pitkään, jotta olisi ollut vähemmän odottelua. Plääh.
 
"aloittaja"
Pääsinkin tässä välissä käymään koneella, niin ajattelin nopesti tulla kertomaan uutiset. Siellä se pieni oli elossa, kaikki kädet ja jalat ja muut mitä pitääkin oli tallella, kovasti heilutteli käsiä ja jalkoja kun toista vähän härnäsi. <3 Mieluiten ois kyllä tainnu kaveri nukkua koko ajan. :) Sydän sykki kovasti ja kaikki näytti kuulemma hyvältä. Mutta viikkoja tosin oli luultua vähemmän, ultran mukaan vasta 10+5! Eli kai tässä vielä hetken saa jännätä (tai eipä se jännääminen kokonaan taida ikinä loppua), mutta kaippa tässä jo on paljon pienempi keskenmenoriski?! Niskaturvokettakaan ei paljon ollut, hyvältä kuulemma näytti, mutta oli vielä sen verran pieni ettei siitä kuulemma täysin selvää saanut. Mutta ultraajan mielestä hyvin pieni on kohdallani riski että jotain olisi vialla. Pääsen tosin uuteen ultraan varmaan muutaman viikon päästä, jos kunnolla haluan sen niskaturvokkeen mittauttaa. Huomenna vielä neuvola(lääkäri), saas nähdä kuuluuko sydänäänet vielä. Aivan sanoinkuvaamaton on tämä onnen tunne, täytyy toivoa että meidän matkalla on vielä paljon enkeleitä ja marraskuussa on oma pieni sylissä <3
 

Yhteistyössä